• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Ty soubory máš nějaký rozbitý, nepovedlo se mi je otevřít v žádným programu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Ad levná a skvělá čínská auta útočí. Co by tak člověk čekal, že Číňan podělá nejvíc. Materiály? Naladění podvozku?

    Ne. Ergonomii elektronických systémů.

    Napadlo by vás někoho, že byste třeba dali do auta za 950 tisíc manuální klimatizaci s manuálním větrákem, ovládanou přes dotykovej displej, přičemž byste její ovládání dali výhradně do submenu, přístupnýho fyzickým tlačítkem? Ne? Jasně že ne, to může napadnout jen deb... oh, wait!



    A co tak dát na poměrně malej displej palubní desky jako tu úplně nejdůležitější, nejnápadnější věc, kterou nejvíc potřebujete vidět, když už proklikáte (po každým nastartování) o dvě obrazovky vedle tam, kde vidíte palubní počítač? Rychlost? Spotřebu? nějakej graf nabíjení/vybíjení?



    Samozřejmě že ne? Mrdneme tam obrovskej obrázek auta, protože bych mohl zapomenout, v čem sedím a jak je to hnusný...

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Já se ptal, jestli může mít smysl vzít elektromobilní a kdyby byl levnější než D45d, tak na něj nějak napasovat akumulačky. Ale to už jsem dospěl k tomu, že je to blbost a nechám tam D45d, řešit přechod mezi těma dvěma taky nebudu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: BMS je nastavená na originální typ baterie, tj. pokud máš Gen1 s 24kWh li-ion a potřebuješ tam dát 60kWh LFP, tak to bez modifikace BMS nejde…
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Cwe ja jsem slepej, proste jsem nejak predpokladal, ze se ptas na elektromobilni tarif :-D

    D45d uz se nove nepriznava, D57d ho nahrazuje. Priznam se, ze se mi nechce hrat "najdi 10 rozdilu", ale pripadaj mi temer stejny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: D27d by znamenalo akumulačky, takže to je asi blbost. Mě zajímal spíš rozdíl D45d vs. D57d, ale to asi nemá smysl řešit. On je to navíc (zatím) pronajatej barák, takže prostě nebudu vymýšlet kraviny a jen najdu co nejlepší cenu na D45d.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Leaf končí a bude novej.
    GOR
    GOR --- ---
    CATSIAM: Jasně, to chápu, ale RATTKIN IMO mluvil o smlouvě kvůli nabíjení na veřejné nabíječce.

    DZODZO: Leaf má svá léta a nevím, kdo by si ho za ty ceny (pokud ho teda významně nezlevnili) koupil.

    COMODOR_FALKON: Co myslíš s tím přeprogramováním BMS? Co je špatně?
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Záleží to na tvých podmínkách, nicméně:
    Máš-li D45d, změna by teoreticky (ze zkušenosti z výroben se distributor při sebemenší změně snaží vecpat novou smlouvu o připojení s novými podmínkami, takže neumím říct, jestli by po tobě chtěli/nechtěli předělat elektroměrnej rozvaděč nebo ještě lépe ho odstěhovat na hranici pozemku, máš-li ho na baráku, ale pohybují se na nyxu revizáci, co mají s maloodběry zkušenost, narozdíl ode mě) neměla vyžadovat žádné velké zásahy, takže investice zanedbejme.

    Pro jednoduchost teď počítejme, že nemáš nějakou starou fixaci, u které by tě mrzelo ukončení a zanedbejme rozdíly v ceně silové elektřiny a pro jednoduchost počítejme jen distribuční složku (opět, vynecháme poplatek OZE, systémové služby a ostatní poplatky, co jsou pro různé tarify shodné)

    Pro příklad si vymyslím nějaká čísla, ale dosaď si je podle reality:

    D45d:
    Teď spotřebuješ 20 MWh ročně, z toho 18 MWh NT, 2 MWh VT, elektroautem najedeš 10 000 km ročně, 80 % nabiješ doma, při 22 kWh/100 km brutto tedy doma dobiješ 100*22*0,8=1,8 MWh vše v NT. Jsi asi v distribuční oblasti ČEZu?

    12*625+(1,8+18)*438,09+2*648,62= 17500/rok

    D27d:
    Máš NT jen 8 hodin, tj. poměry se trochu změní:
    Teď spotřebuješ 20 MWh ročně, z toho po změně tarifu 17 MWh NT, 3 MWh VT, elektroautem najedeš 10 000 km ročně, 80 % nabiješ doma, při 22 kWh/100 km brutto tedy doma dobiješ 100*22*0,8=1,8 MWh 60% v NT, zbytek ve VT.

    12*300+17*438,09+3*2155+1,8*0,6*438,09+1,8*0,4*2155 =19500/rok

    Bacha, čísla jsou jen srovnávací, nejsou to celkové náklady!

    Tady to vypadá, že se vyplatí ponechat D45d, ale pozor, pokud bys měl významně nižsí spotřebu, může se vyplatit i D27d, protože má cca poloviční poplatek za příkon(za jistič), ale při 8h denně ti to přímotopy neutopí a i kdyby utopily, bude to všechno, jen ne komfortní.

    Jak to bude v příštích letech v reálu je těžko odhadnout, myslím si, že aby nedocházelo ke křížovému dotování provozovatelů střešních FVE, bude se muset změnit struktura distribučních tarifů tak, že gros bude platba podle příkonu a dojde k potlačení plateb podle množství energie.

    Co se týče dostatečnoti jističe - nevím, o jakém autě uvažuješ, hodně to záleží, jestli má AC nabíjení trojfázové, atp. Ale pokročilý wallbox snad umožňuje sledovat zatížení a přizpůsobovat nabíjecí výkon podle něj.

    Jinak celá struktura distribučních tarifů je v cenovém rozhodnutí ERÚ: https://eru.gov.cz/sites/default/files/obsah/prilohy/erv082023.pdf

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Tak on Nissan má spoustu věcí blbě tak nějak defaultně, tak se nedivím, že se (morálně zastaralému) Leafu zákazníci vyhýbají…

    Leaf je dobrý tak maximálně pokud ho seženeš fakt hodně levně, vyměníš baterii a přeprogramuješ BMS…
    CAL
    CAL --- ---
    CATSIAM: Já zařizuju sazbu D57d jako
    JIMIQ, trvá to už rok, dvakrát jsme museli začít úplně odznova a když teď, po podpisu smlouvy o připojení s touhle sazbou s distribucí na nás dodavatel vytáhl požadavek, že musíme uzavřít novou smlouvu o dodávkách elektřiny na jiný produkt s novým závazkem, začal jsem to řešit s ERÚ. Jakože podání podle zákona o mimosoudních sporech. A nejsem si jistý, jestli na ten soud nakonec taky nedojde. Máloco mě v životě vytočilo jako neschopnost a zmrdskost PRE. Pozdravuju manžela.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    z cenniku nissan: Ceník je platný od 1. listopadu 2023 do vyprodání skladových zásob. Výroba modelu Leaf byla ukončena.

    zeby sa moc nepredaval? co tam maju miesto toho? ziadne kompaktnejsie auto v ponuke nevidim, iba nejaky crossover ariya
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    GOR: Nám skončila fixace a nízký tarif jsme neměli, takže se využilo auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Wallbox pravděpodobně budu mít zadarmo a tedy předpokládám i s chytrým řízením (resp. na něm budu trvat). Přímotopů tam je pokokot, je to docela velkej barák, ale zase asi skoro nikdy nepojedou všechny na plno.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Neznám tvůj ceník, ale když se dívám u mojeho dodavatele, tak nejvýhodněji vyjde nechat tarif a přimontovat WB. Jestli to jistič snese nedokážu odhadnout, protože nevím kolik přímotopů tam máš, každopádně nějaké dynamické řízení už není až tak drahá záležitost, obzvlášť pokud to budeš mít přes dotaci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: No já vím že je rozdíl v době tarifu u elektromobilního, tam mě spíš napadlo jestli kdyby byl levnější, nejsou cesta akumulačky.

    Ale jinak teda nechat D45d, přidat wallbox a nikde nic dalšího neřešit, chápu správně?

    (ten barák má 3x40A, takže WB asi nebude problém...)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Když máš přímotopovej, nemá smysl ho měnit na elektromobilní (kromě papírovaní by sis snížil dobu levnýho tarifu z 20h na 8h/den. Ale je pravda, že u některých tarifů na elektrické topení jsou docela vysoké platby za rezerovaný příkon).
    D45 je starší tarif, už se nepřiděluje a za mě je výhodnější, než D57 - opět v připojovacích podmínkách NIKDAS: je, že musíš zařídit automatické blokování spotřebičů v době VT, což by po tobě při změne sazby mohli chtít doložit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je nějakej zásadní rozdíl mezi D45d a D57d? Respektive, když se stěhuju do baráku, kde je D45d, mám chtít řešit něco jinýho?

    GOR: A má smysl elektromobilní tarif, když mám přímotopovej?

    Mě z toho vychází, že i když budu mít doma wallbox, je furt lepší mít přímotopovej...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Vzhledem k tomu, že to má techniku stejnou jako minulej Spring, vím naprosto přesně, co si o tom mám myslet.

    Je to příšernej krám a není to vyhovující jako vůbec nic.

    NTR23: Pokud nemáš rád auta, nikdy jsi nejel slušným autem, je ti jedno bezpečnost, ovladatelnost, ergonomie, zpracování, výbava a vlastně úplně všechno, a ještě k tomu ti vůbec nezáleží na penězích, pak je to ok.

    Pokud by to stálo 250 tisíc, tak ok. Ale ono to zase bude stát půl milionu a levnějc bude možná ta základní verze, která má 45 koní. To je ta, u který sám výrobce píše, že nabízí "dynamické zrychlení z nuly na sto pod 20 sekund".

    To auto je regulérně nebezpečný.

    (jo a u tý 65 k verze to zase furt hrabe, neumí to tak šílenej výkon přenýst na silnici...)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    NIKDAS: Okej, ale jak pises, to se tyka jen spolecnych casti domu, takze ... asi nikoho z nas.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Opravdu je to v přípojovacích podmínkách, ale jak říká GOR:, platí to pouze pro společné části domu (taky jsem si myslel, že to od 31.3.2022 platí pro všechny nově přidělené sazby - jinak myslím, že dříve nebo později tuhle vymoženost zavedou pro všechny nově připojené elektronabíječky):

    D27:
    Bod 5. "Je-li sazba přidělena po 31. březnu 2022 a v odběrném místě je připojeno zařízení pro dobíjení elektromobilů, které je součástí společných částí domu sloužících pouze pro společné užívání vlastníkům nebo uživatelům bytů, musí odběratel v takovém odběrném místě zajistit možnost technického blokování zařízení pro dobíjení elektromobilu v dobách platnosti vysokého tarifu."

    Bod 6. "Je-li v odběrném místě připojeno zařízení pro dobíjení elektromobilů, které je součástí společných částí domu sloužících pouze pro společné užívání vlastníkům nebo uživatelům bytů, může distributor blokovat zařízení pro dobíjení elektromobilů v dobách platnosti vysokého tarifu v maximální celkové délce osm hodin denně, a to pouze v případě hrozícího nedostatku volné distribuční kapacity."

    Zdroj:https://www.cezdistribuce.cz/file/edee/distribuce/podminky-distribucnich-sazeb-2023-domacnosti.pdf
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam