• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    PEPAZZ: a to je teda cena i s tou 75 kWh baterkou? nebo si to někdo vzal se službou Battery as a service a já budu muset taky platit 150 Euro měsíčně za baterku, případně si jí za 11k Euro koupit?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: v česku ani nenainstaluješ bez hacku mobilní aplikaci. O servisu nemluvě. Je to opravdu pro fanoušky značky.
    TOFI
    TOFI --- ---
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    710kw wagon od BYD/Denza ..
    Denza Z9 GT: Mercedes And BYD Made An EV Super Wagon
    https://www.youtube.com/watch?v=KueNkBVbYQQ
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    GOR: v česku je energetický mix 50% fosilní, v zimě, když nesvítí. Zbytek je víceméně jádro, to je taky tepelný zdroj, ale aspoň nedělá emise.
    Teď když svítí je přes den je hodně fotovoltaik a já mám fotovoltaiku doma, takže žádné teplo.
    Proč bych to nemohl srovnávat? Starý motor vyhodit a hotovo. Ani se nemusí vyhazovat auto, dá se udělat přestavba.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jak média manipulují gamblingem na akciových trzích:

    https://twitter.com/physhero/status/1777738174623781053?s=19
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Cina dobijeci auta 50%+
    China’s EV sales now over 50%
    https://carnewschina.com/2024/04/20/chinas-ev-sales-now-over-50/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    S elektroauty to nesouvisí, s auty ano. Snad se pobavíte jako já: https://x.com/HonzaPalicka/status/1780928598297158000
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    GOR: to neber osobně, to byla jenom hnipošská poznámka...

    A přesně jak říkáš - když je celý systém dobře navržený (motor, převody s ohledem na typické užití), tak jsi většinu času v pásmu blízkém ideálnímu režimu. Tohle se dá u spalováku dosáhnout jedině s převodovkami s plynulou změnou převodu (např. CVT u Toyoty), ale máš tam pak zase jiné problémy.


    A ohledně té účinnosti. Můj táta je servisák plynových zařízení (dělá hlavně velké kotle, průmyslové provozy, sušárny obilí apod., ale to není podstatné) a strašně ho sralo, když se objevily první kondenzační kotle a uváděly účinnost 102 % a podobně. Sčítala se tam účinnost hoření s účinností využití tepla ze spalin. Strašnej nesmysl, ale bohužel se to ujalo. U HEV a BEV by to dávalo větší smysl, ale zase tam nemáš tak jasný scénář, kdy se to využije. Ale ten řev, kdyby se to začalo takhle uvádět, by byl šílenej. Tak to musí stačit jenom údaje o spotřebě, kdy EV mají výrazně lepší spotřebu ve městském cyklu díky rekuperaci.
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Taky jde o to jakej motor. Zrovna tohle je jeden z důvodů zlepšování výkonu motorů Tesly.

    Rámcově ten graf bude podobnej, ale čísla bude mít lepší Tesla nebo Porsche atd.
    GOR
    GOR --- ---
    STARE_CASY: Ku**a chlapi, to byl jen příklad. Ano, každej stroj má charakteristiku a účinnost se mění v závislosti na otáčkách a zátěži (momentu), takže ji fakticky nejde popsat jedním číslem.
    Kontrolní otázka, jaká je účinnost spalovacího motoru na volnoběh? :-D
    Když si uvědomíš stálej převod Leafu, jeho naprostou nevhodnost pro dalniční provoz, tak drtivou většinu času budeš mezi 2000 ot/min (cca 30 km/h) a 6000 ot/min (cca 90 km/h) s výkonama 10 - 40 kW jak v motorickým tak v generátorickým režimu, takže se většinu času budeš pohybovat v oranžovém-červeném pásmu. Ano, při každém rozjezdu polezeš skrz modrou, zelenou, žlutou, ale kolik to bude dělat v celkové bilanci?

    Takže ano, 94 % u Leafu bez započtení rekuperace asi nedosáhneš, ale 90 % skoro jistě. A když teda budu srovnávat s ICE, tak tu rekuperaci bych asi měl přičíst k dobru, jakkoli to fyzikálně není správně, ale na druhou stranu neznám spalovací motor, co by při brždění vracel naftu/benál zpět do nádrže.

    Kromě toho, LEAF je historie, novější EV jsou na tom lépe.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    GOR: ještě bych k tomu dodal drobnost, že tvrzení "elektromotor se střídačem má účinnost 94 %" je pochopitelně taky blbost a i tam závisí na tom, v jaké aktuálním režimu jede elektromotor a měnič.

    Jirka Zima dával na twitter pěknou mapu účinnosti v Leafu.



    Ale pořád je pochopitelně i ten nejhorší scénář (70 %) pozitivnější než u spalováku, nemluvě o zohlednění rekuperace, možnosti budoucího zlepšování energetického mixu (zrovna tohle mne baví - celkové emise BEV mohou časem klesat, spalováku vždy růst).
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Ale já nic z toho nerozporuju, naopak.

    CRAZY_IVAN: A hlavně ta tepelná elektrárna nevypouští spaliny v centru města chodcům pod nos a nejezdí po městě se studeným motorem ;-)

    Já s tím vším naprostou souhlasím, jenom říkám, že prosté srovnání účinnosti elektrickýho stroje a spalovacího motoru typu "elektromotor se střídačem má účinnost 94 % => spalovací motor s 30 % sucks" je zavádějící a zbytečně se tím dává munice mašíblům typu Macka.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: zase u tepelný elektrárny by měla být účinnost vyšší, protože jede v optimálním režimu, zatímco v autě toho optimálního režimu nedosáhneš tak často (ve městě asi nikdy).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: i kdyby mix stal za "hovno" je to porad lepsi nez podporovat Rusko, UAE a ropne zpracování. Ted jsem zaslechl že snížení spotřeby ropy sniuje CO2 daleko víc nez se myslelo, protože rafinerie jsou dalsi velký emitent CO2, na ně+dopravu se občas taky zapomíná
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: takze u elektriny to zavisi na energetickom mixe, ale mam pocit, ze vacsina ludi co chce EV uvazuje tak, ze si to budu nabijat zo strechy, pokial je ta moznost, kazdopadne cesta energie do nadrze je ovela dlhsia jak cesta energie do baterky, lebo ta fosilna infrastruktura vyuziva tu istu energeticku infrastrukturu, aby mohla fungovat

    GOR
    GOR --- ---
    RATTKIN: Ja bych s tou neefektivitou trosku brzdil. Nejde srovnavat ucinnost stroje, do ktereho cpu uslechtilou formu energie (elektrina) a do ktereho cpu palivo. U ty elektriny si tuhle "neefektivni" fazi prodelam uz v elektrarne (je-li zdrojem spalne teplo paliva).
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    RATTKIN: V soucasnosti je odpadni teplo z aut omeze vyuzivano - v katalyzatorech a pak za urcitych okolnostech ve filtru pevnych castit. Jeste vice omezene samozrejmne pro vytapeni vozidla. Nicmene vyuzit by jiste slo, ale tady je OT, tohle je auditko o elektromobilech.

    Kazdopadne efektivni termoelektricky clanek co nebude fungovat gradientne, ale jen na IR-voltaika principu, je takova vec co kdyby nekdo udelal (aby to realne fungovalo, ne jen jako experiment) tak je to instantni nobelovka IMHO.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ropáci jsou tak neefektivní, že se kolem odpadového tepla dá udělat průmyslové odvětví.
    Ale vážně, ten pán má docela dobré názory, některé.
    Odpadního teplo a jeho využití
    https://youtu.be/bQjafk2p-DQ
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam