• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JANDOUR: Design-odlišení.
    STK to bude úplně u prdele. Pokud to bude svítit tak jak má.
    JANDOUR
    JANDOUR --- ---
    Netušíte prosimvás někdo, proč maj tyhle Nissany v elektroverzi zadní světla v bílym plastu a fosilní v červenym? Jsme to křupli a druhovýroba je mnohem levnější, ale je jen v tý červený variantě - a kolega má trochu stíhu, esli by nám s tim nedělali problém u technický...)


    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    BOBASH: Dávám palec nahoru za ty dekádu starý hlíny z passata :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V kontextu Aptery dá, protože to je zhruba rozsah výroby, kterej se dá čekat od Aptery.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm da sa povazovat 250 kusov za "seriovu vyrobu"?

    Production 2013–2016 (250 Units)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    xl1 sa vyrabalo aj seriovo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenomže $26k to nebude stát ani ve snu. Tyhle peníze by to stálo, kdyby toho v půlce minulý dekády začali vyrábět půl milionu kusů ročně.

    Ale nejsme v půlce minulý dekády a oni nevyrobí půl milionu kusů, takže tam nebude fungovat economy of scale. Malosériový hračky stojí hodně peněz – i když jsou low-tech.

    Pro představu – tohle bude stát něco přes 50 tisíc dolarů a je to věc vyrobená ověřenejma technologiema z existujících kousků aut, který jsou navíc poměrně levný (tříválcová patnáctistovka bez turna):



    Morgan Super 3 First Drive Review: Supercar Cred Without the Supercar Price
    https://www.motortrend.com/reviews/2023-morgan-super-3-first-drive-review/

    Aptera nemá skoro nic z existujících aut, zato má kompozitovou karoserii, která by byla šíleně drahá i ve velkosérii. K tomu baterky, soláry a miliony dalších věcí.

    Ani tu nejlevnější verzi nemají nejmenší šanci dostat na trh pod 50 tisíc dolarů, a spíš bych tipoval 100.

    Pro představu, technologicky a rozměrově podobnej VW XL1, kterej ale měl diesel a na soláry s baterkama a elektromotorama, stál před deseti lety zhruba €100k.

    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    :-)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Je to malosériová high-tech hračka pro digitální nomády z USA, co chtějí něco, co je víc cool než Porsche.

    A s uváděnou cenovkou $26k (očekávanou 30k) to nejspíš bude docela populární vozítko…

    Mimo USA se to kvůli šířce nejspíš prodávat nebude…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, má to bejt za rok, už čtyři roky (když nepočítám původní Apteru, která měla bejt před 14 lety) Momentálně shánějí peníze na výrobu. A cenu od roku 2019 nezměnili, i přes inflaci.

    On je trochu rozdíl, když něco o termínu výroby novýho auta tvrdí automobilka, která vyrábí auta už asi 80 let (a má v koncernu firmy, který je vyráběj 125 let) a do vývoje elektrický platformy narvala asi deset miliard euro, nebo když to tvrdí firma, která ještě nevyrobila v sériový podobě ani auto, má celkový assety 23 milionů dolarů, 81 zaměstnanců a momentálně shání 50 milionů na výrobu.

    Sériová Aptera příští rok nebude a nejspíš nebude ani ten rok potom a ten další rok. A až bude, tak bude stát dvakrát tolik co měl stát nejdražší model.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: no, ma to stat zhruba stejne jako to ID.2, ale asi o rok driv :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tyvole, teď na to koukám – ten krám má dva metry dvacet na šířku? LOL.

    Jinak všechny vlastnosti Aptery jsou vcelku jedno, protože je to úplná píčovina a vaporware. Za prvé to nikdo nikdy neviděl ty slibovaný parametry realizovat, za druhý se to nikdy nebude prodávat v nějakých číslech co by stály za řeč.

    Bude to strašně drahý, takže to skoro nikdo nebude chtít, takže se toho vyrobí málo, takže to bude ještě dražší.

    Nakonec z toho bude dvoumístný vozítko do kterýho se nic nevejde a který bude stát tak 2-3 miliony. A lidi, co chtějí dát dvojku za auto, jen velmi zřídka chtějí něco, na čem je na první pohled vidět, jak moc se to snaží šetřit.

    Takže půjdou a koupí si za ty peníze radši Porsche.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Je to trochu složitější…
    Aptera je malé auto s velkým footprintem, nevhodné do města (fakt nevím, jak bych s tím parkoval v Praze), ale super jako cestovní auto (v kufru se dá spát), nebo na dojíždění v amerických suburbs/českých vesnicích.
    Dá se dobíjet ze zásuvky, na druhou stranu má panely a omezeně se dokáže samo nabíjet, takže mu reálně nemůže dojít energie, v nejhorším si počká den, dva na dobití dpjezdu k nabíječce…
    Ty panely jsou sice malé, ale Aptera je auto postavené kolem aerodynamiky, takže jeho spotřeba je velmi, velmi malá a tím i potřebná plocha na panely.
    Aptera je zároveň auto stavěné tak, aby splňovalo požadavky Right-to-Repair, takže většina komponent je opravitelných/vylepšitelných, včetně panelů - takže s rozvojem technologie se bude zlepšovat i samo-dobíjecí schopnost Aptery.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    s tymi high voltage bateriami uz by aj toto mohli montovat do elektromobilov miesto alarmu :)

    RoboCop 2 - Magnavolt commercial HD
    https://www.youtube.com/watch?v=bMtqRir7dco
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: já to taky vydržel do půlky... ale nezatracoval bych to, život ukáže jestli to má nějaký smysl. Nějaké městské vozítko v jižních státech, kde je nedostatek nabíječek... ?
    A nemyslím si, že se s tím počítá pro země v našem podnebném pásmu.... čekal bych cílovku třeba u bohatých středoškoláků v Kalifornii (?), ale taky jsem to nezvlád dokoukat, takže třeba tam je jiný plán.


    BOBASH: njn budu doufat dál :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: Reagoval jsem na to, že "Never needs to charge"
    Jinak mi to pořád nedává smysl: vozíš s sebou drahý a díky rozměrům, tvarům karosérie a okolnímu prostředí neúčinný solární panely. Přitom vyrobí 00 nic, takže dobíjíš. Kdybys dobil rovnou z domácí elektrárny, tak máš vyřešeno a nemusíš mít takovou exotiku.
    Osobní tip: hezká idea na hloupé investory, která zkrachuje jako ty minimálně dvě před ní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Za 400k koupíš Dacii Spring, což je totální jebka. VW slibuje po ID.2 ještě ID.1, která bude pod půl mega a tedy za cenu Fabie, ale to bych tipoval tak 2027.

    Elektromobil za 400k je ojetej Leaf.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BOBASH: aj, sorry.. já myslel v těch nižší cenových hladinách, tzn. nyní kolem 400k CZK. Nebo tak nějak koupíš Fabii, ne?
    A pak to bude hra dojezdu... ale pro druhé auto do domácnosti, začnou ty kolem 400k docela dávat smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: 2025 bude ten VW co jsme ho tady řešili, cenovka zhruba jako základní Golf s malou baterkou, jako čtyřválcovej Golf s velkou baterkou.

    Platforma MEB Entry, takže stejně jako Enyaq, celá řada ID nebo třeba Mercedesy EQS a EQE normálně auto navržený od základu jako elektromobil.

    Nad milion korun už jsou běžně elektrický auta za cenu spalováků odpovídající kategorie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Naopak, VW testuje reálnou techniku, akorát jí neukazuje v tom designu. Tesla jezdí s věcma který mají ten design, ale od tý doby musela předělávat celou techniku a nejspíš konstrukci, protože to vypadá, že exoskeleton neprojde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam