• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PALEONTOLOG: bla bla, spíš je tu konečně něco jinýho o čem se můžeme bavit, než jenom další nudný auto postavený na stejný platformě, který má jenom trochu jinej rozměr :)
    Jinak já bych teda, i kdyby ho dodávali do Evropy (ano, víme, že to nejde), Cybertruck nechtěl ... pořád je za mě jednička Model 3.
    Jak už xkrát opakuju, za mě je to prostě G class


    BOBASH: No a právě proto jsem rád za vyšší cenu, protože na to prostě koukám jako na G class :) Jinak si právě myslim, že to osloví další cílovky mimo Elon fans. Rappeři a další hustoboys a majitelé hummerů a cadillaců po tom imho půjdou :D
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: pořád mne fascinuje, jakým směrem se auta vydala. Vyšší, mohutnější, s mizerným výhledem... A to nejen SUV.

    Vybavuju si jednu populárně-vědeckou dětskou encyklopedii z konce 80. let, kde byla fotka prototypu (mám pocit, že se jednalo o Ford Probe), jak sráží figurínu chodce, s popiskem, že budoucí auta budou mít schválně snížený předek, aby byl chodec ve větším bezpečí, a že západní automobilky na tom už pracují. No, nepovedlo se.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, ekvivalent G-class je dobrý přirovnání. Budou si to kupovat Tesla sektáři a lidi, co za každou cenu chtějí něco jinýho a výjimečnýho. Takže to nemá ani vzdálenou šanci dosáhnout podobnýho úspěchu jako Model 3 a hlavně Model Y, kterej si kupujou i normální lidi co prostě chtějí elektromobil a tenhle jim vyjde nejvýhodnějc.

    Až do Modelu Y byly všechny Tesly lepší a/nebo levnější než konkurence.

    Tohle je první Tesla, která technicky není nijak zvlášť dobrá, ničím nevyčnívá a selling point je to, že vypadá divně. Až se Cybertruck okouká, tak půjdou jeho prodeje do hajzlu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: s 800v architekturou a tesla nabíječkama to bude nabíjet rychle, takže si myslim, že dojezd problém nebude.

    Nicméně podle tvé argumentace to vypadá, že si myslíš, že se to nebude prodávat? Takže z "to se vyrábět nebude" jsme u "to je nahovno, to si lidi nebudou kupovat, protože je to drahý a horší než konkurence"? Nebo co se snažíš říct?
    Jinak já už od začátku říkám, že to prostě bude G class pro amíky a bude se to kupovat už jenom kvůli tomu, že je to jiný. Nějaká utility u toho bude akorát přidaná hodnota :D

    Ad exoskeleton, tady je přepis tehdejšího představeni: https://www.repairerdrivennews.com/2019/11/22/tesla-cybertruck-uses-stainless-steel-exoskeleton-rather-than-traditional-body-on-frame/
    Pořád se to, co řikal, nevylučuje s tím, co je v patentu, jak teď vypadá a že neni body on frame a že to je “stress-skin design”.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ta nejostřejší hrana u CT (přechod čumák/kapota) je spíš vejš, tě vezme někam do ledvin nebo tak. Dítě to trefí do hlavy.

    Cybertruck je nebezpečná kokotina která nepatří na silnici.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: u normálního auta, který ti podsekne nohy a tou vostrou hranou vepředu tě nepřetrhne vejpůl nebo ti nerozdrtí pánev.

    Ano, ta hrana CT je ve výšce pánve dospělého člověka, což jsou nejhorší zranění s nemožností faxace jiné, než totál ležet na lůžku.
    O tom, jak to sešrotuje dítě nemluvě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Prosímtě ty fakt neplácej o věcech, kterým vůbec nerozumíš.

    Ono i v těch 50 je totiž rozdíl, jestli přeletíš střechu a případně se cestou praštíš o měkkou kapotu a sklo, nebo jestli tě do výše ramen praští něco o poddajnosti tanku a následně tě to srazí pod auto.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BOBASH: elmo fans prostě dokola dokazujou, že argument, že je něco vcelku na nahovno, nebo minimálně jinýho než bylo oznámeno, nebo na hovno za prezentovanou cenu, výsledek muskovo geniality. už to zašlo tak daleko, že se oslavuje nerozbití raketových motorů betonem jako úspěch.

    DZODZO: odletíš, ale nemusí ti nepružnej ostrej plech rozdrtit obratle.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: ta pedestrian safety ma zmysel asi iba do urcitej rychlosti, ked ta zrazi auto v 50tke tak stejne odletis

    Live Pedestrian Crash with 49 km/h: PraxisConference Pedestrian Protection 2018
    https://www.youtube.com/watch?v=HtrwYB_91Fg


    by ma zaujimali statistiky nehod, ze kolko z celkoveho poctu su narazy do chodcov a s akymi nasledkami, kazdy tym strasi, ale ked citam v novinach ako niekto niekoho smetl na prechode, tak vacsinou maju tazke zranenia, dolezitejsie je mat system, ktory bude preventivne brzdit napr. v pripade 2 pruhov kde auto v pravom pruhu zastavi a to v lavom nie
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN: BLOWUP: In September 2023, EU battery-electric car registrations increased by 14.3%, reaching 127,149 units, or 14.8% of the market. Germany, the largest market, declined by a significant 28.6%, which may be linked to incentives for private buyers being reduced from September. However, notably positive performances in three other EU markets – the Netherlands (+70.8%), Sweden (+60.7%), and France (+34.2%) – offset Germany’s decline.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Původně tvrdili, že exoskeleton bude primární nosná část. Tohle je samonoska s částečně nosnýma vnějšíma plechama – něco úplně jinýho než o čem mluvili na začátku.

    A argument "lidem to stačí"? Jako vážně?

    To auto je prostě zajímavý akorát designovýma kravinama, jinak není lepší než konkurence, není levnější než konkurence, nepřináší nic prakticky užitečnýho, co by konkurence už neměla. Navíc se furt nevyrábí – postavili (nejspíš ručně) 10 kusů, sám Musk říká, že plnohodnotná produkce bude 2025.

    Tou dobou už budou na americkým trhu s pickupem poslední.

    Jestli stejně blbě udělaj Model 2, tak budou mít dost problém.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: "Proti tomu jde rostoucí cena surovin, jichž je po celém světě pro ambiciózní dekarbonizační cíle nedostatek."

    Cena lithia be like

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: přestávám číst u tohodle: "Za září klesly prodeje nových vozů v Německu podle centrálního registračního úřadu KBA meziměsíčně o 0,1 procenta na 224 502 auta. Ale prodej plně elektrických vozů klesl o 35 % na 47 097. Pobídky pro firemní zákazníky ke koupi plně elektrických vozů skončily 31. srpna. Americká automobilka Tesla zaznamenala v Německu v září propad registrací o 69 %, a to navzdory obrovským slevám."

    To je naprostý nepochopení trhu :D
    Když vim, že v září už nebudou dotace, tak logicky hrnu nákupy elektrik předtim, tak logicky potom bude dip. Stejná věc se stala myslim v US (nebo nějakej jinej stát, kde končily koncem roku nějaký dotace) a logicky tam byl před koncem dotací velkej nárust a pak NEČEKANĚ pokles. Tyvole. Nejsem ekonom, ale tohle snad pochopí i poloretardovaná opice.

    Jo a nejprodávanější auto roku v evropě bude tenhle rok Tesla Model Y.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Co to je za blabol?
    “Tesla v Evropě prodává za daleko vyšší ceny a je přitom netransparentní. Na oficiálním webu Tesly s českou mutací prostě nikdo žádnou cenu z nabízených modelů Tesla nenajde. Asi je přísně utajovaná.”
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: takže to má exoskeleton, protože vnější a viditelná konstrukce má funkci a díky tomu odstranili nějaké prvky vnitřní kontrukce.

    Drahý to je, protože je o to zájem a dává to smysl pro start výroby, kdy máš velkej zájem. Zlevňovat můžou později. Nemluvě o inflaci oproti roku 2019.
    Dojezd to má jako Model 3 a lidem stačí. Možnost range extenderu je super pro lidi, co chtěj za autem něco tahat. Doteď tohle nikdo nenabízí, takže nápad sám o sobě super.
    Zatim to vypadá, že si to lidi budou kupovat a konkurenci to stačí, aby překonalo hypem. Gclass si lidi taky většina lidí nekupuje kvůli offroad vlastnostem

    Jo a vyrábí se to. Možná by stačilo prostě napsat, že jsi se spletl a příště si nebýt tak jistej :)
    Nad parametrama se lze dohadovat (třeba, že to asi ani neumí plavat, jak Elon jednou prohlásil), ale ta věc existuje, vyrábí se, má unikátní konstrukci, unikátní design jako z představení a lidi to zajímá.


    MINER: exoskeleton neznamená nutně pandur, protože pandur nebyl dělán s tím, že by měl bourat. Příklad argumentu pandurem BOBASH je naprosto nepochopení toho s jakym cílem stavíš auto. Kdyby u panduru brali ohled na bezpečnost v případě nárazu, tak to bude navržený trochu jinak. Ariel Atom je třeba uváděn jako exoskeleton (viz obr) a jako pandur se nechová. Ano, i pandur by se dal nevrhnout tak, že bude v nějakých místech slabší a bude se deformovat. Kdybys chtěl, aby se pandur deformoval.

    Patent byl filled rok (ne dva) po představení. Což nic neznamená. Patenty můžeš podat i dva roky potom, co něco vymyslíš nebo uděláš, takže to je pouhá spekulace, nebo si myslíš, že ten původní CT byl naprosto jiná konstrukce a už tehdy nepřemýšleli nad crashtesty? To už jsou čistě úvahy podložený snovým světem. Naprosto nic tomu nenasvědčuje.

    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na tohle jsou BTW krásnej příklad ty nehody Pandurů. Proč tam i ťukanec skončí průserem. A Cybertruck s exoskeletonem by byl v podstatě malej tank.
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: ten patent je skoro 2 roky po představení. To už mu zřejmě inženýři vysvětlili, že exoskeleton je píčovina a začali vymýšlet co sakra s tim.

    Jinak ‚exoskeleton‘ proti srážkám je imo něco, co nechceš, aby jezdilo ve městě.

    Stačí do té věty dosadit: A vehicle having an exoskeleton exterior panel that provides crash resistance AGAINST PEDESTRIANS…
    aby bylo jasný proč…

    Pro ego majitele super, pro všechny ostatní mimo kabinu naopak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No ten abstrakt popisuje normální auto na kterým je částečně nosná vnější konstrukce. Takže žádnej exoskeleton.

    Jinak celej Cybertruck je dost meh. Je to drahý, v jediný verzi která není drahá je to pomalý a navíc bez terénních schopností (zadokolka), ta prostřední verze v ničem zásadním nepřekonává konkurenci, top verze je akorát strašně rychlá, stojí ale nesmysl a dojezd žádnej zázrak. Dojezd teda žádnej zázrak nikde, nestačí na konkurenci, pokud do toho nejebneš baterku co ti zabere půl korby.

    Je na tom hrozně vidět, že utratili spoustu peněz za to, aby udělali futuristickou píčovinu, akorát kvůli tomu postavili nijak zvlášť dobrej pickup a přišli s ním ve chvíli, kdy už jsou pozadu za konkurencí.

    Začátek konce "průkopnický" Tesly a pokud akcionáři nejsou pitomci, tak začátek konce Elona v jejím čele.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: tak cybertruck je!

    Akorát je mi jasné, že použiješ argument, že to už vůbec neni exoskeleton.

    Tak než to napíšeš, tak si projdi jejich patent: https://uspto.report/patent/app/20210155292
    a tady v čtivější formě https://cleantechnica.com/2023/08/10/what-is-the-tesla-cybertruck-exoskeleton/

    A než to napíšeš, tak po přečtení těch odkazů, si odpověz na otázku jestli třeba v těch dveřích mají další výztuhy nebo ten vnější panel má vlastnosti pro větší bezpečnost (vycházím z patentu). Tady abstract:

    A vehicle having an exoskeleton exterior panel that provides crash resistance is described. The exterior panel may be formed from a monolithic metal sheet and attached to an exterior portion of the vehicle frame, and the exterior panel does not comprise an additional support structure. At least one component may be directly attached to the exterior panel, and the exterior panel may bear the load of the at least one component. Methods of manufacturing the vehicle are also described.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam