• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    PEPAZZ: Vypadla jedná duležita podmínka, těch +- 130 mld USD co mají ročně z ropy..
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ:
    Top 10 new passenger cars 2024:
    1. Tesla Model Y: 16 858

    2. Tesla Model 3: 7 264

    3. Volvo EX30: 7 229

    4. Volkswagen ID.4: 7 222

    5. Toyota bZ4X: 6 007

    6. Skoda Enyaq*: 4 610

    7. Nissan Ariya: 3 772

    8. Volkswagen ID.3: 3 634

    9. Audi Q4 e-tron: 3 449

    10. Hyundai Kona electric: 3 278
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Norsko v roce 2024 88% prodanych aut byla EV

    Jake podmínky k tomu bylo treba vytcorit?

    The Norwegian EV incentives:
    No purchase/import tax on EVs (1990-2022). From 2023 some purchase tax based on the cars’ weight on all new EVs.
    Exemption from 25% VAT on purchase (2001-2022). From 2023, Norway will implement a 25% VAT on the purchase price from 500 000 Norwegian Kroner and over
    No annual road tax (1996-2021). Reduced tax from 2021. Full tax from 2022.
    No charges on toll roads (1997- 2017).
    No charges on ferries (2009- 2017).
    Maximum 50% of the total amount on ferry fares for electric vehicles (2018)
    Maximum 50% of the total amount on toll roads (2018-2022). From 2023 70%
    Free municipal parking (1999- 2017)
    Access to bus lanes (2005-). New rules allow local authorities to limit the access to only include EVs that carry one or more passengers (2016-)
    25% reduced company car tax (2000-2008). 50% reduced company car tax (2009-2017). Company car tax reduction reduced to 40% (2018-2021) and 20 percent from 2022.
    Exemption from 25% VAT on leasing (2015-)
    The Norwegian Parliament decided on a national goal that all new cars sold by 2025 should be zero-emission (electric or hydrogen) (2017).
    «Charging right» for people living in apartment buildings was established (2017-)
    Public procurement: From 2022 cars needs to be ZEV. From 2025 the same applies to city buses

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Filtr mlci, snad jeste nebylo, 3 roky stara parada.

    Electric Vehicles - Oshkosh Airport Products Striker Volterra electric vehicle
    https://www.youtube.com/watch?v=EdCLWrWDzfU
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: "Capable of delivering more than 285 kW of power, while trimming up to 400 lbs off the curb weight of the original Roadster battery pack." 👍
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: LAUNCHER: "kupovat novou baterku do 20 let stareho auta asi taky nema smysl"

    Tesla Roadster
    https://recell-ev.com/tesla-roadster-1

    Zkusenosti na Redditu jsou s Re/cell pozitivni, alespon co jsem videl. Nevim jak v EU, Re/cell jsou v Texasu. Ale verim ze do budoucna bude tehle sluzeb pribyvat.

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIGHTHUNTER: přesně tak souhlas co je ještě zajímavější u toho taycana je ze plny nabíjecí vykon umi baterka uz pri 15 °C coz je velký posun o proti předchozí generaci kde muselo byt 35°C, to je pro spotřebu velký skok.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Tesla Roadster 1 je tu s nami jiz 17 let a drzi se lepe nez libovolne me zname ICE.

    Zivotnost baterii nejmene takhle:

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    LAUNCHER: podle me rust v prodejich ani v 2025 nebude pokud neprijde jiny, novy massmarket model
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    LAUNCHER: leasingy pojedou stale na 2-4 roky , to se menit nebude
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Structural skateboard s veskerou technikou integrovanou do šasi, solidní počin od Catlu

    CATL first dominated world's EV battery market, and then?
    https://youtube.com/watch?v=eXKZCZe9XYQ&t=17s
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER: ICE se bezne pouzivaji pres 20let a to auto dela to same a stejne rychle jako nejnovejsi. Jen v Cesku je prumerny stari asi 16let.
    Ze tak dlouho vydrzi EV vcetne baterky si nemysli ani nejvetsi optimista a kupovat novou baterku do 20 let stareho auta asi taky nema smysl
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: Plus k tomu oblíbené kurvítka v podobě infotainmentů a služeb v nich, aktualizací navigace a vypnutí zastaralých mobilních sítí.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    LAUNCHER: ono proti delší životnosti EV jde zase mnohem rychlejší vývoj a pokrok v rychlostech nabíjení baterií a úspornosti motorů...
    když si vezmeš 20 let starou Octavii 2.0 TDi, tak má 103 kW a rozdíl proti dnešní Octavii 2.0 TDi je z hlediska výkonu, spotřeby nebo dojezdu řekněme zanedbatelný... ano, Euro normy a škodliviny jsou někde jinde, ale to asi běžného člověka nezajímá :-)
    naproti tomu u EV je ten pokrok vidět s každým novým modelem/faceliftem - ať více podstatný typu Enyaq 80 vs nový Enyaq 85 s 210 kW motorem, který je zároveň úspornější než předchozí 150 kW, nebo modernizace Porsche Taycan kdy se rychlost nabíjení zvedla z 270 kW na 320 kW...
    takže sice i dnes můžeš spokojeně žít se starou Teslou, ale nová je přece jen o něco dál a ten pokrok může být důvodem k obnově vozových parků :-)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: V Číně rostli 9% btw
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Ještě bych s tou oslavou prozření ohledně H2 počkal.

    Long term storage EE je potřeba. Jen zrovna přes H2 cesta nevede, což se vědělo už nějaký čas, ale EU má setrvačnost 🙄

    Co teď s tím a jestli radši nepostavit pár desítek JE vám neřeknu, spočítat to technicky a politickou pruchodnosti, to bohužel neumím.

    Hydrogen Hype is Dying, And That's a Good Thing
    https://youtu.be/awN2w3sGj1w?si=sMJ9KjwW7SlghgOj
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: LAUNCHER: Nicméně bude do budoucna zajímavé sledovat, jak se výrobci EV poperou s delší životností EV proti ICE a tudíž možná pomalejšího cyklu obnovy voz parků...?

    Teď teda spekuluji, chování kupců může být klidne jinak... No každopádně jsem na tenhle aspekt zvědavý.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: 1) Čekání na TMY refresh.
    2) Netuším jak Q4 a prosím o případnou opravu, ale celý trh byl za 2024 níže oproti 2023.

    Takže brace yourselfs až budou čísla za Q4 ohledně "EV končí" a "Tesla končí", stejně jako každé čtvrtletí 2024 zatím.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Je to ofiko tesle klesaji global prodeje, jsem zvědav co s tim budou letos dělat
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Moc pěkné a podrobné srovnání evcek ve 3 cenových kategoriích. Dávám znovu pac to tu bylo adminem smazáno. Překvapilo mě jak sepsuli ex30.

    Best EV: Ultimate Comparison of 24 Electric Cars | Chasing Cars
    https://youtube.com/watch?v=azDxacbPx50&pp=ygUKMjUgYmVzdCBldg==
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Ev clinic se po stellantisu pustil do Kia.

    Kia_Worldwide seems aware that Croatia is Still Yugoslavia, Stuck in Roaming and That We’re a Nation Still Carving Stones

    Kia connect doesnt work in Slovenia, Croatia (EU) and other south east countries, but it was sold as part of product.

    What we’re seeing here is absolute market discrimination, unfair commercial practices, violations of the Sale of Goods Directive (2019/771), consumer rights on the single market, the Roaming Like at Home Directive, and much more.

    We’ve been contacted by numerous disappointed KIA owners, with email transcripts and screen shots of neglectance, frustrated not only by KIA’s poor services but also by Kia Europe apparent unwillingness to resolve these issues.

    KIA delivers vehicles equipped with 5G connectivity modules and markets them as having “Kia Connect,” yet none of these features work in certain regions. Why? It seems they assume roaming in a so-called “third-rate country” like Croatia is too expensive.

    Additionally, we have received frequent reports from owners alleging what appears to be warranty abuse practices (how we call them waranty rape) where legitimate claims are denied, pushing repair costs onto customers. Based on these reports, it seems plausible that KMAG may internally manipulate statistics to present “successful results” to KIA Korea—potentially at the expense of both customers and the brand’s reputation.

    The same pattern is now being seen with Kia Connect in the Balkans. It’s absurd that even for owners who are actually in roaming, KIA hasn’t enabled the simple option to insert their own SIM card to use the Kia Connect app.

    This is exactly why low-quality manufacturers like KIA shouldn’t be supported, and this case shows why no one should support brands that discriminate against the entire Southeast European region. And other brands with positive practices should be supported based on real experience.

    For those unaware, Tesla vehicles have been operating in the EU since 2012. The moment any country joined the EU, internet connectivity in Tesla vehicles worked the next day. The app has always been fully functional, regardless of location, and owners have always had the option to use their own SIM cards. This has been working in our so-called “Yugoslavia” for over 12 years now.

    So thats why you should buy Tesla or other brands even if it is not your style, but if it represents respect and care to customer. Thats why Tesla is king of the road.

    Best regards to KIA HQ in North Korea.

    And dear KIA balkan owners get involved into debate. How many are there without app
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Mne to až tak nepřekvapuje - to by nesměli jezdit na zásahy mimo oblast kamerové kontroly…

    Jakmile vyjedou za město a dojdou 50m na zásah ~15-30 minut (třeba wellness check), tak je auto v ohrožení - jak kvůli tomu, že to je EV, tak kvůli tomu, že je policejní…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam