• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    NETWORK: chapu. SR vs LR pro ucely cesty do alp, podivej se na tabulky dojezdu v zime po dalnici a uvidis jak casto vychazi dobijeni. casy dobijeni si nevyberes, to je urceny hlavne schopnosti auta a nabijecky.
    NETWORK
    NETWORK --- ---
    TADEAS: ale takove cesty si myslim ze jsou v pohode a toto neni mym cilem otocit 300km. Pokud je to 150 tam a 150 zpatky, tak v dane destinace predpokladam ze se nabiju. Spise jsem mel na mysli typicke ceske tripy jako jsou v zime alpy (600km a za 4-5 dni zpet) a nebo nejake cestovani po evrope (italie, chorvatsko, spanelsko, atp.). Tady by me fakt co hodinu a pul nebavilo travit 35minut na nabijecce...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: situace zimy sa sama vyresi globalnym oteplenim, uz teraz mame v unoru jarne teploty :)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    NETWORK: imho - pokud chces pohodlne delat v cesky zime (-10) po dalnici trasu 150 tam 150 zpet bez nabijeni, tak potrebujes LR. my tohle treba potrebujeme bezne a s LR nabijime na 90% a mame rezervu. proste asi bezny limitni pripady nejak urcujou tu uzivatelskou zkusenost a pro CR je to ta situace zimy, kdy rapidne stoupa energeticka narocnost
    NETWORK
    NETWORK --- ---
    Máte někdo, prosím, Teslu Y SR/LR?
    Uvažuju o SR, LFP baterie je za mě rozhodně +, ale kolega mě od toho zrazuje, že to bude mít mizerný dojezd na dálnici (s kolegou máme zkušenost pouze s 3 LR a S LR).
    Podle mne dojezd kolem komina to bude mit stejny jako LR, protoze se bezne nabiji na 100% kdezto LR verze bezne jen do 80%.
    Co ale nevím jsou ty dálkové cesty - jasný, jedu 2-3x do roka někam dále, ale nerad bych co 200km nabíjel...
    Děkuji!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KUTAS: zalezi od konkretnej chemie, ale ano vseobecne rychle nabijanie nad 1C moze baterii skodit a znizovat jej zivotnost https://batteryuniversity.com/article/bu-205-types-of-lithium-ion
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Baterka nemůže mít 100 kW, má 100 kWh.

    A jde o to jaká nabíječka. 11 kW AC tak zhruba za 9 hodin, 50 kW DC za dvě hodiny, pak už taky záleží na tom, jak to auto umí nabíjet rychle a jakou má nabíjecí křivku. Některý auta umí maximum třeba 100 kW, některý umí 270 kW, a pak je ještě rozdíl jak dlouho.

    Na superrychlých nabíječkách se nikdy nevyplatí nabíjet nad 80%, protože pak už je to stejně pomalý.

    Takže třeba cca 80 kWh baterku v Taycanu nabiješ na 80% za asi 20 minut, podobnou baterku v Enyaqu nabiješ na 80% za 35 minut (oboje na nejrychlejší možný nabíječce), ale třeba Dacii Spring s asi 30 kWh nebo kolik to má budeš nabíjet třeba 3 hodiny protože rychlejc to neumí.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Jaká je obecná poučka u toho nabíjení, aneb, když to má 100kW, tak za jak dlouho to nabouchá nějaká obvyklá rychlonabíječka?
    A obecně rychlonabíječky mají nějaký negativní dopad na baterku?
    SITH
    SITH --- ---
    DZODZO: to jsi dost mimo pane kolego. Tady nejde vůbec o inflaci, jak vám vysvětlil kolega PETER_PAN: , ale o to, že elektro auto jsou stále v porovnání s fusil auty stále dražší, téměř o 100%, ne-li více.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HELIOS3123: To urcite ne. Velkoobchodni ceny baterek s automotive certifikaci jsou uz dost nizke. Zatim maji proste moc vysoke marze, to je cele.
    HELIOS3123
    HELIOS3123 --- ---
    aby byly auta dostupnější tak se bude dotovat výroba, jen nevím jestli to bude až 2035, nebo dříve
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    cenová parita u menších/levnějších aut se čekala někdy 2025-27, možná se to o rok protáhne, uvidíme (pozor - ne u nejmenších aut typu citigo/fabia)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Ne, porad sezenes porovnatelny (5 mistni) auto v benzinu pod 700k CZK. Mimoto, ta cena je mimo i v porovnani s ostatnimy elektroauty, jako Skoda Enyaq (o tridu lepsi auto s vetsi baterkou, dojezdem, nabijenim a vybavou).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SITH: polevka v jidelne uz taky nestoji 25 Kc a menicko 90... neviem co vas u aut prekvapuje pri takej inflaci
    SITH
    SITH --- ---
    no za tyhle ceny nevím nevím kluci jak to tady začneme tu evropu elektrifikovat
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Me by pro rodinu takove auto stacilo, 99% jizd bude po 3, 7, 15, 18, 56, 92 km. Ale cena je absolutne mimo za auto s 50 kWh baterkou.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jeste k te diskuzi kolem VW ID.Buzz ci Ford E-Tourneo Custom.

    Je tu take Toyota Proace City Verso EV:

    baterka: 50 kWh
    dojezd WLTP: 270km
    nabijeni: 100kW

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MAZA: Co to meleš :)
    Graf je za rok 2021. A za celej rok 2021 tesla vyrobila po celém světě cca 928 000 aut, takže celej svět to bude těžko a zoe k tomuhle je mimo. Samozřejmě celosvětovej graf by byl zajímavější, ale i tak to nemění nic na tvém špatném závěru.
    MAZA
    MAZA --- ---
    PETER_PAN: Je to absolutne nesmyslny graf, pry vyroba v USA, kam se Tesle nejak zahadne pripocetl cely svet, ostatnim ne. https://www.visualcapitalist.com/ev-production-by-brand-united-states/ Jen Zoe se prodalo pres 100 000, a BYD vyrobilo 2x tolik, co Tesla.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KUTAS: Me to prijde divne. Graficky to vychazi ze Toyota a Stellantis ma 0 EV.
    A od obou automobilek jsem za rok 2022 potkal radu EV aut.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam