• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Tak v USA zacina na $50k. O tom uz by se dalo uvazovat.

    BOBASH: Idealne bych chtel v domacnosti mit jen 2 auta. Jedno na pohodlne jezdeni po meste (na to ted mam Tesla M3) a druhe na to, kdyz potrebuju neco vetsiho odvest. Jenze ve vysledku to pak dopadne tak, ze mensim bude jezdit pritelkyne a ja budu i po meste muset jezdit tim druhym :D

    ICE nechci z presvedceni, praktickeho hlediska a taky duvodu, ze mam FVE. Ten Berlingo nevypada spatne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Nicméně, upřímně, na vožení bordelu je stále nejekonomičtější a nejekologičtější volba starej truck na naftu nebo LPG, pokud nechceš třeba sdružovat funkci daily driveru a voziče bordelu, nebo nevozíš ten bordel jako primární každodenní činnost.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Kdy u nas bude mozne koupit EV truck za nejakou rozumnou cenu? Potrebuju na necem vozit bordel, ale nechci ICE, ani davat 3 mega :-/
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: To je dobre. Doufam, ze to i nejak vyresi.

    Uz vznikla i petice - https://www.change.org/p/demand-vw-group-to-provide-promised-software-support-for-existing-skoda-enyaq-models?redirect=false

    Ze Skodovky zatim zadna reakce, ackoliv prislibili. Nejspis se to snazi vymlcet. Asi by to chtelo nejakeho zurnalistu, aby zvedl a trochu rozviril.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Hezké video... Dostal jsem ho od kolegy ze škodovky, řekl bych, že se tam dost řeší. A chápu proč.
    Comparison between Skoda ENYAQ model year 22 and 24 with focus on software and my opinion [EN]
    https://youtu.be/_JbfK5EiXCQ?si=hsUjG0UrSSZ_OUiP
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DIM_: JJ... A ten program mají pěkně debilně nastavený:
    1) kauce není uvedena, ale u standardní Uber-Hertz nabídky (SUHN) je o $20 nižší než týdenní výpůjčka.
    2) Pronájem je $334 týdně, pravděpodobně také na max 4 týdny, jako SUHN s možností obnovy po údržbě (nebo výměny za jiný vůz). Není přitom zřejmé co znamená ta "údržba"…
    Z toho úplně čiší, že řidiči se k vozu nebudou chovat úplně hezky, když lze očekávat, že ho po 28 dnech vymění za jiný, nebudou-li si chtít dát pár dní pauzu (nebudou, budou chtít mít za co jíst).

    Na druhou stranu:
    Roční pronájem vychází na $17.368 před zdaněním. tj. $34.736 za 2 roky nebo $52.104 za 3 roky.
    Hertz má sídlo v Delaware, kde je korporátní daň 8,7%, tj. je to $15.856 / $31.713 / $47.570 čistého.
    Hertz ty tesly z konce roku 2021 odprodává za ~$22-25k
    Tj. i pokud bych počítal využití 80% po celý rok 2022 a 2023, tak to vychází na ~$47-50k zisku z auta, které nové koupili za $42.000

    Takže mnohem větší smysl dává, že se chtějí zbavit zplundrovaných taxikářských Tesel, které se už zaplatily a stále ještě mají solidní zůstatkovou hodnotu – která má ale potenciál rychle klesat s každým vylepšením HW nejnovější verze…

    FEDAJKIN: A přitom je to OG zkratka z dob, kdy existovaly ještě jen 2 kategorie: ICEV a EV…
    DIM_
    DIM_ --- ---
    COMODOR_FALKON: Jeste navic Hertz prej tak pulku tech elektroaut pujcoval Uber ridicum (divnej model), ktery s tim prej radi jezdili, ale taky s tim prej dost blbli a nicili.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Priznam se teda ze bez kontextu bych chvili vahal jestli ICEV neni internal combustion electric vehicle, cili nejake alternativni oznaceni pro PHEV :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HANZS: Když to zrekapituluji:

    1) Hertz pronajímal elektromobily dráž než ICEV, přestože provozní náklady byly nižší
    2) Hertz pronajímal elektromobily velmi často nenabité a často i neuklizené (a bez návodu)
    I přes výše uvedené:
    3) Hertz prodává Tesly s nájezdem 40-60 kMil u ročníků 2022-2023, 80-110 kMil u ročníku 2021 - tj. má na nich nájezdy cca "od" 30 kMil, resp. 48 kKm/rok
    4) Hertz prodává ICEV ročník 2022+ s nájezdem 25-40 kMil, ICEV ročník 2021 s nájezdem 50-60 kMil - tj. má na nich nájezdy cca 20 kMil, resp. 32 kKM rok

    Tj. Hertz ta auta používá sice krátce, ale navzdory relativně mizerné kvalitě služeb dost intenzivně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To se ale zbavujou v Americe Tesel, který se jim rozpadaj.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Hertz nedavno hlasil, ze se chce zbavit 20k elektroaut, takze jich nejspis jeste par bude mit. Na jejich strankach maj v Malaga airport tohle:

    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Jak si půjčit ve Španělsku na týden EV?
    o jsem hledal tak jsou minimálně o půlku dražší než spalováky, máte dobrou zkušenost? Málaga airport.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: resp. sry, tobě stačí tenhle kabel https://wifi.sampro.cz/ev-kabel-typ2-m-typ2-f-3x16a-5m, protože ID.3 umí jen 3x16A
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    OTAZKAKONCE: Pokud chceš nabíjet doma ze 3f, tady NTR23: má slevy na nabíječky.

    Já osobně se kloním více k přenosné, než k wallboxu, protože funkci i rychlost mají stejnou, ale přenosnou si můžeš vzít sebou třeba na hotel, kde často maj jen třífázi, navíc přes redukci si to můžeš hodit i do obyč zásuvky, to pak nabíjíš 3,6kwh/hodina (místo 11kwh/hod). Na druhou stranu na wallbox dostaneš dotaci a nemusíš nic řešit, navíc mají lepší fukncionalitu, třeba nabíjení jen na levný tarif, jen z přetoků FVE apod.

    Jinak tady NIKDAS: jsem popsal svůj setup na cesty (mám nabíječku+dvě redukce, a ještě se mi nestalo, abych se nenabil).

    Jinak pokud ti k tomu nedaj kabel typ2 - typ2, tak ten asi taky stojí za koupení, protože některé veřejné nabíječky nemaj kabel (typicky 11kWh wallboxy na hotelech, v obchoďácích. Není to až tak drahý, třeba tenhle stojí 4k https://wifi.sampro.cz/ev-kabel-typ2-m-typ2-f-3x32a-5m
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OTAZKAKONCE: jo, koupíš / použiješ nabíječku do třífáze. Je to pomalejší, není to tak komfortní, ale funguje to. Osobně, pokud to auto si budeš chtít nechat, bych wallbox koupil, není drahý.
    OTAZKAKONCE
    OTAZKAKONCE --- ---
    JYRKA: super, to vypadá cool, diky. Zeptám se na VW jestli mi pomůžou.

    Btw, na baraku mám trifazi, existuje nejakej způsob jak na to připojit to auto bez toho abych instaloval EV nabíječku?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OTAZKAKONCE: s kreditkou nevystačíš. K ID.3 Ti měli nabídnout Elli charging, pokud ne, tak to si pořiď - ceny jsou vysoké, ale zachrání Tě skoro kdekoliv. A jejich aplikace má, podle mého, nejlepší pokrytí.
    A zbytek si zařiď podle toho, co v místech, kde často nabíjíš.
    OTAZKAKONCE
    OTAZKAKONCE --- ---
    Ahoj všem,

    Právě jsem si objednal ojeté ID3 a tím pádem budu jezdit na elektřinu. Nikdy jsem elektroauto neměl, tak bych se chtěl zeptat jestli nemáte nějaký tipy a hlavně jestli potrebuju a je výhodný si zařizovat účty u poskytovatelů energie, nebo stačí kreditka..

    Díky!

    Jo a auto bude na DE značkách, nicmene jezdím často do CR.
    KY_109
    KY_109 --- ---
    NIKDAS: Tak to dela Europcar v CH - dostanes 100% nabity a vratit to muzes vybity (ve fleet ma predevsim VW, Cupra, Polestar)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam