• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Je otázka, jestli těch 5% nebylo v předpisový rychlosti a vejš ten rozdíl není větší.

    Já zkoušel Drážďany a zpátky ve 160 km/h s e-tronem GT (dvojče Taycanu) a žralo to právě překvapivě málo, lehce přes 25. Což by tomuhle nasvědčovalo. Taycan mi taky přišlo, že v ostrým tempu žere jen o málo míň než při poklidný jízdě.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: OK, clanky o Taycanu hovori o 5% uspore, ja nabyl dojmu, ze to ma byt revoluce srazejici spotrebu z 25 kWh/100 na 20 kWh/100, ale ono je to spis v radu z 25 kWh/100 na 23,8 kWh/100.

    Clanky, co jsem probehl, svorne tvrdi, ze prevodovka hlavne zlepsuje zrychleni, coz zni logicky, Taycan asi umi moment efektivne premenit v tah.


    BOBASH: Dovolim si nesouhlasit, nizky maximalky jsou dany indukovanym napetim, tj. zdroj (baterka+stridac) "neumi" procpat proud proti indukovanymu napeti, ktery roste s otackama motoru, samozrejme se napeti da zvysit, ale:
    1)Izolace na vyssi napeti motor prodrazuje,
    2)Vyssi napeti zdrazi stridac,
    3)Vyssi napeti asi zdrazi i vypinac
    4)Vyssi napeti pri stejnych vykonech asi usetri nejakou med.

    Da se to obejit odbuzenim, ale to zase srazi vykon, coz ve vysokych rychlostech (a zrovna u Porsche) neni prilis zadouci.

    Jak rikam, krivku ucinnosti ma kazdy stroj, ale rozhodne neni u synchronniho elektromotoru tak zajimava, jako u spalovaciho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: https://www.wired.com/story/electric-car-two-speed-transmission-gearbox/

    Prostě i elektromotor má nějakou křivku efektivity a ve vysokejch rychlostech funguje blbě – proto ostatně taky velká část EV má nízký maximálky. Dvoukvalt je cesta jak to obejít.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: divam se do historie, uz jsme to spolu resili. Nekdo tvrdi, ze je to sporny, nekdo tvrdi, ze to sporny neni, ze se proste spotrebovava extra energie na upravu magnetickeho pole.
    Vic k tomu asi nemam co rict
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Ano, cesky odbuzovani. Jaky vliv ma na ucinnost?

    BOBASH: OK, nerozporuju, slo by to nejak konkretneji?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ne, ta převodovka je tam skutečně kvůli efektivitě ve vyšších rychlostech (tedy na dálnici).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: uz se to tu parkrat resilo, zkus pohledat. Jde o magnetic weakening pokud si ten pojem dobre pamatuju :)
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Mohl bys nam tu prosim fyzikalne-pohonarsky popsat, jak dvoustupnova prevodovka zmeni spotrebu zrovna v dalnicnim provozu? Ja si ani zaboha nevybavuju elektricky stroj, ktery, je-li napajen z menice, by mel nejake zasadni rozdíly v ucinnosti jinde, nez pri velmi nizkem momentu nebo naopak pri velmi nizkych otackach, kde ucinnost spadne z treba z 95 % na 85 % (ale jsou to opravdu extremni rezimy, ktere se v beznem provozu nedejou nijak casto a zcela jiste ne pri dalnicnim provozu).

    Nedava tam Porsche prevodovku spis kvuli tomu, ze jim sestava motor+prevodovka vyjde mensi/lehci nez motor se stalym prevodem, ktery by vykryl stejne pracovni body?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak třeba dostanu rovnou ban :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Ví, nenarvou, prej to zvládli bez ní. Navíc je to platforma Audi Q6, ta převodovka byla tuším poršácká věc (e-tron GT jí sice má, ale to je spíš převlečený Porsche).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: Jeste jsem nedokazal dokoukat cely video, ale tipnul bych si, ze to tam bude… ;-)

    Full Tour Of The Porsche Macan EV! Impressive Range, Charging & Performance Leads To A Great Package
    https://youtu.be/Jc_hW7exuNE
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: asi se ještě neví, jestli tam narvou dvoustupňovou převodovku, jako do Taycanu, co? To by totiž taky mohlo s dálniční spotřebou zahýbat, žejo :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: nevím, ale jako majitel tvoje příspěvky uvidí :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To je úvaha na podobným levelu jako že čtyřlitr musí žrát 2x víc než dvoulitr.

    Na dálnici závisí spotřeba na aerodynamice, ne na hmotnosti. Cx má Macan skoro stejný jako Model Y (0,25 vs. 0,23), čelní plocha bude dost podobná.

    Soudě podle podobně velkých/těžkých aut jako Mach E nebo Enyaq bych tipoval, že při předpisový jízdě po dálnici to bude "žrát" něco mezi těma 20-25 podle počasí a podobnejch věcí.

    Město a okolí bude strašně záležet na stylu jízdy, mě třeba všechno žere 20+, protože jezdím jako čuně, s úsporným řidičem ale není důvod, proč by Macan neměl jezdit pod 20.

    Takže souhlasím s odhadem PETER_PAN:, na dálnici 400 (v zimě tak 350-380), město nebo okresky předpisovým tempem 500-600.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DANCHEZ: Když je teď tady ten majitel, nevíte někdo, proč mě má Launcher v DI? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: EV Macan má cx=025 a 2380kg
    Takže o 400kg těžší, než ~ awd TMY
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Jak píše LAUNCHER, jeho cca 2tunový TMYP žere 20-25 kWh/100km, přičemž futurism/atompunk design Tesly vede k větší aerodynamice…Šance, že bude 3tunový Macan žrát méně, je nulová…Tj. pokud budu brát, že o 50% těžší auto bude mít jen o 20-25% vyšší spotřebu - cca 25-30kWh/100km, tak s 96kwh baterií mi vychází ~300-400 km
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Mám to přepnuté na %. Nabijím na 80% víkend a 60% workdays, snažím se nevybijet pod 20%.

    Aktuálně s 60% mi to hlásí 282 km, když to kvůli Tobě přepnu z %. Dojede to výrazně méně viz výše a hlavně to prostě nevybíjím do 0%.

    Kdybych měl 100 kWh baterii nebo těch slibovaných 150 kWh ze solid state baterie, byl bych pro mé účely zcela pokrytý a ještě měl hezkou rezervu. Ale už teď jsem spoko ❤️. YMMV.

    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: A při takovým scénáři používání ti to ukazuje dojezd kolik?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Mám 20-25 na TMYP, využívám potenciál motorů.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    30 na 100 je dost. Kolik má TMY, 15-20?

    Největším problémem jinak velmi příjemného elektromobilu je dojezd. Na vině je kombinace hned několika okolností. Tou první je vcelku nevalná provozní efektivita. Lexus RZ 450e má prostě vysokou spotřebu. V průběhu testu jsem sice měl minimálně padesátiprocentní podíl dálnic, ale nepohyboval jsem na nich zrovna vysokou cestovní rychlostí. Málokdy jsem překročil zákonný limit a i přesto se spotřeba vyšplahala za hranici 30 kWh/100 km. Očekával bych lepší efektivitu i ve městě, kde se mi málokdy povedlo dostat pod 20 kWh/100 km. Ano, zimní měsice spotřebě nenahrávají, ale zase teploty nijak zásadně neklesaly pod bod mrazu a vyloženě na Vánoce bylo i poměrně teplo. Celkový účet za společně strávený týden činil velmi vysokých 28,3 kWh/100 km, a to je opravdu hodně. Dosaďte si do rovnice akumulátor o kapacitě 64 kWh (využitelná) a jednuduchými počty vychází nepěkný výsledek v podobě dojezdu někde na hranici 230 km.

    Lexus RZ 450e: Stylově kolem komína | Recenze & testy
    https://www.autickar.cz/clanek/lexus-rz-450e-stylove-kolem-komina/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam