• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Historicky okamzik - nejspis posledni mesic kdy se prodalo mene nez milion aut do zasuvky

    World EV Sales Now 14% Of World Auto Sales - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2023/06/05/world-ev-sales-now-14-of-world-auto-sales/

    928 tisic, narust o 70% proti lonskemu dubnu
    14% podil na trhu (z toho ciste BEV 10%)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Z toho co jsem viděl u novějších Škodovek už je to srovnatelný s ostatníma autama. Ne teda že by u těch ostatních nebyl občas taky problém :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Mam zkresleny uhel pohledu, protoze se dozvidam zejmena o pruserech.
    Nicmene z toho, co si troufnu soudit, tak uz je to velmi slusne. Zbyva jeste jedno bolave misto, to se povede vymenit asi na podzim a budu jeste stastnejsi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Do toho se vůbec nemusíme pouštět. Zajímalo mě jen, jestli už se to rámcově podařilo vyřešit, a jestli to už funguje ekvivalentně k tomu, jak fungují jiná současná auta, nebo jsou tam pořád nějaké kritické záležitosti, které jsou TBD.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Na kazdych 100 radek prumerneho kodu pripadne 10 chyb.
    Tedy dokud se budou auto vice kompjuterizovat, tak pocet
    chyb bude umerne narustat slozitosti vypoctu, ktere musi
    provest.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: znas bezchybny software?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jasný, ale u produkčních kusů se to snad neděje, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Podle mejch informací to u předsériovejch čtyřkovejch Octavií dělalo taky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    How EV Adoption Will Impact Oil Consumption (2015-2025P)
    https://elements.visualcapitalist.com/ev-impact-on-oil-consumption/

    Tady by me zajimalo jak prisli na to ze jeden elektromobil usetri 10 barelu za rok

    Rocni najezd 12000km, denne ~33km
    Milion aut 33M km
    Spotreba 7L/100km = 2,31M litru paliva

    Ze 42 galonu barelu ropy se vyrobi 19-20 galonu benzinu a 11-12 galonu low sulfur distilate z cehoz vetsina je nafta
    Takze 30/42 je palivo
    30 galonu je 113,5 litru
    2,31M/113,5= 20350 barelu ropy/den za kazdy milion elektromobilu
    Za lonsek tedy 213 700 barelu usetrenych kazdy den (pocitam teda ze i phev denne ujede 33km na elektrinu, coz asi nebude pravda, ale uz se mi to nechce prepocitavat)

    Letos pri prodeji 16M dalsich 325 600 barelu usetrenych kazdy den
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tytéž nejsou, protože u spalováků to, alespoň pokud vím, nedělá tu věc, že by ty auta přestaly jezdit a muselo se to řešit odtahem + servisem. U elektromobilů se evidentně, krom těch obligátních problémů s infotainmentem, projevují ještě další a horší problémy navíc.

    JYRKA: A už se to podařilo vyřešit, nebo je to ještě work in progress? :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Každopádně teď už je to docela fajn, počítám, že příští rok to bude ještě lepší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ok, nebudu do toho šťourat. Zůstaneme u toho, že to bylo rozbitý hodně, hluboko a bylo těžký to opravit. Nerad bych napínal hranice NDA :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Spíš ne. On to nebyl jeden problém, který by se dal vytáhnout jako jediný. To, co je za autem, je hrozně komplexní a sladit to trvá. A už se přestávám cítit komfortně :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Takže když vynechám blbou zmínku o "operačním systému", je moje původní teze "problém byl někde hrozně hluboko a muselo se do toho hodně hrabat, což nejde rychle" víceméně správným směrem?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ano. Ale tam už narážíme na to, co nejspíš nesmím zveřejnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Věřím ti. Ale nějaká část toho problému je očividně stejná, protože problémy, který reálně u těch aut vidím, jsou přesně tytéž.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Octavie běží na jiném backendu (=device platform), než Enyaq. Věř mi, živím se tím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No já to rozhodně nemyslel tak, že by to byl problém jen infotainmentu, problém (nejen u elektrik) byl pokud vím právě v tom, že se přecházelo na celou novou architekturu celýho SW i HW a tam někde hluboko byly nasekaný chyby.

    Na elektrika vs. spalovák podle mě nezáleželo, protože naftový Octavie to dělaly taky.

    Podle mě říkáme oba to samý – já jsem jen možná debilně použil výraz "operační systém", když jsem myslel celej software všeho co běhá v autě. To, že tomu spadlo rádio nebylo tím, že by spadla appka rádia na infotainmentu, ale nejspíš že se rozesralo někde něco hluboko pod.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: neexistuje jeden problém. Hlavně: rádio je sice nejviditelnější, ale v podstatě nejméně důležitá část celé věci.
    V autě to vypadá tak, že i blbá klimatizace má řídící jednotku, kde můžou být chyby. Pak tam máš další jednotky, jako je například komunikační jednotka v autě. No a na druhé straně máš backendy, které když vypadnou, tak přestane fungovat i to rádio.
    No a u elektrických aut to byla kombinace více faktorů:
    - přecházelo se na nové backendy pro elektrická vozidla
    - přibyly bezpečnostní nařízení EU související s vozidly
    - změnil se komunikační protokol aut na MQTT
    a pak pár dalších, kde si nejsem jistý, co smím psát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Tak kde byl problém? Já žil v tom, že to měli zabugovaný někde hluboko a proto jim to tak dlouho trvalo. Nevím jestli to přepisovali, ale něco v tom smyslu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam