• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Proste spolehali na to, ze vyladi automaticke stirani. No, nepovedlo se.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: ja treba tocenim levy packy ovladam svetla :-) ale elektroauto to neni, takze offtopic.
    Kazdopadne presne vystihujes duvod, proc si asi teslu nikdy nekoupim, nejsem nejak schopny se szit s ovladanim dulezitych veci jako sterace, blinky nebo dalkovy tlacitky (aspon to maji ty nove). Mozna bych si po mesici zvykl, ale nevim no, auto za milion a kus je moc na "treba si casem zvyknu". Pro me je ergonomie a jednoduchost ovladani asi nejdulezitejsi vlastnost auta, mam rad packy a tvarove odliseny tlacitka. I kdyz jinak se mi tesly moc libi a naprosto chapu, proc si to lidi kupuji.
    Stejne jako jsem si dodnes nezvykl na dotykovou klavesnici na mobilu a pisu na ni priserne pomalu a se spoustou preklepu.

    Ok, boomer mi psat nemusite, vim to o sobe.
    MAGE
    MAGE --- ---
    BOBASH: Vyhoda tech tesel je ze si to do nich muzes dokoupit

    https://enhauto.com/knob
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Mimochodem, jestli někdo aplikoval tvoji myšlenku s věcí, co se s ní kroutí a zmáčknutím se mění to, co ta věc dělá, fakt dobře, tak je to Škodovka se Smart Dials. A předtím teda JLR s něčím podobným, ale skoro mi přijde, že tý škodovce to funguje líp.

    Akorát v elektromobilech to zatím nemaj.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Problém s tvým řešením i reálným řešením Tesly (který jsi skutečně vcelku předpověděl) je, že se snaží existující a funkční řešení nahradit řešením výrazně kompromisním, naoko ve jménu futuristický jednoduchosti, reálně ve jménu toho, aby ušetřili tím, že mají levnější páčku.

    Problém s tím, jak ovládat stěrače, když je musíš mít na levý páčce (optimální řešení pro ovládání stěračů je pravá páčka, ale potom nemůžeš mít řazení pod volantem, což je zase natolik suboptimální řešení, že se vyplatí tu dedikovanou páčku pro stěrače obětovat) se poprvé začal řešit před tak 50 nebo 60 lety, kdy téměř všechny americký auta a Mercedes běžně používaly řazení pod volantem, ať už manuál nebo automat.

    A od chvíle, co někomu došlo, že ovládat stěrače na palubce je neskonale dementní (projeďte se nějakou amerikou ze 60s za deště, budete to chtít zapálit víc než Teslu), tak se někdo zamyslel nad tím, jak na páčku, která už řeší blinkry (nahoru/dolů) a světla (dopředu/dozadu) dostat další funkci.

    Přišel na to, že by se tou páčkou nebo její částí mohlo dát taky otáčet dopředu/dozadu, což je dokonale intuitivní řešení, který bezvadně funguje v jakýkoliv situaci a nemusíš nad ním přemýšlet, ani se nikam dívat.

    VW si musí věci dělat po svým, takže pro volič převodovky na pravý straně zvolili místo zažitýho a přirozenýho řešení (R nahoru, D dolů) koncepci, kterou se každej musí učit a ač na první pohled logická, působí nepřirozeně – tedy otočením dopředu D, otočením dozadu R (normální voliče mají R dopředu a D dozadu, což zní nelogicky ale je to přirozený, se Superbem nebo VW ID.x jsem se občas měl tendenci rozjet na opačnou stranu), a stejně tak suboptimální řešení zvolili pro stěrače – místo točící páčky dali na tu páčku kolíbku nahoře, která nastavuje rychlost stěračů. Což není ideální řešení, ale furt je to něco, na co si za pár dní zvykneš a co SE DÁ OVLÁDAT PO HMATU.

    Mercedes má dodnes řešení, který poprvé začal používat právě Mercedes a nějaký americký auta (nevím kdo první) cca v 70s, tedy rychlost stěračů volit otáčením páčky. Je to řešení o něco dražší na mechanismus páčky, ale naprosto intuitivní a funkční.

    Tesla to vyřešila softwarovým rovnákem na vohejbák, kdy musíš cvakat tlačítkem a buďto vědět, jakou rychlost jsi měl původně (když myslíš že máš rychlost I a cvakneš dvakrát, abys měl III, ale měl jsi II, tak si ty stěrače vypneš nebo zpomalíš), nebo čumět někam na nějakej displej, kterej je navíc totálně mimo zorný pole řidiče (konkrétně zobrazení rychlosti stěračů je někde v místě kde má starý auto rádio).

    Přitom neobstojí ani argument, že to chtějí designově minimalistický. Mohli udělat úplně minimalistickou páčku, která by se otáčela, designu by neubrali nic.

    Jedinej důvod, proč to Tesla má tak, jak to má, je, že by ta páčka stála o pár dolarů víc.

    A to, že ti je Tesla schopná pro bezpečnostně kritickou funkci použít suboptimální řešení, aby ušetřila jednotky dolarů na autě, je všechno, co o tý značce jako zákazník potřebuješ vědět.

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: A pak že Tesla je agile :) Přitom jsem to řešení ve zdejším klubu navrhl 4 roky zpátky, když Bobash tvrdil, že Tesla nemůže vydat update, kterým by šel cyklovač stěračů ovládat jinak, než přes dotykový displej. Možná měl Musk koupit místo Twitteru radši Nyx :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Unplugged Performance: Inside the Workshop Powering Tesla Vehicle Customizations and Police Fleets.
    https://www.youtube.com/watch?v=nk4nfuYMRfA
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ona je to funkce, ktera je tam teprve pul roku
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (a ten highland už má i podvozek, kterej i někdo ladil)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: mysli na mě! vetřu se!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ještě ne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Když zuřivě nasranej zmáčkneš tlačítko, tak to začne ostřikovat, což za průtrže úplně nechceš :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: měls už ten highland? abys k tomu přidal ještě ty blinkry, to je spíš perlička :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: ale tak zuřivě nasráním mačkat tlačítko bych zkusil i bez návodu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, mea culpa, měl jsem si přečíst návod.

    Nicméně je to furt jediný auto co znám, kde si na ovládání bezpečnostně kritický funkce jako jsou stěrače potřebuju číst návod. A furt musím někde cvakat, na něco koukat, místo abych po hmatu nastavil rychlost.

    Ale jako ok, lepší než jsem myslel.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: tady máš návod - mačkáním měníš intenzitu, nebo zmačkneš a točítkem nalevo nastavíš intenzitu ;)

    https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-A5C33F3D-E41D-4671-ADE5-C2FB73203323.html
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: Na SC a Tesla nabijeckach mas cudlik na zastrce, na oem zastrckach chybi, pak ti nezbyva nic jinyho nez ten mobil nebo pres menu v aute.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    MAGE: Neni, nastaveny limit musi drzet. A pokud ho pri nabijeni jednorazove zvednes, tak se musi po skonceni nabijeni vratit zpet na 80%. Nekteri po upgradu na sw 3.7 reportuji, ze to nastaveny limit nedodrzi anebo ze nefunguje scheduled charging, tam se pak musi vytahnout a zastrcit nejaka pojistka a resetovat tak charger - je to pry soucasti upgrade procedury ale ne vsechny servisy ji dodrzi. David ma ale sw 4.0, tam to vypada na bug.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No... snad radši ani ne. Pokud myslíš VW jako značku. V rámci VW koncernu bych ideálně volil ergonomii z Audi, kdyby se naučili dělat podvozky (nebo z Porsche, ale Porsche zase nepotřebuje tu techniku Tesly, což ostatně asi ani Audi). Škodovka by se dala kousnout taky, furt lepší než VW.

    Obecně bych asi nejradši ergonomii z BMW (teda než se teď začali zhlížet v Tesle a redukovat fyzický ovladače), z neprémiovek nevím, holt asi ten Ford nebo Škodovka.

    Ale jako ve výsledku – kdyby Elon nebyl debil a místo Twitteru koupil Stellantis, kterej by asi stál míň peněz, tak jsme si teď mohli vybírat z TMY jako Peugeot, Citroen, Opel, Lancia, Alfa, Chrysler, Dodge a Jeep, což by sice ani jedno nebylo dokonalý, ale třeba takovou TMY Alfou bych nejspíš jezdil docela rád.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: volkswagen?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam