DAN_F: Problém s tvým řešením i reálným řešením Tesly (který jsi skutečně vcelku předpověděl) je, že se snaží existující a funkční řešení nahradit řešením výrazně kompromisním, naoko ve jménu futuristický jednoduchosti, reálně ve jménu toho, aby ušetřili tím, že mají levnější páčku.
Problém s tím, jak ovládat stěrače, když je musíš mít na levý páčce (optimální řešení pro ovládání stěračů je pravá páčka, ale potom nemůžeš mít řazení pod volantem, což je zase natolik suboptimální řešení, že se vyplatí tu dedikovanou páčku pro stěrače obětovat) se poprvé začal řešit před tak 50 nebo 60 lety, kdy téměř všechny americký auta a Mercedes běžně používaly řazení pod volantem, ať už manuál nebo automat.
A od chvíle, co někomu došlo, že ovládat stěrače na palubce je neskonale dementní (projeďte se nějakou amerikou ze 60s za deště, budete to chtít zapálit víc než Teslu), tak se někdo zamyslel nad tím, jak na páčku, která už řeší blinkry (nahoru/dolů) a světla (dopředu/dozadu) dostat další funkci.
Přišel na to, že by se tou páčkou nebo její částí mohlo dát taky otáčet dopředu/dozadu, což je dokonale intuitivní řešení, který bezvadně funguje v jakýkoliv situaci a nemusíš nad ním přemýšlet, ani se nikam dívat.
VW si musí věci dělat po svým, takže pro volič převodovky na pravý straně zvolili místo zažitýho a přirozenýho řešení (R nahoru, D dolů) koncepci, kterou se každej musí učit a ač na první pohled logická, působí nepřirozeně – tedy otočením dopředu D, otočením dozadu R (normální voliče mají R dopředu a D dozadu, což zní nelogicky ale je to přirozený, se Superbem nebo VW ID.x jsem se občas měl tendenci rozjet na opačnou stranu), a stejně tak suboptimální řešení zvolili pro stěrače – místo točící páčky dali na tu páčku kolíbku nahoře, která nastavuje rychlost stěračů. Což není ideální řešení, ale furt je to něco, na co si za pár dní zvykneš a co SE DÁ OVLÁDAT PO HMATU.
Mercedes má dodnes řešení, který poprvé začal používat právě Mercedes a nějaký americký auta (nevím kdo první) cca v 70s, tedy rychlost stěračů volit otáčením páčky. Je to řešení o něco dražší na mechanismus páčky, ale naprosto intuitivní a funkční.
Tesla to vyřešila softwarovým rovnákem na vohejbák, kdy musíš cvakat tlačítkem a buďto vědět, jakou rychlost jsi měl původně (když myslíš že máš rychlost I a cvakneš dvakrát, abys měl III, ale měl jsi II, tak si ty stěrače vypneš nebo zpomalíš), nebo čumět někam na nějakej displej, kterej je navíc totálně mimo zorný pole řidiče (konkrétně zobrazení rychlosti stěračů je někde v místě kde má starý auto rádio).
Přitom neobstojí ani argument, že to chtějí designově minimalistický. Mohli udělat úplně minimalistickou páčku, která by se otáčela, designu by neubrali nic.
Jedinej důvod, proč to Tesla má tak, jak to má, je, že by ta páčka stála o pár dolarů víc.
A to, že ti je Tesla schopná pro bezpečnostně kritickou funkci použít suboptimální řešení, aby ušetřila jednotky dolarů na autě, je všechno, co o tý značce jako zákazník potřebuješ vědět.