• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Před nějakou dobu jsem se tu pozastavoval, jak to, že ty čínské auta mohou být tak levné.... tak tady je krásné shrnutí a zároveň varování kam ten automobilový průmysl míří....

    What's behind Europe's car industry crisis? | Ed Conway analysis
    https://www.youtube.com/watch?v=oW_SXIVQT5I
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Hezkou nedeli vsem 👍

    FIRST DRIVE: Hyundai RN24 – An Ioniq 5 N on Steroids!
    https://www.youtube.com/watch?v=x_CkztJ4PHk
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SPEEDY: Což není problém, lampy bývají od sebe vzdáleny cca 6-8 metrů, tj. nejbližší lampa vždy bude cca do 4 metrů daleko.

    Takže si prostě vyrobíš 5m prodlužku - až do cca 7,5 kW Ti stačí relativně běžné 4x2,5 mm2, takže u 5 kW je to těžce v klidu…
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    MINER: A moje pointa je, ze jakmile mas nabijecku v kazde lampe, tak rezervovat mista nepujde.

    Ve ctyrech ulicich okolo baraku mame ~10 lamp (a pribyvaji dalsi) bez rezervace a 3 stojany s rezervaci 5 mist. Bydlime tesne za hranici zony, kde neregistrovana auta nesmi parkovat v dny, kdy Arsenal hraje doma, takze kdyz s autem takovy den odjedu, muzou zapomenout na to, ze do vcera najdu misto k parokovani. Pak mame zhruba 8 squatteru co bydli v dodavkach, pac nemaji v Londyna na najem. Takze kdyby zabrali tech 10 lamp pouze na nabijeni, lidi by to pouze zprudilo.

    Vetsina BEV stejne (pololegalne) nabiji kabelem pres chodnik a ja posledni mesic jezdim na benzinku k rychlonabijeckam. Takze vidim lampy jako doplnek, ale ne reseni.
    MINER
    MINER --- ---
    SPEEDY: Můj point byl, že to jde přidávat postupně. Pak se vyhraděj další 2 místa. Až budou plný furt, tak další dvě místa. Prostě nenásilně.
    (Hlavně nenápadně!)
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    MINER: Dve vyhrazeny mista, kde vetsina aut jsou fosily, jsou v pohode, ja mluvim o vyhrazenych mistech u kazde lampy v situaci, kde vetsina aut jsou BEV. Jinak ja porad cekam, az na moji zadost namontuji nabijecku do lampy pred barakem. Jsem zvedavy, kolik mesici/roku jim to bude trvat.
    MINER
    MINER --- ---
    SPEEDY: u nás v Libni to funguje. Dvě vyhrazené místa, většinou je aspoň jedno obsazený, a fosily tam nestojí.
    Stačí přidávat postupně, jak se budou EV rozšiřovat.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenze v praxi clovek dojede domu a u lampy stoji soused, ktery nenabiji, ale stoji tam, protoze tam bylo volny misto nejbliz k jeho baraku. Rezervovat misto u lampy jen pro nabijeni by byla neuveritelna pruda, protoze uz takhle neni, kde stat, a vstavat treba ve 3 rano a preparkovat, pac je dobito, nikdo nebude. Nemluvne o tom, ze prumerny ridic takovy blbosti resit nechce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jestliže je teď k lampám vedeno STARE_CASY "4x10 mm2" tak by to celkem v pohodě mělo stačit k tomu, aby v lampách byly třeba 2-5 kW nabíječky. Ve chvíli, kdy člověk dojede domů, zaparkuje, píchne to do nabíječky a vrátí se minimálně až za 10-12 hodin, tak dobije 20-60 kWh během celonočního dobíjení.

    Přeci jen, průměrný řidič najede maximálně cca 50 km denně, což dle typu BEV znamená spotřebu cca 6-15 kWh/den, takže v takovém případě je dobíjení 20-60 kWh/noc IMHO postačující, když ne ke kompletnímu dobití, tak alespoň k cestě na SC.
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Vyměnit dráty včetně kabelovodů a uložení je o několik řádů levnější než to celý rozkopat a vyměnit povrchy nebo kolik stojí místo zabírající parkování.

    To co je drahý u novostaveb je to parkovací místo. Krytý místo stojí skoro mego. Na ulici je to levnější, ale furt je jedno místo statisíce.

    U generální opravy silnice nebo v novostavbách to dává docela smysl, jsou to drobný proti ostatním nákladům. Dražší začínaj být až rychlonabíječky, kde musí být chlazení.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    JYRKA: a to bych si zase tipnul, že bude, ale bude to komplet nová výstavba nebo velká rekonstrukce (ona se vždycky najde nějaká městská část, která v tom utopí peníze nebo donutí nějakého developera, aby to v nové výstavbě udělal a každý bude překvapený, jak tam je najednou drahé bydlení). Každopádně to bude okrajové a žádná masová věc, v tom se shodneme. Lidi ze sídlišť budou nejpravděpodobněji dál jezdit na "pumpy" jako s ICE. Bude tam růst rozdíl mezi lidmi, kteří mají své nabíjení (a je jedno, jestli barák, garáž, zaměstnavatel...) a těmi, co budou "muset" jezdit nabíjet na veřejné stanice. Časem se znormalizuje nabíjení na veřejných stanicích a nebude to takové žonglování s aplikacema, kartama, účtama..., ale to ještě chvíli potrvá.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Tipuju, ze ta fotka nabijecek je z Londyna nebo jineho mesta v UK. Pokud jo, tak to jsou 5kW vestavene do lamp nazavisle na osvetleni. Souhlasim s Jyrkou, ze to reseni neni, pouze doplnek.

    Mam jich kolem baraku spoustu, ale lidi je moc nevyuzivaji a ja osobne nikdy. Duvod je predevsim cena. Pres muj BMW kontrakt je to momentalne GBP 1.04 / kWh + GBP 1.65 / session. To se s prominutim posrali v kine.

    Vyuzival jsem konkurenci, ktera byla do 3 hodin o polovinu levnejsi na 7kW nabijeckach. Jenze pred dvema mesici me dobre ojebali. Od BMW mi prijde jednou mesicne faktura a ta posledni se mi zdala nejak moc, tak koukam na jednotlivy polozky a ta firma, kterou jsem vyuzival, zniceho nic nauctovala GBP 9.00 / hodina. Takze 2 x 3 x 9 = 45 liber jen za cas straveny na nabijecce.

    Takze ted jezdim 2 bloky na bezinku co ma 150kW nabijecky za polovicni ceny lampy a jasne vidim, kolik platim pri nabijeni na displaji.

    Ten divoky zapad s nabijenim se musi vyresit, pac to nefunguje. Lidi s velkym barakem a solarem nabiji prumerne za 5p + 5% DPH, lidi v bytovkach plati 50p + 20% DPH.
    LELI
    LELI --- ---
    MINER: utahne kde co, ale mas nejaky normy na miminalni prurezy ke konkretnim jisticum a taky trochu zalezi na vzdalenosti, na 32A jistic mas mit minimalne 4mm2 medeny drat, pak zalezi jestli tam mas jednu nebo tri faze, tzn touto logikou by ta 4ka mela byt v pohode na 1x7 kW nebo u trifaze 22kW. 63A jistic byva tak maximum co se dava na 10mm2 drat, 80A uz byva 16mm2.

    Pokud ma auto bezne AC 11kW, tak zalezi co ty lampy zerou a kolik je jich tam zapojenych, ale na jeden tenhle lampovy okruh by sla bezpecne dat nejspis jedna 11kW AC trifazova nabijecka, ale netusim jak a kolik toho tam je zapojenyho... Muzou tahat trifazovej kabel a jen si rozhazovat po ceste lampy na kazdou fazi, tak by mohli teoreticky mit treba 50 lamp na jednom trifazovym kabelu a pripojnym bode a neni tam na nabijecku prostor...

    Druha vec je ta, ze by na tech lampach mohly byt nabijecky, ktery by fungovaly kdyz ty lampy nesviti, aby se vyuzily draty pres den...

    Treti vec je zase ta, ze PRE na vinohradech nejakej takovej lampovej a nabijeci rozvod ma, ovsem cim je to tam tazeny vubec netusim. Co jsem videl odkrytou lampu, tak to nevypadalo ze tam vede jen mala 4ka, ale byly tam 4 draty a od pohledu tlustsi...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Technologia na to existuje uz par rokov

    Inteligentná nabíjacia stanica pre elektromobily v rôznych variantoch
    https://www.seakenergetics.com/sk/ev-nabijanie.html
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: proto se na sidlisti nabijet nebude
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: to je tak procento na kilometr ztráty, zhruba, ne?
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: takový ztráty tam snad nejsou ne, aby to mělo význam, ne?
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MINER: no jo, ale na jakou vzdálenost?
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Jeden kabel 10 mm2 utáhne tak 14 kW?
    GOR
    GOR --- ---
    STARE_CASY: Chtel jsem psat neco podobneho. "Maly" lampy mivaj prave vetsinou tu 70W nebo 90W sodikovou vybojku, tech 400 W je imo v tech hodne vysokejch lampach na sirokejch silnicich.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam