• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Abych byl aspoň trochu v rámci tématu, tak (kromě toho že prostě chodím z hospody pozdě), pokud bydlíš za městem a jsi závislej na ridesharing službách jako Uber nebo Bolt se cenama podle poptávky, bývá výrazně výhodnější jet ve tři než kolem půlnoci, kdy chtějí jet všichni.

    Což by se týkalo i Cybercabů, nebude jich dost na to, aby mohly všechny vyrazit o půlnoci. Ne teda že by to takovýmu Cybercabu pomohlo, tma a kluzko bude furt stejně.
    OOHN
    OOHN --- ---
    OOHN: * nazývat
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: z hospody o 3. rano? tak pozde to uz ta doma necaka ani nahnevana zena s valeckom na testo :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAGE: Jak jsem už psal níž, v Americe (kde FSD funguje o notnej kus líp než tady, resp. je odvážnější, což zase nemusí být nutně dobře) to nějak dlouhodobě testovali a vyšlo jim to na interval 20 kilometrů mezi nutností zasahovat.

    Přičemž se většina testerů shoduje, že ty chyby, který je nutný korigovat zásahem, přicházejí obvykle naprosto nečekaně a jsou to totální WTF věci – a bez varování.

    Takže místo toho aby ti to pomáhalo usnadnit jízdu jako normální asistenty, to funguje v podstatě jako kdybys dělal instruktora autoškoly zfetovanýmu alienovi, kterej dělá úplně random chyby a ty musíš bejt furt ve střehu.

    A to se týká pořád situací, kdy se lidi vůbec odváží FSD zapnout. Pak je spousta situací, který by třeba Cybercab musel zvládat bezchybně, ale který lidi s FSD ani nezkusej. Třeba moje typická trasa taxíkem je z centra Prahy na vesnici asi 30 km za městem, kde konec trasy je po mizerně značenejch úzkejch okreskách (teď je upgrade že namalovali na některý z nich čáry na krajnici). A z tý hospody budu jezdit i v lednu až bude sněžit a mrznout, a budu z ní stále jezdit ve tři ráno.

    Že by stávající FSD s nějakým evolučním zlepšením softwaru zvládlo řídit v noci za hustýho sněžení po zakroucený zasněžený a namrzlý okresce z kopce a nehrozilo by, že bude potřebovat můj zásah, protože za prvé budu v tom auta chrápat úplně ožralej a za druhý tam stejně nebude volant, to je naprosto absurdní představa.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERBERUS: Pro EU bude FSD nejdrive od Q1 25.
    MAGE
    MAGE --- ---
    OOHN: mam pocit ze je to jak s videama od Boston Dynamics, kdy ty vidis jak ten robot dela uplne wow veci ale jaksi nevidis ze je to 1 take z 50-100 ktery vysel a v tom zbytku se ten robot totalne dojebal. Podle me je to podobne i s stema FSD videama Tesly proste se ven dostane jen to jedno perfektni a ten zbytek zustane pod kobercem.
    CERBERUS
    CERBERUS --- ---
    LELI:
    > Fakt bych chtěl mít tlačítko, do kterýho můžu praštit a poslat někam bugreport že se to v poslední minutě zachovalo blbě

    To tlacitko tam mas - pokazdy kdyz vypnu FSD, tak se me pta proc :-) Staci podrzet jedno z tlacitek na volantu, pripadne staci rict neco jako "bug report"
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LELI: vo fsd videach ti testeri nejako reportuju disengagement, tak nejako to ist musi, tlacitkom alebo voice commandom

    v dteste 10/2024 bol clanok porovnavajuci celkove co2 emisie za zivotnost auta, len to nejde nejako dobre skopirovat, tak som to musel zmensit a screenshotnut, najlepsie su na tom pochopitelne male elektromobily (byd dolphin), najhorsie SUV, prekvapilo ma ze aj hybrid (honda cr-v)



    LELI
    LELI --- ---
    z moji zkusenosti (TMY 24):

    tesla dává na 3 měsíce ten autopilot za 100k na vyzkoušení, pak se vypne a zbyde aktivní tempomat a hlídání pruhů. Reálnej rozdíl mezi základem a připlacenými 100k je funkce, že se při zapnutí blinkru změní pruh na dálnici. Taky to dělá, že při jízdě v levym pruhu, když je pravej prázdnej, ale na rozdíl od tesla vision vidím, že je tam za sto metrů další kamion, tak to člověka cpe do pravého pruhu. Mít ten základ je reálně asi lepší na jezdění po dálnici. 100k ještě přidá autopilot podle navigace, když mi to při vjezdu na kruháč ve městě řeklo, ať převezmu řízení, kde jsem měl asi vteřinu od nárazu, tak jsem to vzdal a dál netestoval. 100k přidá taky automatický parkování, v našich podzemních garážích jsem z toho měl regulérní strach. Když by to mělo jet pomalu, jede to rychle a když rychle, tak to jede zase pomalu. Autopilot za 200k se od toho za 100k liší v ČR nějakou uplnou blbostí, rozjížděnim na zelenou nebo tak něčím, jinak je snad stejnej, nevím, nemám osobní zkušenost a vyhazovat 200k za to nebudu...

    Fakt bych chtěl mít tlačítko, do kterýho můžu praštit a poslat někam bugreport že se to v poslední minutě zachovalo blbě. mačkal bych ho celkem často. Nikdy to nebyly nějaký zhoršený podmínky, většinově přes den a sucho. Nejběžnější je, že auto začne samo zpomalovat. Dvouproudá dálnice, jedu v levém, objeví se připojovací/sjížděcí bod a auto si řekne že je fajn jet 50, tak začne citelně brzdit (okolní doprava minimální a imho na to nemá vliv). Neumím to predikovat. Dělá to na D1 i v německu. Další příklad kdy to dělá je jízda v tunelu blanka. Napadlo mě, zda tam nebleskne třeba měření rychlosti něčím infra a tím to neoslepí, Tesla přestane jet plynule a začne zpomalovat. Relativně náhodně na to, abych z toho vypozoroval pattern. Sere tě to používat a pochopíš dost rychle, že se na to nelze spolehnout. Je to takovej odvážnější adaptivní tempomat v betaverzi. Věřím, že modely S a X s radarama a senzorama mohly bejt v tomhle lepší, protože měly technologie z mercedesu a v těch mercedesech to funguje o dost líp, uživatel těch bugů vnímá řádově míň.


    Fake Self Driving je dost přesný. :-)
    OOHN
    OOHN --- ---
    Pojďme to zatím nazívat Fake Self Driving.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    (a teď očekávám za kritiku Tesly další RO, doufám, že aspoň na měsíc :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tesla nemá SAE level 3 nikde na světě. Vyžaduje 100% času držet ruce na volantu a sledovat silnici, tedy 100% času řídí řidič, to auto nikdy nemůže řídit samo.

    To je SAE Level 2, stejně jako každej jinej ADAS (Advanced Driving Assist), tedy jakejkoliv chytřejší asistent řidiče. Z hlediska SAE klasifikace je naprosto nulovej rozdíl třeba mezi FSD a Travel Assist 2.0 (v český verzi Asistovaná jízda 2.0) v Octavii.

    Některý automobilky už mají něco, čemu se začalo říkat "Level 2.5", tedy typicky že už nemusíš mít ruce na volantu, ale musíš sledovat na silnici (tohle umí aktuálně tuším BMW, GM, Ford a ještě někdo, mysílm Mercedes) a pár už jich má i skutečnej Level 3 (eyes off, není potřeba sledovat silnici a můžeš si třeba číst), ale v omezených podmínkách – třeba Mecedes to myslím umí pod 95 km/h na dálnici, takže se to dá použít třeba v zácpě.

    Jestli Tesla někdy dojde na Level 5 (Level 3 a 4 chce přeskočit) je samozřejmě otázka, ale zatím není moc důvod si myslet, že by se to s čímkoliv podobným dnešnímu hardwaru mohlo stát. Ostatně už i Musk přiznal, že u Tesel s HW3 to možná nikdy nebude fungovat:
    Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving | Electrek
    https://electrek.co/2024/10/23/elon-musk-finally-admits-teslas-hw3-might-not-support-full-self-driving/

    ... a vzhledem k tomu, že původně tvrdil, že bude stačit už snad HW1, tak nebude moc překvapivý, až se zjistí, že s HW4 to fungovat taky nebude.

    V současnosti je frekvence nutných zásahů u FSD někde kolem 20 kilometrů. Aby to mohlo jezdit bez řidiče a tedy to naplnilo to, co to slibuje ("plné samořízení", který to má v názvu, plus aby to šlo používat jako robotaxík), musel by být ten interval o spoustu řádů vyšší. Vzhledem k tomu, že každej ten zásah znamená vysoce pravděpodobnou nehodu (FSD neví, když něco dělá blbě, takže to zrealizuje se stejným sebevědomím jako ChatGPT odpovídá nesmysly), musí ta frekvence zhruba odpovídat tomu, jak často jsme smíření s tím, že auto bude mít nehodu.

    Dobrej základ by přitom byl, že statisticky by s tím průměrnej člověk měl za život zažít méně než jednu nehodu. Což bude znamenat tak aspoň milion kilometrů mezi zásahy.

    Přidejte k tomu to, že by to muselo fungovat fakt všude (dneska uživatelé třeba v noci za sněhu, deště a ledu na silnici spíš přeberou řízení sami, Cybercab by si musel poradit i s tím) a je potřeba tak obrovský zlepšení, že pravděpodobnost, že by k tomu se stávajícím nebo příštím hardwarem došlo, je naprosto minimální.

    V podstatě jediná šance pro camera-based FSD je AGI.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Podíl čínských aut na evropském trhu s elektromobily klesá - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-podil-cinskych-aut-na-evropskem-trhu-s-elektromobily-klesa-40495477
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    W_NOICE78: Jen at hezky testujou early adopteři, samo se to neodladí.
    (toto není obhajoba Elonových přemrštených slibů)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Every morning FSD fails in the same area when sun is beaming into my eyes and the camera. How will Tesla Robotaxi handle this?
    x.com
    https://x.com/tesla_raj/status/1852422336450027610?s=46
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Myslíš špatně. Věnoval jsem tomu desítky hodin (placeného) času a vim podrobně, jak ty systémy fungují.

    3D mapa ani náhodou není největší problém. Je to jen způsob, jak minimalizovat chyby, protože (na rozdíl od Tesly) s tim jezdí bez babysittingu.

    To, co je nejtěžší, je rozpoznat, co jsou a kam se pohnou všechny hejbající se objekty (včetně těch drobných). Zejména ty, co to nevidělo při tréninku.

    COMODOR_FALKON: Ne, MobilEye jen využívá všechny možnosti, jak nasbírat data pro trénování pro plnou autonomii, a má to díky tomu v nejvíc autech, která jezdí, včetně systémů, které zmiňuješ. Ale nejen jich. Krom toho vytváří 3D HD mapy pro ostatní. Akorát na rozdíl od Tesly neohlašuje už dekádu každý rok, že to bude za rok, ale má realističtější timeline.

    U Tesly nejde ani tak o to, jestli musíš mít ruce na volantu, ale že to furt selhává, a potřebuje dozor.

    Přijde mi zábavné, když někdo vytáhne pár článků, jak se Waymo/Cruise občas zastaví, protože jede na jistotu a nechce nikoho zabít, a přitom ignoruje, kolik lidí už zabila Tesla i s babysittingem (včetně FSD) a kolik nehod bez fatalit způsobila.

    Tesla je v autonomii daleko, může k plné nakonec dojít rychleji než ostatní, ale určitě to nebude za 3 roky, jak (opět) říká Musk, a není teď lepší než ostatní. Dosud nemá autonomii bez dozoru ani v tom, čemu říkáš trolejauto…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jinsk zrovna Intel/MobilEye se otevřeně hlásí k "nemožnosti autonomie", resp. k virtuálním trolejím a myšlence "robotaxi" jezdících předem definovaných trasách s minimem volnosti a pod dohledem "záložních" řidičů…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Myslím, že nechápeš, jak ta technologie funguje…

    Waymo funguje POUZE v případě, že se pohybuje v oblasti, pro kterou má dostupné 3D mapy a v nich zakreslené možné trasy.

    To znamená, že
    1) nejdřív musí do oblasti přijet auto s aparaturou na skenování okolí do 3D map
    2) někdo ta data musí zpracovat do 3D mapy
    3) někdo musí zakreslit možné trasy

    …a teprve pak tam můžou pustit "autonomní" trolejauto, kterému nezbývá, než v hloubi svého silikonu doufat, že se indentifikační prvky v mapě nijak zásadně nezměnily…
    (nějakou menší míru změn by to mělo zvládnout, možná i "opravit")

    To je autonomie Lvl0, protože to je na úrovni horské dráhy nebo spíš minivlaku na komplikovaném nádraží s mnoha výhybkami…

    Skutečná autonomie je o tom, že když to auto naložíš v Německu v továrně a odvezeš do hlubin Mongolska, tak se zvládne, vrátit zpátky pomocí normální turistické mapy…

    Akorát ano, kvůli dopravním předpisům musíš mít ruce položené na volantu… Nebo aspoň závaží, aby si auto myslelo, že tam jsou…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam