COMODOR_FALKON: Prosímtě, já chápu, že rozumíš všemu, ale zkus prosím zapojit zbytky svojí sebereflexe, potom se nebudeš ztrapňovat až tak moc.
Máš samozřejmě pravdu, předokolkama moc nejezdím, z aut, co jsem vlastnil, jich byla tak třetina, z aut, co jsem měl na test nebo je používal z nějakýho jinýho důvodu (auta v rodině atd.) to bylo donedávna tak 60-70%, teď začínají přibývat zadokolky protože EV.
Dohromady si myslím, že jsem nejspíš neřídil víc než nižší stovky předokolek (myšleno různých modelů nebo aspoň verzí, ne kusů), nějakých větších okruhových ježdění, akcí se závodníma instruktorama a podobně asi nebudu mít za sebou víc než třeba dvacet, závodění akorát nějaký trapný amatérský časovky.
Nicméně přesto jako skromný laik zkusím skromně podotknout něco málo k závěrům takové řidičské kapacity, jako jsi ty:
1) Jestli ti Swift ujíždí zadkem, tak je to buďto tím, že je to starý auto který je tak ještě udělaný (viz moje zmínka o "205 GTI a podobných", Swift je dobově docela odpovídající), ale spíš s tím buďto děláš divný věci nebo máš třeba sjetý gumy vzadu víc než vpředu.
Obecně byly dlouho (do nástupu elektronických stabilizací) předokolky vnímaný jako bezpečnější právě proto, že mají přirozenou tendenci k nedotáčivosti – tedy k tomu, že jim typicky dojde trakce dřív na předku a auto začne mít tendenci opustit zatáčku po tečně. Pravda, u Swiftu asi úplně nenastane ta ztráta trakce přílišným přidáním plynu, vzhledem k tomu, že má asi dva koně a jednoho osla.
To je přesně situace, kdy ti přidávání plynu nepomůže, ale naopak situaci zhorší, musíš plyn ubrat nebo dokonce zabrzdit (někdy se mj. i kvůli tomu cíleně používá brzdění levou nohou zároveň s plynem), abys přenesl váhu na předek a ten se "chytil".
Ano, v situaci, že se ti nějak podařilo dostat předokolku do přetáčivýho smyku to platí.
2) Z tvýho popisu zatáčky platí, že se přidává na výjezdu a brzdí na vjezdu. Gratuluju že to víš, znamená to, že jsi z autoškoly aspoň část nezapomněl.
Nicméně věta "teprve když máš čumák za zatáčkou, stočíš kola..." je poměrně WTF a asi nechci vědět, co v tý zatáčce děláš.
Správnej postup:
Brzdit před zatáčkou (v případě pokročilých schopností můžeš brzdit až do apexu, s tím, že brzdu ubíráš s tím, jak se stáčíš), od apexu přidávat ekvivalentně tomu, jak rovnáš volant. Když plynu přidáš moc, půjdeš po tečně ven.
3) Ad zadokolka – za prvé moderní zadokolky mají ESP a kontrolu trakce, za druhý se nejvíc vyskytujou u elektromobilů který mají lepší rozložení hmotnosti, za třetí i když nic z toho nemáš, tak pokud nemáš volšový nohy, můžeš přidat se zadokolkou v zatáčce plyn přiměřeně tomu, abys nedostal hodiny – buďto abys nedostal smyk vůbec, nebo takový, který lze korigovat.
Tady je právě výhoda zadokolky proti předokolce, která je (abych se vrátil k tématu klubu) patrná zejména u elektromobilů.
Při velkým výkonu a točivým momentu elektrickýho motoru mají přední kola problém zároveň přenést sílu potřebnou k zatáčení a dopřednému pohybu, což u elektrických předokolek má za následek, že se rozhrabou předníma kolečkama a sunou se po tý tečně.
Zadokolce vydrží trakce mnohem dýl, protože 1) zatěžuje při akceleraci víc zadní kola 2) zadní kola přenáší jen sílu potřebnou k akceleraci.
Navíc zadokolka je stále ovladatelná k na hranici smyku, předokolka tam začíná mít problém.