• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ELIJEN: je tam větší měsíční poplatek za jistič. Ale od určité spotřeby se to vyplatí.
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    Má smysl zabývat se nabídkou staršího auta (e-Golf 2016), které je po 3,5% opravě? Najeto do levého předního světla/nárazníku/blatníku na parkovišti. V ceně mi to nepříjde zohledněno, je +/- stejná jako u podobných ojetin. Vypadá jako nový.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    RATTKIN: Takhle to ma CEZ. Navic ve VT je to pekne drahe. Ja budu prechazet na nejaky pro cerpadla. VT je o dost levnejsi a NT bezi skoro cely den.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CATSIAM: d27d a máte rozdělený čas? Jaká je distribuční oblast?
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    NIKDAS:
    RATTKIN: Nám dali na auto nízký 20.00-24.00 a 2.00-6.00. V autě jsem nastavila, že může dobíjet 2.30-23.30 a dobito má mít v 6.00 (zjistili jsme, že auto a rozvodný závody se poněkud časově rozchází a můžu nastavovat jen po 30 minutách) a holt jak přijedu domů, tak připojím kabel, ale až po 8 večer vylezu ven a čipem aktivuju nabíjení. No a když náhodou přes den se postavím někde k nabíječce, tak nemusím přenastavovat auto, aby začalo nabíjet.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    NIKDAS: čas 0:00 - 6:00 je pro spot ideální. Já mám v boilerovám D25d noční čas 4:00 - 8:00 a to už spot může být nahoře. Proto měním na elektromobilní D27d
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: hm tak to tam bude asi defaultne, lebo ja som ziadne neinstaloval, tie photos nepouzivam, na obrazky mam nejaky irfan view
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: (jen s doinstalovaným rozšířením pro heic)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: win10 photos to otvori
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: achjo, Apple a jeho HEIC.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Ty soubory máš nějaký rozbitý, nepovedlo se mi je otevřít v žádným programu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Ad levná a skvělá čínská auta útočí. Co by tak člověk čekal, že Číňan podělá nejvíc. Materiály? Naladění podvozku?

    Ne. Ergonomii elektronických systémů.

    Napadlo by vás někoho, že byste třeba dali do auta za 950 tisíc manuální klimatizaci s manuálním větrákem, ovládanou přes dotykovej displej, přičemž byste její ovládání dali výhradně do submenu, přístupnýho fyzickým tlačítkem? Ne? Jasně že ne, to může napadnout jen deb... oh, wait!



    A co tak dát na poměrně malej displej palubní desky jako tu úplně nejdůležitější, nejnápadnější věc, kterou nejvíc potřebujete vidět, když už proklikáte (po každým nastartování) o dvě obrazovky vedle tam, kde vidíte palubní počítač? Rychlost? Spotřebu? nějakej graf nabíjení/vybíjení?



    Samozřejmě že ne? Mrdneme tam obrovskej obrázek auta, protože bych mohl zapomenout, v čem sedím a jak je to hnusný...

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Já se ptal, jestli může mít smysl vzít elektromobilní a kdyby byl levnější než D45d, tak na něj nějak napasovat akumulačky. Ale to už jsem dospěl k tomu, že je to blbost a nechám tam D45d, řešit přechod mezi těma dvěma taky nebudu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: BMS je nastavená na originální typ baterie, tj. pokud máš Gen1 s 24kWh li-ion a potřebuješ tam dát 60kWh LFP, tak to bez modifikace BMS nejde…
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Cwe ja jsem slepej, proste jsem nejak predpokladal, ze se ptas na elektromobilni tarif :-D

    D45d uz se nove nepriznava, D57d ho nahrazuje. Priznam se, ze se mi nechce hrat "najdi 10 rozdilu", ale pripadaj mi temer stejny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: D27d by znamenalo akumulačky, takže to je asi blbost. Mě zajímal spíš rozdíl D45d vs. D57d, ale to asi nemá smysl řešit. On je to navíc (zatím) pronajatej barák, takže prostě nebudu vymýšlet kraviny a jen najdu co nejlepší cenu na D45d.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Leaf končí a bude novej.
    GOR
    GOR --- ---
    CATSIAM: Jasně, to chápu, ale RATTKIN IMO mluvil o smlouvě kvůli nabíjení na veřejné nabíječce.

    DZODZO: Leaf má svá léta a nevím, kdo by si ho za ty ceny (pokud ho teda významně nezlevnili) koupil.

    COMODOR_FALKON: Co myslíš s tím přeprogramováním BMS? Co je špatně?
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Záleží to na tvých podmínkách, nicméně:
    Máš-li D45d, změna by teoreticky (ze zkušenosti z výroben se distributor při sebemenší změně snaží vecpat novou smlouvu o připojení s novými podmínkami, takže neumím říct, jestli by po tobě chtěli/nechtěli předělat elektroměrnej rozvaděč nebo ještě lépe ho odstěhovat na hranici pozemku, máš-li ho na baráku, ale pohybují se na nyxu revizáci, co mají s maloodběry zkušenost, narozdíl ode mě) neměla vyžadovat žádné velké zásahy, takže investice zanedbejme.

    Pro jednoduchost teď počítejme, že nemáš nějakou starou fixaci, u které by tě mrzelo ukončení a zanedbejme rozdíly v ceně silové elektřiny a pro jednoduchost počítejme jen distribuční složku (opět, vynecháme poplatek OZE, systémové služby a ostatní poplatky, co jsou pro různé tarify shodné)

    Pro příklad si vymyslím nějaká čísla, ale dosaď si je podle reality:

    D45d:
    Teď spotřebuješ 20 MWh ročně, z toho 18 MWh NT, 2 MWh VT, elektroautem najedeš 10 000 km ročně, 80 % nabiješ doma, při 22 kWh/100 km brutto tedy doma dobiješ 100*22*0,8=1,8 MWh vše v NT. Jsi asi v distribuční oblasti ČEZu?

    12*625+(1,8+18)*438,09+2*648,62= 17500/rok

    D27d:
    Máš NT jen 8 hodin, tj. poměry se trochu změní:
    Teď spotřebuješ 20 MWh ročně, z toho po změně tarifu 17 MWh NT, 3 MWh VT, elektroautem najedeš 10 000 km ročně, 80 % nabiješ doma, při 22 kWh/100 km brutto tedy doma dobiješ 100*22*0,8=1,8 MWh 60% v NT, zbytek ve VT.

    12*300+17*438,09+3*2155+1,8*0,6*438,09+1,8*0,4*2155 =19500/rok

    Bacha, čísla jsou jen srovnávací, nejsou to celkové náklady!

    Tady to vypadá, že se vyplatí ponechat D45d, ale pozor, pokud bys měl významně nižsí spotřebu, může se vyplatit i D27d, protože má cca poloviční poplatek za příkon(za jistič), ale při 8h denně ti to přímotopy neutopí a i kdyby utopily, bude to všechno, jen ne komfortní.

    Jak to bude v příštích letech v reálu je těžko odhadnout, myslím si, že aby nedocházelo ke křížovému dotování provozovatelů střešních FVE, bude se muset změnit struktura distribučních tarifů tak, že gros bude platba podle příkonu a dojde k potlačení plateb podle množství energie.

    Co se týče dostatečnoti jističe - nevím, o jakém autě uvažuješ, hodně to záleží, jestli má AC nabíjení trojfázové, atp. Ale pokročilý wallbox snad umožňuje sledovat zatížení a přizpůsobovat nabíjecí výkon podle něj.

    Jinak celá struktura distribučních tarifů je v cenovém rozhodnutí ERÚ: https://eru.gov.cz/sites/default/files/obsah/prilohy/erv082023.pdf

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam