• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Elon dostal stěr od CATLu

    CEO of CATL says Tesla’s 4680 battery cell is DOOMED to fail

    “We had a very big debate, and I showed him,” Zeng said. “He was silent. He doesn’t know how to make a battery. It’s about electrochemistry. He’s good for the chips, the software, the hardware, the mechanical things.”
    Tesla's 4680 battery cell will 'never be successful': CATL chairman
    https://www.teslarati.com/tesla-4680-battery-cell-catl/
    ADAM
    ADAM --- ---
    IV0: Naopak než píše launcher. 100% je v pohodě, nabytí na 90 byses omezil dojezd.
    A naopak bych neřešil až tak co nejkratší čas toho nabití ta degradace nastává v rámci měsíců, nějakych pár hodin nehraje roli, takže přesně časování bych nehortil a klidně to nabil třeba den předem (např když nejsi doma)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Pokud můžeš, nabíjel bych to i před dlouhou cestou na 90% max. Já jsem jen 2x nabil nad 80%, ale mě to na moje cesty stačí. Dřív Tesla varovala nad 90% i pro long trip.
    IV0
    IV0 --- ---
    Díky všem za info, všechno jsem si přečetl a shlédnul. Ioniq 6 má NMC. Když shrnu, co píšou:
    1. Při denním používání (což je můj případ) to budu jakoby "před-dobíjet" někam k 60% v létě a k 70% v zimě.
    2. Jestli je lepší 3,6kW nebo 11kW není úplně jisté, takže budu používat 11kW (což je stejně nezbytné vzhledem k mým nájezdůma frekvenci používání).
    3. Nebudu to nechávat úplně prázdné.
    4. Před cestou, která to vybije aspoň na hodnoty z bodu 1., to můžu ještě před odjezdem dobít na 100%, na 100% by to mělo být co nejkratší dobu. V appce Hyundai Bluelink si nastavím čas odjezdu + novou úroveň AC dobití + teplotu interiéru na přesný čas - uvidím, jak mě to bude bavit.
    5. Když nejezdím, tak to nechávat na 50%.

    * Na DC to stejně má smysl dobíjet někam k 80%, protože
    - Se platí za čas u nabíječky.
    - DC nabíjení je nad 80% už pomalé (říkají, zatím jsem nezkoušel) a většinou chci stejně odjet co nejdřív.
    - Klidně můžu dobít na 100%, když hned pojedu tak, abych to vybil na hodnoty z bodu 1.

    A je to spíš takový doporučený postup.

    A ať taky něčím (snad hodnotným) přispěju pro zájemce o dojezd 77kWh 4x4 Ioniqa 6, dva motory s výkonem celkem 239kW: Dnes (+5°C, déšť) ve dvou lidech, po lehce frekventované dálnici (každých cca 5-10 km bylo potřeba zpomalit a zase se rozjet), na tempomat, na Eco:
    * Ustálená rychlost 132km/h dle tempotatu = 130 km/h dle GPS - průměrná spotřeba cca 19,5 kW/100km (trasa 150 km víceméně po rovině, celkové převýšení +160m).
    * Ustálená rychlost 163 km/h dle tempotatu = 160 km/h dle GPS - průměrná spotřeba cca 24,5 kW/100km (trasa 180 km víceméně po rovině, celkové převýšení -21m).
    * Ustálená rychlost 180 km/h dle tempotatu = 177 km/h dle GPS - spotřeba cca 30 kW/100km (trasa 60 km víceméně po rovině, celkové převýšení +7m).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Koupili jsme levnou Teslu jako vyřazený taxík
    https://youtu.be/vcLKrBwasDc?si=EMhfzBF40yKeqDRN
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Je to virtualni nula i 100 %. Prave z techto duvodu
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Velmi zajímavé!

    Auto do chlaďáku!

    Jen mě překvapuje, že jim podle toho nevadí bejt na nule, což se většinou říká, že jo.
    Někdy se to popisuje jako hluboké vybití. Je možný, že ty baterky se dobrovolně tak moc vybít nenechaj a je to nějaká virtuální nula…
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: Nebylo to spíš tim, že porovnávali nějakej starej systém?

    Mně to právě moc smysl nedává.

    Rychlejší generuje víc tepla. O tolik lustší kabely, aby to vykompenzoval tim asi zase mít nebude, páč u hodně rychlejch už musej bejt fakt tlustý.

    Ledaže by fakt porovnávali nějakej starej systém, kde to teče dvoulinkou:) (nadsázka…)

    PS: Gemini tvrdí opak. Měli bychom je pustit od sebe, ať si to dohodnou:)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Tesla přišla s vylepšenou verzí V4 stojanu, kterej by měl zvládat až 500kw. Pokud by přišli s Juniperem na 800V architektuře tak se TMY udrží jako nejprodávanější auto :)

    x.com
    x.com
    x.com
    https://x.com/TeslaCharging/status/1857133110930063398

    MINER: Bohužel zdroj k tomu jsem nedohledal bylo to už celkem dávno, nicméně nedávno se to řešilo na nějaky skupině na fb, kde si počítali ztráty při nabíjení a více méně všem vyšlo pomalý=ztratový. Někdo tam k tomu psal, že je to dost ovlivněno tím, že při nabíjení musí být v autě spuštěná elektronika, která něco málo sežere (třeba 100w?) a je rozdíl, když se 50kwh nabíjí 25 hodin, nebo když 4,5h. Což mi zní jako rozumná teorie, ale je to na úrovni jedna paní povídala, takže se tím moc nechci prezentovat :)



    Chat gpt k tomu tvrdí, že 1f2kw je efektivnější než 3f11kw, ale kdo ví jestli se mu dá věřit...

    Každopádně pokud někdo najde zdroj, který by to uvedl na pravou míru, budu rád. Poslední co bych chtěl je tady pouštět dezinfo:)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: zajímavý. Linkneš zdroj plz?
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: jsi si jist, že pomalejší nabíjení jsou větší ztráty?

    Proč?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pozor, nerucim za správnost:

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Ten SC preferuji ne kvůli fyzice, té je to jedno. Ale prostě typicky fajn místo kde se najím a ceny nabíjení mírné.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Nemam LFP a jestli správně chápu ty též ne?

    Na dlouhé cesty nabijim 80%, 2* jsem nabil 90%, potřeboval jsem dojet o kousek dál, aby to vyšlo bez mezinabíjení.

    Na ježdění kolem komína nabijím 60%.

    Co se rychlosti nabíjení týká - doma nabijim 11kW ze 3 fázi, klasika. Na cestách preferuji Tesla Supercharger.

    Křivka opotřebení baterie při nabíjení různých procent je křivka bez nějakého zlomového místa. Ideál je 50%, čím dále od 50% tím hůře. Pohledej, teď tu na mobilu nemám prostor bohužel. Pozor, ten graf bude bohužel obecný, ne pro Tvoji baterii.

    Co se rychlosti nabíjení vs opotřebení týká, hledal jsem, nenašel jsem.

    Co se doby týká, měl bys minimalizovat dobu kdy to je výrazně nabitý nebo vybitý, ale hlavně z pohledu nenechat to někde 3 měsíce stát s 0% nebo 100%. Řády hodin nejspíš výrazně nerozhodují. Bohužel, toto jsem též nenašel jako nějaký test.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    IV0: Zcela obecně v bodech, doufám, že mě tady nikdo nebude dusit na detailech:
    Rychlost nabíjení:
    Nejnovějším BEV (kam EV6 určitě patří) je více méně jedno jak rychle je nabíjíš (samozřemě když budeš nabíjet výhradně na UFC nabíječkách, bude opotřebení vyšší, ale nic extrémního), dříve baterky skutečně trpěly rychlým DC nabíjením, ale bylo to zejména kvůli zahřívání a absenci thermal managementu. Takže nabíjet do 80% na UFC a zbytek na AC jedině z ekonomického hlediska, více níže.

    Ztráty:
    Čím pomalejší nabíjení, tím větší ztráty (=> je to dražší), takže pokud si můžeš vybrat jestli 1f 2kw/3,6kw nebo 3f 6kw/11kw, zvol vyšší možnost, nejlépe 11kw.
    - Samozřejmě existují výjimky, třeba když máš přebytky jen 1kw, tak to prostě cpi do auta, než abys to pouštěl do sítě.


    Stav nabití (SOC):
    Pro baterku je nejideálnější udržovat ji 40-60%, tzn. pokud víš, že každý den vyjedeš 20%, ráno vyjížděj se 60% a večer zase do 60% nabij. Jedná se ale o naprosto nejideálnější typ používání, není to žádná modla, které se člověk musí držet. Pokud bys jezdil 20%-80% a nabíjel jednou za čtyři dny, sice baterku opotřebíš víc, ale nebude to nijak dramatické a téměř jistě baterka vůz přežije.
    Když víš, že pojedeš dálku, nastav ať se auto začne nabíjet tak, aby mělo 100% v dobu kdy cca vyjíždíš a víc neřeš.

    Na cestě nabíjej dle potřeby (rozumu, abys nečučel na nabíječce, zkoušel jsem to nováčkům/budoucím kupujícím přiblížit tady: [NIKDAS @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌], zejména toto: "jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho." jedna z těch appek je "a better routeplanner".

    Video popisující degradaci baterky je hezky zpracovaný tady pro NMC (což by měl být tvůj případ).
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U


    a tady pro LFP
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    IV0: celkom dobre info k degradaci baterie mal nedavno Vaculik

    Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu!
    https://www.youtube.com/watch?v=BNURfxbJtjs
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Jestli Ioniq 6 pouziva NMC, tak je to stejny jak u LR Tesly.
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Gasoline/diesel auto sales have moved into long-term decline – Chemicals and the Economy
    https://www.icis.com/chemicals-and-the-economy/2024/09/gasoline-diesel-auto-sales-have-moved-into-long-term-decline/

    ICE sales peaked in 2017, EVs displace 1.7mbpd
    ADAM
    ADAM --- ---
    IV0: Hele, tu baterku ničí když ji dlouhodobě skladujes na 100%. Takže pokud to před delší cestou nabije s na 100 a vyjedeš, nezničí ji téměř vůbec. Pokud bys ji v tom stavu dlouhodobě skladoval, začne ti odcházet rychle.

    Čili nabíjet vždy na 80 a před delší cestou se rozhodne 100vky nebát.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam