• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    INDRIK
    INDRIK --- ---
    NIKDAS: Nevim, ale imo to prioritizuje podle vzdálenosti: na dálku má prioritu vision, páč toho vidí víc a rozlišení lidaru se do dálky snižuje, a lidar je nablízko a fail-safe, kterej to zahamtne, když vision něco přehlídne.
    Ale je to jen hypotéza, o tomhle nic nevim.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: INDRIK: Jak maj vyřešený nesoulad informací, resp. když lidar podá protichůdnou informaci oproti kamerám? Na tom se furt točil Musk, že je zbytečny mit dva systemy, protože když jdou proti sobě seš nahranej.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    INDRIK: Je to vyreseny, ptal jsem se na to u prilezitosti dne otevrenych dveri ve Valeu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: Ta vysoka cena Lidaru uz neni pravda, viz nize. Navic: nikdo nemontuje JEN Lidar, ale jsou k nemu kamery a ultrazvukova cidla. Kdezto Tesla ma JEN kamery
    INDRIK
    INDRIK --- ---
    W_NOICE78: Imo ty přesné mapy u Lidaru jdou nahradit vision z kamer. Waymo používá obé. Vlastně i musí, jinak by nevidělo značky, semafory, ale ani pruhy a nepoznalo by policajty či záchranku, brzdový světla atd. A kamery vidí mnohem dál. Oni to jen fúzují dohromady.

    Dříve se navíc jako nevýhoda Lidaru ještě uvádělo, že je problém když je spolu hodně lidarovejch aut, protože do sebe svítěj navzájem. Ale nějak to začali kódovat, takže nevim, jestli je to ještě problém nebo už je to vyřešený.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    INDRIK: Treba Tesla casem doplni kamery o lidary 🤷🏻‍♂️
    Podle me ani jedna technologie zatim neni idealni.

    LIDAR :
    • + Přímé měření hloubky – přesně ví, jak daleko je překážka.
    • + Dobře funguje i v noci – nezávislý na světle.
    • + Skvělý na krátkou vzdálenost – detekuje chodce, kola, zvířata.
    • – Nevidí barvy, texty, světla – nepozná semafor ani značku.
    • – Horší výkon v dešti, mlze, sněhu – rušení signálu.
    • – Vysoká cena – drahé senzory, složité na výrobu.
    • – Vyžaduje přesné HD mapy – bez nich moc nefunguje.
    • – Těžší integrace do levných aut – hlavně kvůli nákladům a složitosti.



    Vision-only:
    • + Nízká cena – používá jen běžné kamery.
    • + Vysoké rozlišení – rozpozná značky, semafory, barvy.
    • + Funguje bez HD map – spoléhá se na „vidění v reálném čase“.
    • + Jednodušší výroba a škálování – žádné pohyblivé části.
    • – Nepřímé vnímání hloubky – AI musí vzdálenost odhadovat.
    • – Náročné na výpočetní výkon a trénink dat – čistě softwarový problém.
    • – Horší výkon v některých situacích (prudké slunce, silný déšť) – kamera se může oslnit nebo zanést.
    INDRIK
    INDRIK --- ---
    W_NOICE78: Lidary už nejsou drahý. Už 2017 Waymo droplo cenu o 90 %, když si to začali vyrábět sami. Teď odhady směřuji k $1k. Až ty auta budou spotřebka, bude to stát jako spotřebka.

    Plus si myslim, že ambice Waymo jsou taky fungovat všude. Píšou to i ve statement. Jen je jednoduší začít fungovat někde, pokud ti jde o bezpečnost.

    Zbytek souhlas. Včetně toho, že Waymo je extrémně konzervativní. Někdy až na zabití…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Chatgpt mi psal, že v appce, ale tam mužu sentry jen zapnout/vypnout, nepoužívám premiovku, tak možná proto?

    Displej zkusím, dík.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: mas to v Tesla apce nebo pres display v aplikacich/palubni kamera
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    1. Waymo

    + Výhody:
    • Plně autonomní už dnes (úroveň SAE 4) – v některých městech v USA (např. Phoenix, San Francisco) jezdí robotaxi bez řidiče.
    • Používá LIDAR, radar, kamery – hodně redundantních senzorů pro vyšší bezpečnost.
    • Extrémně konzervativní – jezdí opatrně, spíš jako velmi opatrný člověk.

    – Nevýhody:
    • Omezená geografická oblast – funguje jen tam, kde je „natrénovaný“.
    • Velmi drahá výbava – LIDAR a ostatní senzory nejsou levné.
    • Potřebuje přesné mapy – mimo naskenovaná města je nepoužitelný.



    2. Tesla FSD

    + Výhody:
    • Jede jen na kamery (Vision Only) – žádný LIDAR nebo radar.
    • Cílí na všeobecnou použitelnost – chce fungovat „kdekoli“, ne jen v několika městech.
    • Neustále sbírá data od uživatelů – obrovský datový set pro trénink AI.

    – Nevýhody:
    • Není ještě plně autonomní (úroveň SAE 2-3) – řidič musí být připraven zasáhnout.
    • Občas nevyzpytatelné chování – zvlášť v náročných městských situacích.
    • Regulace – v některých zemích a státech omezený provoz nebo povolení.

    • Waymo je aktuálně „lepší“ v tom, že už opravdu funguje jako autonomní taxi bez řidiče – ale jen na pár místech.
    • Tesla FSD má větší ambice a škálovatelnost, ale zatím není 100% připravený pustit auto samotné bez dohledu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Dotaz pro Teslisty:
    Dá se nějak přímo v autě dostat z MENU k sentry záznamům?

    Často se mi stane, že nastoupím a dřív než si stihnu uvědomit, že mám na displeji sentry událost zařadím rychlost, takže nabídka přehrát záznam zmizí. Moc se mi nechce pokaždé z auta vytahovat flashku do notasu...

    Když před zařazením kliknu přehrát klip, otevře se mi seznam všech záznamů, ale v menu jsem žádnou takovou možnost nenašel, díky
    INDRIK
    INDRIK --- ---
    COMODOR_FALKON: Už to tady zaznělo: to těžký neni znát kudy vede silnice, která se nemění.
    To těžký je umět odhadovat kam se hýbou účastníci provozu.

    Waymo fleet má 99.4 % uptime. Už jezdí i v silnym dešti. Loni začali testovat v Německu, letos jdou do Tokya.
    Čím víc chodců, kol a jiných modalit, tím těžší systém. Ani ti, ani auta nechodí/nejezdí podle "troleje":)

    Waymo točí miliony plně autonomních mil, s plnou zodpovědností systému.
    Nezabila nikoho. Drobné kolize jsou zlomek toho, co způsobí lidští řidiči a většinou se zaviněním člověka.

    Mezitím Tesla potřebuje baby-sitting. Bourá. Vyžaduje intervence. Zodpovědný je řidič, ne systém. Zabíjí lidi, který pak zavíraj, protože nebabysittovali. Máš o tom stránku i na wiki.
    Mohla by dělat to samý, co Waymo. Neumí to.

    Laskavý čtenář si sám doplní, kdo je dál.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Novy update od Enhance
    New Update 5.4.1+ | Making Your Tesla Customizable
    https://www.youtube.com/watch?v=E9qyZ29rwrU
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    AVATAREK: asi je to iba o zvyku, ja som predtym nikdy adaptivny tempomat nepouzival, tak este mam voci tomu stroju taku nedoveru :)
    AVATAREK
    AVATAREK --- ---
    DZODZO: Upřímně, s tím bych nemohl existovat. Mám nastavenou hranici auta přede mnou na minimum a stejnak je to moc daleko. Zvlášť na dálnici se mi tam řadí auta a Tesla pak šlape na brzdu jak zběsilá
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    RATTKIN: unrelated otazka, ty mas TMY aj s FSD? zaujimalo by ma ako funguje adaptivny tempomat na fsd, ja mam iba ten obyc autopilot a ked si zapnem tempomat, tak na popojizdanie v kolonach asi dobre, akurat mi pride, ze sa rozbieha strasne zbrklo, ked sa pred nami pohne auto, tak vyrazi dopredu dost razantne, ja som zvykly na trosku plynulejsi rozjazd, tak zatial v kolonach popojizdim rucne (nozne)

    also mam nastavenu uplne najvacsiu vzdialenost od auta predo mnou ale v 90tke mi pride, ze som celkom blizko, pravda pocitac reaguje na brzdenie, pripadne chodcov trochu rychlejsie nez ja akurat tiez je to take nahle a nie plynule, ja si radsej drzim vacsi odstup az mozem lepsie predvidat a plynulejsie spomalovat
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    jak vypadá realita automobilů v roce 2025
    Evropo, probuď se! Bangkok Autosalon ukázal, kdo má budoucnost v rukou.
    https://youtu.be/aqIQtehFEdE
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: to zasa pozor, sikovny uctovnik vie dosiahnut zisk aj pri vykazani straty, este ked zena robila pre jednu malajsku firmu, tak ta v CR nikdy nedosiahla zisk, nech predali klavesnic kolko chceli, nejakymi machinaciami to vsetko vykazovali u svojej materskej firmy, aby nemuseli v CR platit dane :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Mně nikdo nic vysvětlovat nemusí a Grok to má také správně…

    To spíš Tobě by měl někdo s aspoň základní znalostí účetnictví vysvětlit, že s nulovým/negativním výnosem nelze dosáhnout zisku…🤷🏽‍♂️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam