• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Po presednuti z mojí předchozí O3 nebo z manželky služební O4 do TMYP mám přesně opačný pocity.

    Začal bych tím, že nikde nebudou už nikdy v koncernu látkové sedačky, silenej hřích tohle v autech za ty ceny. Pokračoval bych výrazným omezením záhybů, ty legacy auta mě nebaví čistit.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: tak rozdíl je v rychlosti reakce, to obrovskej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MOODYCAT: Jenomže na dálku zamknout, vytopit nebo rozsvítit světla (nastartovat většinou nejde spíš z legálních důvodů) umí přes appku dneska už víceméně cokoliv.

    To, že to Tesla uměla jako první, je sice hezký, ale reálnej rozdíl mezi tím, co dneska umí v appce udělat Tesla a Škodovka nebo Hyundai je minimální.
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    JYRKA: Ja osobne ten holobyt preferuju. Takovy ty auta, co maji tisic budiku a pacek a cudliku, tomu ja zas rikam “vesmirna lod” :).
    Asi je to proste jen o vkusu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Pak je třeba říct, že Tesla je low-end. Prostě levně postavený, slušně vybavený auto, ale to, že je levný, z něj kouká úplně všude. Výkon motoru je jen parametr, kterej mají super, ale pak do toho auta sedneš a cítíš se hůř, než v Dacii Duster. Někdo tomu říká minimalismus, já tomu říkám holobyt.
    Cítím to pokaždé, kdy přesedám do manželčiny Tesly 3 zvané Šebestová z mého Mustanga Mach e.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Už se ukazuje, a jsou na to jak studie tak čísla prodejů, že zákazníci ty SW věci v autech vlastně moc nechtěj. Chtěj rozumně velkej (ne zbytečně moc) displej, na kterým bude fungovat Android Auto a CarPlay, chtějí, aby důležitý funkce byly ideálně mimo displej na fyzických tlačítkách, a aby to celkově moc neotravovalo.

    OTA updates je zajímají okrajově a mimochodem, Tesla v nich není výjimečná. I ten VW umí docela významný upgrady OTA, to, že starý Enyaqy to tak neměly bylo tím, že to byla složitější chyba než šla takhle řešit.

    Ford teď třeba via OTA přidává do Mustangů Mach E autonomní řízení Blue Cruise, který na rozdíl od čehokoliv, co má Tesla, má reálný využití – umožní totiž nedržet volant.

    Jinak je to jak jsem psal předtím – existuje část technogeeků, kteří už Teslu nebo něco podobnýho maj. Pak existuje mnohem větší část lidí, kteří si teď kupují Octavie TDI a Mercedesy E300d, a ty pořád zajímá, jak to auto vypadá, jezdí a jak se v něm cítí a hi-tech jim je většinou spíš u prdele.

    Viz totální fail Mercedesů EQE a EQS, i když to jsou technologicky skvělý auta. Jenomže se ukázalo, že lidi chtějí Mercedes, co vypadá a funguje jako Mercedes a ne jako Tesla.
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    LOPIK: Asi jak kdo. Ja bych treba nechtela smart home, protoze si nepotrebuju zobrazovaz obsah lednice nebo poustet svetla, ale u ovladani v telefonu mi vyhovuje, ze muzu auto na dalku zamknout, vytopit, pripadne teda i nastartovat - jako kdyz u me na parkovisti pokladali asfalt, potrebovali preparkovat moje auto a ja byla v jiny zemi :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenomže ono to nevypadá, že by Tesla vyráběla zas tak dramaticky levnějc než ostatní. Než zase zlevní, tak je na podobných cenách jako konkurence a její marže taky přestávají být nějaký velký zázrak – a to Tesla nemá paralelní byznys s výrobou ICE, na kterých se peníze vydělávají reálně.

    A hlavně tam ignoruješ to, co se stalo jak Fordu, tak se to stane Tesle. Ford zaplavil trh levnými auty a vydělal na tom, ale pak přišlo GM s dražšími, ale zajímavějšími a rozmanitějšími auty, vytlačilo Ford z pozice největší automobilky na světě, kam už se zpátky nedostal, a spolu s Fordovými šílenými nápady (Ford a Musk si nejsou nepodobní) ho dovedlo téměř ke krachu. Nakonec museli Forda z vedení firmy jeho vlastní příbuzní (příbuzné) vyhnat, aby to nepoložil.

    Pokud jde o "představy autonovinářů" vs. představy tvoje, tak bych to ještě rozdělil. Spousta autonovinářů má pocit, že zákazníci ve skutečnosti chtějí šestiválcový kombíky v zadokolce a manuálu a jen zlé automobilky jim je nevyrobí. Protože takový auta by chtěli ti novináři, neb jsou petrolheadi, a aplikují svůj vkus na ostatní. Ty máš zase pocit, že zákazníci mají podobný vkus jako ty a budou chtít co nejlevější primitivní plečku.

    Já jsem smířenej s tím, že vkus většinovýho zákazníka je úplně jinej než můj, a tak svoje představy o tom, co zákazník chce, nezakládám na pocitech, ale na prodejních číslech. A ten zákazník chce velký hustý SUV, který bude vypadat cool před ostatníma lidma. Což TMY skvěle splňovala, dokud jich bylo málo, ale když je okoukaná, tak přestává bejt zajímavá.

    Plus mimo pár technogeeků, kteří už Teslu mají, a o něco víc dalších technogeeků jako ty, kteří na ní nemají, si většinu aut kupují relativně konzervativní lidi středního a vyššího věku, kteří mají konzervativní představy třeba o ovládání auta – a Tesla jim jde totálně proti srsti.

    Jinak ad dominance – Tesla nedominuje ničemu. Chvíli dominovala prodejům elektromobilů, teď má nejprodávanější nebo jeden z nejprodávanějších modelů (třeba za poslední měsíc v EU už ani to ne), kvůli neustálému zlevňování jí dramaticky klesají marže a tím i zisky, a nemá očividně peníze na vývoj dalších aut.

    BYD dominuje v Číně, ale jenom tam a hned tak někde jinde dominovat nebude. V Evropě se nedostane ani do tabulky nejprodávanějších elektromobilů, natož do tabulky nejprodávanějších aut.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LOPIK: přesně. Polovina lidí si v autě ani nespáruje handsfree.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    KUTAS: Je otázka jestli tyhle různý SW featury ale zákazníci chtějí, teď to vypadá že třeba jo. každej je nadšenej že může z mobilu pouštět stěrače, ale už i teď mi přijde, že by si spousta lidí radši pořídila něco, co bude hlavně jezdit a neotravovat, s nejpokročilejší featurou takovou, že to umí zrcadlit mobil na display.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    KUTAS: Ta Nokie neni uplne dobrej priklad, tu nejvic potopilo nasazeni CEO z MS co vsadil na MS platformu a rek to driv, nez ta platforma byla pripravena, a pak prodal Nokii do MS za drobny a prestehoval se zpatky do svyho Seattle sidla co ani neprodaval…
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    JIMIQ: Musim rict, ze kdyz jsem videla, ze v Norsku jakozto zemi, kde se prodava nejvic aut elektro, vede Enyaq, tak jsem citila hrdost :). Dokonce i nasem malem meste (10 tis. obyvatel) mela Skoda svuj salon :).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: to zadlužení, které opakovaně používáš, tak používáš špatně.
    Opticky to zadlužení zvyšuje jen to, že mají operativní leasing jako součást firmy, bez něj to není tak strašné.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Já si pořád myslím, že se bude opakovat scénář IT HW nebo mobilů... je tam pár parametrů (hlavně baterka...), které se postupně všichni naučí dělat na nějaké úrovni, ale klíč bude SW včetně aktualizací a otevírání nových features na dálku. A to je ta zásadní výhoda Tesly, protože pak to znamená daleko rychlejší time to market vlastně skoro pro všechno.
    A hlavně tohle se nedá jen tak dohnat (viz Nokia v mobilech). Jsem hodně zvědavej na tu cestu VW s Rivianem, jestli to někam povede.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak Ford díky té teorii dokázal zaplavit trh dostupnými vozidly a ještě na tom vydělat…

    Ford ale taky dost trpěl tím, že okopírovat jeho metody a technologie bylo sice náročné, ale žádný extrém - oproti tomu VW má fabriky a dodavatelské řetězce se smlouvami na 10+ let dopředu, koncipované na to, že všichni montují z relativně stejně drahých dílů - nedokážou vyrábět auta tak levně, jako Tesla a vzhledem k zadlužení ani nemají zdroje na změnu koncepce výroby…

    A ačkoliv je mi jasné, že 10 z 10 autonovinářů potvrdí, že si lidi s nadšením připlatí půl milionu za horší auto jen kvůli možnosti vybrat si barvu prošití na sedačkách z 200 odstínů červené a to že to "nevypadá jako elektromobil", v reálu to zjevně nefunguje, prodeje táhnou hesla jako: "Levnější než Tesla!".

    A přes veškeré kňučení autonovinářů si Tesla drží dominantní pozici na trhu, přičemž dvojka je BYD, který má také jen 1-2 modely pro každý segment…

    Navíc legacy automotive je hluboce zadlužený, zatímco Tesla má naopak hodně akumulovaného kapitálu a vysoké marže, takže má spoustu prostoru udržovat ceny pod srovnatelnou konkurencí…
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ❤️

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: * forky
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: To jsou fork, tohleto. Já tu od ukládání děti klikam na lákavý text no a teď jim budu muset vysvětlit, co to ten Trabant je ☺️
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: Jinak tady je krasne videt, jak takova moderni linka vypada:)

    Trabant production in Zwickau DDR // German Factory
    https://youtu.be/yIrGmbg-jIw?si=yIBGxkjNRUagDAvc
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Diky za super info vcetne nazorneho prikladu s temi dongly.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam