• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NIGHTHUNTER: Třeba dacia spring ho má po faceliftu v základu..
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    ELIJEN: Všechno je to jen o koncepci.. V reálu můžou být ty jednotky, stejně jako u tesly, rozsypane různě po autě.. Ale zatím se to nedělá.

    Způsob výroby? Zvyklosti "starých" automobilek? V necem je to výhodnější?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: ja teda koukal spíš na maďary - jednak konkrétně třeba pro Enyaq 2021-2024 ho mají za 99 euro místo těch 315 euro od rakušáků... a taky už mají i pro nový Enyaq a Elroq...
    Rati Frunk Extra front storage space for electric cars - Rat
    https://www.ratistore.com/FRUNK

    a k tomu hezká instalační videa ;-)
    Rati FRUNK for Skoda Enyaq and Skoda Elroq installation
    https://youtu.be/cLKGRu0vFAg?si=zfsWYl2dGnW6rWv0



    ELIJEN: žádné starší koncernové auto nemá frunk, ani třeba Mercedes EQE/EQS za 3M - tam dokonce ani přední kapotu neotevřeš, to je pouze pro servis - vodu do ostřikovačů doléváš zboku :-)
    až nové Audi A6 eTron a ostatní na stejné platformě ho můžou mít (za příplatek ;-))
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Enyaq nema frunk?? WTF?! Co pod tou mega kapotou teda ma?

    Me dost zmatla i informace, ze bez fyzickeho klicku s autem neodjedu. Tesla svet je fakt uplne jina dimenze asi (v dobrem i spatnem bohuzel).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    firma, co dodelava frunky na EV:
    Set Skoda Enyaq Frunk - frunk.at
    https://www.frunk.at/en/produkt/set-audi-q4-e-tron-frunk-kopie/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ELIJEN: ono to v te zimne muze byt jako zajimavy vedlejsi benefit...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    ELIJEN: Tvrdí tam, že to má stejnou účinnost jako DC nabíjení kabelem..

    Indukční nabíjení telefonu má např účinnost kolem 75%..

    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    SMRGL: V zimě to bude fungovat i jako rozmrazovač/topení :)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Indukční nabíjení. Zajímala by mě účinnost při těch 22kw...


    LA UP'ONE | UPANDCHARGE
    https://www.upandcharge.com/la-up-one


    Up&Charge | ⚡ Journal de bord : UP&CHARGE à Saint-Quentin-en-Yvelines 15 agents expérimentent actuellement notre station UP&CHARGE sur une Renault... | Instagram
    https://www.instagram.com/reel/DHTpdh-IG1h/?igsh=dGlybjAydzNmeWhr
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    DAN_F: To je opravdu jeden z mála případů kdy by to mohlo fungovat (že je to úžasný říká jen ten PR článek :-D)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé info pro majitele TM3: https://x.com/evclinic/status/1911028636922105909
    Mimochodem, tento profil na Twitteru fakt stojí za sledování
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    DAN_F: Jedna z mála.. I když denní nájezd takových aut není moc velký a hlavní problém, který ve skutečnosti musí tyhke společnosti řešit není dojezd toho auta, ale kapacita nabíjecí sítě.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    SMRGL: Ale to, co linkuješ, je B2B služba a kupodivu zrovna scénář, kde to dává nějaký smysl.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Je roztomilé jak se laici neustále nechají nachytat na koncepci, která tady už několikrát byla a nikdy se neprosadila.

    Proč?
    1. U vozů s výměnou baterií prodaných B2C by baterie musela být pronajatá.
    2. Velké náklady utopené v technice a bateriich v případě provozovatele tohoto systému.
    3. Poměrně malá část vozového parku se používá 24/7, takže tyto systémy jsou k ničemu.

    Česká firma přišla s řešením největší bolístky elektromobilů. Už se používá v praxi - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/novinky-ceska-firma-prisla-s-resenim-nejvetsi-bolistky-elektromobilu-uz-se-pouziva-v-praxi-21014630
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    HOUMLES: toto je este nieco ine, ten regen braking je pri plnej baterii omezeny normalne, lebo nema kam rekuperovat, svieti tam aj ta ikona ze je brzdenie omezene
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SMRGL: Presto ten blended braking castecne pouziva, jen to nejde nastavit jak u Juniperu. Ani to neni tak jak u toho Renaultu.
    VW/Skoda zase neumi zastavit do 0 bez brzdy 🤷🏻‍♂️
    - Model S a Model X (po faceliftu 2021): Při lehkém stisku brzdového pedálu vůz využívá rekuperaci před zapojením mechanických brzd.
    - Model 3 Highland (2023–2024): Rekuperace se aktivuje při velmi lehkém stisku brzdového pedálu.
    - Model Y (před Juniper, např. 2023–2024): Blended braking je přítomný, zejména při jízdě s Autopilotem nebo adaptivním tempomatem, případně při lehkém stisku pedálu.

    Tesla tuto funkci má implementovanou, ale je méně výrazná než jednopedálové řízení, které zůstává primárním způsobem rekuperace.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Z trochu jiného soudku týkající se techniky napříč všemi auty... Před pár lety jsem ho psal jinam.

    Na servisech se poslední dobou objevují vozy s vyšším nájezdem (buď koupene jako nové, nebo bazarovky), které mají problémy s izolací vysokonapětové sítě - tzn. vyhazují při nabíjení proudové chrániče wallboxu, nefunguje jim klima, nebo mají omezený výkon motoru, nebo nabíjení.

    Vše toto může souviset s jedním servisním zásahem, který zatím neumí správně udělat v mnoha servisech, hlavně u garážistů.

    Jedná se nesprávný postup plnění klimatizace. O co konkrétně jde?

    Klimakompresor v elektrickém autě většinou bývá spirálového typu ( princip zde - https://youtu.be/yNgqI4XPUZc?si=8ygpl8xRRIENOvGa ) a jeho motor je napájen z vysokonapěťové sítě. Důvodem napájení z VN sítě je vyšší účinnost a nižší průřez napájecích kabelů. Jiný pohon klimakompresoru zde nelze použít, protože motor nemáme klikovku jako u ICE a potřebujeme ho používat i při stání vozidla.
    Bez klimakompresoru nefunguje okruh klimatizace, který se využívá u EV také pro chlazení trakčního akumulátoru kvůli jeho nízké provozní teplotě (optimální teplota trakčního akumulátoru bývá podle chemie článků mezi 20-40°C). Pro zjednodušení - zima se do vodního okruhu chlazení baterky dostává hlavně z okruhu klimy přes výměník/chiller (např. obr pozice C), protože klasický okruh chlazení motoru známý z ICE není schopen vychladit vodu pro baterku na tak nízkou teplotu.
    Klimakompresor je zde tedy úplně jiné konstrukce, má jiný pohon a má funkce navíc oproti klimam u spalovacích vozů.

    Při údržbě vznikají problémy diky:
    - špatně provedené diagnostice úniku na okruhu klimy. Místo diagnostiky pomocí dusíku používají neznalci diagnostiku barvivem. Barvivo se okruhem klimatizace v oleji dostává na vinutí motoru klimakopresoru a zapříčiní proražení izolace vysokonapěťoveho okruhu.

    - špatnému plynu. Malá účinnost, nebo nefunkčnost, protože se zde používá jiný způsob stlačení plynu a výměníky jsou koncipovány na jiný přenášený výkon.

    - špatnému oleji. Olej proniká ke všem komponentám klimatizace, protože maže všechny pohyblivé součásti. Tzn. pokud je použit špatný olej, dojde nakonec proražení izolace vinutí klimakopresoru.

    Barvivo a olej se bohužel projevují podle nájezdu až za mnoho měsíců od provedení neodborného zásahu. Například jsem potkal auto, u kterého se díky špatnemu typu oleje projevovala náhodně závada klimakopresoru až po 6000km (v nájezdu zákazníka po cca roce). Náhodná závada = snížení izolačního odporu vinutí klimakompresoru ve chvíli kdy se roztočíl a na vinutí se dostal nevhodný olej nejspíš ještě navíc znečištěný otěrem.

    Zde zatím ještě do puntíku platí - kdo chce ušetřit pár tisíc na údržbě, má pak opravu za desítky tisíc.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    W_NOICE78:

    Proto tedy má tesla model 3 ibooster od bosche, který například využívají všechny Renaulty, i když už teď přechází na úplně jinou techniku a princip Continental.

    Btw bod 4 už umělo Zoe před 13lety s pradedeckem dnešních systému.. Takže nějaké marketingove kecy tesly mě moc nedojmou...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Dnes som vyrazal s plnou baterkou a tesla zacala rozumne rekuperovat pri vybiti na 93%, dovtedy som si musel pomahat brzdou
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam