• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Ja jsem taky programator, ale to, co me na aute zajima posledni, je software.
    Mercedes je lepsi softwarovou spolecnosti nez Tesla, mimochodem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: FEDAJKIN: Prémiovost se nijak neredefinovala, protože prémiovost není o kožených sedačkách nebo logu, prémiovost je o tom, že to auto dokážeš prodat za hodně peněz.

    Tesla není prémiová značka, protože aby svoje auta úspěšně prodala, musí je prodávat levně. Když už DIM_: zmínil toho Enyaqa, tak kromě toho, že nemusel dostat adaptivní světla přes OTA, protože je měl od začátku (a Superb je měl někdy od tuším 2015), tak se Enyaqu, přestože je to jen jedno z mnoha aut VW na týhle platformě, prodává přibližně tolik, kolik ho Škodovka zvládne vyrobit, a to přesto, že je znatelně dražší než odpovídající Model Y.

    Moc nerozumím větě že "prémiový BMW se může jít rovnat s Číňanama za půlku". Za prvé žádný Číňani za půlku (v odpovídající kategorii) nejsou, čínský auta nejsou levný. Nebo respektive jsou, ale v Číně, ne tady. Jestli se něco může blížit BMW, tak je to Nio, a to je zase stejně drahý. Což vede k tomu, že se neprodává a prodávat nebude.

    Můžete donekonečna spřádat teorie, jak Tesla změní zavedený pořádky v automobilovým průmyslu a jak to bude celý o softwaru a ne o tom, kdo udělá lepší auto celkově, ale teorie ajťáků a reálnej svět lidí, co si kupujou auta, říká něco jinýho.

    To BMW dokáže prodat víc aut než Tesla a dokáže je prodat za výrazně víc peněz – protože i když základní BMW tý Tesle často uměj teoreticky konkurovat (iX1 vs. Model Y, třeba), tak reálně prodaný BMW jsou dost daleko od základu, protože BMW umí zákazníkům prodat ty píčoviny navíc.

    Což se vám nerdům může zdát jako blbost a nepodstatný, ale když se bavíme o hodnotě automobilky, která je závislá na vydělávání peněz, tak je sice hezký, že Tesla má skvělej software (teda až na FSD, který je podvod a občas někoho zabije), ale BMW umí ze zákazníka vytáhnout stejný prachy jako Tesla za to FSD na tom, že mu prodá lepší audio, koženější kožený čalounění, velký kola nebo hezčí lak. Což má mimo jiný tu výhodu, že zákazník potom to BMW nebude žalovat za to, že ten lak nefunguje, což se u FSD brzo stane.

    Mimochodem, když jsme u toho srovnání s Applem, tak za prvé automobilovým ekvivalentem Applu není Tesla, ale Mercedes a za druhý to, proč si lidi dneska kupujou věci od Applu, je to, že jsou hezky udělaný a spolehlivě fungujou. Což je ten Mercedes – ten nikdy nebyl "avantgardně inovativní", ale sice na špici vývoje, nicméně s tím, že do výroby pustil až věci, u kterejch je jistý, že fungujou a nabídl k nim špičkovou kvalitu, servis a spolehlivost.

    Tesla nic z toho neumí.

    Proto jí v prodejích dochází dech, i když se s bídou doškrábala na pozici asi patnáctý největší automobilky na světě, někam mezi Subaru a Volvo, a doškrábala se tam proto, že její nejprodávanější produkt je levnější než Škodovka.

    A teď už ani tohle nestačí a nedokáže prodat svoje auta ani za ty nízký ceny, který má.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Premium je definovaný tím, kolik za to lidi zaplatí. Tesla už prémiová značka není, protože je LEVNĚJŠÍ alternativou ke Škodovce.

    JYRKA: Bavíme se každej o něčem jiným. Já jsem reagoval na oblíbený bludy o tom, že Tesla není automobilka, ale technologická/energetická společnost. Není, prodeje bateriových úložišť jsou mizivej zlomek jejích prodejů. Struktura obratu Tesly odpovídá normální automobilce.

    To, co řešíš ty, je JAK ty auta dělá, já jen konstatuju, že byznysem Tesly je být automobilkou, nikoliv být čímsi jiným.

    Všechno, co říkáš, dává smysl a je to validní pro hodnotu Tesly, ale nikoliv natolik, aby byla 10x cennější než automobilka, která vyrábí víc aut a prodává je za víc peněz.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DIM_: Přesně, premium se redefinovalo. Dneska je premium kvalitní Adas, cabin SW, výkonný autonomous driving chip, konektivita. Ne kožený sedačky a logo.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: uloziska rastu a budu rast s tym ako bude svet prechadzat na intermitent zdroje energie ako solar a vietor, na to maju svoju baterkovu fabriku a potom tu mas este optimus robota, ktory sice zatial chodi ako priposrany, ale to na zaciatku roboti od boston dynamics chodili taky, akurat s tym rozdielom, ze tento bude mat "svoju hlavu" vdaka FSD
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ty proste ignorujes to prirovnani Apple vs. Xiaomi (nebo jak se to pise) :) Ja jako programator jsem si samozrejme akcie hned koupil po prvni zkusenosti, protoze k tomu, co Tesla nabizi, mam nejvyssi respekt. A tak nejak vim, ze tohle dohnat nejde... skoro.

    Cetl jsem pred lety jak prvni Ska byly jezdici yocto distribuce a jak na dalku temer pri jizde lidem vypinali auta kvuli ulitlejm pokusum o aktualizace atd. Znelo to DESIVE. Ale maji to za sebou. Tohle asi zvladne cinan, protoze kdyz par lidi umre, tak se nic nestane.. to je takovej muj pohled na vec :D

    Ad BMW. Premiovy BMW se podle vseho muze jit rovnat s cinanama za polovicni cenu. Takze ... co z toho mam usoudit?:)

    A vcera jsem tu daval screenshot, jak najednou mame adaptabilni svetla. Kdyby se neco podobnyho stalo u Enyaqu, tak vystrelej vsechny ohnostroje na svete :D A Tesla to dela "btw". Ale furt je podle petrolheadu predrazena.

    Proste... pokud vam ted z vasich "premiovek" vemou CarPlay, tak ty auta muzete hodit ze skaly. Nechapu, ze to nechapes :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: prostě je to software, který je zabalený do plechu.
    To je obrovská hodnota, kterou například ten zmiňovaný BMW nemá - ten to kupuje u Bosche, Valea, Continentalu a dalších a jen dělá tu plechařinu.
    Hodnota BMW taky není v tom, že umí udělat auta, ale ve značce, dealerské síti a dosavadních zákaznících. Přidaná hodnota BMW není zas tak vysoká, a to je prémiová značka.
    Já netvrdím, že je současná hodnota Tesly vysoká, ale to prostě odráží očekávání do budoucnosti. Moc dobře si pamatuju nářky nad cenou Amazonu nebo Google - a jak vypadají tehdejší ceny dneska směšně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, je možný, že jednou bude mít Tesla významnej podíl obratu z neautomotive věcí. Ale zatím to tak není a jestli to tak bude nebo nebude můžeme jen odhadovat.

    V tuhle chvíli je ale Tesla prostě automobilka, a to automobilka velmi malá – v tom nadšení z toho, že se Modelu Y prodává strašně moc, se trochu zapomíná na to, že Tesla kromě Modelu Y a Modelu 3 neprodává v podstatě nic (prodeje S, X a Cybertrucku jsou víceméně zanedbatelný).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: A já snad říkal, že prodává plech? Prodává auta. Jejich součástí je software. Pořád je to ale automobilka a ne softwarová společnost, protože neprodává software, prodává AUTA.

    A těch aut prodává moc málo a za moc málo peněz na to, aby byť jen vzdáleně dával smysl její absurdní market cap. Tesla prostě NEMÁ hodnotu 8x větší než BMW.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Proč by to bylo neinformovaný? Resp. ano, teď to je jak říkáš (primárně obrat dělaj auta), ale v energo sektoru měli nárust obratu 2023 vs 2022 o 50 %, větší růst než u aut. Storage deployed měli nárust 125% 2023/2022. Kdyby se jim dařilo udržovat větší nárust než u automobile části, tak to může být časem velká část obratu a energie je na planetě potřeba víc a víc. S renewables bude battery storage potřeba víc a příjmy z toho, když to provozuješ, taky budou. Je to samozřejmě přání investorů a otázka jestli se to podaří, ale z tvojí strany je to názor, kterej ignoruje jasnou snahu o zaměření na to a nárusty v tom odvětví Tesly. Kterej opíráš o ... svuj pocit? Můžeme i říct, že Elon lže, ale zatim čísla k tomuhle hovoří optimisticky pro dlouhodobej výhled. A to je to, co investory zajímá a na co se koukaj.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Nezlob se, ale fakt tomu moc nerozumíš.
    To, že dostává peníze za auta neznamená, že hodnota auta je tvořena tím plechem. Software je to, co odlišuje Teslu od konkurence a ten software už dneska tvoří významnou část hodnoty všech aut.
    Akorát že Tesla ten software vlastní, na rozdíl od konkurence. Úplně to samé jako Apple - nemůžeš spočítat cenu hardware a říct, že se neliší od toho, co dělá Xiaomi. Liší, protože Xiaomi kupuje komplet software od Googlu a reálně má na telefonech minimální nebo zápornej zisk - na rozdíl od apple.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: No jasně, to jsem opomněl, ale pointa byla stejná – že fanboys tu cenu rozhodně takhle vysoko můžou vytlačit snadno.

    A taky jí můžou strašně snadno poslat o násobky dolů, pokud se leknou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Šel by, kdyby ho chtěl někdo koupit. Reálně ale Tesla ten software neprodává, ať proto že nechce Tesla nebo to nejde nebo ho nikdo nechce.

    Drtivá většina obratu Tesly je prodej aut, následovanej věcma jako služby k těm autům, leasing, emisní povolenky a celých závratných 6% je "energy storage", což je většinou opět jen příslušenství k autům (wallboxy, powerwally), který ostatní automobilky prodávají taky.

    Takže ne, je to furt prostě jen automobilka, a to automobilka nadhodnocená momentálně v řádu násobků.

    A teď se začalo dít to, co jsem předpovídal už před lety, že až Tesla narazí na limity toho, kolik aut může prodat fanboyům a využívat toho, že nepotřebuje marketing a PR ani se moc jinak snažit získávat zákazníky, tak se investoři začnou děsit, co to koupili, protože zjistěj, že reálně může Tesla objemem výroby konkurovat třeba BMW (market cap asi 70 mld. dolarů), kterýmu taky donedávna mohla konkurovat "prémiovostí".

    Jenomže teď se ukazuje, že reálnej potenciál prodejů taky může bejt bližší Škodovce než tomu BMW a to navíc při cenách nižších než ta Škodovka.

    A tohle se na prodávání softwaru nezachrání, snad leda kdyby Tesla začala někomu jinýmu dodávat třeba komplet platformu a nějaká tradiční automobilka by na tom pak začala stavět svoje auta.

    Ale s tím jak to je může být Tesla nadhodnocená nejen o násobky, ale dost možná i o řád.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Takhle to fakt nefunguje ... mcap je aktualni cena vynasobena poctem akcii. Vetsina tech akcii ale byla koupena za uplne jinou cenu, nez je ta aktualni. Kdyby ted nekdo chtel prodat 10% vsech akcii, tak cena klesne mnohem vic nez o 10%.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: jiný automobilky software nedělají, ale nakupují ho - přinejmenším z velké části. Dokonce si nedělají ani blbej software do rádií.
    Ten software bez auta samozřejmě prodávat velmi snadno jde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ale ten software je furt součástí toho auta a jiný automobilky ho dělaj taky. Tesla nemá žádnej software, kterej by se dal prodat samostatně bez toho auta. Zkoušeli to s FSD, ale nikterak překvapivě ho nikdo nechtěl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tesla má market cap 517 miliard dolarů. Takže bych skutečně potřeboval miliardu investorů, kdyby každej investoval 517 dolarů. Ale ono mezi "fanboys" patří poměrně dost poměrně dost bohatejch lidí. Navíc část Tesly vlastní Musk, část různý fondy, takže na individuální investory zbude třeba půlka, možná víc.

    Mimochodem z toho, že žebříček největších investorů končí už někde na desátým místě podílama jako půl procenta, se dá odhadnout, že malejch investorů bude fakt velkej podíl.

    https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/holders/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Kapitalizace je zavadejici. Realne potrebujes mnohem min penez abys cenu vyhnal tam, kde je. Fanboy nemusi byt jen beznej delnas, ale klidne dalsi miliardar nebo lidi typu Radovan Vavra.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: ten software a data má větší cenu, než ta plechařina.
    Chápu, že to lidi z automotive nechtějí chápat, ale se s tím smiř.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, neinformovaný pohled je věřit představě Tesly jako energetický společnosti co dělá taky auta. V reálu je to automobilka, co dodává i nějaký příslušenství k autům a občas nějaký bateriový úložiště, ale auta jsou tuším asi 90% obratu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam