• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MOODYCAT: No hlavně bys to neměla dělat. Nechci tě nijak drbat, ale vždy člověka zamrzí, když čte o požáru BEV a pak ještě ty blitky v diskuzi. Jinak nejsem žádnej purista a normy beru jako doporučení, ale tohle si vyloženě říká o průser.

    Kromě toho, že čím delší kabel, tím větší ztráty, máš ve svém configu následující problémy:
    1. Minimálne dva spoje bez teplotní pojistky => riziko zahoření.
    2. Stočenej kabel = indukce = zařívání - i když tady to asi nebude tak horký (hehe horký), jako když někdo nerozmotá buben, ale i tak, pouštíš tam ty 2-3kw po dobu hodin.
    3. Všechny 230V zásuvky sice tvrdí, že jsou testovaný na 16A, ale už se nikde nepíše, že to neplatí pro ~trvalé zatížení.
    4. Hořlavej podklad (popelnice na papír). Tady bych dokonce řekl, že je lepší, aby nabíječka zmokla, než aby byla stočená v popelnici na papír (nabíječka, ne spoj!).
    5. Nevím co máš za prodlužku, ale spousta z nich je určená na 10A odběr, takže tady další potenciální problém, pokud do ní pouštíš dlouhodobě ~16A.

    Jednou dvakrát jako nouzovku pochopím, ale domáci set up bych fakt neriskoval.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    MOODYCAT: to je v pohodě ;-)

    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    MOODYCAT: tak rozumny to neni, ale tesla je chytra a pred nabijenim si zmeri ztraty na kabelu a podle toho ti tam pusti odpovidajici proud :) kazdopadne pokud ti tam nekam zatece tak pak se modli at zafunguje chranic (je tam vubec? :))
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    Asi vam nemam rikat, ze ja to mam zapojeny do zasuvky na sekacku pomoci prodluzky, kterou mam ve spoji s nabijecim kabelem strcenou v popelnici na papir, aby na ni neprselo :D.
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    ELIJEN: ja mam shanghai a wall connector nemam, doma nabijim neomalne z ty pomaly ... ale abych to jeste uplne zamotal, tak kolga ma berlin a wall connector :))
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HOUMLES: Jeste me napada, jestli to auta z Berlina nemaj jinak. Ja to mam jeste dovazeny z USA. Nekde jsem take cetl, ze pokud mas v Tesla Wall Connector, tak to na to muze mit vliv.

    Kazdopadne zavidim. Ja budu muset asi koupit jinou nabijecku, protoze ted nemam jak ovladat nabijeni.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Image video z otevření. Tak ať se daří 👍

    Tesla Brno Grand Opening (28.11.2024)
    https://youtu.be/sPNutdyUE-I?si=St4QZXXHTpt8aX0r
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    ELIJEN: to je fakt zajimavy.. mozna, ze klice co byly vygenerovany do nejakyho datumu porad fungujou? ja si pamatuju, ze mi nekdy v pulce roce prisel mail tusim, ze se to api bude nejak rusit, ale ja nic nemenil celou dobu a vesele porad jedu dal :)
    jinak s elonem se bohuzel neznam :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HOUMLES: Tak mi to nefunguje podobne jako vetsine lidem a vyzaduje to Fleet API:

    "Tesla Vehicle Command Protocol required, please refer to the documentation here: https://developer.tesla.com/docs/fleet-api#2023-10-09-rest-api-vehicle-commands-endpoint-deprecation-warning"

    Je dost zvlastni, ze vam to jede i na novejsich Teslach. Nekamaradite s Elonem? :D
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    ELIJEN: ano, teslamate je readonly, ale ja psal, ze k tomu pouzivam jeste teslamatepi viz:
    GitHub - tobiasehlert/teslamateapi: TeslaMateApi is a RESTful API to get data collected by self-hosted data logger TeslaMate in JSON.
    https://github.com/tobiasehlert/teslamateapi
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HOUMLES: Nedalo mi to a nainstaloval jsem Teslamate. Zadne commandy tam nevidim a na githubu pisou "TeslaMate is read-only by design. We don't want to send any commands to the Tesla API."

    Co presne pouzivas?
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    btw mozna mame pravdu oba a muze se to lisit podle regionu jak uz to tak u tesly byva? USA maj vzdycy vsecko prvni tak je mozny, ze jinde to jeste nezarizli treba
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    kdyz se podiv na svuj tesla ucet pod fleet tak tam zadny api otevreny nemam. jedu vsecko pres stary ownerapi a oauth.
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    HOUMLES: rikam ti, ze ani jedno... pouzivam jeste teslamateapi a to i posila commandy. zapinam si na dalku nabijeni nebo stahujuvokynka v garazi apod.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HOUMLES: Tak bud je to read-only nebo pouzivate Fleet API.

    GitHub - alandtse/tesla: Tesla custom integration for Home Assistant. This requires a refresh token be generated by third-party apps to login.
    https://github.com/alandtse/tesla?tab=readme-ov-file#tesla-fleet-api-proxy
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    ELIJEN: asi pletes :) ja mam 22 a kolega ma 24 a oba pres to ovladame a mame napojeny teslamate
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Nic takového jsem ani netrvrdil…

    Reagoval jsem na jeho tvrzení ve třetím odstavci, že lidi nechtějí "nejlevnější primitivní plečky" (což je přesná definice pasující na Sandero).
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HOUMLES: Jestli se nepletu, tak je to podle toho jake mas auto. Myslim, ze pro auta od roku 2021 a dal potrebujes fleet API. To stare mozna funguje jako read-only.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Já si nevybavuju, že by Bobash tvrdil, že Sandero nikdo nechce. Nebyl to spíš Spring?
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    JYRKA: wallbox ale nevi, kolik je nabito. Napr kdyz by bylo auto skoro vybity, tak se muze nabit i ze site
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CERMI_FOX: To by tolik nevadilo, doženeš to wallboxem.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    STARE_CASY: to je dost zasadni problem, muj plan byl si zautomatizovat pres homeassistant nabijeni dle vykonu FVE a baterek . Teda az jedniz sezenu prachy na nove auto. Bez vyuzivani EV na vytezovani fve je to pulka srandy ..
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    ELIJEN: stary myslis ownerapi? to porad funguje
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    STARE_CASY: Stare API, kterym si mohl pristupovat k vlastni Tesle zarizli uz davno. Asi chteji zdimat velke firmy pomoci fleet API a bohuzel na to doplatime i my :(
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: u koncernu je API dostupné pro fleetové vozy. Na to musí mít fleetovou smlouvu. Jinými slovy: k API se běžným způsobem nedostaneš. Jsou firmy, které hackli mobilní aplikace a přistupují k datům neofiko a maskují se jako aplikace, ale to jim nejspíše zařízne.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Tesla zpoplatňuje vývojářské API. Částka je tak vysoká, že to firmy zruinuje
    https://elektrickevozy.cz/clanky/tesla-zpoplatnuje-vyvojarske-api-castka-je-tak-vysoka-ze-to-firmy-zruinuje


    Můžete někdo článek potvrdit, vyvrátit nebo upřesnit? A jak to je u ostatních? Třeba u koncernu?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: plus dotace pro petro prumysl
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SPEEDY: taky je třeba říct, že kdyby ICE trh platil všechny negativní externality, tak by byl mnohem nákladnější. Jen jsme si na ty všechny rakoviny, alergie a respirační onemocnění zvykli.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    43% cisteho zisku Tesly tento rok je z uhlikovych kompenzaci. EV trh je velmi podporovan legislativou a dotacemi, jinak by proti ICE nemel sanci.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CEEFA: Aha, tak už jen 15%, což je ale pořád poměrně velký manévrovací prostor vůči Legacy, kteří tvrdí, že jsou i s vyššími cenami u EV v mínusu a dotují to fosily…
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    COMODOR_FALKON: 20 až 25 už dávno ne

    Chart: Tesla Profit Margins Shrink in 2024 | Statista
    https://www.statista.com/chart/29774/tesla-gross-margin-and-deliveries/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    COMODOR_FALKON: bobash si to nepřečte, dostal ban 🤦‍♂️
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tesla sice postupně šla s maržemi z cca 30-35% na 20-25%, ale to je pořád víc, než údajná ztráta Legacy Automotive…


    "(…)máš pocit, že zákazníci (…) budou chtít co nejlevnější primitivní plečku."

    Mezitím nejprodávanější nová auta v r.2023 jsou:
    TMY (+93% YoY)
    Renault Clio (+42%) - plečka
    Dacia Sandero (+139%) - nejlevnější primitivní plečka

    TOP 100 ✅ - Nejprodávanější auta Evropy v roce 2023 | Cebia.cz
    https://www.cebia.cz/novinky/trh-s-automobily/top-100-nejprodavanejsi-auta-evropy-v-roce-2023

    Můžeš mi prosím vysvětlit, jak je možné, že typ auta, který dle Tvých autožurnalistických halucinací žádní zákazníci nechtějí, je 3. nejprodávanější v Evropě…?


    BYD je (zatím) limitován cly - je jen otázkou času, kdy najdou způsob, jak to obejít - dost možná bude stačit, když si někde v EU postaví montovnu á la Legacy Automotive a budou tam z Číny vozit auta ve stavebnicích…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam