• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Pokud jste nepostřehli:
    Na slovensku hořel ID3 před RD. Původně se jako příčina uváděl zkrat 12V baterie a ačkoli 400V batterypack byl nedotčenej, dezolé internet se toho okamžitě chopil.
    Teď vyšlo na povrch info, že to EV někdo zapálil.
    Požiar auta dielom podpalača | 🧯🔥KAMEROVÝ ZÁZNAM zachytil neznámeho páchateľa pred požiarom elektromobilu v Alžbetinom dvore. Plamene sa rýchlo rozšírili aj na dom, kde v tom čase... | By Michael Grež...
    https://www.facebook.com/watch/?v=2220700018270754
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: 150tisíc, tyjo tolik nestojí ani obyč batterypack k FVE.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Ještě k těm bateriím...
    75kWh Tesla Model 3 full battery pack long range
    https://evshop.eu/en/batteries/292-tesla-model-3-full-battery-pack-75kwh-long-range.html
    LITTLEBOY007CZ
    LITTLEBOY007CZ --- ---
    BOBASH: Vlastním e-Golf 2018 bez TČ a mám firemní Konu eletric 2022 39kW s TČ. Zkoušel jsem test topení před cca měsícem kdy bylo venku -5C. Vyrazil jsem od domu, udělal cestu 15km a měřil spotřebu topení (oboje jsem vytápěl na 22C). V golfu vyskočilo topení ze začátku na 5.5kW, po cca 10 minutách, kdy se se auto vyhřálo byla spotřeba celého auta byla konstantně 2.2kW když auto stálo a topilo. V koně vyskočilo topení na 2.9kW a po zrhuba stejném čase spadla spotřeba vozu na 1.6kW když taky auto stálo a topilo. Takže dle mého testování rozdíl v TČ sice je ale jen pro lidi, co s nim jezdí krátký trasy. Když se auto vyhřeje, ten rozdíl je už minimální.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Třeba Enyaq má nově od upgrade infotainmentu jako snad první auto, co jsem viděl, možnost zapnout vyhřívání baterky manuálně (tedy nemusíš dávat nabíječku do navigace). A poznat je to dost, nabíjel jsem v asi mínus třech stupních 135 kW, s Ioniqem, kterej má teoreticky asi o 100 kW rychlejší nabíjení jsem v téměř identický situaci nabíjel 70.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Bez tepelnýho čerpadla docela vliv má. Na dálnici už tolik ne, jak už tu někdo psal, jakmile vyhřeješ, jsi na tom docela dobře, ale i tam je furt rozdíl tepelný čerpadlo nebo bez něj.

    A 2 kW mimochodem není nic, ono je dobrý mít na paměti, že to auto sice má možná 200 kW, ale ve 130 km/h reálně používá tak 20.
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: Nabíjení určitě, ale jinak to dává smysl i během provozu.
    Nevim přesný čísla, ale řádově při -10° C už nejde využít víc než třetinu kapacity lithiovky a kolem -20° C to už padá pekelně dolu.

    Pokud se to dostatečně zahřeje jen obyčejným provozem, nebo to má malý vliv, jedině dobře.

    Vim, jak to funguje u spotřebky. Je to docela limit v zimě u foťáku. Zajímalo by mě umět si ten vliv představit u EV.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Tesla vyhrivani/chlazeni baterky ma, ale to taky neco zere. Hlavne to ma smysl pred nabijenim na SC nebo kdyz mas auto na nabijecce doma a vis presnou hodinu odjezdu. Nicmene mi neprislo, ze by to melo nejaky extremni vliv na spotrebu.
    MINER
    MINER --- ---
    A co teplota baterky? Dělaj ty nový EV vyhřívání, aby to taky nemělo vliv na využitelnou kapacitu?

    Od -5° klasický lithiovky můžou využít o dost méně kapacity. Při zahřátí se stane dostupnou.

    Řeší to EV?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Topeni ma naopak nejmensi vliv. Hlavne teda na dalnici. Ty 2kW jsou nic.
    MINER
    MINER --- ---
    STETKINS: To jsem nevěděl, že to dělá takovej rozdíl. Velmi zajímavá tabulka.
    Pro dojezd tohle nevyznívá vůbec dobře…
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: Jen rychlej google:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Hustota vzduchu se ti mezi mrazem a teplem fakt nezmění o desítky procent, aby to mělo takovej vliv. Největší vliv mívá fakt topení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: No právě, okamžitá spotřeba je úplně nepoužitelnej údaj, protože takhle lítá – stačí malej kopeček nahoru a máš tam deset, malej kopeček dolů a máš tam dva.

    Ale pokud tě spotřeba z nějakýho důvodu zajímá celkově, tak je zajímavý vědět, kolik to žere v různejch jízdních režimech a jak se to liší. A na to potřebuješ ujet tak aspoň 20-50 km v daným režimu s vynulovaným počítačem.

    Mě to samozřejmě zajímá kvůli tomu, že ty auta testuju, ale spoustu užitečnejch informací to může přinýst i pro normálního uživatele. Většinu lidí, který žijou v představě, že auto má spotřebu vyjádřitelnou jedním číslem, třeba dost překvapí ty rozdíly v rychlosti – od cca 100 km/h nahoru stoupá spotřeba fakt drasticky, a to dokonce i u dieselů, který jsou na to míň citlivý. U benzínů ještě víc. Typicky třeba 110 a 130 km/h může být rozdíl spotřeby dost přes 20%, ve 180 žere auto klidně dvakrát tolik než ve 110 nebo 120.

    Stejně tak změna stylu jízdy (ne teda u vás ve Švýcarsku, tam by vás za tu ostřejší variantu zavřeli) umí udělat třeba 400%. (a ne, neutekla mi nula, se stejným Mini Cooperem jsem udělal v rámci "dynamického testování" jeden den v 25 l/100km, v rámci "economy runu" druhej den 5 l/100km.

    Zároveň se u různých aut liší ta závislost. Třeba turbobenzíny jsou extrémně citlivý na to, jestli na to šlapeš – ostatně na tom je založenej celej ten trik s úsporností downsizovanejch motorů. Dokud "nefouká turbo", chová se to jako malej úspornej benzín, ale máš ten výkon k dispozici. Jenomže když pak ten výkon používáš často (koupíš si třeba Octavii 1.0 TSI nebo Mégane 1.2 TCe na rychlý dálniční ježdění), tak to bude trvale žrát klidně dvojnásobek WLTP spotřeby nebo i víc.

    Dtto plug-in hybridy, který typicky umí být úsporný dokud jsou nabitý, ale spousta z nich nemá potom v reálným provozu o moc menší spotřebu než nehybrid (výjimkou jsou Toyoty postavený na fullhybridu).

    A je to strašně zajímavý i u elektromobilů, kde jsou leckdy taky nečekaný rozdíly. Třeba Mustang Mach E GT žere při ostřejší jízdě po dálnici 50 kWh/100km, zatímco Taycan Turbo (ještě výkonnější) 30, protože ten Mach E neumí dostatečně rekuperovat.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    MINER:
    JYRKA:
    Já myslím, že je to především odpor vzduchu, resp. vliv teploty na hustotu vzduchu a tedy na aerodynamický odpor....
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: kdyby me ta okamzita spotreba zajimala, tak si ji necham pocitacem na displeji ukazat. Jenze to je asi to nejmin zajimavy cislo vubec - na dalnici jedu jenom tempomatem a ta okamzita spotreba pri konstantnich 126km/h kolisa mezi dvema a deseti litrama.
    Me nezajima ani celkova spotreba abych byl uprimnej, nevim k cemu by mi to cislo bylo.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Kombinace vyhrivani kabiny a baterie myslim
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Zima jako pod nulou?

    Čim to, že je zimní spotřeba o půlku vyšší i než 130 km/h?

    To tolik žere topení? Má to tepelný čerpadlo?

    Nebo je zimou snížená kapacita baterie (pod nulou)?
    Nemaj na tohle nový EV vyhřívání baterky?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ta trojka je v pohode pouzitelna. Casem koupime neco s vetsim dojezdem a tohle auto bude slouzit dal skvele jako auto kolem komina.
    Pokud mu nepujde vymenit baterka za rozumnych podminek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No mě šlo obecně o to, jestli trojka žere nějak opravdu signifikantně míň než jiný auta, protože jinak cokoliv s baterkou pod cca 70 kWh není víceméně použitelný auto.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam