• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Je to tak. Téměř všichni to berou buď od TomTom nebo od HERE. Nevim o žádný automobilce, která si to dělá sama.

    Jedinej, u koho si nejsem jistej, jestli si to dělá sám, je Tesla. Předpokládám, že data kupujou taky od TomTom nebo HERE.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Právěže vůbec. Všechny ty drahé věci většina značek odebírá od specializovaných OEMs a jenom si nad tím postaví nějaký svůj customizovaný frontend. Nicméně mapové podklady, real-time zobrazování informací, trasování, databáze, tedy všechny ty drahé věci, to se kupuje. Dělá to tak na 100 % BMW, Mercedes, Ford, Jaguar Land Rover, běží na tom i ta "prémiová" VW navigace třeba u Audi a předpokládám, že téměř jakákoliv značka. Něco si možná vyvíjí Tesla, ale taky to bude jen fragment, protože ta drahá část jejich navigace tuším běží zrovna na platformě Google.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: A ktera z tech navigaci nestoji za hovno?:D
    BOBASH: Je videt, ze to cely nechapes, jak se moderne monetizuje uzivatel.

    A btw jo, kamos ma ve svym novym Volvu pro CarPlay jen max pulku displeje. Zbytek displeje pouzivak vypinani start/stop :)) Takze se to deje.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Google Maps je ziskový produkt. Vydělává na "advertisements, paid listings, and licensing partnerships".

    Z mapovýho trhu vlastní ⅔ a lidi od něj kvůli tomu neodcházej, protože ten produkt je prostě dobrej.

    Ano, musí se to dělat tak, abys neztratil důvěryhodnost. Schválně začni sledovat, jaké jsou způsoby, jak tě Google Maps monetizují. Když se na to zaměříš, je to vždycky vidět. Pokud si toho nevšímáš, tak jim na to klikáš asi víc, aniž bys to věděl:)


    DAN_F: Google vydělává téměř 90 % všech svých příjmů na reklamě. Je to jejich největší slabina. MS i Amazon maj mnohem diverzifikovanější portfolio, ale Google furt nic jinýho neumí, byť by chtěl a je to i jejich největší riziko do budoucna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Vlastní navigaci bych řekl že pořád vyvíjí většina značek – samozřejmě s tím, že se o ní třeba dělí v rámci koncernů.

    VW má svoji, plus má ještě o trochu jinou pro prémiový značky, BMW má svoji, Mercedes má svoji, Ford má svoji, Stellantis má svoji, Toyota má svoji, Kia/Hyundai má svoji...

    Když to vezmu naopak, tak bez vlastní navigace resp. celýho infotainmentu jsou Volvo, Renault/Dacia a pak možná nějaký malý značky kterýma jsem v poslední době nejezdil.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Já to dával do kontextu s tím tvým hypotetickým autem od Apple, což je zrovna jedna z mála firem v sektoru, která je schopná úplně v pohodě vydělávat jen na HW a tyhle věci moc nemusí tlačit, tudíž by to s velkou pravděpodobností nedělali ani u auta. Oproti tomu Google z tohohle sice žije, ale i ten nakonec preferuje peníze přímo od koncových uživatelů, než z inzerce, tudíž tam zas takový potenciál, a v důsledku ani motivaci značek pro tuhle strategii, nevidím.

    BOBASH: Navigace v autě určitě není levná věc, ale taky je teda třeba podotknout, že si ji v dnešní době vyvíjí jen minimum značek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Dělaj s tím docela dost, jen ne ve směru "uděláme ze zákazníka produkt", protože si uvědomujou, že zákazník jim platí mnohem víc peněz než jim kdy zaplatí inzerenti.

    Ale třeba placení appkou v autě za parkování nebo tankování už VW aktuálně nasazuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já bych si třeba auto, jehož navigace preferuje cíle podle toho, kdo zaplatil za reklamu, byl schopen jen kvůli tomu nekoupit a stejně by to udělala spousta lidí.

    Mimochodem, takový věci si ani ten Apple netroufne u vlastních Apple Maps v telefonu, dokonce to nedělá ani Google. Protože u map chceš aby ti to dávalo výsledky podle toho co chceš, ne kdo zaplatil.

    Navíc navigace v autě není levná věc ani na vývoj, ani na provoz. Ono to dneska už není jako v roce 2005, kdy jsi měl nějaký mapy na DVD a jednou za čas sis koupil nový. Standard je třeba real-time zobrazování dopravní situace, u pokročilejších navigací i věci jako zobrazování volných parkovacích míst, což třeba ani ten Google neumí.

    COMODOR_FALKON: "Ve vlákně tam píšou..." – těší mě, že se zase budeme bavit o něčem, s čím máš hlubokou vlastní zkušenost.

    Ale k věci:
    – CarPlay není "sabotované". CarPlay je zobrazené tak, aby vedle něj zůstávaly ovládací prvky potřebné k fungování se zbytkem auta. Třeba ovládání vyhřívaných sedaček. CarPlay přes celý displej by nebylo v ničem lepší, naopak by bylo uživatelsky o dost horší:



    – Navigace třeba zrovna u toho VW opravdu není "relativně mizerně fungující", ale v kontextu auta funguje o dost líp než ten Google. Dopravní situace, parkovací místa atd.

    – Navigaci opravdu nenahradí "držák na telefon", protože 5" displej vs. 10" displej je samo o sobě rozdíl.

    – Mnohem větší rozdíl, a důvod, proč si automobilky můžou za navigaci říkat peníze a lidi jim je dají, je ale napojení na systémy auta. Což neumí ani Android Auto/CarPlay, natož telefon. A neumí to třeba ani Tesla.

    Zahrnuje to především, ale nikoliv výhradně:
    - zobrazení navigačních pokynů na displeji před řidičem
    - zobrazení navigačních pokynů na head-up displeji, případně v augmented reality (to je taková ta věc co jí škodovka má a tesla ne)
    - zobrazení detailu křižovatky nebo pruhu, do kterého mám jet. v případě AR i zobrazení šipky přímo "nad" ten pruh
    - propojení navigace a palubního počítače. Google maps jsou super, ale nenajdou mi nabíječky podle stavu baterie, ani mi baterii nepředehřejí
    - ovládání navigace přes systémy auta

    Plus navigace automobilek často umí třeba 3D zobrazení, které Google sice má, ale ne ve formě použitelné pro reálnou navigaci.

    Google Maps zakomponované přímo do systému auta (jako to má třeba Renault a Volvo) můžou fungovat dobře, ale ještě jsem neviděl aplikaci, kdy by fungovaly líp než nativní navigace. Záleží teda taky na tom u koho, Android v Renaultu Mégane funguje super, ve Volvech je příšerný.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Ano, Google je samozřejmě přímej konkurent, ale nemá hw, takže je v horší pozici, a neudělá věci jako automatický bezdrátový platby za benzín nebo mýto. Nemůže si do auta namonotovat další senzory, jako detektor únavy atd.

    A to je point. Maj výrazně lepší pozici než Google, a nic s tim nedělaj…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Na tohle by musel auto udělat spíš Google a i pro ten je nakonec lepší to nechat zaplatit koncového uživatele, jinak by nikdy nenabízel subscription svých služeb bez reklam.
    MINER
    MINER --- ---
    Mně teda ještě víc fascinující, jak automobilky absolutně nejsou schopny pochopit, jakou hru to hrají.

    Mají člověka doslova uvězněnýho v autě, s téměř 100% kontrolou jeho pozornosti a znalostí jeho chování. Takovej potenciál nemá nikdo jinej na světě.

    To, co jim navigace naservíruje, má výrazně větší cenu než obyčejná reklama v Google Maps. Deal a bakšiš od benzínek má větší potenciál než 16k za hw bazmek. Za životnost auta utratí řidič na benzínkách řidič odhadem přes půl míče. (Většina příjmu benzínek je z obchodu, ne benzínu.)

    Tady je tolik produktů co nabídnout a ukousnout z toho víc než za mizernej hardware nebo to dokonce ještě nafouknout.

    Jestli někdy udělá auto Apple, tak tohle všechno vytěží do mrtě, a budou na něj čumět jako vyvoraný myši.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ve vlákně tam lidi píšou, že CarPlay je sabotovaný – jen na část displeje…
    Ale spíš jde o to, že chtějí další finance za relativně mizerně fungující fičuru v autě za 700k v situaci, kdy již nejde o nic "speciálního" jako před 20 lety a krom CarPlay je to snadno nahraditelné i držákem na telefon za pětikilo…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Když si někdo nechce připlácet za navigaci, tak tam má CarPlay.
    HANZS
    HANZS --- ---
    DZODZO: Nevím, obecně to prostě bude podle situace, kterých baterií bude v danou chvíli dostatek za dobrou cenu .) Jinak snad výroba 4680, která se nedařila podle představ (nízká kapacita), se snad podařilo vyřešit a má se rozjet naplno (ale to se říkalo už několikrát .)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JIMIQ: Karoq s elektrickym motorem.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: jj skvelé zprávy ješte aby eu automobilky taky začaly ty levné lfp do aut dávat..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    HANZS: takze lowendove tm3 budu pouzivat tuto lfp a long-range budu pouzivat 4680 nmc? lebo v tom druhom pripade battery pack tvori cast struktury auta, tak by ma zaujimalo ako to maju vyriesene u tych lfp verzii
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Prodej aut v ČR letos klesne zhruba o pět procent, předpovídá Škoda - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-prodej-aut-v-cr-letos-klesne-zhruba-o-pet-procent-predpovida-skoda-40459001

    Letos pak automobilka představí modernizovanou Škodu Octavii a nový elektromobil Elroq.

    Bude to něco jako ID.2? Nebo spíš podobné Karoqu dle názvu?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    HANZS: Shenxing znám, a LFP 2.0 mi přijde jako úplně geniální marketingová zkratka, kdy v pár písmenech člověk pochopí, co by se normálně vysvětlovalo třeba v celém odstavci.

    Každopádně mám pocit že to nepochází od CATLu a je to od nějakého novináře/influencera, čisté populární označení.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    LFP 2.0: NEW Tesla Battery by CATL Changes Everything in 2024!
    https://youtu.be/yWStaI5hBLI?si=-vGAivLZ7iLDT1jM
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam