• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER: dobře, opravuji se, že u specifických případů speciálních a/nebo limitovancýh aut to má cenu řešit a opravovat. Asi žijeme v jiné soc. bublině, já znám jen doslova pár lidí, kteří v takovém autě běžně jezdí. A oba dva nutno říct, že jsou jak fanoušci do aut, jednak jsou finančně velmi za vodou a tak řeší jiné věci a jinak než běžný člověk. Díky za rozšíření obzorů.
    YMMV

    COMODOR_FALKON: ok, valid point, to určitě hodně pomůže i když motor není jediný zdroj vibrací, pořád tu jsou silnice plné děr.
    Tu cenu článku ale máš jako velkoobchodní cenu pro výrobce baterií, ne? Nebo za tyhle peníze koupím hotovou baterii i s prací? Vycházím jednak z odkazu od ID Launcher, kde to stojí přes 7k$, jednak z toho, že za 50k si koupím leda 10kWh baterku do FVE a možná ani to ne.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: bacha, to jsou ceny pro výrobce a jen za články, bez elektroniky a termomanagementu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Zásadní chyba je používat IVEV optiku…

    Ano, stará ICEV zpravidla odchází na to, že se jim vlivem vibrací motoru někde poruší antikorozní nátěr na reznoucích površích…

    Ale BEV mají zpravidla velkou část komponent z hliníku, který nehnije + nemají skoro žádné vibrace a krom pneumatik, baterky a motoru na nich není skoro nic "spotřebního"…

    Co se týče cen baterií, ty vytrvale padají níž a níž a energetická hustota roste…
    Aktuální cena za 1 kwh u momentálně nejlevnější chemie (LFP) je ~$50 (~1200 Kč).
    Tj. 50k Kč stačí na ~42 kwh - a ty články budou vážit zhruba stejně, jako 10 let staré originální články (které lze navíc prodat někomu do FVE)
    RSZ
    RSZ --- ---
    CERMI_FOX: já hlásím, že jsme stále spokojeni s citigo-e s jednořádkovým displejem, sedneš, topí, jedeš:)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Promiň ale nebaví mi ti ty tvrdé dojmy "nejde, nedává smysl" opravovat a prikladovat, abych si pak přečetl tohle místo elementární slušnosti typu "aha, dělá se to kde to dává smysl, díky za vysvětlení".

    Příště až se budeš ptát, tak nečekej moje odpovědi...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    GOR: jasne, EV na emisich asi projde vzdycky :) (udajne teda i ICE, kdyz se vi komu dat darecek k narozeninam, ale to je uplne jina story...)
    Osobne a subjektivne u EV vidim radove vetsi pokrok, hlavne v bateriich a efektivite, coz urcite bude lidi spis motivovat si koupit novy model.
    Ruku na srdce, 20let stary i uplne novy ICE doveze lidi i naklad stejne rychle, stejne daleko, stejne bezpecne a s podobnou spotrebou. Ale u EV s dojezdem 200 nebo 700km je sakra rozdil. Na druhou stranu pravdepodobne se to za par/desitek let stabilizuje a krom mestskych minivozitek bude mit vsechno dojezd "dost velky kamkoliv".
    GOR
    GOR --- ---
    CERMI_FOX: Jako jo, ale neprezentuj tu ICE jako nejakou homogenni skupinu. To bolave misto je kus od kusu - neco zdechne ma shnilost, neco na slozitej draho opravitelnej motor, neco na poddimenzovanou elektroinstalaci.

    U EV to bude IMO velmi podobny, akorat ubude variability v pruserech, velmi velmi zanedbatelne procento EV zdechne na drahy DPF a neprojiti emisema ;-)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    další krůček k FSD

    Nvdia's CES 2025 Event: Everything Revealed in 12 Minutes
    https://youtu.be/fjO9GPh_vJI?t=450
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    COMODOR_FALKON: jenže nová baterie stojí přes 7k$ v US, takže tady to bude skrze všechny daně aspoň 9k€. To je daleko od 50k Kč.
    Jenže u auta nestárne jen baterie, ale hnije kastle, čerpadýlka, motorky, kabely, mechanické části jako kola, ....
    Nejsem bazarník, ale laicky mi přijde, že stará ICE většinou dojdou na shnilou kastli a postupné odcházení všeho mechanického dřív než umře ICE motor.
    A za cenu nové baterie si může koupit třeba o 5let, možná i o víc, mladší model s potenciálně méně mechanickými částmi ve špatném stavu, co brzy selžou a budou potřebovat další opravu.


    LAUNCHER: podle wiki a rychlého googlu (ten nazev slyším poprvý), jde o limitku, na kterou lidi čekají roky (2nd gen od 2017 a furt ji nedodali) tam to určitě bude jiné než u běžné dostupné komodity :) . Lidl tenisky se taky prodávaly / prodávají jako sběratelský artikl za násobné ceny oproti prodejní :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    M3 LR test v -30C , solidní výsledky

    Can a Tesla handle the COLDEST day of the year in Canada?
    https://www.youtube.com/watch?v=CIP4GXGw3sI&ab_channel=FrozenTesla
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Jak co...

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: To záleží na tom, jakým způsobem určuješ hodnotu:

    1) Teoretická zůstatková hodnota ( Tj. X % původní hodnoty podle nějakých tabulek, za kterou by se asi dalo prodat)

    2) Reálná/užitková hodnota (Tj. "Pokud mi teď auto spadne ze skály, za kolik seženu nové s podobnými parametry/nájezdem")

    Tj. to 25 let staré auto má TEORETICKOU hodnotu třeba 10k Kč, ale REÁLNOU hodnotu 100k Kč, protože tolik stojí v autobazaru nejlevnější auto s podobnými parametry/nájezdem.

    A pokud bude nová baterie stát třeba 50k Kč, tak nejen že ihned ušetříš 50k oproti té nejlevnější bazarovce, ale pokud nezrezne, tak s ním dalších 10-20 let najezdíš.

    Akorát se tedy budeš muset obejít bez "životně důležitých" gimmicků, které snižují spolehlivost nových aut…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER:
    COMODOR_FALKON: já neříkám, že to nejde, ale že to nedává moc smysl - 20-25let staré auto má kolik, 5% 10% původní hodnoty, při započtení inflace od doby výroby? Takže oprava za 20-25% ceny nového auta, kdy na konci pořád bude 20-25let staré auto mi nedává finančně moc smysl. Sice bude s novou baterkou, ale staře orezlé, se zastaralým SW atp.
    Ale třeba nové EV budou cenově padat pomalejc, uvidíme.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Jednak LAUNCHER, jednak třeba v Česku tu Havrlík má homologovaný upgrade BMW i3 na nejvyšší ofiko baterku…
    Pak je tu ještě Nissan Leaf DIY svéna a třeba NIO je na swap batterky rovnou designované…

    DOCKINEZ: Něco jako Mercedesy a jejich telefonní moduly…?
    Nebo Enyaqy se starým Infotainmentem…?

    Zas je otázkou, co s tím udělá možnost repase starých Tesel a jejich lepší opravitelnost, resp. jaký to bude mít vliv na schopnost fleetů prodávat do bazarů ne-Tesly…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Jo, chová se jako stavebnice.
    Kamarád mi dneska říkal, že už tady umí servisy do Tesel, které nemají Matrixy, ty světla dodat, rovnou přeprogramovat řídící jednotku, aby se chovala tak, jak mají. Cena pro X je 35.000 komplet, což mi připadá snesitelné.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Tohle byla jedna z věcí co jsem si sliboval od Tesly - že rozbije ten systém zlodejskejch dealerů a "autorizáků".

    Mimochodem, tohle je třeba super

    Tesla Now Sells Car Parts Online - Supports Consumer Right to Repair
    https://www.notateslaapp.com/news/2478/tesla-now-sells-car-parts-online-supports-consumer-right-to-repair
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Kamarád zamířil s Porsche Taycan na pravidelnou servisní kontrolu.
    Servis obsahoval položky dle screenshotu a cena potvrzuje, že kdo chce opici, fakt musí mít na banány :)
    Cenu si tipněte, odpověď je níže
    27.000 Kč s DPH


    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: To sice jo, ale na Ionity mi nabijeni opakovane selhavalo, hned vedle na Tesle fungovalo vzdy. (Mustang Mach)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: jasný, to je druhá varianta - zaplatit ten paušál Tesle... ale jednak třeba v Polsku nejsou žádné superchargery otevřené pro jiná auta než Tesly, v Chorvatsku jenom 3 z 9 a i ve Francii a Itálii to není 100% superchargerů...
    Navíc s koncernovým autem nechci někde blokovat 2 místa a mít případně max. výkon nabíjení 125 kW, když půjde o starou nabíječku, nebo se kvůli obsazenosti bude dělit výkon. Takže připlatit si případně něco málo za taky spolehlivé 300+ kW nabíječky kde nemusím nic řešit mi přijde výhodnější, než hlídat jestli mě to náhodou nenaviguje k Tesla superchargeru, kde ale nenabiju ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: Mezi nami: levnejsi je nabijet na Superchargerech Tesly. Navic fungujou spolehlive
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KORKMAZ: Já se registroval přímo v aplikaci Elli a přijde mi to super taky jen po zaplacení paušálu na jeden měsíc v době, kdy pojedu někam do ciziny - pak je 11.74 Kč/kWh u Ionity, Aral pulse, Zunder, Ewiva a Audi charging hub za mě dobrá cena a dalo by se jezdit jen po nich ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KORKMAZ: Stahl jsem si nativni aplikaci Elli.
    Soudim, ze tam ma VW nejakou chybu, kterou (casem) opravi
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    JYRKA: Cool...ale jak se ti podařilo to kartu Elli získat? Mně nejde ani objednat přes web. registraci na myVW samozřejmě mám.

    Jinak já to používat asi nehodlám, ty ceny jsou hrozný, ale spíš jako záloha do ciziny, přepokládám, že to bude mít celkem slušný pokrytí partnerů.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KORKMAZ: Ja pouzivam original Elli i klon od Fordu bez problemu. A ve Skodovce jejich Powerpass funguje taky, nesla kolem me zadna chyba
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Dotaz ohledně nabíjecí karty od VW (takový to Elli) - viděl jí někdo někdy? podařilo se to někomu objednat přes webový formulář? U mě se to vždy zasekne na platební metodě - nejde ani Visa, ani Mastercard a i u bank jsem to kontroloval, že tam nebyl ani pokus ze strany obchodníka si strhnout verifikační platbu.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: třeba to budou udržovat uměle skrz umělý zastarávání, takže jednoho dne už auto prostě nebude online a/nebo se vůbec nerozjede. Ale těžko říct.

    Budoucnost ukáže. Ale vsadil bych si na to, že nenažranost výrobců se do budoucna nijak nezmenší.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: kamerový systém mají, dokonce jeho správce je ten strážník, co tu Teslu prosadil a v čase po 15. minutě to vysvětluje - někdo jim postavil před kolo šroub/hřebík, který se zabodne do pneumatiky až při rozjezdu a klidně s tím pár hodin jezdíš, než ti auto zahlásí, že tlak v pneu už je nízký... tohle se jednak špatně hledá kdy a kde, když nevíš čas ani místo, a za druhé se asi blbě dokazuje nějaký přestupek - když ti prohodí dlažební kostku oknem dovnitř auta (taky se jim stalo), tak máš jasně způsobenou škodu, kterou zjistíš hned při příchodu k autu, ale odložení hřebíku před auto asi není jeho poničení, takže těžko řešíš nějaký přestupek...

    Tesla v policejních službách? díl 2 | Je někde háček?
    https://youtu.be/hzFBaexQ0Eg?si=fsCyPJjBeWCj45_1&t=912


    Navíc podle webu Tábora má jejich kamerový systém 94 kamer na 34 místech, z toho 12 kamer pokrývá autobusové nádraží, takže na náměstí a před služebnou kamery mají, ale tam se to nestalo.
    Stanoviště kamerových bodů: Město Tábor - oficiální webové stránky
    https://www.mutabor.cz/stanoviste-kamerovych-bodu/d-59392
    A opravdu to není jako v Číně nebo Indii, kde máš i 1 kameru na 2 obyvatele, nebo klidně 600 kamer na 1 km2, takže ani v Táboře nemají celé katastrální území pokryté. Ale když si vezmeš velikost města a spádových území s cca 34 tisíci obyvatel, tak ten kdo chce škodit městské policii si je asi dobře vědom toho, že zrovna tam pod kamerou není. Koukni se na ty mapy okrsků, ono opravdu nemá smysl pokrývat všechna místa, kam oni jezdí, protože si tam někdo stěžuje, že soused dělá v noci hluk, nebo se tam zatoulal pes :-)
    Městská policie - okrsky: Město Tábor - oficiální webové stránky
    https://www.taborcz.eu/mestska%2Dpolicie%2Dokrsky/os-1069
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Za loňský rok přibylo v ČR 14 000 registrovaných BEV, z toho byla na dotaci pořízena třetina. To mi přijde jako docela dobrá zpráva (čti: Prodávaj se i bez dotací).

    V Česku jezdí již přes 36 tisíc elektromobilů, trh loni rostl rekordním tempem | Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
    https://www.cistadoprava.cz/tiskove-zpravy/v-cesku-jezdi-jiz-pres-36-tisic-elektromobilu-trh-loni-rostl-rekordnim-tempem
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: "Because of IF Metall, Tesla can’t connect new stations to the grid." - Jedna z evropskych klasik 🙄
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Meanwhile, 40 Tesel ceka ve fronte na SC ve Svedsku
    x.com
    https://x.com/nicklasnilsso14/status/1875939959720571211?s=46
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam