• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    MINER: prvotní odšťuch je irelevantní
    Ne nadarmo nejvyšší závodní verze 911 (RSR) má motor uprostřed
    Why the Porsche 911 RSR Had to Go Mid-Engine
    https://www.roadandtrack.com/motorsports/a31703/porsche-911-rsr-frank-walliser/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ano, teoreticky mírně ano. Ale v reálu je to víceméně jedno. V obou případech navíc akcelerace v přímce není úplně to nejdůležitější. A v zatáčkách, kvůli kterým jsou tyhle auta stavěný, funguje středomotor o dost líp, byť je 911 vítězstvím ducha nad hmotou a už opravdu funguje.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: fyzikálně zadomotor tlačí při akceleraci víc na zadní nápravu než středomotor. Jak je udělaný zbytek auta, nevim, ale fyzikálně, pokud by se lišila jen pozice motoru, tak je to tak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Co, 911? No, nemá. Středomotor je furt lepší než zadomotor.

    Jedinej důvod, proč dlouhodobě byly rychlejší 911, bylo to, že Porsche mělo zásadu, že Boxster/Cayman nemůžou dostat stejně výkonný motory. Až s příchodem GT4 a Spyderu to porušili a vzniklo samozřejmě lepší auto než 911.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Tak ještě by se dalo polemizovat, že to díky rozložení váhy má větší grip při odšťuchu.

    Pochybuji, že je to součástí rozhodnutí, jen ‚for the record‘.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ano, znám lidi, co by brali radši Boxster nebo Cayman než 911, a dokonce znám takový, co to reálně udělali a skutečně zaplatili za Boxstera (nebo častěji Caymana) výrazně víc peněz než za kolik by mohli mít 911.

    Samozřejmě to platí zejména od doby, co existuje Boxster Spyder a Cayman GT4, který mají čtyřlitr z top verzí 911.

    A pořád i základní verze je prostě líp jezdící auto, protože je to od začátku stavěný jako sporťák s primárním fokusem na jízdní vlastnosti (motor uprostřed), zatímco 911 má furt ten motor vzadu, což je řešení, který je od základu blbě, byť ho dokázali naučit neuvěřitelně fungovat. Jeho hlavní výhodou ale nebyly jízdní vlastnosti, ale to, že jsi mohl mít zadní sedačky.

    Pokud nepotřebuješ zadní sedačky, je hlavní důvod mít 911 v tom, že si potřebuješ nahnat ego tím, že máš větší auto a "vyšší model". Když chceš opravdu fungující sportovní auto, tak Cayman je lepší (samozřejmě ideálně GT4 RS).

    Pár tejdnů zpátky jsem jezdil na okruhu mimo jiné s Boxsterem Spyder, GT3 RS a GT3 Touring, a asi bych si vzal domů toho Boxstera.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: jj. Stejne je pro holky nebo pro teplouse. Kdybych pokazdy kdyz jedu na motorce a potkam boxstera s dvema chlapama v ruzovejch cepickach dostal stovku, tak nemusim platit najem :-)

    Ty znas nejakyho chlapa, kterej tomu da prednost pred 911 aniz by to bylo kvuli budgetu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Boxster přitom vůbec nemusí bejt pro holky, je to řidičsky v mnoha ohledech mnohem lepší věc než 911 (lehčí, líp vyváženej atd.).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Aha, tak to se to změnilo v minulým roce, do tý doby byl nejprodávanější Macan, s malým náskokem.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: kolega boxstera asi pul roku jako jediny auto mel. koupil ho po rozchodu se svoji pritelkyni, aby na nej ulovil novou pokud mozno bohatou partii. Pote co se mu to podarilo okamzite to "porsche pro holky" prodal a koupil range rovera ;-)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: jen bych dodal, ze nejprodavanejsi Porsche neni Macan, ale Cayenne.. Macan je druhej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    a) Dacia Sandero nestojí 300k, ale 576 400 Kč, a není ekvivalentem vůbec ničeho, protože auta týhle kategorie už se na evropským trhu neprodávají. Proto se taky moc neprodává ten Spring, neboť je to předraženej krám.

    BMW i4 je ekvivalentem BMW 420d především proto, že je to úplně stejný auto. A jedině tak o tom uvažujou zákazníci. Stejně tak Enyaq si kupujou lidi, co by si jinak kupovali Kodiaq, ne lidi, co by si koupili Fabii, protože na tu nemaj.

    b) Co potřebuješ nebo nepotřebuješ je irelevantní. Lidi si nekupujou auta na to, co většinu času potřebujou, ale na to, co by potřebovat mohli.

    Proto není nejprodávanější Porsche ani 911, ani Boxster, ale Macan, protože každej počítá, že bude někdy potřebovat pět dveří a kufr. 911 nebo Boxster si koupí ten, co už auto s pěti dveřma, kufrem a čtyřkolkou má, a může chtít hračku.

    Opět argumentuješ vařením z vody, zatímco já popisuju reálnou situaci na trhu. Někde na to bude určitě i nějaká statistika, kolik % majitelů Porsche Boxster to má jako jediný auto. Tipuju tak 10% max.
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: To jo, ale otázka je pro koho designují.
    BMW prodávají 2× víc aut v Číně než v druhých USA. Německo je až třetí…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Akorát že vůbec…

    a) Jak už jsem uvedl před tím, kde je "nulová hladina", tj. kolik stojí nejlevnější auto s daným typem pohonu…
    Vzato do extrému, Dacia Sandero stojí ~300k, takže BMW 420d lze poměřovat s ním.
    BMW i4 se bude poměřovat s Teslou, levnější auta s podobnými parametry prostě nejsou

    b) Na obchodní cesty jen s příručním kufříkem nepotřebuješ dodávku. Stačí, aby se Ti tam vešel na sedadlo spolujezdce kufřík - ale místo v kufru bude samozřejmě plus…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale plosimtě, co to tu zase žvatláš...

    Tvoje úvaha ohledně ceny a jejího rozdílnýho posuzování u spalovače a elektra by měla drobný zrnko pravdivýho základu, nebýt toho, že:

    a) u auta nad milion už jsou ty ceny v paritě takhle (BMW i4/BMW 420d stojej stejně), takže teorie na konci tohohle žblebtu COMODOR_FALKON: je totálně mimo. Elektrický auta od cca milionu vejš stojí podobně jako odpovídající benzínový. U aut pod milion to nefunguje, ale tam se taky ty elektromobily neprodávaj, protože nedávaj smysl a začnou se prodávat, až budou, světě div se...

    ... stát jako spalováky.

    b) Přehlídnul jsi takovej drobnej, nepodstatnej, nenápadnej detail. Důvod, proč u Cybersteru na ceně moc nezáleží, není to, že je to relativně drahý auto, ale to CO JE TO ZA AUTO.

    Je to sportovní dvoumístnej roadster. Tedy auto, který je inherentně nahovno, protože mimo dynamiky (kterou už Model 3 nabízí mnohem větší než lze využít) nemá absolutně žádný racionální výhody. Je to dvoumístný, bude to mít malej kufr, blbě se do toho leze, je to nízký, takže to má problém s retardérama a vyjetím kamkoliv mimo cestu atd.

    Proto si to taky lidi nekupujou jako první auto, ale jako druhý, třetí nebo pátý auto v rodině. První auto to může být leda pro jednotlivce (typicky mladýho úspěšnýho single) nebo pro starší pár co už nepotřebuje vozit děti. A ani tam to většinou nebude jediný auto. Primárně to je vždycky auto na víkendy, na hraní, na předvádění se

    A mezi člověkem, co si koupí za milion Teslu jako primární rodinnej dopravní prostředek, a mezi člověkem, kterej si koupí placatej sporťák jako druhý až čtvrtý auto, je dost rozdíl.

    S tím pak souvisí to, že takovouhle věc si nekupuješ kvůli praktičnosti, ale kvůli tomu, jak je hezká, jak dobře jezdí a, do velmi značný míry, jak dobře funguje jako status symbol.

    A čínskej elektromobil funguje jako status symbol dost blbě.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NEW BMW i5 M60 Review: An Electric M5 With Too Much Tech? | 4K
    https://www.youtube.com/watch?v=EfUbciJ-SdM&t=45s

    MINER: design je v UK
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KURE: Spíš se bude rozhodovat, o kolik jsou ta auta pro jeho usecase vhodnější než Tesla, a jestli to odůvodňuje těch +50% resp. +100%

    V podstatě je to ekvivalent toho, jestli si řidič spalovače koupí škodovku za 600k nebo WV za 900k nebo BMW za 1200k

    Bobash se asi nechal zaslepit čísly, neuvědomil si, "kde leží nula" a nahlížel na to jako na spalovače, kde mezi spalovačem za 1,5M/2M/2,5M už není takový rozdíl, ve srovnání se škodovkou za 600k jsou to všechno luxusní auta, kde se na cenu už nekouká…

    Ve světě současných EV je ale 1-1,5M pořád něco jako "EV starter car" a u 2M (~$80k) už začíná něco jako "střední třída"…
    KURE
    KURE --- ---
    COMODOR_FALKON: :D :D :D :D fakt jsi napsal, že se někdo bude rozhodovat mezi porsche a MG sporťákem podle toho jakej má nákladovej prostor? :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Posuzuješ to optikou spalovacích aut, což je IMHO chyba. Pak tam vidíš iluzi toho, že půl milionu není významný rozdíl, neb obojí je o výrazně dražší, než základní Fabia HTP…

    A pak taky z nějakého důvodu zjevnětrpíš utkvělou představou, že jakmile tam je něco s adjektivem "sportovní" tak je to automaticky jen kompenzační hračka pro majitele mikropenisů a makrokomplexů, á la hummer, Lambo, Ferrari…

    Správnější pohled IMHO ten, že Tesla stojí cca milion a MG stojí o ~50% víc, Porsche o 100% víc a zda tam je ten 50%/100% užitek v nákladovém prostoru/komfortu jízdy/dojezdu…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Plus teda ještě takhle – v týhle kategorii už půl milionu nejenže nemusí být velkej rozdíl, on to dokonce může být v poptávce rozdíl NAOPAK.

    Tzv. Veblenův efekt, aneb proč se u některých typů zboží zvyšuje poptávka s cenou, i když by to mělo být naopak.

    Když si koupíš sportovní Porsche za dva miliony (nebo víc), tak každej ví, že sis koupil sportovní Porsche a že to bylo drahý. Když si koupíš sportovní MG, tak každej ví, že sis koupil auto od značky, která je vždycky "levná alternativa".

    Je to asi jako kdyby Číňani dělali levnou alternativu Rolexek pod jménem nějaký dávno mrtvý evropský značky, která nikdy nebyla ani na dosah prestiži Rolexu, a chtěli za to 75% ceny Rolexu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam