• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: Podle toho v jaké dimenzi. V inovacích a investicích jistě.
    V schopnosti přežít, měřeno počtem car-crash fatalit na obyvatele už tolik ne.

    Maj trojnásobný počet car-crash fatalit na hlavu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo, ale kdyby místo toho udělali něco jako Rivian, tak mohli vývojovej budget nasměrovat k tomu, aby to bylo dobrý auto, místo k tomu, aby to vypadalo jako ze sci-fi.

    A tohle pro ně bude problém, je to fakt poprvé, kdy mají auto, který je stejný nebo horší než přímá konkurence, aniž by bylo levnější. To je PROBLÉM.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Ale co se jim s tim podařilo a daří je ten buzz. Ať už je to hate nebo love, tak o tom mluví snad všichni. A to je krásný, to se ve světě aut už tak moc nedělo mam pocit :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: Ameriku a jejich trh nepokládám místy za příčetný (stejně jako Elona) :))

    Jinak s evropskou homologací snad nepočítá od představení snad vůbec nikdo příčetnej. :)
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: ať je to na škále příčetný auto > pandur kdekoliv, tak ve městě chceš spíš to příčetný auto.

    Příčetný auta přidávaj ochranu chodců, jako vystřelovací kapota pro pohlcení dopadu nárazu (dokonce i nový Tesly) nebo blatníky a jiný nenosný části z plastu. Jakoukoliv část nosné konstrukce přenést ven do ‚exoskeletonu‘, ať už je tím mylšeno cokoliv od původního nápadu doteď je krok přesně proti tomu, na škodu chodcům.

    Imo byl postup takhle:
    1. Elmo dostal geniální nápad: uděláme exoskeleton! Bude to levný! Ušetříme na nosných konstrukcích a gigapress bude sekat ostrý hrany jako Baťa cvičky!
    2. Inženýr, který se zamyslel déle než 1 femtosekundu: tvl to asi úplně nevogigapresujeme kolem těch dveří, aby to na sebe pasovalo
    3. Elmo: ty kokso!, jestli do měsíce nedáš prototyp, tak letíš!
    4. Safety expert: v celý Tesle buď nebyl nebo byl umlčen lžící

    5. Intro: tádydádydádydá

    6. Inženýr: šéfe, vono to nějak nejde vyrobit…
    7. Homologace: ste se posrali v kyně!
    8. Elmo: kurva, nějak to hotfixněte
    9. Inženýr: tak to uděláme jenom naoko, ale ty vnější plochy budou stejně muset bejt tvrdý, protože jim pevnost nebude dávat zakřivení, jako maj ostatní auta, a každá nerovnost na tom bude vidět.
    10. Evropská homologace: takže dobrý večer!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STARE_CASY: Tak dneska mají auta (když vynechám nesmyslnou módu SUV) kvůli chodcům naopak VYŠŠÍ předek. Je povinný mít nějakou mezeru mezi motorem a kapotou, abys padal do měkkýho. Když nemáš, musíš mít vystřelovací kapotu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PALEONTOLOG: bla bla, spíš je tu konečně něco jinýho o čem se můžeme bavit, než jenom další nudný auto postavený na stejný platformě, který má jenom trochu jinej rozměr :)
    Jinak já bych teda, i kdyby ho dodávali do Evropy (ano, víme, že to nejde), Cybertruck nechtěl ... pořád je za mě jednička Model 3.
    Jak už xkrát opakuju, za mě je to prostě G class


    BOBASH: No a právě proto jsem rád za vyšší cenu, protože na to prostě koukám jako na G class :) Jinak si právě myslim, že to osloví další cílovky mimo Elon fans. Rappeři a další hustoboys a majitelé hummerů a cadillaců po tom imho půjdou :D
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: pořád mne fascinuje, jakým směrem se auta vydala. Vyšší, mohutnější, s mizerným výhledem... A to nejen SUV.

    Vybavuju si jednu populárně-vědeckou dětskou encyklopedii z konce 80. let, kde byla fotka prototypu (mám pocit, že se jednalo o Ford Probe), jak sráží figurínu chodce, s popiskem, že budoucí auta budou mít schválně snížený předek, aby byl chodec ve větším bezpečí, a že západní automobilky na tom už pracují. No, nepovedlo se.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, ekvivalent G-class je dobrý přirovnání. Budou si to kupovat Tesla sektáři a lidi, co za každou cenu chtějí něco jinýho a výjimečnýho. Takže to nemá ani vzdálenou šanci dosáhnout podobnýho úspěchu jako Model 3 a hlavně Model Y, kterej si kupujou i normální lidi co prostě chtějí elektromobil a tenhle jim vyjde nejvýhodnějc.

    Až do Modelu Y byly všechny Tesly lepší a/nebo levnější než konkurence.

    Tohle je první Tesla, která technicky není nijak zvlášť dobrá, ničím nevyčnívá a selling point je to, že vypadá divně. Až se Cybertruck okouká, tak půjdou jeho prodeje do hajzlu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: s 800v architekturou a tesla nabíječkama to bude nabíjet rychle, takže si myslim, že dojezd problém nebude.

    Nicméně podle tvé argumentace to vypadá, že si myslíš, že se to nebude prodávat? Takže z "to se vyrábět nebude" jsme u "to je nahovno, to si lidi nebudou kupovat, protože je to drahý a horší než konkurence"? Nebo co se snažíš říct?
    Jinak já už od začátku říkám, že to prostě bude G class pro amíky a bude se to kupovat už jenom kvůli tomu, že je to jiný. Nějaká utility u toho bude akorát přidaná hodnota :D

    Ad exoskeleton, tady je přepis tehdejšího představeni: https://www.repairerdrivennews.com/2019/11/22/tesla-cybertruck-uses-stainless-steel-exoskeleton-rather-than-traditional-body-on-frame/
    Pořád se to, co řikal, nevylučuje s tím, co je v patentu, jak teď vypadá a že neni body on frame a že to je “stress-skin design”.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ta nejostřejší hrana u CT (přechod čumák/kapota) je spíš vejš, tě vezme někam do ledvin nebo tak. Dítě to trefí do hlavy.

    Cybertruck je nebezpečná kokotina která nepatří na silnici.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: u normálního auta, který ti podsekne nohy a tou vostrou hranou vepředu tě nepřetrhne vejpůl nebo ti nerozdrtí pánev.

    Ano, ta hrana CT je ve výšce pánve dospělého člověka, což jsou nejhorší zranění s nemožností faxace jiné, než totál ležet na lůžku.
    O tom, jak to sešrotuje dítě nemluvě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Prosímtě ty fakt neplácej o věcech, kterým vůbec nerozumíš.

    Ono i v těch 50 je totiž rozdíl, jestli přeletíš střechu a případně se cestou praštíš o měkkou kapotu a sklo, nebo jestli tě do výše ramen praští něco o poddajnosti tanku a následně tě to srazí pod auto.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BOBASH: elmo fans prostě dokola dokazujou, že argument, že je něco vcelku na nahovno, nebo minimálně jinýho než bylo oznámeno, nebo na hovno za prezentovanou cenu, výsledek muskovo geniality. už to zašlo tak daleko, že se oslavuje nerozbití raketových motorů betonem jako úspěch.

    DZODZO: odletíš, ale nemusí ti nepružnej ostrej plech rozdrtit obratle.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: ta pedestrian safety ma zmysel asi iba do urcitej rychlosti, ked ta zrazi auto v 50tke tak stejne odletis

    Live Pedestrian Crash with 49 km/h: PraxisConference Pedestrian Protection 2018
    https://www.youtube.com/watch?v=HtrwYB_91Fg


    by ma zaujimali statistiky nehod, ze kolko z celkoveho poctu su narazy do chodcov a s akymi nasledkami, kazdy tym strasi, ale ked citam v novinach ako niekto niekoho smetl na prechode, tak vacsinou maju tazke zranenia, dolezitejsie je mat system, ktory bude preventivne brzdit napr. v pripade 2 pruhov kde auto v pravom pruhu zastavi a to v lavom nie
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN: BLOWUP: In September 2023, EU battery-electric car registrations increased by 14.3%, reaching 127,149 units, or 14.8% of the market. Germany, the largest market, declined by a significant 28.6%, which may be linked to incentives for private buyers being reduced from September. However, notably positive performances in three other EU markets – the Netherlands (+70.8%), Sweden (+60.7%), and France (+34.2%) – offset Germany’s decline.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Původně tvrdili, že exoskeleton bude primární nosná část. Tohle je samonoska s částečně nosnýma vnějšíma plechama – něco úplně jinýho než o čem mluvili na začátku.

    A argument "lidem to stačí"? Jako vážně?

    To auto je prostě zajímavý akorát designovýma kravinama, jinak není lepší než konkurence, není levnější než konkurence, nepřináší nic prakticky užitečnýho, co by konkurence už neměla. Navíc se furt nevyrábí – postavili (nejspíš ručně) 10 kusů, sám Musk říká, že plnohodnotná produkce bude 2025.

    Tou dobou už budou na americkým trhu s pickupem poslední.

    Jestli stejně blbě udělaj Model 2, tak budou mít dost problém.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: "Proti tomu jde rostoucí cena surovin, jichž je po celém světě pro ambiciózní dekarbonizační cíle nedostatek."

    Cena lithia be like

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: přestávám číst u tohodle: "Za září klesly prodeje nových vozů v Německu podle centrálního registračního úřadu KBA meziměsíčně o 0,1 procenta na 224 502 auta. Ale prodej plně elektrických vozů klesl o 35 % na 47 097. Pobídky pro firemní zákazníky ke koupi plně elektrických vozů skončily 31. srpna. Americká automobilka Tesla zaznamenala v Německu v září propad registrací o 69 %, a to navzdory obrovským slevám."

    To je naprostý nepochopení trhu :D
    Když vim, že v září už nebudou dotace, tak logicky hrnu nákupy elektrik předtim, tak logicky potom bude dip. Stejná věc se stala myslim v US (nebo nějakej jinej stát, kde končily koncem roku nějaký dotace) a logicky tam byl před koncem dotací velkej nárust a pak NEČEKANĚ pokles. Tyvole. Nejsem ekonom, ale tohle snad pochopí i poloretardovaná opice.

    Jo a nejprodávanější auto roku v evropě bude tenhle rok Tesla Model Y.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Co to je za blabol?
    “Tesla v Evropě prodává za daleko vyšší ceny a je přitom netransparentní. Na oficiálním webu Tesly s českou mutací prostě nikdo žádnou cenu z nabízených modelů Tesla nenajde. Asi je přísně utajovaná.”
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam