• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GOR
    GOR --- ---
    Možná jsem nedával pozor, ale zatím mi přijde, že to proběhlo bez povšimnutí:

    Máme nejlepší řešení pro udržitelnou těžbu zlata, říká šéf Draslovky | e15.cz
    https://www.e15.cz/rozhovory/mame-nejlepsi-reseni-udrzitelne-tezby-zlata-a-prvni-zakazniky-rika-sef-draslovky-bruzek-1397233

    Pokud se to ujme, možná nám vzniká ohromný nový zdroj všech možných kovů nyní složených na haldách hlušiny okolo běžících i zavřených dolů...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tím pádem by ale palivový systém musel být odolnější, aby vydržel ethanol/methanol u vysokooktanového paliva…

    Zároveň to znamená, že by asi stačilo do nádrže lejt cca půl na půl benzín a denaturák, pokud by denaturák s 70 CZK/L byl levnější aditivum, než synthoil…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je velice jednoduchý zařídit, aby to šlo poznat, je složitý zařídit, aby e-fuel auto nemohlo jezdit na fosilní paliva ani upravený.

    Jak to poznat:
    COMODOR_FALKON: Nepotřebuješ laboratoř. Prostě uděláš e-fuel který má nějaký zásadní parametry, třeba oktanový číslo, jiný než jakýkoliv fosilní palivo na trhu. Dávalo by smysl se třeba co nejvíc přiblížit čistýmu ethanolu, protože ten by mohl být legální taky jako biopalivo.

    Poznat oktanový číslo umí úplně každý auto a umí tomu přizpůsobit předstih zapalování a takový věci, aby v nějakým rozumným rozsahu umělo jet na nižší oktany než předepsaný.

    Poznat čistej benzín, E10, E85 atd. umí taky kde co, minimálně všechny "flex fuel" auta který umí jezdit na E85. Nic novýho, převratnýho ani drahýho.

    Třeba tady ten rozlučkovej spalovací muscle car od Dodge má výkon od 900 do 1070 koní podle toho, co do toho naleješ a normálně pozná oktanový čísla benzínu, poměr chlastu a tak. Nic těžkýho.

    Here’s Why the 2023 Dodge Challenger SRT Demon 170 Runs on E85 Fuel
    https://www.motortrend.com/news/2023-dodge-challenger-srt-demon-170-e85-fuel-octane-explainer/



    Jak to ochcat:
    Tohle je samozřejmě poměrně jednoduchý, ale budou existovat taky více či méně složitý cesty, jak to ojebat. Podle toho, jak moc to e-palivo bude jiný než normální palivo, může na běžnej bezín vůbec nejet, jet blbě nebo nejezdit moc dlouho (třeba to zdegraduje palivovej systém, typickej problém s ethanolem a methanolem), a úpravy můžou zahrnovat cokoliv od jiný mapy řídící jednotky po výměnu palivovýho systému.

    Pak je samozřejmě otázka, jak moc to bude kontrolovatelný a jak moc bude ta řídící jednotka chráněná proti zásahu. Pokud se připojením online diagnostiky bude dát zjistit, že se někdo hrabal v řídící jednotce, což teoreticky není velkej problém, tak to bude snadno zjistitelný a trestatelný.

    Prostě stejná situace jako kdybys v autě jezdil na LTO, daňovej únik a flastr.

    Pro automobilky to ale bude mít výhodu, že když budeš chtít udělat motor pro Indii kde se bude furt jezdit na benzín a pro EU, kde už budou jen e-fuels, tak ten rozdíl nejspíš nebude nijak zásadní a tu část trhu, která bude trvat na spalovácích, prostě pořešíš takhle.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Díky za tu diskuzi, už asi chápu v čem je to šmečko - oni si prostě myslí, že budou dál dělat normální ICE, akorát budou tvrdit, že jsou na syntetické palivo, který do toho samozřejmě nikdo lejt nebude protože bude dvakrát dražší jak benzín.
    Něco jako současné PHEV, který skoro nikdo nenabiji, ale automobilky si libují jak jsou děsně zelené.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TOMBRIDER: myslel jsem za normální naftu
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    OMNIHASH: Ono jak ej to energeticky náročné. Tak tohle ani nebude cena napálená. Ale teprve základní :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JIMIQ: stačí napálit cenu třeba na 100,-/litr a ono se to protříbí uplně samo
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Já bych řekl že naopak je to hodně jednoduché.
    "Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí (nejčastěji elektrolýzou vody na kyslík a vodík, následně sloučení vodíku s CO2). Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise (bez síry a aromatických uhlovodíků), využití CO2 pro výrobu (odpad z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu) z nich dělá uhlíkově neutrální palivo."
    Složení toho co se aktuálně nachází v nádrži/palivové cestě si pohlídá čidlo. Buď kontrolou složení samotného paliva. Nebo si dokážu představit i něco jako píše RSZ. Bude do při výrobě toho přidávaná složka, co změní barvu takže opět detekovatelné, nebo s barvou nějaká složka/aditivum co bude opět lehce detekovatelné.
    Naleješ do toho omylem ropný produkt. Hodí tě to do nouze, a automobil bude fungovat po vyčištení palivové soustavy. (Jako dnes když omylem popleteš palivo, zjednodušeně).
    LORD_DE_SEIS
    LORD_DE_SEIS --- ---
    JIMIQ: a to myslíš, že přestanou jezdit všechny Tatry atd? Spíš tady na východě dopadneme jak Kubánci a bude se tu prostě jezdit staršíma autama
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Vždyť to tady teď ve 20 příspěvkách řešíme, že to nevypadá moc jednoduše. Ale ok, tak to půjde, akorát ty motory budou dvakrát dražší a lidi to budou šulit (pokud se to vyplatí)

    ale stejně myslím, že kolem roku 2030 začne ropa prudce zdražovat, protože se už dobrých 20 let neinvestuje do nových nalezišť a tou dobou bude končit shale oil boom v USA
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: Proč by to jinak nešlo?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Automobilky si vymínily aby mohly dál vyrábět spalovací motory. EU řekla, ok, ale jen za použití syntetickýho paliva.

    No a teď se přijde na to, že jinak než zákazem ropných paliv to nepůjde... co včil?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: Nesmysl. Nemůžeš utnout PHM všem vozidlům co budou v té době v provozu. Neplést ukončení VÝROBY NOVÝCH automobilů na ropné PHM. S ukončení výroby ropných PHM které tu budou další roky k dispozici..
    Mne osobně zajímá, jestli to vůbec něco udělá s cenou PHM, a kterým směrem...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    podle mě do 2035 zjistěj že to technologicky zabezpečit nejde, tak prostě zakážou prodávat ropný benzín/naftu
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Hlavně nechápu proč to dělat. Pokud omylem. Tak postup bude pro běžného uživatele stejný. Jako když omylem natankuje naftu a auto je na benzín.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Což by znamenalo vyjet celou nádrž, na výpary dojet na benzinku, počkat až výpary dojdou, dolít z petky 2L synthoilu na uklidnění čidel a dát další kolečko…🤔

    Nebo nevypínat motor ani při tankování…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Já nevím. Jen ukazuju cestu, jak bych to jako technik a legislativec řešil. Motor se nevypne, vzdálené vypnutí motoru je už zakázané teď (na rozdíl třeba od Indie, mimochodem). Ale rozsvítí se kontrolka motoru. To auto je trvale připojené na internet, takže může odejít bonz hláška. Nemusíš příště nastartovat. Je hodně možností, co se dá dělat a na implementaci se automobilky budou podílet.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Pravděpodobně to bude podobné. Jako když ti dojde AdBlue.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Teoreticky ano, ale co když třeba do 3/4 synthoil dotankuju "přírodní" a hned najedu na dálnici…?

    Po 100 km se mi v 180 km/h vypne motor…?
    RSZ
    RSZ --- ---
    taky by to mohlo fungovat ala červená nafta, namátkové kontroly (i na stk) a obří pokuty
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam