• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V kontextu Aptery dá, protože to je zhruba rozsah výroby, kterej se dá čekat od Aptery.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm da sa povazovat 250 kusov za "seriovu vyrobu"?

    Production 2013–2016 (250 Units)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    xl1 sa vyrabalo aj seriovo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenomže $26k to nebude stát ani ve snu. Tyhle peníze by to stálo, kdyby toho v půlce minulý dekády začali vyrábět půl milionu kusů ročně.

    Ale nejsme v půlce minulý dekády a oni nevyrobí půl milionu kusů, takže tam nebude fungovat economy of scale. Malosériový hračky stojí hodně peněz – i když jsou low-tech.

    Pro představu – tohle bude stát něco přes 50 tisíc dolarů a je to věc vyrobená ověřenejma technologiema z existujících kousků aut, který jsou navíc poměrně levný (tříválcová patnáctistovka bez turna):



    Morgan Super 3 First Drive Review: Supercar Cred Without the Supercar Price
    https://www.motortrend.com/reviews/2023-morgan-super-3-first-drive-review/

    Aptera nemá skoro nic z existujících aut, zato má kompozitovou karoserii, která by byla šíleně drahá i ve velkosérii. K tomu baterky, soláry a miliony dalších věcí.

    Ani tu nejlevnější verzi nemají nejmenší šanci dostat na trh pod 50 tisíc dolarů, a spíš bych tipoval 100.

    Pro představu, technologicky a rozměrově podobnej VW XL1, kterej ale měl diesel a na soláry s baterkama a elektromotorama, stál před deseti lety zhruba €100k.

    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    :-)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Je to malosériová high-tech hračka pro digitální nomády z USA, co chtějí něco, co je víc cool než Porsche.

    A s uváděnou cenovkou $26k (očekávanou 30k) to nejspíš bude docela populární vozítko…

    Mimo USA se to kvůli šířce nejspíš prodávat nebude…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, má to bejt za rok, už čtyři roky (když nepočítám původní Apteru, která měla bejt před 14 lety) Momentálně shánějí peníze na výrobu. A cenu od roku 2019 nezměnili, i přes inflaci.

    On je trochu rozdíl, když něco o termínu výroby novýho auta tvrdí automobilka, která vyrábí auta už asi 80 let (a má v koncernu firmy, který je vyráběj 125 let) a do vývoje elektrický platformy narvala asi deset miliard euro, nebo když to tvrdí firma, která ještě nevyrobila v sériový podobě ani auto, má celkový assety 23 milionů dolarů, 81 zaměstnanců a momentálně shání 50 milionů na výrobu.

    Sériová Aptera příští rok nebude a nejspíš nebude ani ten rok potom a ten další rok. A až bude, tak bude stát dvakrát tolik co měl stát nejdražší model.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: no, ma to stat zhruba stejne jako to ID.2, ale asi o rok driv :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tyvole, teď na to koukám – ten krám má dva metry dvacet na šířku? LOL.

    Jinak všechny vlastnosti Aptery jsou vcelku jedno, protože je to úplná píčovina a vaporware. Za prvé to nikdo nikdy neviděl ty slibovaný parametry realizovat, za druhý se to nikdy nebude prodávat v nějakých číslech co by stály za řeč.

    Bude to strašně drahý, takže to skoro nikdo nebude chtít, takže se toho vyrobí málo, takže to bude ještě dražší.

    Nakonec z toho bude dvoumístný vozítko do kterýho se nic nevejde a který bude stát tak 2-3 miliony. A lidi, co chtějí dát dvojku za auto, jen velmi zřídka chtějí něco, na čem je na první pohled vidět, jak moc se to snaží šetřit.

    Takže půjdou a koupí si za ty peníze radši Porsche.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Je to trochu složitější…
    Aptera je malé auto s velkým footprintem, nevhodné do města (fakt nevím, jak bych s tím parkoval v Praze), ale super jako cestovní auto (v kufru se dá spát), nebo na dojíždění v amerických suburbs/českých vesnicích.
    Dá se dobíjet ze zásuvky, na druhou stranu má panely a omezeně se dokáže samo nabíjet, takže mu reálně nemůže dojít energie, v nejhorším si počká den, dva na dobití dpjezdu k nabíječce…
    Ty panely jsou sice malé, ale Aptera je auto postavené kolem aerodynamiky, takže jeho spotřeba je velmi, velmi malá a tím i potřebná plocha na panely.
    Aptera je zároveň auto stavěné tak, aby splňovalo požadavky Right-to-Repair, takže většina komponent je opravitelných/vylepšitelných, včetně panelů - takže s rozvojem technologie se bude zlepšovat i samo-dobíjecí schopnost Aptery.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    s tymi high voltage bateriami uz by aj toto mohli montovat do elektromobilov miesto alarmu :)

    RoboCop 2 - Magnavolt commercial HD
    https://www.youtube.com/watch?v=bMtqRir7dco
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: já to taky vydržel do půlky... ale nezatracoval bych to, život ukáže jestli to má nějaký smysl. Nějaké městské vozítko v jižních státech, kde je nedostatek nabíječek... ?
    A nemyslím si, že se s tím počítá pro země v našem podnebném pásmu.... čekal bych cílovku třeba u bohatých středoškoláků v Kalifornii (?), ale taky jsem to nezvlád dokoukat, takže třeba tam je jiný plán.


    BOBASH: njn budu doufat dál :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: Reagoval jsem na to, že "Never needs to charge"
    Jinak mi to pořád nedává smysl: vozíš s sebou drahý a díky rozměrům, tvarům karosérie a okolnímu prostředí neúčinný solární panely. Přitom vyrobí 00 nic, takže dobíjíš. Kdybys dobil rovnou z domácí elektrárny, tak máš vyřešeno a nemusíš mít takovou exotiku.
    Osobní tip: hezká idea na hloupé investory, která zkrachuje jako ty minimálně dvě před ní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Za 400k koupíš Dacii Spring, což je totální jebka. VW slibuje po ID.2 ještě ID.1, která bude pod půl mega a tedy za cenu Fabie, ale to bych tipoval tak 2027.

    Elektromobil za 400k je ojetej Leaf.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BOBASH: aj, sorry.. já myslel v těch nižší cenových hladinách, tzn. nyní kolem 400k CZK. Nebo tak nějak koupíš Fabii, ne?
    A pak to bude hra dojezdu... ale pro druhé auto do domácnosti, začnou ty kolem 400k docela dávat smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: 2025 bude ten VW co jsme ho tady řešili, cenovka zhruba jako základní Golf s malou baterkou, jako čtyřválcovej Golf s velkou baterkou.

    Platforma MEB Entry, takže stejně jako Enyaq, celá řada ID nebo třeba Mercedesy EQS a EQE normálně auto navržený od základu jako elektromobil.

    Nad milion korun už jsou běžně elektrický auta za cenu spalováků odpovídající kategorie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Naopak, VW testuje reálnou techniku, akorát jí neukazuje v tom designu. Tesla jezdí s věcma který mají ten design, ale od tý doby musela předělávat celou techniku a nejspíš konstrukci, protože to vypadá, že exoskeleton neprojde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, při představení novýho modelu kterej jde na trh za víc než pár měsíců je naprosto běžný ukazovat CGI.

    Představení fyzicky existujícího kusu novinářům bude tak příští rok, dynamická prezentace hádám přelom 24-25.

    Normální postup, nic zvláštního.

    Cybertruck prokazatelně existuje, ale to neznamená, že ve verzi, která se dá prodávat.

    Ona to totiž Tesla dělá naopak než normální automobilky. Normální automobilky mají už technicky hotový auto, ale na cestách ho potkáš "zabalený" do kastle něčeho jinýho, protože finální podobu představěj až se jim to bude marketingově hodit.

    Jezdící ID.2 vypadá takhle:



    Naopak Tesla už asi čtvrtým rokem jezdí s Cybertruckama, který vypadaj jako ten koncept a jak by měl vypadat sériovej, ale tak nějak se zjišťuje, že to nakonec možná bude jinak velký, mít jinou konstrukci a vlastně to bude úplně jiný auto.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: pustil jsi to video? Víš, že to auto má možnost dobíjení, že?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tady vidíš výrobu za únor- s 5 kW, co generuje celá střecha, ujedeš nějakým malým autem při troše štěstí 50 km.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam