• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: to netusim...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Nevím, jestli je to velká značka, ale Mapbox používá Tesla :D Akorát to podle mě nemají v kombinaci s OSM, ale právě myslím, že berou podklady od Google a ještě k tomu je nějaký další nestandardní routing engine.

    JYRKA: Jasně. Mě zajímalo, jestli OpenStreet nabízí jen podklady, nebo mají i nějakou nástavbu pro sběr a distribuci dat, jako má právě třeba Here, kde je v případě některých automobilek to propojení natolik integrované, že Here má přístup k senzorům v autech, ta data následně zpracovává a vrací zpátky v podobě upozornění na nebezpečí apod.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On imo neni moc klíčovej jejich algoritmus, ale že si nikdo jinej nelajsne nasměrovat kolonu do rezidenční čtvrti, protože sice pár jednotlivcům zkrátí cestu, ale rezidentům tam z toho udělaj peklo…

    Waze bylo revoluční na začátku, kdy dokázalo přes bombónky donutit early adopters, aby mu probagrovalo mapový data, ale teď už těží imo jen z tý větší drzosti…
    PETJU
    PETJU --- ---
    DIM_: Ano, ale da se to SW upravit. Po zaruce, coz ja jeste nemam, takze do toho nehrabu.
    Start/stop se da vypnout prepnutim koleckem na stredovem tunelu na svuj profil, pripadne nastavit svuj profil jako default a tim padem start/stop vypnout trvale.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: co si pamatuju, tak to klicove know-how Waze je jejich algoritmus pro navigaci
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jinak OpenStreet nemusis integrovat jako mapy, postaci, kdz integrujes nektere POI. Napriklad radary maji lepsi nez TomTom
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tesla v minulosti prohlašovala, že si výhledově chtějí vybudovat vlastní podklady a systémy. Respektive, asi to říkal Musk, takže nevím, nakolik se tomu reálně věnují, ale to je potom skutečně zdlouhavý proces, takže zatím Google.

    JYRKA: A OpenStreet Map dodávají Waze i ty navázané navigační služby a data, nebo jen čistě podklady?
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Akorát nevim, že by nějaká automobilka integrovala Waze.

    Nad OSM je naprosto famózní https://mapbox.com/, což je úplně vyňuňanej a mocnej framework po všech směrech, a maj i nav do aut. Ale nevim, že by to někdo velkej používal teda…

    Ale nehledal jsem to. Budu rád, když mě někdo doplní.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: a ještě k tomu Carplay: vůbec nechápu, že se výrobci tam nechali nalákat a teď ještě nadšeně implementují plnou integraci s autem. Vzdávají se kontroly nad svým ekosystémem a budou brzy brečet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: přidej si ještě OpenStreet Map, to je například primární dodavatel pro Waze.

    BOBASH: trochu Tě opravím - to, že carplay neumí ovládat auto, brzy přestane platit. Nová funkcionalita přinese komplet propojení s autem, včetně například ovládání rádia z CarPlay, zobrazení před volantem, manipulaci s výhřevem baterky, zobrazení spotřeby auta...
    Více například tady: https://www.macrumors.com/2023/06/07/carplay-new-features-on-ios-17/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Ano, ale nejmene tady v CZ odhadem se spožděním ~ 1/4 roku 🙄
    DIM_
    DIM_ --- ---
    MINER: Tesla ma Google.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Proto říkám, že jestli by tu tvoji navrhovanou strategii měla nějaká z tech firem adaptovat, byl by to spíš Google, než Apple :) Ale i ten je u svého HW velice opatrný v tom, co ti kde nabízí, tudíž by se tak choval nejspíš i v případě těch hypotetických aut. Navíc, Google Maps platformu některé automobilky používají a i tam to zatím vypadá, že Google preferuje spíš vzít peníze od B2B a neřešit to, než tlačit reklamu.
    NYIBELUNGER
    NYIBELUNGER --- ---
    BOBASH: není jednodušší origo display vyhodit a nahradit něčím třeba z aliexpresu?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Je to tak. Téměř všichni to berou buď od TomTom nebo od HERE. Nevim o žádný automobilce, která si to dělá sama.

    Jedinej, u koho si nejsem jistej, jestli si to dělá sám, je Tesla. Předpokládám, že data kupujou taky od TomTom nebo HERE.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Právěže vůbec. Všechny ty drahé věci většina značek odebírá od specializovaných OEMs a jenom si nad tím postaví nějaký svůj customizovaný frontend. Nicméně mapové podklady, real-time zobrazování informací, trasování, databáze, tedy všechny ty drahé věci, to se kupuje. Dělá to tak na 100 % BMW, Mercedes, Ford, Jaguar Land Rover, běží na tom i ta "prémiová" VW navigace třeba u Audi a předpokládám, že téměř jakákoliv značka. Něco si možná vyvíjí Tesla, ale taky to bude jen fragment, protože ta drahá část jejich navigace tuším běží zrovna na platformě Google.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: A ktera z tech navigaci nestoji za hovno?:D
    BOBASH: Je videt, ze to cely nechapes, jak se moderne monetizuje uzivatel.

    A btw jo, kamos ma ve svym novym Volvu pro CarPlay jen max pulku displeje. Zbytek displeje pouzivak vypinani start/stop :)) Takze se to deje.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Google Maps je ziskový produkt. Vydělává na "advertisements, paid listings, and licensing partnerships".

    Z mapovýho trhu vlastní ⅔ a lidi od něj kvůli tomu neodcházej, protože ten produkt je prostě dobrej.

    Ano, musí se to dělat tak, abys neztratil důvěryhodnost. Schválně začni sledovat, jaké jsou způsoby, jak tě Google Maps monetizují. Když se na to zaměříš, je to vždycky vidět. Pokud si toho nevšímáš, tak jim na to klikáš asi víc, aniž bys to věděl:)


    DAN_F: Google vydělává téměř 90 % všech svých příjmů na reklamě. Je to jejich největší slabina. MS i Amazon maj mnohem diverzifikovanější portfolio, ale Google furt nic jinýho neumí, byť by chtěl a je to i jejich největší riziko do budoucna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Vlastní navigaci bych řekl že pořád vyvíjí většina značek – samozřejmě s tím, že se o ní třeba dělí v rámci koncernů.

    VW má svoji, plus má ještě o trochu jinou pro prémiový značky, BMW má svoji, Mercedes má svoji, Ford má svoji, Stellantis má svoji, Toyota má svoji, Kia/Hyundai má svoji...

    Když to vezmu naopak, tak bez vlastní navigace resp. celýho infotainmentu jsou Volvo, Renault/Dacia a pak možná nějaký malý značky kterýma jsem v poslední době nejezdil.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam