• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: MINER: "Pokud je nějaké velkoměsto, kterému se toto podařilo vyřešit, rád se přiučím, které." - Hledal jsem a zda se, ze Oklahoma. V rush hour maji podle TomTom prumernou rychlost 63 km/h, coz je IMHO nadhera.

    https://www.tomtom.com/traffic-index/ranking/

    Ostatne i podle wiki:

    Oklahoma City is served by an extensive freeway network. The city's network serves every major city in the region and are 6–8 lanes. Most have a level of congestion significantly lower than most comparably sized cities. In fact, OKC's freeways are rarely congested with the "stop and go" commuter patterns of other major cities. It is often said that one can get from any part of the OKC Metro area to downtown in 30 minutes or less by freeway. The city streets are on a N–S–E–W grid network with major streets one mile separated.

    Transportation in Oklahoma City - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_in_Oklahoma_City

    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Jasný, Písek je fajn. Mám tam příbuzný.

    Cokoliv jsem tu komentoval bylo v kontextu velkoměst.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Už jsem to tu párkrát psal, žiju v Písku a jsem tu velmi šťastný. Žil jsem leckde po světě, celkem 10+ let mimo ČR.

    Velkoměsto je pro mě neštěstí, ostatně prožil jsem tam hodně let v několika z nich, kdyz jsem si ještě nemohl vybrat.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: O kterém městě mluvíš? Jen by mě zajímalo, co porovnáváme s čím, nebudu tě stalkovat, ani bych tě tam nenašel.

    Určitě se lišíme v tom, co od města očekáváme, a podle toho si zjevně i vybíráme kde žijeme, což je v pořádku.

    Pokud jde o velkoměsta, tak neznám žádné, které by spoléhalo na automobilovou dopravu a nebyly tam ve špičce zácpy.
    Včetně front na ‚doručení dítěte‘ do školy i tam, kde maj tzv. ‚drive-in‘ a v podstatě tam dítě jen vyhodí.

    Pokud je nějaké velkoměsto, kterému se toto podařilo vyřešit, rád se přiučím, které.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    akekolvek mesto, ktore ma dobru MHD ma potencial upozadit auta v centre mesta, ale je to bludny kruh - jazdi malo autobusom, lebo vsetci jazdia autami a na to aby jazdilo viac autobusov treba, aby nimi jazdilo viac ludi (aby to davalo ekonomicky zmysel)

    ja do brna dojizdim aj po brne sa presuvam MHD, lebo spoje su dobre a frekvencia dostacuje, naproti tomu moji kolegovia co v brne aj byvaju (ale napriklad na druhom konci mesta) dojizdaju do prace autami a potom sa stazuju na zacpy :)))
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: V jakém prostředí?
    Krom toho, že US dojíždí mězi městy, tak ve městech jedou autem i 500 m a pěšky skoro nechodí a třeba ¼ plochy Houstonu, je věnovaná parkovištím.
    Když jsou chodci vytlačeni, nemá je kdo srazit.

    Nejdřív se musíme shodnout, která města považujeme za nejkvalitnější pro život.
    Z US je takových IMO jen pár, jako San Francisco.

    V Evropě jich máme spoustu, a ještě řádově lepších. Ty porovnávejme.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Prepocteno na ujete kilometry jsou na tom v USA lepe nez my v CZ. To cele ne uplne vyznamne daleko od takove Belgie, ktera je zklidnena az az (rok jsem tam delal). Problemy a "problemy" v USA pripadne libovolnych jinych zemi bych nechal na ne a zameril bych se na ty nase, nemame jich uplne malo. Tyhle whataboutims sice lakaji, ale moc nam tu nepomuzou.

    List of countries by traffic-related death rate - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: ale výrazně horší než evropská města, která dopravu zklidňují a velká auta zpoplatňují.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: Však jo, místo uprostřed nechávám. A za frontu se není třeba stydět, není to nic, co bys způsobil. Stačí někde daleko vepředu auto s vozejkem do 80 km/h a hustej provoz v protisměru a fronta je tu, nepředjede nikdo.

    To ale imho nic nemění na tom, že kdyby se cokoliv stalo, tak dotyčný končí pod koly. Ale třeba je šikovnej, co já vím, na motorce nejezdím.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Nevidel jsem konkretni situaci, ale tohle me vubec netriggeruje. Ve stredu silnice nechavam ulicku kvuli IZS, jestli tudy projede motorka - jen mu to preji a jeste se usmeji. Stydim se spis ja, ze tvorim tu frontu*, motorka mi tam nevadi.

    * Nestalo se mi poslednich 12 mesicu +, nepocitaje jednosmerny semafor pri oprave silnice.

    YMMV / nesoudim, uz jen protoze jsem tam nebyl.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: USA: 1) Porad lepsi nez v 1980, pri vyznamne hustejsim provozu.
    2) V roce 2023 to konecne zase zaclo klesat i v absolutnich cislech.

    IMHO totiz IIHS fakt vi co delaji a umi zatlacit i v podminkach USA, kde lide miluji pickup trucks - nepodcenovat 😊

    Pedestrian deaths fell modestly last year : NPR
    https://www.npr.org/2024/02/27/1233955713/pedestrian-deaths-fell-modestly-last-year

    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Mně přijde, že motorkáři to začasto pouští středem čistě ze sportu, aniž by museli – klidně i v situaci, kdy já jedu v koloně, v protisměru taky kolona a mě a další auta středem předjíždí týpek na motorce (samozřejmě se spolujezdcem).

    To je pak těžký. Kdyby se cokoliv stalo, tak nemá šanci se bezpečně uklidit a prostě skončí pod kolama.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Na tohle je nejlepší metrika mikrosmrti (micromort). Počítají tím risk úmrtí při jakékoli činnosti a zjistíš podle toho např:
    Cyklista má po ujetí 10km stejnou šanci jako motorkář po 6km (a automobilista po 230km).
    Tzn. jízda na motorce není ani dvakrát nebezpečnější, než jízda na kole.

    Výstup na matterhorn je 6,6x nebezpečnější, než basejumping.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    FEDAJKIN: Tohle by me tez zajimalo. A k tomu i druha strana, jaky typ auta, vek auta a vek ridice se s tou motorkou srazi.

    Mam sice 500 HP auto, ale rodice me naucili ze co me dojede, to poustim pred sebe. A pokud jedu za motorkou (nebo cyklistou), nechavam uctivou vzdalenost. Kdyz pak vidim, jak se nekteri snazi s tema motorkama "zavodit", nebo je nepusti a pri pokusu motorky to brat stredem vytvari nedobre situace, tak to nechapu.

    Zij a nech zit.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: dobrý vědět, tuhle statistiku jsem neznal, vycházel jsem z US dat, kde je trend opačný.

    Rozdíl bych přisuzoval změně měst a zklidňování dopravy v nich, což ve většině většině US neprobíhá a auta jen tloustnou.

    Zajímal by mě delší trend, a jeho porovnání s městy, jako Paříž, které zklidňují dopravu více a zpoplatňují velká auta více.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DIM_: Jako jasně, při nárazu se oproti autu proletis výrazně dál, ale zas fér říct, že to není jen o tom vozidle - vyklidnenej 60 letej týpek si novou Suzuki nejspíš nekoupi aby sekal tocky ve 200km/h. Resp. by mě zajímal poměr třeba kolik procentuelně z těch nehod tvoří Harley, jestli víš kam tím mířím.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    LAUNCHER: Je genialni jak motorkaru umira 3x min nez ridicu aut, ale pritom tu mame motorek na silnici tak 100x min nez aut.

    Nebo jeste jinak - jak pocet umrti motorkaru neklesa, protoze to je furt debilni prostredek jako pred 40 lety.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Actually zabitych chodcu a vsech zabitych na silnicich v CR nejmene do roku 2019 vyrazne ubylo. Pri vyrazne rostoucim provozu.

    Nemate nekdo pls jeste novejsi data?

    Statistiky – ČR
    https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/statistiky/statistiky-cr

    ADAM
    ADAM --- ---
    Já jsme pravicak jak poleno a v těchto kruzích jeho hodně peteolheadu. Ale musím říct, že nesnáším auta ve městě. Ulice bez aut je okamžitě jak z jiného světa. Roční zkušenost z barcelony: garaz pod KAŽDÝM domem. Nula zaparkovanych aut na ulici. 10x min aut ve městě celkové, protože MHD a cyklostezky jsou tak efektivní že auto nedává naprosto žádný smysl.

    Až jsem srdcem cyklista, tak ani to kolo moc smysl nedává, protože ta MHD je skoro zadarmo a neskutečně funkční. Takže za rok s kolem tady jsem na něj kvůli dopravě po městě sedl asi 2x....


    Osobne jsem pro zpoplatnění vjezdu do všech center měst a každého parkovacího místa na silnici.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Blbý je, že kvůli tomuhle pocitu si lidi kupují větší a větší tanky a reálně umírá víc a víc chodců.

    Na jedné straně pocit. Na druhé straně skutečně zmařené životy.

    Ono jde o to, co město prioritizuje při budování/úpravách infrastruktury. Např. Soul a Moskva prioritizuje auta, Paříž a Tokyo prioritizuje měkké účastníky.

    Takže se musíme bavit o konkrétním městě v konkrétním stavu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam