• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KUTAS: zalezi od konkretnej chemie, ale ano vseobecne rychle nabijanie nad 1C moze baterii skodit a znizovat jej zivotnost https://batteryuniversity.com/article/bu-205-types-of-lithium-ion
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Baterka nemůže mít 100 kW, má 100 kWh.

    A jde o to jaká nabíječka. 11 kW AC tak zhruba za 9 hodin, 50 kW DC za dvě hodiny, pak už taky záleží na tom, jak to auto umí nabíjet rychle a jakou má nabíjecí křivku. Některý auta umí maximum třeba 100 kW, některý umí 270 kW, a pak je ještě rozdíl jak dlouho.

    Na superrychlých nabíječkách se nikdy nevyplatí nabíjet nad 80%, protože pak už je to stejně pomalý.

    Takže třeba cca 80 kWh baterku v Taycanu nabiješ na 80% za asi 20 minut, podobnou baterku v Enyaqu nabiješ na 80% za 35 minut (oboje na nejrychlejší možný nabíječce), ale třeba Dacii Spring s asi 30 kWh nebo kolik to má budeš nabíjet třeba 3 hodiny protože rychlejc to neumí.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Jaká je obecná poučka u toho nabíjení, aneb, když to má 100kW, tak za jak dlouho to nabouchá nějaká obvyklá rychlonabíječka?
    A obecně rychlonabíječky mají nějaký negativní dopad na baterku?
    SITH
    SITH --- ---
    DZODZO: to jsi dost mimo pane kolego. Tady nejde vůbec o inflaci, jak vám vysvětlil kolega PETER_PAN: , ale o to, že elektro auto jsou stále v porovnání s fusil auty stále dražší, téměř o 100%, ne-li více.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HELIOS3123: To urcite ne. Velkoobchodni ceny baterek s automotive certifikaci jsou uz dost nizke. Zatim maji proste moc vysoke marze, to je cele.
    HELIOS3123
    HELIOS3123 --- ---
    aby byly auta dostupnější tak se bude dotovat výroba, jen nevím jestli to bude až 2035, nebo dříve
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    cenová parita u menších/levnějších aut se čekala někdy 2025-27, možná se to o rok protáhne, uvidíme (pozor - ne u nejmenších aut typu citigo/fabia)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Ne, porad sezenes porovnatelny (5 mistni) auto v benzinu pod 700k CZK. Mimoto, ta cena je mimo i v porovnani s ostatnimy elektroauty, jako Skoda Enyaq (o tridu lepsi auto s vetsi baterkou, dojezdem, nabijenim a vybavou).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SITH: polevka v jidelne uz taky nestoji 25 Kc a menicko 90... neviem co vas u aut prekvapuje pri takej inflaci
    SITH
    SITH --- ---
    no za tyhle ceny nevím nevím kluci jak to tady začneme tu evropu elektrifikovat
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Me by pro rodinu takove auto stacilo, 99% jizd bude po 3, 7, 15, 18, 56, 92 km. Ale cena je absolutne mimo za auto s 50 kWh baterkou.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jeste k te diskuzi kolem VW ID.Buzz ci Ford E-Tourneo Custom.

    Je tu take Toyota Proace City Verso EV:

    baterka: 50 kWh
    dojezd WLTP: 270km
    nabijeni: 100kW

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MAZA: Co to meleš :)
    Graf je za rok 2021. A za celej rok 2021 tesla vyrobila po celém světě cca 928 000 aut, takže celej svět to bude těžko a zoe k tomuhle je mimo. Samozřejmě celosvětovej graf by byl zajímavější, ale i tak to nemění nic na tvém špatném závěru.
    MAZA
    MAZA --- ---
    PETER_PAN: Je to absolutne nesmyslny graf, pry vyroba v USA, kam se Tesle nejak zahadne pripocetl cely svet, ostatnim ne. https://www.visualcapitalist.com/ev-production-by-brand-united-states/ Jen Zoe se prodalo pres 100 000, a BYD vyrobilo 2x tolik, co Tesla.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KUTAS: Me to prijde divne. Graficky to vychazi ze Toyota a Stellantis ma 0 EV.
    A od obou automobilek jsem za rok 2022 potkal radu EV aut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VW je už tři roky dva roky od doběhnutí tesly :D něco jako vodík je palivo budoucnosti a vždy jím zůstane, nebo fůze je jen 20 let daleko... již 50 let
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Zaujala me poznamka, ze VW muze brzy predbehnout Teslu.

    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NIGHTHUNTER: Funkční webasto ti tuhle službu udělá taky. Dá se naprogramovat, nebo ho u novějších aut lze spustit přes app.
    Ale je my jasné že jenom o tom to není. ;)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Já se včera po 14 dnech rozloučil se zapůjčeným BMW i3 a už se mi stýská :-).
    Hledání ideálního elektro-auta jsem po letní dovolené s Teslou 3 LR a zimní dovolené se Škodou Enyaq RS zatím odložil (čekám na Audi A6 Avant e-tron), ale protože si syn na horách natrhnul vazy v koleni a dostal ortézu a berle, tak jsem řešil jak ho vozit do 700 metrů vzdálené školy. Startovat Passata 2.0 TDi kvůli 1.5 km cestě, škrábat námrazu z oken nebo ho nechávat nastartovaný než se zahřeje a rozmrzne - to prostě ne, na to mám asi auto radši než kluka ;-).
    Ale i Enyaq v zimě ukázal, že se dá hezky naplánovat vyhřátí auta a sedaček na požadovaný čas, takže jsem začal koukat po nějakém malém elektro-autíčku co by to zvládlo a skončil u BMW i3 z roku 2018 s největší 120Ah baterkou. Půjčení na 14 dní za 10k, to zase pro kluka rád udělam, včetně toho, že budu vstávat dřív a vozit ho do školy i ze školy.
    Dost věcí je na tom autě zvláštních/jiných a část jich je určitě způsobena i tím, že jsem nikdy pořádně žádné BMW neřídil, takže třeba tuhý volant nebo podvozek, ovládání kolečkem iDrive atd. jsou prostě o zvyku a zvykl jsem si překvapivě rychle. Otevírání zadních dvěří nebo vzhled jsou zase věci, které mě neuráží, takže si nestěžuju a řadím je spíš do kategorie zajímavé. Hrubis o tom autě natočil hezké video, kde vysvětluje použité materiály a jejich výrobu i recyklaci, takže to pak také pomůže k celkovému pochopení auta a vysvětlení, proč je něco udělané zrovna tak jak je.
    Nastavit si v menu vyhřátí auta na 7:30 od pondělí do pátku nebyl problém a zimní městský dojezd kolem 180 km naprosto s přehledem stačil k tomu, abych to auto používal na všechny cesty (s klukem do školy, ze školy, já do práce, na oběd, na večeři, na nákup, do Motola na kontroly... a díky parkování na modrých zónách i na cesty, kam bych jinak autem nejel) a schválně si s tím zkusil i 200km výlet k rodičům (+ po obědě 200 km zpátky) a taky v pohodě, i když to obnášelo čas navíc pro nabíjení a plánování s hledáním nabíječek a záložních možností (když bude nabíječka obsazená).
    Takže ano, baterka je celkem malá (38 kWh využitelných), nabíjení celkem pomalé (max 50 kW), ale auto je celkem lehké, celkem výkonné a jako městské vozítko, kdy to každé ráno odpojím ze zásuvky a mám vyhřáté, rozmrazené auto se 100% baterky a dojezdem necelých 200 km - je to prostě super :-)

    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    NIKDAS: proč to auto na fotce vypadá jako nová multipla? O.o
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON: Bylo by fajn k tomu mínusku dopsat i co přesně se mínuskáři nezdá…

    Jestli to je kvůli vágnosti, tak sorry, mne to nijak zvlášť nezajímá a krom zhoršování situace se tam beztak nic nového/zajímavého v posledních 2-3 letech nestalo…

    Pokud někomu vadí, že tam nejsou nějaká reálná čísla, tak ta jsou tady:
    IAC | IAC Inc. Financial Statements - WSJ
    https://www.wsj.com/market-data/quotes/IAC/financials
    (Ale je to mnohem depresivnější čtení…)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam