• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prosímtě, já chápu, že rozumíš všemu, ale zkus prosím zapojit zbytky svojí sebereflexe, potom se nebudeš ztrapňovat až tak moc.

    Máš samozřejmě pravdu, předokolkama moc nejezdím, z aut, co jsem vlastnil, jich byla tak třetina, z aut, co jsem měl na test nebo je používal z nějakýho jinýho důvodu (auta v rodině atd.) to bylo donedávna tak 60-70%, teď začínají přibývat zadokolky protože EV.

    Dohromady si myslím, že jsem nejspíš neřídil víc než nižší stovky předokolek (myšleno různých modelů nebo aspoň verzí, ne kusů), nějakých větších okruhových ježdění, akcí se závodníma instruktorama a podobně asi nebudu mít za sebou víc než třeba dvacet, závodění akorát nějaký trapný amatérský časovky.

    Nicméně přesto jako skromný laik zkusím skromně podotknout něco málo k závěrům takové řidičské kapacity, jako jsi ty:

    1) Jestli ti Swift ujíždí zadkem, tak je to buďto tím, že je to starý auto který je tak ještě udělaný (viz moje zmínka o "205 GTI a podobných", Swift je dobově docela odpovídající), ale spíš s tím buďto děláš divný věci nebo máš třeba sjetý gumy vzadu víc než vpředu.

    Obecně byly dlouho (do nástupu elektronických stabilizací) předokolky vnímaný jako bezpečnější právě proto, že mají přirozenou tendenci k nedotáčivosti – tedy k tomu, že jim typicky dojde trakce dřív na předku a auto začne mít tendenci opustit zatáčku po tečně. Pravda, u Swiftu asi úplně nenastane ta ztráta trakce přílišným přidáním plynu, vzhledem k tomu, že má asi dva koně a jednoho osla.

    To je přesně situace, kdy ti přidávání plynu nepomůže, ale naopak situaci zhorší, musíš plyn ubrat nebo dokonce zabrzdit (někdy se mj. i kvůli tomu cíleně používá brzdění levou nohou zároveň s plynem), abys přenesl váhu na předek a ten se "chytil".

    Ano, v situaci, že se ti nějak podařilo dostat předokolku do přetáčivýho smyku to platí.

    2) Z tvýho popisu zatáčky platí, že se přidává na výjezdu a brzdí na vjezdu. Gratuluju že to víš, znamená to, že jsi z autoškoly aspoň část nezapomněl.

    Nicméně věta "teprve když máš čumák za zatáčkou, stočíš kola..." je poměrně WTF a asi nechci vědět, co v tý zatáčce děláš.

    Správnej postup:
    Brzdit před zatáčkou (v případě pokročilých schopností můžeš brzdit až do apexu, s tím, že brzdu ubíráš s tím, jak se stáčíš), od apexu přidávat ekvivalentně tomu, jak rovnáš volant. Když plynu přidáš moc, půjdeš po tečně ven.

    3) Ad zadokolka – za prvé moderní zadokolky mají ESP a kontrolu trakce, za druhý se nejvíc vyskytujou u elektromobilů který mají lepší rozložení hmotnosti, za třetí i když nic z toho nemáš, tak pokud nemáš volšový nohy, můžeš přidat se zadokolkou v zatáčce plyn přiměřeně tomu, abys nedostal hodiny – buďto abys nedostal smyk vůbec, nebo takový, který lze korigovat.

    Tady je právě výhoda zadokolky proti předokolce, která je (abych se vrátil k tématu klubu) patrná zejména u elektromobilů.

    Při velkým výkonu a točivým momentu elektrickýho motoru mají přední kola problém zároveň přenést sílu potřebnou k zatáčení a dopřednému pohybu, což u elektrických předokolek má za následek, že se rozhrabou předníma kolečkama a sunou se po tý tečně.

    Zadokolce vydrží trakce mnohem dýl, protože 1) zatěžuje při akceleraci víc zadní kola 2) zadní kola přenáší jen sílu potřebnou k akceleraci.

    Navíc zadokolka je stále ovladatelná k na hranici smyku, předokolka tam začíná mít problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na videu hlavne asi doslo k tomu, ze soferuje nejaky aziat, zena ked mala sefov z malajzie, tak vravela, ze ti soferovali uplne priserne :)))
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Je vidět, že s předokolkama moc nejezdíš…

    Ne, kdykoliv jsem přišel o trakci, tak to bylo na zadních kolech a zadek auta se mne snažil předjet - typicky při přibržďování na náledí - což je jedna ze situací, která se s předokolkou dá zvládnout i se zhoršenou trakcí…

    U předokolky před zatáčkou nepřidáváš nebo lehce přibržďuješ a teprve když máš čumák za zatáčkou, tak stočíš kola, dáš plyn a to krásně vytáhne auto ze zatáčky a srovná ho dle předních kol - i v případě, že třeba trochu zadriftuje na ledu…
    …nebo v křižovatce…
    Jenže když se totéž udělá se zadokolkou, tak ta nic nikam nevytáhne, ta pouze pošle auto do smyku ve směru, kterým míří zadní kola, což zpravidla skončí hodinami na jednu nebo druhou stranu - k čemuž nejspíš došlo na videu…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Pozdě nebylo, bylo moc. Kdyby bylo pozdě, tak by se přetočil na původní stranu. Tohle ustát v klidu šlo, ale zpanikařil, resp. to neuměl.

    Mě mimochodem ta i5 včera udělala téměř přesně to samý, protože jsem v jednu chvíli trochu nečekal, jak daleko mě režim Sport bez speciálně vypnutýho ESC pustí. Takže jsem taky zareagoval pozdě a malinko jsem se lek, ale protože už jsem to v životě párkrát dělal, tak z toho nebyl téměř ani "had", jen jsem se srovnal poněkud neelegantně :)
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: To by imo ale i to kontra musel začít srovnávat dřív.

    Tak nejsou v tom videu vidět moc kola, ale přijde mi že na to čuměl jak puk, a nejen, že se nerozhod, co s tím vlastně chce dělat, ale i to kontra bylo moc pozdě na to, aby hadu neurazil prdel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jedno přehnaný kontra se dá ještě "chytit" opačným. Výsledkem budou sice "hadi" (chytíš vlnovku ze strany na stranu), ale to se dá ustát, byť to vyžaduje trochu cviku.

    Ten plyn by mu pomohlo jedině NEUBRAT, nikoliv přidat – přidáním by se poslal do většího smyku (pokud nebyl v nějakým sportovním režimu, kdy by ho dál elektronika nepustila), ale ubráním paradoxně taky.

    Prudce ubrat v přetáčivým smyku totiž má za následek, že auto přenese váhu na přední kola, tím ještě víc odlehčí zadní a má tendenci se přetočit ještě víc – a to i v případě, že se díky kontra přetočí na druhou stranu. Dtto brzda.

    V tý situaci měl v zásadě dvě možnosti, který by neskončili trefením něčeho. První, srabácká, by byla zoufale to zadupnout úplně, čímž by se sice definitivně přetočil na původní stranu, ale taky na pár metrech zastavil a akorát by vypadal jako idiot, protože by nejspíš skončil štorcem na silnici.

    Druhá, "pro", by bylo nepustit plyn nebo ho ubírat jen mírně a dát přiměřený kontra, případně pokud by ho trochu přehnal, tak "vychytat hady".

    To, co jsme tam viděli, byla typická reakce nezkušenýho řidiče – problém vzniknul tím, že jsem přidal plyn a zatočil doprava, tak to vyřeším tím, že prudce uberu plyn nebo dokonce zabrzdím a zatočím doleva. Instinkt částečně správnej, ve výsledku ale až tak úplně ne :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak on když přehnal to kontra, tak už neměl moc cesty jak ven ne?
    Nejen že ubral plyn, ale i něžně tečnul brzdu, ale evidentně tak málo, že to skoro nezpomaloval.

    Nejsem si jistej, jak by mu plyn pomohl po tom přehnaném kontra - to už mířil do průseru a neměl místo na smyk na druhou stranu, ani kdyby se mu poved a nepřehnal to naopak...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tendence zadokolky k přetáčivosti je od doby, co máme ESP a kontrolu trakce, naopak její ryzí výhodou – protože když odpadne riziko, že to pošleš do smyku kterej už nezvládneš kontrolovat, tak ti zbude to, že zadokolka ti plynem "pomůže do zatáčky", kdežto předokolka tě při přebytku plynu a následný ztrátě trakce odsune po čumáku ven.

    A srovnávání přidáním plynu právě typicky u předokolky nefunguje, protože tý typicky dojde trakce vpředu a dalším přidáním to jen zhoršíš. To leda že by se ti podařilo dostat předokolku do přetáčivýho, což není úplně jednoduchý (většinou, nepočítáme věci jako 205 GTI a ubrání plynu v zatáčce).

    Když se na to video znovu dívám, tak to ale vypadá, že klidně mohl mít zapnutou kontrolu trakce v nějakým "sportovním" režimu, kdy mu to dovolí mírný zklouznoutí, a posral to ryze sám.

    Hlavní problém totiž nebyl o žádným přidávání nebo ubírání plynu – byl o tom, že na to dupnul, zadek mu decentně ujel a on dal (správně) kontra, ale dal ho (velmi typicky) moc, plus dost možná ještě panicky ubral plyn, což to zhoršilo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nebo když to chceš poslat bokem do křižovatky. Všechny ty Mustangy rozmlácený na výjezdech z Cars & Coffee jsou výsledek přesně toho, že majitel chtěl zamachrovat před lidma, vypnul si trpaslíky a nedal to.

    Jinak moje zkušenost je samozřejmě ČISTĚ TEORETICKÁ a kdokoliv by tvrdil, že mě viděl projíždět nějakou zatáčku v centru Prahy smykem, tak SAMOZŘEJMĚ LŽE ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Přijde mi nepravděpodobný, že by si to vypínal ve městě. To se vypíná na sněhu když blbneš, na louce, prázdným parkovišti,..
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Jsou to 2 různý auta a sestřih.

    Expert naboural levý bok i vzadu.

    To druhý auto má poňuchňanej pravej čumáček, kterýho se expert ani nedotkl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Tak na to, jak to pobouchal o beton, tak to auto dopadlo celkem dobře…

    Nicméně co na tom videu vidím je to, že zjevně ne zcela zkušený řidič odbočoval ve vyšší rychlosti a protože SU7 je v základní verzi zadokolka, tak jako všechny zadokolky má jednu NESKUTEČNĚ imbecilní vlastnost:
    Přetáčí se…

    Mno a řidič na to zjevně zapomněl, pokusil se auto srovnat přidáním plynu, což by zafungovalo, pokud by to byla předokolka, nebo aspoň 4x4. Jenže u zadokolky to naopak situaci zhoršilo a poslalo ho to do svodidel…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tak to předpokládám, že to Xiaomi to mělo taky nějakým způsobem vypnutý. Viděl jsem spoustu fakt špatne odladěnejch stabilizací a kontrol trakce, ale jejich společným znakem bylo, že zasahovaly MOC, ne málo.

    To, co je těžký, je naladit kontrolu trakce (případně i stabilizaci) tak, aby ti dovolila prokluz když chceš a zachránila tvoji nešikovnou prdel když prokluz nechceš.

    Když to někdo neumí, tak je mnohem častější výsledek, že ti to ten prokluz nedovolí prostě vůbec, i za cenu toho, že se rozjedeš pomalu (vynikající byl třeba první Hyundai Genesis Coupé – ten se tě snažil se zapnutým ESC zabít tím, že ti na rozjezdu ubral výkon, a s vypnutým tím, že na mokru přecházel do přetáčivýho smysku i když jsi jen pomyslel na existenci plynovýho pedálu.

    Zažil jsem párkrát, že kontrola trakce nezamezila prokluzu ani v režimu zapnuto, případně "úplně zapnuto", ale jedno z toho byl Challenger Hellcat a další dvě byly předokolky (elektrický, u neelektrický jsem to asi nezažil), kde to je trochu těžší.

    Že by někdo pustil do světa RWD auto, který se umí se zapnutou elektronikou omotat o sloup, to mi přijde trochu hardcore i na Čínu...
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Kdybyste radsi makali na update toho pojebaneho software v Enyacich. Takhle si muzou honit pera lide z Tesly nad updaty ME 3.x v Koncernu, jak se vam to pod rukama krouti a pak vam to na necem havaruje.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    FEDAJKIN: Disabling Traction Control
    Turn it off only in circumstances where you deliberately want the wheels to spin, such as: Starting on a loose surface, such as gravel or snow. Driving in deep snow, sand or mud. Rocking out of a hole or deep rut.

    https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jo, vypnout to jde. Měl jsem na mysli v případě kdy máš TC zaple.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    NIKDAS: No a využil jsi ho?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak aspoň že u Performance to jde.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: máš tam možnost slip start a offroad mode, ale vypnout esp můžou jenom performance modely, kde si můžeš nastavovat i kolik procent výkonu jde na jakou nápravu etc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tesla nemá vypínací kontrolu trakce? Třeba BMW mi dneska dost podobnej manévr dovolilo velmi ochotně... akorát já vím, proč ten Sport režim zapínám, tak měl trochu jinej konec :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam