• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je velice jednoduchý zařídit, aby to šlo poznat, je složitý zařídit, aby e-fuel auto nemohlo jezdit na fosilní paliva ani upravený.

    Jak to poznat:
    COMODOR_FALKON: Nepotřebuješ laboratoř. Prostě uděláš e-fuel který má nějaký zásadní parametry, třeba oktanový číslo, jiný než jakýkoliv fosilní palivo na trhu. Dávalo by smysl se třeba co nejvíc přiblížit čistýmu ethanolu, protože ten by mohl být legální taky jako biopalivo.

    Poznat oktanový číslo umí úplně každý auto a umí tomu přizpůsobit předstih zapalování a takový věci, aby v nějakým rozumným rozsahu umělo jet na nižší oktany než předepsaný.

    Poznat čistej benzín, E10, E85 atd. umí taky kde co, minimálně všechny "flex fuel" auta který umí jezdit na E85. Nic novýho, převratnýho ani drahýho.

    Třeba tady ten rozlučkovej spalovací muscle car od Dodge má výkon od 900 do 1070 koní podle toho, co do toho naleješ a normálně pozná oktanový čísla benzínu, poměr chlastu a tak. Nic těžkýho.

    Here’s Why the 2023 Dodge Challenger SRT Demon 170 Runs on E85 Fuel
    https://www.motortrend.com/news/2023-dodge-challenger-srt-demon-170-e85-fuel-octane-explainer/



    Jak to ochcat:
    Tohle je samozřejmě poměrně jednoduchý, ale budou existovat taky více či méně složitý cesty, jak to ojebat. Podle toho, jak moc to e-palivo bude jiný než normální palivo, může na běžnej bezín vůbec nejet, jet blbě nebo nejezdit moc dlouho (třeba to zdegraduje palivovej systém, typickej problém s ethanolem a methanolem), a úpravy můžou zahrnovat cokoliv od jiný mapy řídící jednotky po výměnu palivovýho systému.

    Pak je samozřejmě otázka, jak moc to bude kontrolovatelný a jak moc bude ta řídící jednotka chráněná proti zásahu. Pokud se připojením online diagnostiky bude dát zjistit, že se někdo hrabal v řídící jednotce, což teoreticky není velkej problém, tak to bude snadno zjistitelný a trestatelný.

    Prostě stejná situace jako kdybys v autě jezdil na LTO, daňovej únik a flastr.

    Pro automobilky to ale bude mít výhodu, že když budeš chtít udělat motor pro Indii kde se bude furt jezdit na benzín a pro EU, kde už budou jen e-fuels, tak ten rozdíl nejspíš nebude nijak zásadní a tu část trhu, která bude trvat na spalovácích, prostě pořešíš takhle.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Detekce v nadrzi ti ziska casu dost.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To si moc nedovedu představit, jak by mělo fungovat…

    Jako v laboratoři s dostatkem času to jde v pohodě, ale v reálném čase v hadičce, kterou protéká třeba 10-20L za hodinu…?

    Dost těžko…
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to neříkali :⁠-⁠), ale dovedu si představit nějakou detekovatelnou sracku a čidlo v motoru. Což všechno akorát prodraží
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To chci vidět jak to plánujou udělat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jenomže to je výrobní cena. Výrobní cena benzínu je třeba 15 korun.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ve hře má být opatření na úrovni EU, že v tom motoru nemá jít spálit jiný než epalivo
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tak 50 Kč/l je v Německu normální cena za benzin, to mi nepřijde nijak for Lambo only
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Porsche tvrdí, že se chtějí dostat na 50 korun za litr...

    A ještě v tom může bejt to, že díky tomu můžou zůstat u vyrábění spalovacích motorů a co do nich nakonec naleješ už je trochu jedno....
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: fakt to bude takhle dráhy? Přijde mi divný že by na to tak tlačili, když to bude úplně okrajová záležitost pro pár fandů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Tak pokud to bude na začátku z čistý energie, tak to bude "v pohodě".

    Ale podle mě je to pro automobilky spíš berlička, aby lidem zavřeli hubu, že spalováky budou dál. Že to reálně nebude dávat smysl v ničem jiným než v Lambu nebo Porsche je teď jedno.
    KEB
    KEB --- ---
    Spotify
    https://open.spotify.com/episode/6EbZdPn8ulm2aLTTqQhtxd?si=he1C_nKQQkqQRn8EKEIsbg

    Tady povídání o e palivech s docentem palivarem
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: neefektivně vyrobíme vodík, pak ho neefektivně smícháme s co2, vzniklé palivo distribuujeme jako klasický benzín a nakonec ho neefektivně spálíme v motoru

    Říkám si, že z hlediska emisní stopy není ten normální fosilní benzín zase tak špatný
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Je důvod, proč to vyvíjí automobilky jako Porsche. Protože jejich zákazníkům bude u prdele, že to i za 15 let vývoje bude stát třeba osum pětek za litr, protože budou chtít spalovací 911.

    Do práce budou stejně jezdit Taycanem nebo elektrickým Macanem.
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: za mě v pohodě, akorát nemám to Lamborghini do kterého bych to mohl tankovat :⁠-⁠D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FEDAJKIN:
    No, Synthetic Fuels Won't Replace Electric Cars
    https://www.youtube.com/watch?v=0d0MPg7DxbY
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Umíte někdo z oboru okomentovat ty e fuels? Cítím v tom od automobilek nějaký šmečko, když na to tak tlačili.

    2035 EU combustion ban moves forward with e-fuels agreement
    https://electrek.co/2023/03/25/2035-combustion-ban-moves-forward-germany-eu-reach-agreement-e-fuels/
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Fun story na pátek:
    Je americký EV startup co se jmenuje Mullen. Má akcii, něco jako Nio ale horší. Mullen se snažil udělat EV, ale nějak to moc nešlo. Teď se rozhodli, že prostě vezmou random EV sport z Číny, nalepí na něj svoje logo a budou prodávat v USA :D samozřejmě teda tvrdí, že se bude finálně assemble v US, asi tam připomontuji zrcátka nebo něco takového.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    CHILDINTIME: Mrkni k nám na OlifeEnergy Smart. https://eshop.sectron.cz/cs/olife-energy-wallbox-ac-22kw-smart-zasuvka/p-15192/

    Ještě ve čtvrtek jsme na BVV na Amperu, pokud to máš po ruce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam