Nabitej rozhovor o vývoji a současnosti EV v Číně, s týpkem, co tam žil.
Zaujalo mě:
– do loňska Čína dotovala výrobu EV 100 kKč, předtím 300 kKč. Ruší se to až teď. (Krom ještě brutálnějších dotací před tím)
– EV tam jsou stejně drahý jako fosily, díky další brutální podpoře osvobození od daní a faktu, že na RZ fosilu se čeká roky, a bazarový auto s RZ je tam tudíž dražší než nový
– dotace technologií EV tam začaly před dekádama
– Kamiqoidní EV tam stojí ± 450 kKč, levný tam maj od 150 kKč nebo nákupní tašky skoro za půl
– EV tam na rozdíl od nás začali od nejlevnějších aut, páč lidi na EV přechází z kola, takže nemaj srovnání spalováku a stačí jim málo
– Čínskej infotainment je dobrej, neb ho vyvíjí jejich „Googlové“ (nevim, jestli přímo Baidu) (stejně jako Android Auto atd.). Infotainment pro Evropu vyvíjí sami.
– Teď tam frčí velký baterky 100-150 kWh a fosilní range extendery, i když autem jezdí blíž než my a převážně po městech
– Tesla byla první, která nemusela zahrnout lokální firmy do výroby, takže reálně odevzdat většinu know-how
Perličky:
– Čína má možná o 100 mega míň lidí, páč provincie nadreportovávaly porodnost kvůli vyššímu rozpočtu města
– Poprvé za dekády se lidi bouřili kvůli brutálním restrikcím na konci covidu (řádově horší než kdekoliv v EU, v podstatě izolace)
– To je spolu s demografií a jejími dopady na ekonomiku, hroutícím se realitním trhem atd. dělá velmi náchylné na dopady případných sankcí.
– Všichni jejich sousední státy je nesnáší…
Celý je to nabitý informacema od člověka, co tam žil a zajímá se o auta.
Podcast Za volantem: Vaculík a Dokoupil o autech v Číněhttps://www.youtube.com/watch?v=Gc-ZjJ0BPQ4