Jirku Zimu asi většina lidí, co se zajímá o elektroauta zaznamenala. Jako jeden z mála se dost pečlivě věnuje i slabým místům elektroaut a hlavně se v nich hrabe, resp. on se zaměřuje na elektro a s partou mechaniků pak dělají i mechanické věci.
Nedávno se takhle pustili do opravy ojetého Ionica bez údržby a mají hodně zajímavý popis toho, jak se dá k jednotlivým částem auta dostat (i ve srovnání s konkurencí - např. vyjmutí elektromotoru i Ionica vs. Renault Zoe). Nebojí se kritizovat slabá místa i přístup automobilek (např. u toho Ionica je problém v ložisku elektromotoru, které vzhledem k použité konstrukci hodně trpí a životnost je kvůli tomu zbytečně omezená - Hyundai buď v záruce vymění celý motor, nebo po záruce jako opravu nabídne celý nový motor za 300 tisíc, přičemž oprava a výměna samotného ložiska je otázka pár tisíc v materiálu a půl dne práce).
Nedávno si tahle parta kolem Zimy pořídila další ojetinu, tentokrát "mrtvé" BMW i3. Cena byla kolem 100 tisíc. Hodně pobavil popis opravy:
BMW i3: Projekt skončil dřív než začal🔋
Těšil jsem se, že pro vás s projektovou BMW i3 udělám celý seriál a zmapujeme všechny opravy. Nabízelo se dokonce, že Vaculík natočí video, a kdyby náhodou byla nějaká zapeklitost, jsem dlouhodobě v kontaktu s Havrlou. Nic nebude...
Auto je totiž prakticky opravené. Mrtvou 12V baterii jsme dočasně nahradili jinou/velkou a auto částečně ožilo. Při připojení AC kabelu ale nabíjet nezačalo - žádná chyba, jen prostě nenabíjelo. Stejně tak nešlo zapnout, protože trakční baterie byla slabá (tím pádem se nemohl pustit spalovací range extender, který by ji začal dobíjet). Jedna z možností byla závada palubní nabíječky, ale poslechový test nás nasměroval k zámku nabíjecího portu - poměrně častému problému mnoha EV.
Při připojení bylo zprvu slyšet, jak se motorek snaží port zamknout po připojení kabelu, ale kabel stejně šel vytáhnout. Když není zámek aktivní, nabíjení se nepovolí. Po odstrojení portu se ukázal problém - zaseklé lanko. Tím se nám dokreslil celý příběh:
1) Bazar spíše luxusních vozů si vzal funkční i3 na protiúčet.
2) Po čase zjistil, že je vybitá 12V baterie. Dle návodu ji je možné dobít připojením auta k AC nabíječce (není nutné lézt přímo k 12V baterii - je tam k tomuto extra obvod).
3) K připojení nabíječky ale nejdřív musíte otevřít dvířka nabíjecího portu. BMW i3 má z kabiny přístupná dvě táhla - jedno na odemčení dvířek a druhé na odemčení portu pro vytažení kabelu. V bazaru evidentně nejdřív tahali za špatný, a když jim to nešlo, tak zkusili větší sílu. Pak zjistili, že to dělá ten druhý.
4) Auto po připojení kabelu už ovšem nenabíjelo, protože lanko se zaseklo a motorek už ho nepřepral. Bazar myslel, že je dál problém s 12V baterií, tak koupil novou.
5) Nepomohlo to a auto stálo tři čtvrtě roku na place někde bokem, ať nestraší zákazníky.
No a pak si pro něj přijeli Češi, srazili cenu o 2000€ a auto si odvezli na podvalu jako nefunkční. 12V baterka se už objednala nová (2000,-). Motorek zámku portu (2500,-) se objedná nejspíš taky, protože nefunguje na 100 %. Auto se nicméně nyní spokojeně nabíjí a baterka se zdá být v pořádku. Dokonce jsme zkusili zapnout i range extender a spalovací motor se spokojeně rozjel (tedy... bylo zprvu na zvuku znát, že skoro rok neběžel) a 10 minut nabíjel baterii.
Takže tím možná příběh končí. Auto bude příští týden spokojeně jezdit a z projektu nic nebude. Už se řešilo, čím to příště trumfnout. Možná nějaké rozbité Zoe do 130 tisíc korun? No, uvidíme... 🤷x.comhttps://x.com/diagon_swarm/status/1797305356579672187