• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Z trochu jiného soudku týkající se techniky napříč všemi auty... Před pár lety jsem ho psal jinam.

    Na servisech se poslední dobou objevují vozy s vyšším nájezdem (buď koupene jako nové, nebo bazarovky), které mají problémy s izolací vysokonapětové sítě - tzn. vyhazují při nabíjení proudové chrániče wallboxu, nefunguje jim klima, nebo mají omezený výkon motoru, nebo nabíjení.

    Vše toto může souviset s jedním servisním zásahem, který zatím neumí správně udělat v mnoha servisech, hlavně u garážistů.

    Jedná se nesprávný postup plnění klimatizace. O co konkrétně jde?

    Klimakompresor v elektrickém autě většinou bývá spirálového typu ( princip zde - https://youtu.be/yNgqI4XPUZc?si=8ygpl8xRRIENOvGa ) a jeho motor je napájen z vysokonapěťové sítě. Důvodem napájení z VN sítě je vyšší účinnost a nižší průřez napájecích kabelů. Jiný pohon klimakompresoru zde nelze použít, protože motor nemáme klikovku jako u ICE a potřebujeme ho používat i při stání vozidla.
    Bez klimakompresoru nefunguje okruh klimatizace, který se využívá u EV také pro chlazení trakčního akumulátoru kvůli jeho nízké provozní teplotě (optimální teplota trakčního akumulátoru bývá podle chemie článků mezi 20-40°C). Pro zjednodušení - zima se do vodního okruhu chlazení baterky dostává hlavně z okruhu klimy přes výměník/chiller (např. obr pozice C), protože klasický okruh chlazení motoru známý z ICE není schopen vychladit vodu pro baterku na tak nízkou teplotu.
    Klimakompresor je zde tedy úplně jiné konstrukce, má jiný pohon a má funkce navíc oproti klimam u spalovacích vozů.

    Při údržbě vznikají problémy diky:
    - špatně provedené diagnostice úniku na okruhu klimy. Místo diagnostiky pomocí dusíku používají neznalci diagnostiku barvivem. Barvivo se okruhem klimatizace v oleji dostává na vinutí motoru klimakopresoru a zapříčiní proražení izolace vysokonapěťoveho okruhu.

    - špatnému plynu. Malá účinnost, nebo nefunkčnost, protože se zde používá jiný způsob stlačení plynu a výměníky jsou koncipovány na jiný přenášený výkon.

    - špatnému oleji. Olej proniká ke všem komponentám klimatizace, protože maže všechny pohyblivé součásti. Tzn. pokud je použit špatný olej, dojde nakonec proražení izolace vinutí klimakopresoru.

    Barvivo a olej se bohužel projevují podle nájezdu až za mnoho měsíců od provedení neodborného zásahu. Například jsem potkal auto, u kterého se díky špatnemu typu oleje projevovala náhodně závada klimakopresoru až po 6000km (v nájezdu zákazníka po cca roce). Náhodná závada = snížení izolačního odporu vinutí klimakompresoru ve chvíli kdy se roztočíl a na vinutí se dostal nevhodný olej nejspíš ještě navíc znečištěný otěrem.

    Zde zatím ještě do puntíku platí - kdo chce ušetřit pár tisíc na údržbě, má pak opravu za desítky tisíc.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    W_NOICE78:

    Proto tedy má tesla model 3 ibooster od bosche, který například využívají všechny Renaulty, i když už teď přechází na úplně jinou techniku a princip Continental.

    Btw bod 4 už umělo Zoe před 13lety s pradedeckem dnešních systému.. Takže nějaké marketingove kecy tesly mě moc nedojmou...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Dnes som vyrazal s plnou baterkou a tesla zacala rozumne rekuperovat pri vybiti na 93%, dovtedy som si musel pomahat brzdou
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SMRGL: Tesla umi plachtit na neutral, ale blbe se to pouziva a nefunguje rekuperace. Driv u TM3 jsi mel 3 rezimy rekuperace, pak to sw odstranily. Pak je dalsi moznost menit rezimy rekuperace pres commander od Enhance.

    1. Primární role rekuperace:
    - Rekuperace (regenerativní brzdění) se v Tesle aktivuje hlavně při uvolnění plynového pedálu, kdy elektromotor zpomaluje vůz a přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, která se ukládá do baterie.
    - Při sešlápnutí brzdového pedálu se však chování liší podle toho, jak silně brzdíte a jak je systém nastaven.

    2. Brzdový pedál a rekuperace:
    - Lehké sešlápnutí: Když brzdový pedál stisknete jen mírně, Tesla primárně využívá rekuperaci k zpomalení vozu. Mechanické brzdy (kotouče a destičky) se zapojí až tehdy, když je potřeba větší brzdná síla, než dokáže rekuperace poskytnout. To znamená, že při jemném brzdění stále šetříte energii a vracíte ji do baterie.
    - Silné sešlápnutí: Pokud brzdíte prudce (např. v nouzové situaci), systém kombinuje rekuperaci s mechanickými brzdami. Rekuperace má omezenou kapacitu (maximální brzdnou sílu určuje výkon motoru a stav baterie), takže při silném brzdění mechanické brzdy převezmou většinu práce. I tak se ale část energie může rekuperovat, pokud to podmínky dovolí.
    - Plná baterie nebo nízká teplota: Pokud je baterie téměř plná (nad 90–95 %) nebo velmi studená, rekuperace je omezená, protože baterie nemůže přijímat další energii. V takových případech se při sešlápnutí brzdy spoléhá vůz více na mechanické brzdy, i když brzdíte lehce.

    3. Vylepšení v novějších modelech:
    - Novější Tesly, včetně Modelu 3 a Y (zhruba od 2023/2024), mají funkci „Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited“ (dostupná v menu: Controls > Pedals & Steering). Pokud je aktivní, vůz automaticky připojí mechanické brzdy, když rekuperace nestačí (např. kvůli plné baterii). To zajišťuje konzistentní pocit z brzdění, ale znamená to, že při sešlápnutí pedálu nemusí vždy probíhat rekuperace.
    - U nového Modelu Y „Juniper“ (facelift 2024/2025) je navíc možnost nastavit nižší úroveň rekuperace, což může ovlivnit, jak často se při lehkém brzdění využije rekuperace vs. mechanické brzdy.

    4. Software a optimalizace:
    - Tesla využívá pokročilý software k rozhodování, kdy a jak kombinovat rekuperaci s mechanickými brzdami. Cílem je maximalizovat rekuperovanou energii a minimalizovat opotřebení brzd. Například při lehkém brzdění v městském provozu může být až 90 % zpomalení zajištěno rekuperací.

    ### Praktické dopady:
    - Běžná jízda: Při lehkém až středním sešlápnutí brzdového pedálu (např. při dojezdu k semaforu) Tesla preferuje rekuperaci, takže energii vracíte do baterie a šetříte brzdy.
    - Nouzové brzdění: Při prudkém sešlápnutí pedálu (např. kvůli překážce) se rekuperace stále částečně uplatní, ale mechanické brzdy hrají hlavní roli, aby zajistily rychlé zastavení.
    - Zobrazení: Na displeji uvidíte rekuperaci v reálném čase (zelený pruh na ukazateli výkonu), ale při sešlápnutí brzdového pedálu se tento ukazatel nemusí vždy zobrazovat, protože systém priorizuje brzdnou sílu.

    ### Rozdíl od jiných elektromobilů:
    Na rozdíl od některých jiných elektromobilů (např. Nissan Leaf nebo starší modely BMW i3), kde brzdový pedál může být více oddělen od rekuperace, Tesla integruje oba systémy plynule. To znamená, že i při použití brzdového pedálu máte šanci rekuperovat energii, pokud to podmínky umožňují.

    ### Tipy pro maximalizaci rekuperace:
    - Pokud chcete co nejvíce využívat rekuperaci, spoléhejte se na uvolňování plynového pedálu místo brzdění – jednopedálové řízení je na to navrženo.
    - Vyhněte se nabíjení baterie na 100 %, pokud plánujete delší jízdu z kopce, protože plná baterie omezí rekuperaci.
    - V zimě předehřejte vůz (přes aplikaci nebo při nabíjení), aby baterie byla v optimální teplotě pro rekuperaci.

    ### Shrnutí:
    Ano, rekuperace v Tesle Model 3 funguje i při sešlápnutí brzdového pedálu, zejména při lehkém až středním brzdění, kdy systém preferuje regenerativní brzdění před mechanickými brzdami. Při silném brzdění nebo za určitých podmínek (plná baterie, nízká teplota) se však větší roli přebírají klasické brzdy. Tesla to řeší tak, aby byl přechod plynulý a efektivita co nejvyšší.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    W_NOICE78: Ano, funguje pořád stejně. Jen mě překvapuje, že Tesla neumí plachtit a proto také neumí rekuperovat při stisknutí brzdového pedálu, i když techniku od bosche v sobě ta auta mají.. Asi příprava do budoucnosti, nebo tím můžou řešit i AEBS samozřejmě..

    Chápu, že většinu z vás urazím, ale tesla se některými řešeními a orezanim systémů hodně podobá Dacii.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SMRGL: a jak asi ta rekuperace funguje? Uplne stejne, jen kazdy vyrobce to ma jinak naladeny.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    ELIJEN: Rekuperaci/regeneraci při seslapnuti brzdy jako tesla neuměla? Omg. Tohke umělo už Zoe v roce 2012 🤦.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Tesla one-pedal je super, ale ma jednu strasne kretenskou vlastnost a to je upravovat miru brzdeni podle teploty, zahrati baterie, SoC, atd.

    Jinak Juniper uz dokonce umi i regeneraci pri seslapnuti brzdoveho pedalu, ale jestli to umi konzistentni regen braking netusim.

    https://x.com/Tesla/status/1896631609379664382
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    LAUNCHER: Ale maximální rekuperace lze doplnit klasickou brzdovou soustavou. Pokud tedy brzdění elektromotorem nestačí, můžou zasáhnout hydraulické okruhy a třmeny.

    Z důvodu samotné rekuperace má také většina aut nějakým způsobem tzv oddělený brzdny pedál od zbytku hydraulického okruhu brzd. Tyto systémy dodává jak bosch, tak continental. Jak se koukám, tak třeba systém bosch používá třeba Model 3, nebo i ostatní značky.

    Z toho důvodu se ve finále jedná jen o nastavení toho systému a je jen potřeba dodrzet požadavky homologaci - při zpomalení víc jak 1,2m/s^2 se musí rozsvítit brzdová světla.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JIMIQ: Maximalni rekuperace se udajne odhadnutelne odviji od vykonu auta. Tzn zalezi na sile motoru a vaze auta. Na takovych tech performance Teslach / moji a kolem me, to "motory brzi" pomerne citelne. Protoze rekuperuji 3 silne motory na obou napravach. Na slabem EV podobne vahy to bude vyrazne horsi.

    Praxe: Bezne na brzdu nesaham, neni potreba. Zadupnu to pouze, kdyz se deje nejaka neocekavana krizovka.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    JIMIQ: i3 stojí jen směrem dozadu (necouvá), ale pokud zastavíš na semaforu z kopce dolů, tak pomaličku jede. Nicméně když dáš v tomto případě ručku, tak se automaticky povolí sešlápnutím plynového pedálu (když je zatažená při parkování, tak po zapnutí motoru je potřeba ji vypnout se sešlápnutou brzdou).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DOCKINEZ: zalezi kolko toho najazdis, mne staci denne dobit okolo 10kWh a to mas aj u pomalej 22kW nabijacky na jeden nakup v lidlu
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: No jo, to je jediná nevýhoda mýho luxusního 4 + 1, nabíjení není a nebude.

    Ale kousek od baráku je 180 kW, to asi bude stačit.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: muzes mit byt s parkovacim stanim s vlastnim nabijenim 😉
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Kdybych měl nabíjet doma, musel bych mít barák. A o barák se člověk musí starat, což zabere asi tak stokrát víc času než 1× týdně zajet na nabíječku.

    (Ale samo znám lidi, který skákání okolo domu baví a naplňuje, nic proti tomu. Já mezi ně nepatřím.)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Kdyz mas moznost nabijet doma tak si usetris jednou tydne cestu na pumpu, ale chapu ze jezdit s manualem v TDI po Praze je guilty pleasure 🙃
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DOCKINEZ: mne manualna prevodovka tiez nevadi, dokonca som zo zaciatku par dni instinktivne chytal imaginarnu riadiacu paku pri rozjezdu, ale do tej brnenskej dopravy kde viac stojis jak ides, je ta metoda ze iba slapes na pedal ovela pohodlnejsia, velmi rychlo som si na to zvykol

    samozrejme na nejake santenie v horskych serpentinach by som si vedel predstavit mx-5 s manualom, ale na denne jazdenie uz mi to pride zbytocne
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Co je ICE mód? Že chci nabít jednou týdně během 5 minut jako když tankuju na pumpě? Nebo že mně nevadí manuální převodovka, resp. je mi to fuk? :)

    #pátek
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: Tesla i I-Pace ano. Dokonce kdyz je kolona v kopci, tak se sam rozjizdi a zastavuje bez zasahu ridice.

    JYRKA: Taky preferuju, kdyz si muzu urcit jak to chci, Tesla ti to prostě vnuti, podobně jako apple. U auta jsem to prekousl, protoze ve vetsine pripadu mi jejich volba vyhovuje (+pomer cena/vykon vychazel nejlip). U mobilu a pc jsem to neprekous.

    Jinak to, ze je zakaznik zaseklej v ICE modu je ocekavatelny a pochopitelny, u vyrobce bych cekal, ze bude mit vetsi rozhled. Ale abych jen neplival, zda se mi, ze pomalu ale jiste se ta lod otaci a uz i legacy automobilky meni mysleni z ICE na BEV.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam