• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Ale ono to nevadi, protoze si to za tu ujetou cenu nikdo nekoupi..
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIKDAS: jako jestli tohle auto nemá heat pump v základu, tak jsou ve VW idioti. Nicméně i tak jsem někde viděl testy, že VW EVs s heat pumpou neměli v zimě o tolik lepší výsledky jako ty bez.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CRAZY_IVAN: K tomu ID Buzz pod videem někdo postnul super postřeh:
    "The ID Buzz uses the same heating element/resistor to heat up the cabin as the ID3 and ID4. For its size this is not enough and winter tests done in Finland this year showed that even after 30 minutes of driving the temperature of the rear foot well was below freezing when the outside temperature was -15°C.

    This van really needs a heat pump and a larger heating element."
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak tohle je zajímavé
    EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database
    https://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

    ICE-only vehicle sales declined by -7 %; their share in global light vehicle sales is 76,8 %, compared to 82,2 % in 2021. FCEV remain irrelevant for the electrification of light vehicles; their deliveries stagnated at 15 400 units in 2022, which is 0,02 % of the global, annual light vehicle volume.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    za únor 23 má Čína třetinový podíl aut do zásuvky

    33% Plugin Vehicle Market Share In China — February 2023 Sales Report - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2023/03/29/33-plugin-vehicle-market-share-in-china-february-2023-sales-report/

    (BEV 22%, PHEV 11%)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    I drove these NEW electric cars until they DIED!
    https://www.youtube.com/watch?v=fvwOa7TCd1E
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DAN_F: jj uz jse koukl na web maj cca 11kWp v solarech .. to uz je slušný :))
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PEPAZZ: To záleží na milionu faktorů, ale mají k tomu web se spoustou čísel a průběžně aktualizovaných, interaktivních grafů, nebo YouTube kanál, který jsem ještě neprojížděl, ale předpokládám, že se tam tomu někde budou věnovat:
    Traveling Electric without chargepoints!? | 4x4electric
    https://4x4electric.com/
    https://www.youtube.com/channel/UCDhaMFPe7s_rTyZ8K9i7tyg
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DAN_F: zajimavé, zajimaly by mečísla, kolik tohle pole solarů umí dát Amper a voltů.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Enyaqem z NL do jižní Afriky a zpátky. Dobíjení z panelů a kde se dá:
    Renske Cox & Maarten van Pel (@4x4electric) • Instagram photos and videos
    https://instagram.com/4x4electric
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Dalsi baterka. Ale kdyz i Munro je nadseny…

    BREAKING NEWS: Amprius Creates a 500Wh/kg Battery
    https://youtu.be/YtZkohZRE_s
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ethanol byl jen příklad, dá se určitě udělat něco, co bude podobnej rozdíl a nebude to nahraditelný.

    I když pokud by to jezdilo na čistej ethanol, tak vlastně proč ne, ten je obvykle taky CO2 neutrální, minimálně když pod destilační kolonou zatopíš solárem... nebo smrkovým dřevem.

    Jinak ano, auta s možností jezdit na E85 musí mít odolnější palivový systém, v USA to je docela běžný, u nás to nabízelo pár automobilek a nikde moc nešlo koupit to palivo.

    Ale auta na to byly, třeba Ford jich měl celou řadu, například prvního C-Maxe FlexiFuel:
    Ojetý Ford Focus C-Max (2003-2010): První Ford Max | auto.cz
    https://www.auto.cz/ojety-ford-focus-c-max-2003-2010-prvni-ford-max-96076

    https://auto.bazos.cz/inzerat/166467996/ford-c-max-18-flexifuel-92-kw.php
    KEB
    KEB --- ---
    LORD_DE_SEIS: to je křičení na mraky, toho si nevšímej :⁠-⁠D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    LORD_DE_SEIS: welcome to Czechia :D
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Mě přijdou celé syntetické paliva pomatené. Elektromobil mám méně než měsíc, ale už teď je mi jasné že spalovák už nikdy kupovat nebudu.
    LORD_DE_SEIS
    LORD_DE_SEIS --- ---
    COMODOR_FALKON: mě se líbí jak už se 12 let dopředu vymejšlí, jak to nejlépe vojebat :-D
    GOR
    GOR --- ---
    Možná jsem nedával pozor, ale zatím mi přijde, že to proběhlo bez povšimnutí:

    Máme nejlepší řešení pro udržitelnou těžbu zlata, říká šéf Draslovky | e15.cz
    https://www.e15.cz/rozhovory/mame-nejlepsi-reseni-udrzitelne-tezby-zlata-a-prvni-zakazniky-rika-sef-draslovky-bruzek-1397233

    Pokud se to ujme, možná nám vzniká ohromný nový zdroj všech možných kovů nyní složených na haldách hlušiny okolo běžících i zavřených dolů...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tím pádem by ale palivový systém musel být odolnější, aby vydržel ethanol/methanol u vysokooktanového paliva…

    Zároveň to znamená, že by asi stačilo do nádrže lejt cca půl na půl benzín a denaturák, pokud by denaturák s 70 CZK/L byl levnější aditivum, než synthoil…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je velice jednoduchý zařídit, aby to šlo poznat, je složitý zařídit, aby e-fuel auto nemohlo jezdit na fosilní paliva ani upravený.

    Jak to poznat:
    COMODOR_FALKON: Nepotřebuješ laboratoř. Prostě uděláš e-fuel který má nějaký zásadní parametry, třeba oktanový číslo, jiný než jakýkoliv fosilní palivo na trhu. Dávalo by smysl se třeba co nejvíc přiblížit čistýmu ethanolu, protože ten by mohl být legální taky jako biopalivo.

    Poznat oktanový číslo umí úplně každý auto a umí tomu přizpůsobit předstih zapalování a takový věci, aby v nějakým rozumným rozsahu umělo jet na nižší oktany než předepsaný.

    Poznat čistej benzín, E10, E85 atd. umí taky kde co, minimálně všechny "flex fuel" auta který umí jezdit na E85. Nic novýho, převratnýho ani drahýho.

    Třeba tady ten rozlučkovej spalovací muscle car od Dodge má výkon od 900 do 1070 koní podle toho, co do toho naleješ a normálně pozná oktanový čísla benzínu, poměr chlastu a tak. Nic těžkýho.

    Here’s Why the 2023 Dodge Challenger SRT Demon 170 Runs on E85 Fuel
    https://www.motortrend.com/news/2023-dodge-challenger-srt-demon-170-e85-fuel-octane-explainer/



    Jak to ochcat:
    Tohle je samozřejmě poměrně jednoduchý, ale budou existovat taky více či méně složitý cesty, jak to ojebat. Podle toho, jak moc to e-palivo bude jiný než normální palivo, může na běžnej bezín vůbec nejet, jet blbě nebo nejezdit moc dlouho (třeba to zdegraduje palivovej systém, typickej problém s ethanolem a methanolem), a úpravy můžou zahrnovat cokoliv od jiný mapy řídící jednotky po výměnu palivovýho systému.

    Pak je samozřejmě otázka, jak moc to bude kontrolovatelný a jak moc bude ta řídící jednotka chráněná proti zásahu. Pokud se připojením online diagnostiky bude dát zjistit, že se někdo hrabal v řídící jednotce, což teoreticky není velkej problém, tak to bude snadno zjistitelný a trestatelný.

    Prostě stejná situace jako kdybys v autě jezdil na LTO, daňovej únik a flastr.

    Pro automobilky to ale bude mít výhodu, že když budeš chtít udělat motor pro Indii kde se bude furt jezdit na benzín a pro EU, kde už budou jen e-fuels, tak ten rozdíl nejspíš nebude nijak zásadní a tu část trhu, která bude trvat na spalovácích, prostě pořešíš takhle.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Díky za tu diskuzi, už asi chápu v čem je to šmečko - oni si prostě myslí, že budou dál dělat normální ICE, akorát budou tvrdit, že jsou na syntetické palivo, který do toho samozřejmě nikdo lejt nebude protože bude dvakrát dražší jak benzín.
    Něco jako současné PHEV, který skoro nikdo nenabiji, ale automobilky si libují jak jsou děsně zelené.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam