• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Good point. Ale pro tenhle komerční provoz možná už dává smysl ten battery swapping.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Pro většinu aut jo, ale někdo potřebuje jezdit dlouhý štreky. I já jezdím autem hlavně dlouhý štreky – relativně málo často, ale relativně daleko. A spotřeba to zejména v německých rychlostech srazí dost pod WLTP, takže pro určité procento řidičů (nevim jaké) současný dojezd nestačí ani s rychlym dobíjením. Já patřím mezi ně.
    Souhlas, že většina to nepotřebuje.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Hele na tom nezáleží. Mně taky trvalo chvíli než jsem to pochopil, ale není to o větší baterce, ale o tom mít 800V architekturu a solidní sít 350+ kW fastchargerů (která do roku 2030 bude, minimálně v Americe), pak máš 100 km do 5 minut a 10-80% do 18 minut. Velká baterka pak bude přítěz - drahý, těžký atd., market je uplně eliminuje, ty 500 wh/kg budou v těch letadlech možná jak píšou.
    MINER
    MINER --- ---
    Neměl by bejt elektrickej motor málo závislej na tom, jak se mu šlape na krk? U fosilů je to daný neefektivitou v různých otáčkách + ztráty spojky, ale teoreticky rozdíl fyzikální práce = síla/čas není v celkové době jízdy velký, takže jsem čekal, že u elektra jízdní styl moc spotřebu neovlivňuje. Jenom max rychlost/čas samozřejmě.
    Praxi nevim, mám jen tu fyzikální úvahu, ptám se. Nenapadá mě, co by bylo zdrojem neefektivity při zrychlení u EV, krom toho, kdyby hybridu pomáhal fosil i s odšťuchem.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    OT_: já to teda moc nešetřil, takže EV Only řežim pořád v provozu nebyl, to bude tím. Ale na to, jak sem tomu dával zabrat, mi přišlo 4,2 úplnej mazec.
    OT_
    OT_ --- ---
    DRAGON: To žere nějak moc,ne? Známý má Corollu Corollu hybrid a po městě jezdí za 2,5 litru...
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Prosim, takovej dotaz: tusi nekdo, jestli se da na netu dohledat, jak vysoko clovek sedi v tom Yaris Crossu? Potreboval bych to jako referencni cislo, od kteryho se odrazet (vyska jeho posedu mi presne vyhovovala). Ja vidim vsude jenom info o "height", coz ale beru, ze to je info o tom, jak vysoko ma strechu..
    diky
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RSZ: jj ten spinavej vodík o kterým spousta lidí pořád básní je v podzemních garažích porad docela riziko, co jsem četl tak nejvetší uniky ma pri startu, shut downu a pri volnobehu, u vypnutého auta uniky jsou taky ale nebezpečné asi až v řádu dní. Plati pro nové auto, otazka jak ta tesnost bude vypadat po pra letech. U nas v praci v podzemních parkuje murai a docela jsem čuměl že jí tam nechaji stát. Podle měření viz níže to vypada že za 8 hodin to riziko výbuchu je relativně malé.
    Experimental Study on Hydrogen Leakage and Emission of Fuel Cell Vehicles in Confined Spaces | SpringerLink
    https://link.springer.com/article/10.1007/s42154-020-00096-z
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    o víkendu sem mel moznost jezdit 4 dny Yaris Crossem hybridem. To auto je bozi :) spotreba 4,2, najel sem 500 kilometru, dotankovaval sem za hrozne malo! :) jizdni vlastnosti skvely, motor jede EV only až do cca 80km, skvěle sedělo do zatáčky (a že sem to tam párkrát brutálně poslal). Uvnitř dobře rozmístěné ovládací prvky. To auto se mi líbí, vůbec sem nečekal, že se mi zalíbí nějakej Yaris, fakt překvapení. Kdyby soudruzi z Toyoty neudělali tu píčovinu že tohle auto stojí 700, tak si ho snad koupím, zrovna po totálce vybírám moje novy auto totiž.
    RSZ
    RSZ --- ---
    GIOMIKY: budu si představovat tunel plný cisteren s benzínem a naftou a aut na vodík, cng a lpg
    RSZ
    RSZ --- ---
    KUTAS: skvělý, kecy o hoření emobilů poslouchám od známých neustále, jdu se to naučit nazpaměť
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tohle patří určitě i sem...

    https://twitter.com/diagon_swarm/status/1654982917641105409?s=46
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jsem spis zvedavej jak k e-mobilite pristoupí ZFA a MB co se prevodovek týče, jestli už ted vyvýjej ultra kompaktni lehkou 2 stupnovou prevodovku s dálniční druhou rychlostí nebo ne. PAc co si budem povídat roztočit ten motor na vysokou rychlost žere strasne proudu a to by dalsi rychlost spolu s dobrým aerem mohla vyřešit. Pro víc než 2 rychlosti využití nevidím.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ: jj cant wait! :) MEzitím český Pepici z autosalonu budou v Čr porad nadavat na elektromobilitu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: ted byl Munro v Ampere a ty uz neco podobneho vyrabí ale hlavne charge time do 80% to umi za 6minut!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MINER: no vsak tak to dopadne - 500-800Wh/kg do letadel a mozna luxusnich aut pro lidi co chtej 1200km dojezd za draho
    A pro nas ostatni ~300Wh/kg sodikovky za ctvrtinovou cenu
    Pak pripadne ~150Wh/kg stacionarni uloziste za desetinovou cenu

    2025-27 se to bude lamat
    MINER
    MINER --- ---
    Další: CATL 500Wh/kg prý ready for prod.
    Že by se něco fakt konečně zlomilo?
    Jsem skeptický, dokud nebude cena, ale snad jen nemachrujou...

    World's largest battery maker announces major breakthrough in energy density
    https://thedriven.io/2023/04/21/worlds-largest-battery-maker-announces-major-breakthrough-in-battery-density/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    baterky o 2/3 lehci nez v EQS? no to by som si nechal libit :)

    Baterie budou menší a lehčí. Už brzy, slibuje Mercedes. Jiní ale nespěchají - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/baterie-budou-mensi-a-lehci-uz-brzy-slibuje-mercedes-jini-al/r~ac40c5d6ee4d11eda3c0ac1f6b220ee8/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Auto boss says EV market share could hit 80 pct in China in 2025
    https://thedriven.io/2023/05/08/auto-boss-says-ev-market-share-could-hit-80-pct-in-china-in-2025/

    Hurr-durr, EU nici svou ekonomiku a elektrickou sit elektromobilama a Cina nic nedela! :)

    Uz nyni je v Cine tretina nove prodanych aut do zasuvky a ke konci roku to bude pres 40%
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PEPAZZ: Cca 100 km dojezd á 45 km/h za očekávaných 150k Kč
    Pro ježdění po městě a okolí to není vůbec špatné…

    Jsem zvědav na tu L7 verzi…
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NANUQ: castejsie sa objavuju videa ucelovo zostrihane proti tesle, tak nech je vesmir v rovnovahe :)
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    ELIJEN: OK, to je pravda. Stejně mi to přijde jako nefér video no...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NANUQ: To je sice pravda, ale porad podle NCAP Tesla vychazi jako nejlepsi v nekolika kategoriich.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    CRAZY_IVAN: Ale to není video, které by sestříhal EURO Ncap, ale účelově udělaný sestřih. Když se podváš na videa na kanálů EURO NCAP (např tady https://www.youtube.com/watch?v=FpaeGPkJwao, tak je to podobně jak jsem říkal - jedna rychlost, u které to auto dá, u druhé ne. A ty rychlosti tam samozřejmě jsou. V tomhle sestřihu chybí.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Jen jdu kolem ... ony tyhle NCAPy jsou celkově dost standardizovaný, hodně lidí třeba ohrnuje nos nad čínským NCAPem, který ale ve skutečnosti je skoro stejný jako ten Euro.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NANUQ: to je euro ncap, kteří při testování dodržují určitý standard a postupy... nebo mi řekni, proč by euro ncap nadržovalo americké tesle? :)
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    DZODZO: Jako upřímně, tyhlety testy děláme v práci a bez toho, že bys tam viděl rychlost těch aut je to naprosto nevěrohodné.
    Vysvětlení: vyprodukuješ ke každému autu omrdesát takovýchhle videí každého toho případu v postupně se zvyšujících se rychlostech, až do momentu kdy panáka auto srazí. Tohle mnohokrát opakuješ a z toho se pak dělá statistika. Každý balík testů / videí u každého auta bude obsahovat 90% videjí jak to auto krásně zastaví a 10%, kdy ne. Sestříhat video, kde ty rychlosti nejsou a navíc takhle účelově je velmi, velmi podezřelé. Jako, neříkám že to není možné, ale hodně bych se divil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NANUQ: Ah. Tak tohle opravdu lidi nezabíjí. I když to nebude fungovat správně, tak to pouze nedokáže zabránit tomu, aby chyba řidiče někoho zabila.

    FSD umí lidi zabít samo, protože funguje přesně opačně, než je správně. Nutí člověka, aby dělal backup stroje, místo aby stroj dělal backup člověku.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    BOBASH: AEB je Automatic Emergency Braking
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam