V poslední době došlo k propadu poptávky po elektromobilech, jejich prodej se snížil na všech klíčových trzích po celém světě. Ještě větší útlum se ale očekává i do budoucna, protože na trhu není dostatečné množství opravářů elektromobilů. Tím se také zvyšují náklady na opravu, což vede i k tomu, že automobily, jejichž pohonem je elektrická energie, končí na vrakovištích, aspoň v některých zemích, informuje agentura Bloomberg.
Vysoké náklady na opravu, dlouhé čekací doby na náhradní díly a nedostatek mechaniků je problémem nejen ve Velké Británie, ale i v jiných zemích, kde na trhu figurují elektromobily. Ačkoliv je velmi často motivací pro pořízení takového automobilu ochrana planety, pojišťovny čím dál častěji řeší poškození elektromobilů radikálním způsobem a předčasně je posílají na smetiště. Je to totiž výhodnější, než jejich oprava.
Podle Institutu automobilového průmyslu, který zajišťuje školení a certifikaci, má méně než 10 procent z 236 tisíc britských automechaniků kvalifikaci pro přímou práci na bateriích elektrických vozidel nebo jejich skříních. Zatímco mnoho techniků může provádět méně náročné úkony, nejnáročnější opravy vyžadují vzhledem ke složitosti obvodů a riziku úrazu elektrickým proudem další školení. Ačkoliv se servisy snaží školit své zaměstnance k opravě elektromobilů, v roce 2035, kdy ve Velké Británii vstoupí v platnost zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem, bude stále chybět nejméně 30 tisíc mechaniků kvalifikovaných pro opravu elektroaut.
I to je důvodem toho, proč poptávka po elektromobilech například právě ve Velké Británii klesá. Podle britské poradenské společnosti Thatcham Research se řidiči také obávají, že případná dopravní nehoda povede s větší pravděpodobností k odpisu elektromobilu. Poptávku po ekologických vozidlech ale brzdí i dlouhé dodací lhůty a nedostatek funkčních dobíjecích míst. Což vede i k tomu, že za pojištění elektromobilů zaplatí jejich majitelé více, než za pojištění vozidel se spalovacím motorem.
Podle Lee Houstona, technického experta na elektromobily v britské motoristické asociaci AA, jakmile je baterie promáčknutá nebo jinak poškozená, "je to její výměna, která auto odepíše." Zdánlivě jednoduchá havárie, která poškodí baterii, „může způsobit úplné odepsání vozidla," potvrzuje Marco Distefano, výkonný ředitel maloobchodní divize pojistitele Axa SA ve Spojeném království. "V konečném důsledku to zvedne cenu pojištění," dodává.
Bloomberg ale poznamenává, že takovou situaci nejde zcela zobecnit. Například v Norsku nebo v Německu, v automobilovém gigantu, situace není tak dramatická, jako ve Velké Británii. Problémem po celé světě jsou ale elektromobily značky Tesla, jejichž náhradní díly jsou jedny z nejdražších a s nejdelší čekací dobou. Tesla také postrádá specializovanou servisní síť jakou disponují tradiční výrobci automobilů. Hertz, americký gigant na poli autopůjčoven, se musel vozů Teslu zbavit, když náklady na opravy nadměrně zvyšovaly náklady.