• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: V těch originálních baterkách často taky nic takového není…🤷🏽‍♂️

    CERMI_FOX: Díry na silnici řeší (dobře seřízené) tlumiče.

    Cena je poměrně hodně závislá na kvantitě…
    10 kwh do FVE bude ~12 článků + jak Tě tak čtu, tak asi budeš klientem "ready to use" řešení (proclené a zdaněné baterky v polském/českém skladu) a tam se asi pod 25k za 10kwh nedostaneš…

    Na kolik si ceníš svojí práci, to je těžko vyčíslitelné - když si lidi na dvorku mění pneumatiky, tak to taky nevyčíslují…
    I když je fakt, že tady v Praze už většina řidičů výměnu nezvládá a na jaře/podzim jezdí do autoservisu, takže nějakou cenovku to má…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER: dobře, opravuji se, že u specifických případů speciálních a/nebo limitovancýh aut to má cenu řešit a opravovat. Asi žijeme v jiné soc. bublině, já znám jen doslova pár lidí, kteří v takovém autě běžně jezdí. A oba dva nutno říct, že jsou jak fanoušci do aut, jednak jsou finančně velmi za vodou a tak řeší jiné věci a jinak než běžný člověk. Díky za rozšíření obzorů.
    YMMV

    COMODOR_FALKON: ok, valid point, to určitě hodně pomůže i když motor není jediný zdroj vibrací, pořád tu jsou silnice plné děr.
    Tu cenu článku ale máš jako velkoobchodní cenu pro výrobce baterií, ne? Nebo za tyhle peníze koupím hotovou baterii i s prací? Vycházím jednak z odkazu od ID Launcher, kde to stojí přes 7k$, jednak z toho, že za 50k si koupím leda 10kWh baterku do FVE a možná ani to ne.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: bacha, to jsou ceny pro výrobce a jen za články, bez elektroniky a termomanagementu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Zásadní chyba je používat IVEV optiku…

    Ano, stará ICEV zpravidla odchází na to, že se jim vlivem vibrací motoru někde poruší antikorozní nátěr na reznoucích površích…

    Ale BEV mají zpravidla velkou část komponent z hliníku, který nehnije + nemají skoro žádné vibrace a krom pneumatik, baterky a motoru na nich není skoro nic "spotřebního"…

    Co se týče cen baterií, ty vytrvale padají níž a níž a energetická hustota roste…
    Aktuální cena za 1 kwh u momentálně nejlevnější chemie (LFP) je ~$50 (~1200 Kč).
    Tj. 50k Kč stačí na ~42 kwh - a ty články budou vážit zhruba stejně, jako 10 let staré originální články (které lze navíc prodat někomu do FVE)
    RSZ
    RSZ --- ---
    CERMI_FOX: já hlásím, že jsme stále spokojeni s citigo-e s jednořádkovým displejem, sedneš, topí, jedeš:)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Promiň ale nebaví mi ti ty tvrdé dojmy "nejde, nedává smysl" opravovat a prikladovat, abych si pak přečetl tohle místo elementární slušnosti typu "aha, dělá se to kde to dává smysl, díky za vysvětlení".

    Příště až se budeš ptát, tak nečekej moje odpovědi...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    GOR: jasne, EV na emisich asi projde vzdycky :) (udajne teda i ICE, kdyz se vi komu dat darecek k narozeninam, ale to je uplne jina story...)
    Osobne a subjektivne u EV vidim radove vetsi pokrok, hlavne v bateriich a efektivite, coz urcite bude lidi spis motivovat si koupit novy model.
    Ruku na srdce, 20let stary i uplne novy ICE doveze lidi i naklad stejne rychle, stejne daleko, stejne bezpecne a s podobnou spotrebou. Ale u EV s dojezdem 200 nebo 700km je sakra rozdil. Na druhou stranu pravdepodobne se to za par/desitek let stabilizuje a krom mestskych minivozitek bude mit vsechno dojezd "dost velky kamkoliv".
    GOR
    GOR --- ---
    CERMI_FOX: Jako jo, ale neprezentuj tu ICE jako nejakou homogenni skupinu. To bolave misto je kus od kusu - neco zdechne ma shnilost, neco na slozitej draho opravitelnej motor, neco na poddimenzovanou elektroinstalaci.

    U EV to bude IMO velmi podobny, akorat ubude variability v pruserech, velmi velmi zanedbatelne procento EV zdechne na drahy DPF a neprojiti emisema ;-)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    další krůček k FSD

    Nvdia's CES 2025 Event: Everything Revealed in 12 Minutes
    https://youtu.be/fjO9GPh_vJI?t=450
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    COMODOR_FALKON: jenže nová baterie stojí přes 7k$ v US, takže tady to bude skrze všechny daně aspoň 9k€. To je daleko od 50k Kč.
    Jenže u auta nestárne jen baterie, ale hnije kastle, čerpadýlka, motorky, kabely, mechanické části jako kola, ....
    Nejsem bazarník, ale laicky mi přijde, že stará ICE většinou dojdou na shnilou kastli a postupné odcházení všeho mechanického dřív než umře ICE motor.
    A za cenu nové baterie si může koupit třeba o 5let, možná i o víc, mladší model s potenciálně méně mechanickými částmi ve špatném stavu, co brzy selžou a budou potřebovat další opravu.


    LAUNCHER: podle wiki a rychlého googlu (ten nazev slyším poprvý), jde o limitku, na kterou lidi čekají roky (2nd gen od 2017 a furt ji nedodali) tam to určitě bude jiné než u běžné dostupné komodity :) . Lidl tenisky se taky prodávaly / prodávají jako sběratelský artikl za násobné ceny oproti prodejní :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    M3 LR test v -30C , solidní výsledky

    Can a Tesla handle the COLDEST day of the year in Canada?
    https://www.youtube.com/watch?v=CIP4GXGw3sI&ab_channel=FrozenTesla
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Jak co...

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: To záleží na tom, jakým způsobem určuješ hodnotu:

    1) Teoretická zůstatková hodnota ( Tj. X % původní hodnoty podle nějakých tabulek, za kterou by se asi dalo prodat)

    2) Reálná/užitková hodnota (Tj. "Pokud mi teď auto spadne ze skály, za kolik seženu nové s podobnými parametry/nájezdem")

    Tj. to 25 let staré auto má TEORETICKOU hodnotu třeba 10k Kč, ale REÁLNOU hodnotu 100k Kč, protože tolik stojí v autobazaru nejlevnější auto s podobnými parametry/nájezdem.

    A pokud bude nová baterie stát třeba 50k Kč, tak nejen že ihned ušetříš 50k oproti té nejlevnější bazarovce, ale pokud nezrezne, tak s ním dalších 10-20 let najezdíš.

    Akorát se tedy budeš muset obejít bez "životně důležitých" gimmicků, které snižují spolehlivost nových aut…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER:
    COMODOR_FALKON: já neříkám, že to nejde, ale že to nedává moc smysl - 20-25let staré auto má kolik, 5% 10% původní hodnoty, při započtení inflace od doby výroby? Takže oprava za 20-25% ceny nového auta, kdy na konci pořád bude 20-25let staré auto mi nedává finančně moc smysl. Sice bude s novou baterkou, ale staře orezlé, se zastaralým SW atp.
    Ale třeba nové EV budou cenově padat pomalejc, uvidíme.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Jednak LAUNCHER, jednak třeba v Česku tu Havrlík má homologovaný upgrade BMW i3 na nejvyšší ofiko baterku…
    Pak je tu ještě Nissan Leaf DIY svéna a třeba NIO je na swap batterky rovnou designované…

    DOCKINEZ: Něco jako Mercedesy a jejich telefonní moduly…?
    Nebo Enyaqy se starým Infotainmentem…?

    Zas je otázkou, co s tím udělá možnost repase starých Tesel a jejich lepší opravitelnost, resp. jaký to bude mít vliv na schopnost fleetů prodávat do bazarů ne-Tesly…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Jo, chová se jako stavebnice.
    Kamarád mi dneska říkal, že už tady umí servisy do Tesel, které nemají Matrixy, ty světla dodat, rovnou přeprogramovat řídící jednotku, aby se chovala tak, jak mají. Cena pro X je 35.000 komplet, což mi připadá snesitelné.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Tohle byla jedna z věcí co jsem si sliboval od Tesly - že rozbije ten systém zlodejskejch dealerů a "autorizáků".

    Mimochodem, tohle je třeba super

    Tesla Now Sells Car Parts Online - Supports Consumer Right to Repair
    https://www.notateslaapp.com/news/2478/tesla-now-sells-car-parts-online-supports-consumer-right-to-repair
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Kamarád zamířil s Porsche Taycan na pravidelnou servisní kontrolu.
    Servis obsahoval položky dle screenshotu a cena potvrzuje, že kdo chce opici, fakt musí mít na banány :)
    Cenu si tipněte, odpověď je níže
    27.000 Kč s DPH


    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: To sice jo, ale na Ionity mi nabijeni opakovane selhavalo, hned vedle na Tesle fungovalo vzdy. (Mustang Mach)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: jasný, to je druhá varianta - zaplatit ten paušál Tesle... ale jednak třeba v Polsku nejsou žádné superchargery otevřené pro jiná auta než Tesly, v Chorvatsku jenom 3 z 9 a i ve Francii a Itálii to není 100% superchargerů...
    Navíc s koncernovým autem nechci někde blokovat 2 místa a mít případně max. výkon nabíjení 125 kW, když půjde o starou nabíječku, nebo se kvůli obsazenosti bude dělit výkon. Takže připlatit si případně něco málo za taky spolehlivé 300+ kW nabíječky kde nemusím nic řešit mi přijde výhodnější, než hlídat jestli mě to náhodou nenaviguje k Tesla superchargeru, kde ale nenabiju ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: Mezi nami: levnejsi je nabijet na Superchargerech Tesly. Navic fungujou spolehlive
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam