• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OT_: elektromobily nemaji Tank
    OT_
    OT_ --- ---
    BLOWUP: Tak to je boží! Jsem nevěděl, že to dnešní elektromobily dokážou!
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BLOWUP: vcera vecer jsem natankoval, dnes po ujeti asi 80km, z toho asi 60 na dalnici s maximalni povolenou rychlosti a bezici klimaautomatice to ukazuje dojezd 1370.

    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JIMIQ: Cim vetsi dojezd mas, tim min te musi zajimat kdy bude nejlepsi prilezitost si natankovat aniz by te to omezovalo. Od tech 1000km je to neco co te zamestnava tak malo casto ze to vicemene nehraje roli, ponevadz vis ze at se druhej den stane cokoli, sance ze te to omezi se blizi k nule.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KEB: kéž by lidi nebyli prasata a nebyly by ty auta okamžitě zničené a nechutné...strašně bych si přál absolutně neřešit jakékoliv koupení auta, údržbu, nabíjení apod. Jen otevřít apku, najít nejbližší auto, dojet kam chci, píchnout ho do lampy(nabít) a jít si po svejch.
    Absolutní utopie.
    KEB
    KEB --- ---
    RAGNAROK: blbost, místní odborníci ti vysvětlí, že za deset let už bude bambilion lidí auta sdílet, tudíž je nebudou muset vlastnit, takže zaparkujes úplně v pohodě
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    ELIJEN:
    no kazdopade ty starosti s dojezdem se budou blizot k nule ve sronani s tím kde zaparkujes.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: To, že v zimě budeš v zácpě popojíždět 20 km/h, ti fakt dojezd nevylepší, naopak budeš vytápět stojící auto.

    Kombinovanej WLTP dojezd prostě neudává dojezd po dálnici a dokonce ani svižný tempo (100 km/h) po státovce. Je to, jak název napovídá, kombinace město/mimo město a ve městě mají EV výrazně nižší spotřebu (jezdí se pomalejc).

    Dosáhnout udávanýho WLTP dojezdu by se možná mohlo podařit, kdybys fakt poctivě jel furt 90 s vypnutým vším, ale ani tak si tím nejsem jistej.

    Při tachometrových 140 km/h (tedy reálných 130 km/h) nedojede Mustang Mach E Long Range s udávaným dojezdem zhruba 600 km v zimě ani do Berlína (380 km).

    Ještě jednou:

    UDÁVANÝ WLTP DOJEZD NEODPOVÍDÁ TOMU, JAK DALEKO TO AUTO FAKT DOJEDE
    MINER
    MINER --- ---
    SEJDA: moudří nejezdí ve špičce
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MINER: cekal kdo nahodi viu carolinu :)
    Muzes jet D5 a pak uz kteroukoli trasou rovnou do zacpy at uz Salzburg nebo Mnichov .. neni dalnice jako dalnice. Na A8 se jezdi i 20 km/h a to i kdyz otevrou pro jizdu odstavny pruh. A99 (obchvat Mnichova) byva nekdy pred A8 zacpany temer od Areny :)
    Na Garmish jsem az tak casto nejezdil, ale mam pocit je to tam v zime tady beznadejne pomale.
    MINER
    MINER --- ---
    SEJDA: > Plzeň > Mnichov > a pak GaPa nebo A96 (podle toho kam) je std a nejrychlejší
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jde o to kam, ale na většinu míst v Alpách odsud pojedeš povětšinou po dálnici. Ne třeba celou cestu, ale většinu jo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: po ktere dalnici se dostanes do Alp? :D
    teda z Ceska ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Jinde budou, ale aby u dostupnýho auta (= ekvivalent Fabie) byl třikrát větší dojezd než je dneska u Enyaqu, to je fakt odvážná představa.

    Realisticky si myslím, že u drahejch aut vyskočí ještě tak o půlku, Fabie bude tak tam kde dneska Enyaq.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: hele v pohode, mne jde proste jenom o to, ze v budoucnosti budou ty dojezdy uplne jinde, snad si rozumime o co v ty sazce jde ne? nebudem se pak dohadovat o kilak sem kilak tam, ze sem preci jen vic z kopce a ne do kopce atd, proste sednes do auta a nebudes mit strach a neustalou potrebu hledat dokiny.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    i když ted koukám, že do Alp je to míň, 570 kilaku a jsi v Kaunertalu, hm, hm, no to sem ti trochu přihrál :) ale i tak, do deseti let věřím, že jo :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: To, že má něco udávanej dojezd 1500 km neznamená, že to ujede 1500 km.

    Do Alp je to cesta po dálnici, tam počítej tak 60% udávanýho dojezdu WLTP kombinovaná, a v zimě míň.

    Enyaq s WLTP dojezdem 500 km ujede na cestě do Rakouska 350 km do Salcburku a to v létě (a není to tak do kopce).

    Do Kitzbühelu z Prahy dojede možná tak EQS s udávanýma 770 km, ale spíš ne.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: no 1600 nevim, psal sem do alp a zpet, coz je min, ale dobře, zkrátka koupíš si prumernyho elektrikáře a dojedeš s ním v poho do Alp, takže dejme tomu těch až patnáct set kilometrů, jop. Tak platí. A ne že umřeš! :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ze nezakazou prodej PHM, ze kterych se da vyrobit elektrina :facepalm:
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    jeden starsi clanok, ze je to zo svajciarska ma po nejakych prispevkoch tu zasa az tak neprekvapuje :)

    Švýcarsko zvažuje zákaz jízdy elektromobily během výpadků elektřiny - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-svycarsko-zvazuje-zakaz-jizdy-elektromobily-behem-vypadku-elektriny-40416925
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Nejen ekonomicky. Baterka je hrozně velká věc, a taky těžká. Auto s dojezdem 1500 km bude proti tomu s dojezdem 750 km nejen dražší, ale taky větší venku a menší uvnitř, hůř pojede, bude víc žrát atd.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Jo, nečet jsem, sry. Tak to je blbost no, i kdyby takový baterky byly k dispozici, tak čistě ekonomicky je do toho auta nikdo nedá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: No mohl, to DRAGON: tvrdil, že to půjde bez nabíjení.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Proč bys tam nemohl nabít u hotelu (což už jde i dnes, natož za 10 let)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Jednou takovej jako dneska maximální? Tedy že auto v cenový kategorii dnešní Fabie (600kkč, inflation adjusted, ať nežeru) bude mít WLTP kombinovanej dojezd 1600 km?

    Klidně beru sázku 20+ let whisky vs. 20+ let rum.

    Moje předpověď je, že za 10 let budou mít top auta na trhu co do dojezdu nějakejch třeba 1200-1500 km a bude to pár speciálních modelů co ani nebudou moc populární, protože tomu obětujou jiný věci.

    Běžný u drahých aut bude 800-1000 km.

    U něčeho na úrovni Fabie budeme na dojezdu dnešních lepších aut, takže třeba 600 km.

    Všechno počítám ve WLTP údajích.

    Jinak teda ještě poznámka – s elektromobilem o dojezdu 600+ WLTP a s alespoň 200 kW nabíjením už si lajsnu jet skoro kamkoliv, s 800 km WLTP už po Evropě úplně kamkoliv. Dál už se to moc nevyplatí zvětšovat, protože stát jednou za 300-400 km 15 minut na nabíječce už není reálně žádnej problém.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: whiskey nepiju, piju rum, takze ty dostanes dobrou whiskey nebo ja dobrej rum, deal.
    Moje sazka je: za deset let bude dostupny dojezd minimalne jednou takovej jako je dnes maximalni dojezd. Ergo budes mit vyresenej dojezd prakticky kamkoliv, kam bezne jezdis autem a ted si to s elektroautem nelajsnes. Souhlasis? :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DRAGON: Vzhledem k tomu, ze od nejakeho proof of concept do masove vyroby nove technologie baterii je potreba minimalne 10 let, tak si nemyslim, ze je neco takoveho realne v roce 2033. Zadna ze soucasnych technologii (graphene, solid state, ani superkapacitory) neumoznuje 4x kapacitu lithiovych baterii.

    To by fakt jeste letos muselo dojit k nejakemu prevratnemu objevu, ktery nebude tezke hned zacit zavadet to masove vyroby.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Přesně. Tak 800 km WLTP je hranice kdy už ti to začíná byt jedno a nevýhody větší baterky převáží nad výhodami.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Mne hlavne nedava smysl k cemu by ten dojezd 2000km byl. Kdyz 2033 uz 50kW nabijecky budou na kazdym rohu, 100-150kW u kazdyho krjaskyho mesta/na hlavnich tazich a celkem casto budou i 350kW
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Tak to se s tebou klidně vsadím o whisky, která už je dneska aspoň desetiletá, že nedojede.

    Hypotetický eFabiaq za deset let bude mít tak možná dojezd dnešního Enyaqu (asi 540 km kombinace WLTP ve verzi Coupé s 80 baterkou a jen jedním motorem).

    Když jako cíl vybereme třeba Kitzbühel, kterej ještě není tak moc daleko (asi 500 km), tak ten Enyaq nedojede ani tam. V zimě a s tím, že je to do kopce, budou jediný sériový elektromobily, co by mohly mít naději tam rozumně dojet, Mercedes EQS a Lucid Air.

    Dálniční dojezd je o hodně menší než kombinovanej (i v Rakousku kde se jezdí pomalu), dojezd v zimě je o dalších třeba 10-20% nižší, dojezd do kopce je taky horší (z kopce to zase bude lepší). Popojíždění mezi sjezdovkama o víkendu bude na spotřebu mega hell, protože se to bude furt vytápět z promrzlýho.

    Potřebuješ WLTP dojezd 700+, abys tam dojel bez nabíjení. Zpátky jedeš z kopce, takže to spotřebuješ tak 500-600 km WLTP dojezdu. Plus víkend ježdění tam bude ekvivalent třeba dalších 150-200 km WLTP dojezdu.

    Takže aby tohle bylo reálný, musela by ta 2033 elektrická Fabia mít WLTP dojezd skoro 2000 km.

    To tou dobou nebude mít NIC, nebo maximálně nějakej publicity stunt nesmysl.

    Pro představu – standardní Enyaq 80 ze začátku výroby (WLTP kombinovaný dojezd 500) dojede v létě na jedno nabití do Salcburku (350 km) a už je to docela na těsno.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam