• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Problémy a bailouty americkejch automobilek s nástupem Japonců přímo souvisí – ale to jsou ty bailouty z 80. let, ne ty poslední.

    V Evropě se stane tradičně vcelku prd, protože evropskej zákazník je konzervativní. Jsme jediný místo na světě, kde není Toyota Corolla na špičce prodejů, Hyundai tu sice může prodávat auta na úrovni německejch, ale stejně je musí dát o 20% levnějc a Lexus i po 40 letech prodává za ceny bližší Škodovce než Audi.

    Čínský značky jsou hrozba pro Dacii, možná pro Renault, a určitě pro mainstreamový značky Stellantisu (Peugeot, Citroen, Opel, trochu i Fiat). Z toho co patří Němcům tak možná pro Seat, ale ten stejně chcípne a nahradí ho Cupra.

    Proto to Francouzi tak řeší. Protože jediný, co dokážou prodat, jsou budget brandy nebo v lepším případě levnej mainstream. Ani jejich pokusy o "prémiovky" (jako třeba DS) nejsou reálně schopný prodávat ve větším množství auta za cenu aspoň odpovídající budget brandům Němců (Škoda).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja bych to tak cerne nevidel. Cekal bych ze neco podobneho se rikalo v roce 1987 o japonskych automobilkach a “zapadni” automobilky furt existuji (a ano, GM a Ford absolvovali bailout po krizi 2008, ale to asi s Toyotou primo nesouvisi)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Trochu nad rámec elektromobility, ale ano, přesně takhle to dopadne

    Why Berlin will slam the brakes on France’s car war with China – POLITICO
    https://www.politico.eu/article/volkswagen-mercedes-bmw-berlin-will-slam-the-brakes-on-frances-car-war-with-china/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: nemluvě o výbavě, bezpečnosti a tak dále
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Fabia stojí od začátku doteď taky dost podobně, kdyby jí nezdražil nedostatek čipů a zůstala na "již od" 330 tisíc jako byla na začátku čtvrtý generace někdy předloni, tak by byla furt daleko pod inflací.

    A to se za tu dobu zvětšila na velikost Golfu.
    MINER
    MINER --- ---
    Zajímavý kontext k tomu, jak někteří tvrdí, jak regulace zdražily auta.

    Ředitel České Toyoty uvádí příklad Toyoty Camry, která stojí stejně (950k) od 1997 do 2019.

    Jinak je ten rozhovor o ničem, takže nelinkuji, ta cena je tam jediná zajímavá informace.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: základová deska stavbu zpomaluje zní dost děsivě...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Hyperscaling ve výrobě baterií, aneb @tesla není jen o autech, ale hlavně o totálně inovativní výstavbě továren:
    - první továrna $50 mil/GWh
    - druhá 30, třetí asi $20 mil./GWh
    - maximální zmenšení plochy, 60% CAPEXu je na nevýrobní zařízení
    - zaměření na zkrácení výstavby
    - zpochybnit postupy výstavby, ty stávající jsou ze 70. let
    - začínají vnitřní konstrukcí a postupují směrem ven, např. základová deska stavbu zbytečně zpomaluje
    - standardní stavební postupy prý prodlužují stavbu na dvojnásobek
    - jejich excelence je ve snižování nákladů na výrobu baterií prostřednictvím budování gigafactories s nejnižším CAPEXem/GWh
    - nemá smysl snažit se předělávat brownfieldy a stávající výrobní závody

    (Z Twitteru, @M_Pac_ )
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Jaguár začal svolávačku na všechny IPace modelové roky 19-23, jedná se o aktualizaci software BECM (battery energy control module). Je to update asi na 40min, novější vozy (MY21+) to dostanou v rámci OTA aktualizace palubního systému, jenže jelikož jsme region, do kterýho se to dostane kdo ví za jak dlouho, je lepší si k dealerovi skočit rovnou.

    Možná to souvisí s tím, jak v Praze shořel ten jeden Ipace v garážích, protože doporučujou nenabíjet nad 75% dokud se ten update neprovede.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Může, třeba tuším v Norsku a Dánsku mají oboje, proto díky odpuštění purchase tax (nebo jak se to tam jmenuje) mohla být v Norsku už před lety Tesla Model S stejně drahá jako Ford Mondeo.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    začal jsem psát odpověď, ale zasekl jsem se, tak jsem to začal googlit a našel tohle :D
    Understanding the Tax on Car Purchases: What You Need to Know | Capital One Auto Navigator
    https://www.capitalone.com/cars/learn/managing-your-money-wisely/understanding-the-tax-on-car-purchases-what-you-need-to-know/1246

    ale my nic takového nemáme, pouze DPH
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Dík, ale DPH a purchase tax se nevylučují ne, to může být paralerně?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: U nás je DPH. U nich místo toho mají de facto spotřební daň na auta.

    Dotace tímhle stylem by u nás fungovaly jen na DPH.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Hele asi uplně blbej dotaz, ale je v ČR dan na nákup vozu (vehicle purchase tax)? Nepodařilos e mi dohledat, resp našel jsem silniční dan, což je asi něco jinýho. Třeba v Texasu je 6.5%, v Číně 10% z ceny a hodně se díky ní podporují EV (tím, že se jim na to dá výjimka).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIKDAS: Ten port je CCS1, byť v reklamě stojí zjevně u AC nabíječky a používá jen půlku…
    https://thedriven.io/wp-content/uploads/2018/11/ac-dc-charging.jpg
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Jo Bolt to byl. Tyjo, tak já ani nevím co v té reklamě je za port, myslel jsem, že to je chademo, ale když na to tak koukám, tak nedokážu určit https://youtu.be/G9BdttCfBTI?t=49
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: To byl když už spíš Bolt (Volt je relativně starej plug-in hybrid), ale i ten by měl mít CCS.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: No jo, ale do aut ho ještě někteří blázni rvou. cca před rokem jsem viděl reklamu na nějakej chevrolet Volt nebo tak něco a měli tam chademo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: CHAdeMO už je mrtvý, na nových nabíječkách už nebejvá.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIKDAS: pro Japonce dopri
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: ještě to debilní CHAdeMO
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam