• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tesla nemá SAE level 3 nikde na světě. Vyžaduje 100% času držet ruce na volantu a sledovat silnici, tedy 100% času řídí řidič, to auto nikdy nemůže řídit samo.

    To je SAE Level 2, stejně jako každej jinej ADAS (Advanced Driving Assist), tedy jakejkoliv chytřejší asistent řidiče. Z hlediska SAE klasifikace je naprosto nulovej rozdíl třeba mezi FSD a Travel Assist 2.0 (v český verzi Asistovaná jízda 2.0) v Octavii.

    Některý automobilky už mají něco, čemu se začalo říkat "Level 2.5", tedy typicky že už nemusíš mít ruce na volantu, ale musíš sledovat na silnici (tohle umí aktuálně tuším BMW, GM, Ford a ještě někdo, mysílm Mercedes) a pár už jich má i skutečnej Level 3 (eyes off, není potřeba sledovat silnici a můžeš si třeba číst), ale v omezených podmínkách – třeba Mecedes to myslím umí pod 95 km/h na dálnici, takže se to dá použít třeba v zácpě.

    Jestli Tesla někdy dojde na Level 5 (Level 3 a 4 chce přeskočit) je samozřejmě otázka, ale zatím není moc důvod si myslet, že by se to s čímkoliv podobným dnešnímu hardwaru mohlo stát. Ostatně už i Musk přiznal, že u Tesel s HW3 to možná nikdy nebude fungovat:
    Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving | Electrek
    https://electrek.co/2024/10/23/elon-musk-finally-admits-teslas-hw3-might-not-support-full-self-driving/

    ... a vzhledem k tomu, že původně tvrdil, že bude stačit už snad HW1, tak nebude moc překvapivý, až se zjistí, že s HW4 to fungovat taky nebude.

    V současnosti je frekvence nutných zásahů u FSD někde kolem 20 kilometrů. Aby to mohlo jezdit bez řidiče a tedy to naplnilo to, co to slibuje ("plné samořízení", který to má v názvu, plus aby to šlo používat jako robotaxík), musel by být ten interval o spoustu řádů vyšší. Vzhledem k tomu, že každej ten zásah znamená vysoce pravděpodobnou nehodu (FSD neví, když něco dělá blbě, takže to zrealizuje se stejným sebevědomím jako ChatGPT odpovídá nesmysly), musí ta frekvence zhruba odpovídat tomu, jak často jsme smíření s tím, že auto bude mít nehodu.

    Dobrej základ by přitom byl, že statisticky by s tím průměrnej člověk měl za život zažít méně než jednu nehodu. Což bude znamenat tak aspoň milion kilometrů mezi zásahy.

    Přidejte k tomu to, že by to muselo fungovat fakt všude (dneska uživatelé třeba v noci za sněhu, deště a ledu na silnici spíš přeberou řízení sami, Cybercab by si musel poradit i s tím) a je potřeba tak obrovský zlepšení, že pravděpodobnost, že by k tomu se stávajícím nebo příštím hardwarem došlo, je naprosto minimální.

    V podstatě jediná šance pro camera-based FSD je AGI.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Podíl čínských aut na evropském trhu s elektromobily klesá - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-podil-cinskych-aut-na-evropskem-trhu-s-elektromobily-klesa-40495477
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    W_NOICE78: Jen at hezky testujou early adopteři, samo se to neodladí.
    (toto není obhajoba Elonových přemrštených slibů)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Every morning FSD fails in the same area when sun is beaming into my eyes and the camera. How will Tesla Robotaxi handle this?
    x.com
    https://x.com/tesla_raj/status/1852422336450027610?s=46
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Myslíš špatně. Věnoval jsem tomu desítky hodin (placeného) času a vim podrobně, jak ty systémy fungují.

    3D mapa ani náhodou není největší problém. Je to jen způsob, jak minimalizovat chyby, protože (na rozdíl od Tesly) s tim jezdí bez babysittingu.

    To, co je nejtěžší, je rozpoznat, co jsou a kam se pohnou všechny hejbající se objekty (včetně těch drobných). Zejména ty, co to nevidělo při tréninku.

    COMODOR_FALKON: Ne, MobilEye jen využívá všechny možnosti, jak nasbírat data pro trénování pro plnou autonomii, a má to díky tomu v nejvíc autech, která jezdí, včetně systémů, které zmiňuješ. Ale nejen jich. Krom toho vytváří 3D HD mapy pro ostatní. Akorát na rozdíl od Tesly neohlašuje už dekádu každý rok, že to bude za rok, ale má realističtější timeline.

    U Tesly nejde ani tak o to, jestli musíš mít ruce na volantu, ale že to furt selhává, a potřebuje dozor.

    Přijde mi zábavné, když někdo vytáhne pár článků, jak se Waymo/Cruise občas zastaví, protože jede na jistotu a nechce nikoho zabít, a přitom ignoruje, kolik lidí už zabila Tesla i s babysittingem (včetně FSD) a kolik nehod bez fatalit způsobila.

    Tesla je v autonomii daleko, může k plné nakonec dojít rychleji než ostatní, ale určitě to nebude za 3 roky, jak (opět) říká Musk, a není teď lepší než ostatní. Dosud nemá autonomii bez dozoru ani v tom, čemu říkáš trolejauto…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jinsk zrovna Intel/MobilEye se otevřeně hlásí k "nemožnosti autonomie", resp. k virtuálním trolejím a myšlence "robotaxi" jezdících předem definovaných trasách s minimem volnosti a pod dohledem "záložních" řidičů…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Myslím, že nechápeš, jak ta technologie funguje…

    Waymo funguje POUZE v případě, že se pohybuje v oblasti, pro kterou má dostupné 3D mapy a v nich zakreslené možné trasy.

    To znamená, že
    1) nejdřív musí do oblasti přijet auto s aparaturou na skenování okolí do 3D map
    2) někdo ta data musí zpracovat do 3D mapy
    3) někdo musí zakreslit možné trasy

    …a teprve pak tam můžou pustit "autonomní" trolejauto, kterému nezbývá, než v hloubi svého silikonu doufat, že se indentifikační prvky v mapě nijak zásadně nezměnily…
    (nějakou menší míru změn by to mělo zvládnout, možná i "opravit")

    To je autonomie Lvl0, protože to je na úrovni horské dráhy nebo spíš minivlaku na komplikovaném nádraží s mnoha výhybkami…

    Skutečná autonomie je o tom, že když to auto naložíš v Německu v továrně a odvezeš do hlubin Mongolska, tak se zvládne, vrátit zpátky pomocí normální turistické mapy…

    Akorát ano, kvůli dopravním předpisům musíš mít ruce položené na volantu… Nebo aspoň závaží, aby si auto myslelo, že tam jsou…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: K tématu...
    https://evmagz.com/waymo-valued-over-45-billion-after-latest-funding-round-amid-robotaxi-expansion/
    https://t.co/oZ6m4op744
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    O inovacích a Technologii s Nejrychlejší Tesla
    Inovace, ekologie a budoucnost elektromobilů @nejrychlejsitesla
    https://youtu.be/SNwby_J_Sso
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja uz pokukujem po nejakej jazdenke tesle z dovozu, ale FSD tam ako povinny parameter nemam :) co uz mam jasne je, ze to bude ruzova s bielymi fotelami :)))

    Irena Reichelová | Tesla // kompletní změna barvy z bílé na pastelovou růžovou Bubble Gum redheadwrap.cz / +420 602 116 030 / info@redheadwrap.cz... | Instagram
    https://www.instagram.com/irena_reichelova/p/DBGBXRzs1fA/?img_index=1
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DZODZO: Ja jim moc fandim. Ale z meho omezeneho pohledu - jak pises, no.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER: su to take rozne vystrelky, kedy auto nevie co ma robit, preto pisem, ze to nie je plna autonomia, mozno tak lv.4 so vzdialenou supervizi

    Waymo driverless cars wake residents with nighttime honking
    https://www.bbc.com/news/videos/c17gqverg99o
    Waymo self-driving taxi confused by traffic cones flees help
    https://www.bbc.com/news/technology-57144755
    Video shows self-driving Waymo car nearly crash into oncoming traffic in Tempe, Arizona - ABC7 Los Angeles
    https://abc7.com/post/video-shows-driving-waymo-car-crash-oncoming-traffic-tempe-arizona/15464644/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Vazne to budeme porovnavat?

    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: ne, upozorňují tě, že ten článek jsem sdílel i tady, můžeš si ho najít snadno filtrem a není to nic nového, ale měli to už před 4. lety.

    Cruise nově v Houstonu mimo jiné.
    MobilEye dodává mnoha dalším, včetně Asie a testuje už i v Německu (omezeně, ale level 4, ne 3), jezdí nejvíc ze všech.

    Nepotřebuji tě o ničem přesvědčovat, jen jsem reagoval na nepravdu. Autonomních aut s lidarem je mnohem víc, a to nezmiňují specializované...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: "Neco precti" prave vypada jako bezne Nyxi tresky plesky na urovni malych decek. Jsme dospeli, auty jezdime, necteme si o nich. Kde si to muzu vyzkouset?
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: tak si o nich něco přečti.

    Já o nich psal už před 4 lety a sdílel to i tu.

    Začni MobilEye, který jezdí nejvíc.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nevsiml jsem si, ze by kdokoliv nabizel autonomii na urovni T. Kdy a kam muzu dojet, abys me s tim svezl?
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: no právě, že všichni mají lidar a jezdí
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam