• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Tesla přišla s vylepšenou verzí V4 stojanu, kterej by měl zvládat až 500kw. Pokud by přišli s Juniperem na 800V architektuře tak se TMY udrží jako nejprodávanější auto :)

    x.com
    x.com
    x.com
    https://x.com/TeslaCharging/status/1857133110930063398

    MINER: Bohužel zdroj k tomu jsem nedohledal bylo to už celkem dávno, nicméně nedávno se to řešilo na nějaky skupině na fb, kde si počítali ztráty při nabíjení a více méně všem vyšlo pomalý=ztratový. Někdo tam k tomu psal, že je to dost ovlivněno tím, že při nabíjení musí být v autě spuštěná elektronika, která něco málo sežere (třeba 100w?) a je rozdíl, když se 50kwh nabíjí 25 hodin, nebo když 4,5h. Což mi zní jako rozumná teorie, ale je to na úrovni jedna paní povídala, takže se tím moc nechci prezentovat :)



    Chat gpt k tomu tvrdí, že 1f2kw je efektivnější než 3f11kw, ale kdo ví jestli se mu dá věřit...

    Každopádně pokud někdo najde zdroj, který by to uvedl na pravou míru, budu rád. Poslední co bych chtěl je tady pouštět dezinfo:)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: zajímavý. Linkneš zdroj plz?
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: jsi si jist, že pomalejší nabíjení jsou větší ztráty?

    Proč?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pozor, nerucim za správnost:

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Ten SC preferuji ne kvůli fyzice, té je to jedno. Ale prostě typicky fajn místo kde se najím a ceny nabíjení mírné.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Nemam LFP a jestli správně chápu ty též ne?

    Na dlouhé cesty nabijim 80%, 2* jsem nabil 90%, potřeboval jsem dojet o kousek dál, aby to vyšlo bez mezinabíjení.

    Na ježdění kolem komína nabijím 60%.

    Co se rychlosti nabíjení týká - doma nabijim 11kW ze 3 fázi, klasika. Na cestách preferuji Tesla Supercharger.

    Křivka opotřebení baterie při nabíjení různých procent je křivka bez nějakého zlomového místa. Ideál je 50%, čím dále od 50% tím hůře. Pohledej, teď tu na mobilu nemám prostor bohužel. Pozor, ten graf bude bohužel obecný, ne pro Tvoji baterii.

    Co se rychlosti nabíjení vs opotřebení týká, hledal jsem, nenašel jsem.

    Co se doby týká, měl bys minimalizovat dobu kdy to je výrazně nabitý nebo vybitý, ale hlavně z pohledu nenechat to někde 3 měsíce stát s 0% nebo 100%. Řády hodin nejspíš výrazně nerozhodují. Bohužel, toto jsem též nenašel jako nějaký test.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    IV0: Zcela obecně v bodech, doufám, že mě tady nikdo nebude dusit na detailech:
    Rychlost nabíjení:
    Nejnovějším BEV (kam EV6 určitě patří) je více méně jedno jak rychle je nabíjíš (samozřemě když budeš nabíjet výhradně na UFC nabíječkách, bude opotřebení vyšší, ale nic extrémního), dříve baterky skutečně trpěly rychlým DC nabíjením, ale bylo to zejména kvůli zahřívání a absenci thermal managementu. Takže nabíjet do 80% na UFC a zbytek na AC jedině z ekonomického hlediska, více níže.

    Ztráty:
    Čím pomalejší nabíjení, tím větší ztráty (=> je to dražší), takže pokud si můžeš vybrat jestli 1f 2kw/3,6kw nebo 3f 6kw/11kw, zvol vyšší možnost, nejlépe 11kw.
    - Samozřejmě existují výjimky, třeba když máš přebytky jen 1kw, tak to prostě cpi do auta, než abys to pouštěl do sítě.


    Stav nabití (SOC):
    Pro baterku je nejideálnější udržovat ji 40-60%, tzn. pokud víš, že každý den vyjedeš 20%, ráno vyjížděj se 60% a večer zase do 60% nabij. Jedná se ale o naprosto nejideálnější typ používání, není to žádná modla, které se člověk musí držet. Pokud bys jezdil 20%-80% a nabíjel jednou za čtyři dny, sice baterku opotřebíš víc, ale nebude to nijak dramatické a téměř jistě baterka vůz přežije.
    Když víš, že pojedeš dálku, nastav ať se auto začne nabíjet tak, aby mělo 100% v dobu kdy cca vyjíždíš a víc neřeš.

    Na cestě nabíjej dle potřeby (rozumu, abys nečučel na nabíječce, zkoušel jsem to nováčkům/budoucím kupujícím přiblížit tady: [NIKDAS @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌], zejména toto: "jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho." jedna z těch appek je "a better routeplanner".

    Video popisující degradaci baterky je hezky zpracovaný tady pro NMC (což by měl být tvůj případ).
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U


    a tady pro LFP
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    IV0: celkom dobre info k degradaci baterie mal nedavno Vaculik

    Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu!
    https://www.youtube.com/watch?v=BNURfxbJtjs
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Jestli Ioniq 6 pouziva NMC, tak je to stejny jak u LR Tesly.
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Gasoline/diesel auto sales have moved into long-term decline – Chemicals and the Economy
    https://www.icis.com/chemicals-and-the-economy/2024/09/gasoline-diesel-auto-sales-have-moved-into-long-term-decline/

    ICE sales peaked in 2017, EVs displace 1.7mbpd
    ADAM
    ADAM --- ---
    IV0: Hele, tu baterku ničí když ji dlouhodobě skladujes na 100%. Takže pokud to před delší cestou nabije s na 100 a vyjedeš, nezničí ji téměř vůbec. Pokud bys ji v tom stavu dlouhodobě skladoval, začne ti odcházet rychle.

    Čili nabíjet vždy na 80 a před delší cestou se rozhodne 100vky nebát.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    I doma do 80 %. Pokud máš LFP baterii (jako že si myslím, že ne), tak jednou za čas do 100 %.
    IV0
    IV0 --- ---
    Koupil jsem své první EV Ioniq 6 a jak se s tím učím, tak se mi nedaří najít nějaké pořádné vysvětlení, proč, jak, kdy a jak často můžu nabíjet na 100%, 90%, 80% atd. Internet je plný obecných keců typu "může rapidně snížit kapacitu". Prosím o odkaz na nějaký pořádný text, kde se to ideálně měřilo. Kde se třeba dozvím, jestli nižší výkony (třeba 3,6 kW vs 11 kW) mají menší vliv, jaký vliv má okolní teplota, jestli když jedu daleko, tak si mám nabít 11kW do 80% a posledních 20% tam strčit těsně před odjezdem pomalým nabíjením nebo nám radši nabíjet do 80% i doma apod. Je mi jasné, že když pojedu daleko, tak na DC rychlo-nabíječce budu vždy nabíjet do 80%, ale zajímá mě spíš, jak se k tomu chovat, když je auto doma.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    velký počet levných bazarovek se objeví jakmile vyjde Juniper. Už teď to slezlo od léta o 2.000 €

    Dovoz Tesly z Rakouského bazaru
    https://youtu.be/uBWVY65txl8
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Miroslav Ryba on LinkedIn: Představení vozu Tesla Y veřejnosti. Město Tábor pořádá veřejné… | 24 comments
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7263176746076667904/

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: máš šanci! https://www.skoda-kariera.cz/tech
    Možná, že jsem se nenakazil, ale čím víc dělám v oboru, tím víc si uvědomuju, jak je to složité. Před šesti lety jsem měl pocit, že je to přeci easy a v automobilkách jsou naprostí tupci. Po šesti letech vím jen to, že tupec jsem já.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: mimochodem, ta auta se vůbec nemusí prodávat tady. Úplně klidně se objeví na zahraničním trhu. U skončených operativních leasingů je to naprosto běžná záležitost.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: pristi rok konci hodne 5ti letých leasingů. Údajně jen KB bude příští rok na trh ojetin dávat vyssi stovky enyaqu.. to by mohlo ceny vseho docela srazit
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    RSZ: spis bych cekal, ze budou mit na jednom modulu vsechny frekvence, at nemusi premyslet, ktere auto umi jezdit kde.
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw takhle to vypadá v Tesle. Takový větší notebookový LTE modul.
    Mimochodem nemá smysl to mít jako modul i kvůli regionálním rozdílům?

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam