• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    SMRGL: Píšu něco jiného? Ano tyhle rychlo nabíječky nebudou na denní použití, budou srovnatelné třeba s dálničními pumpami. Kde ten výkon potřebuješ. Na běžné dojíždění do práce je to nesmysl. Ale na druhou stranu nabíjení doma přes noc není také efektivní řešení, protože primární je používat zelený zdroj a tedy majoritně slunce (u nás). Ale mi se teď bavíme spíše o sídlištích. Zatím to není na pořadu dne, protože většina smrtelníků z bytovek na to stejně nemá, ale až (když) se dostanou ty elektromobily na nějakou normální cenu, tak to problém začne být. Většina lidí přijede večer domů a začne nabíjet (navíc minimálně v zimě výhradně fosilní energií) Pozor netahat do toho energetický mix, ale počítat jen tu aditivní energii!

    Prostě zatím to limity má docela velké i v té infrastruktuře.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    CUKI: Další, z kterého čiší absolutní neznalost tématu. Tak to prostě dopadá, když neumí člověk pracovat s informacemi. Jak to pak asi vypadá v politickem rozhodovani?

    Možná pro Vaše překvapení - elektromobil pro každodenní použití stačí nabíjet z obyc zásuvky 230V velmi malým výkonem.


    Něco pro studium - ať například nemelete blbosti ohledně telmelinu.. Pokud tedy zvládnete prezvejkat několik desítek článků


    xPARI.cz: Auta na elektriku jsou nesmysl! (rev. 2025-01-24)
    https://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku-jsou-nesmysl.html?m=1
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Hlavně kdyby to tak netlačili na sílu, tak už je elektromobilita dávno někde jinde. Tohle nepřirozené prostředí má za následek to, že vývoj jde naprosto nevhodným směrem.

    Ta infrastruktura bude asi ještě dlouho trvat. Dneska se to staví hlavně tam kde to jde a je tam nějaká rezerva, ale za chvíli dojde na to že budou potřebovat rozšiřovat v místech, kde to tak snadné není a nebo to skoro nejde. A hlavně naše síť není schopná pojmout takové množství nabíjecích stanic. Nedávno jsem četl o nabíjecí stanici 800kW! Možná by bylo dobré těch Temelínů postavit rovnou 10, jinak se máme v zimě na co těšit :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja myslim, ze by sa nic nestalo aj keby sa zakaz zrusil, v roku 2035 uz budu stejne ICE auta irelevantne, lebo pokial bude dobudovana nabijacia infrastruktura, tak odpadne posledna psychologicka bariera, ktorou vodici fosilnych aut trpia, ja uz si popravde neviem predstavit, ze by som mal presadat naspat do auta na ropu, pride mi to zaostala technologia ako tie kone, ked sa presadili automobily :)

    Německé automobilky volají po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory
    https://oenergetice.cz/cista-mobilita/nemecke-automobilove-sdruzeni-kritizuje-zakaz-prodeje-novych-vozu-se-spalovacimi-motory-od-roku-2035
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: skoda ze ten predek a zadek neudelali stejne jako u Junipera ala Cybercab
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Next-Gen BMW iX3 Revealed with 800km Range and Superfast Charging
    https://youtu.be/BTDEmvpB39c?si=jBnBpzj6bCZRJ9Pz
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Refresh S a X bohužel nepřinesl nic moc nového

    Tesla představila facelift Modelů S a X. Esko má rekordní dojezd, největší změnou je cena – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/tesla-predstavila-novy-model-s-a-model-x-nejvetsi-zmenou-je-cena-a-rekordni-dojezd/sc-870-a-235320/default.aspx

    V bodech:

    O 5k USD dražší
    Nejviditelnější novinkou je kamera na předním nárazníku. Má zlepšit detekci výmolů a podobných překážek na silnici.
    Model S Long Range má zvýšený dojezd: z 640 na 660 km. Má jít o nejdelší dojezd, jaký kdy Tesla udávala.
    Větší ticho v kabině – lepší zvuková izolace proti hluku od pneumatik, snížený aerodynamický hluk, lepší ANC (aktivní potlačení hluku).
    Nové osvětlení interiéru, ambientní proužky jsou přes celou palubní desku a kolem dveří, v systému lze měnit barvy a animace.
    A pak drobnosti: nová kola, nová barva Frost Blue, adaptivní osvětlení, více místa pro cestující ve třetí řadě sedadel v Modelu X, vylepšené tlumiče, nové adaptibilní světlomety
    CUKI
    CUKI --- ---
    NIKDAS: Není problém mi to předvést :-D, já se o to snažil docela dlouho.
    Hlavně já na 3f FVE určitě přecházet nebudu protože to nedává smysl. 3f měnič žere v zimě znatelně víc a tím mi snižuje možnost soběstačnosti.

    Mám tam protažen CYKY 3x6 s tím, že až pod parkoviště, kde mám podružný rozvaděč jedu PEN. Tedy mám 2. fázový vodič k dobru na neprioritní nabíjení například.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CUKI:
    Opět, nevíš jak se situace vyvine, když taháš jeden kabel, není problém protáhnout dva.
    Spínání HDO, chytré řízení, komunikace s wallboxem, nabíjení z přebytků, nebo na spotu, ovládání na dálku... možností je milion a řešení taky (třeba bezdrátově), nicméně kabel je kabel.
    CUKI
    CUKI --- ---
    NIKDAS: Ten se mi nepodařilo protáhnout, to byla první volba. Datovej kabel k wallboxu? Odkud a co za data potřebuje?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CUKI: Nevim kolik si myslíš, že ušetříš, ale nedávat tam 5žílu je nesmysl. Když pominu, že se situace může změnit, tak hlavně málokteré auto nabiješ víc než 16A na jednu fázi.

    + Si tam natáhni i datovej kabel
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    CUKI: Např

    CUKI
    CUKI --- ---
    SMRGL: To mě netrápí, to mám počítané. Mám tam cca 25m kabelu od měniče 3x6mm
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    CUKI:

    Přívodní kabel podle délky a zatížení.. Doporučuji elektrokalkulacku..

    CUKI
    CUKI --- ---
    SMRGL: Mě šlo jen o to co tam mám (můžu) natáhnout za kabel a jakou koncovkou to zatím opatřit. Vzhledem k domácnosti s FVE nemá smysl jet na 3f. Proto jsem chtěl znát limity v oblasti elektromobility. 1x32A je víc než jsem čekal to je super. Já jedu stejně jen na 1x25A.
    V domovních (spíše průmyslových) instalacích se používá maximálně 1x20A a i to je poměrně rarita.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    DANYSEK: Ano, ale ta větší modrá, umí 230V - 32 A. Zbytek se dá nastavit v tom přenosném kabelu.

    Produkty, jako Přenosný Wallbox EcoVolter & EcoVolter PRO na nabijelektromobil.cz
    https://www.nabijelektromobil.cz/adapter-cee-3p-32a-ecovolter-pro-ii/

    Každopádně pro takové výkony už je lepší wallbox.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DANYSEK: No jsem si jistej, že se někde používá 1x20A jestli víc to netuším...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Doufám, že se jim ta R2 podaří dotáhnout. A ještě by teda mohli uzavřít s VW partnerství na servisní síť v EU :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    SMRGL: to jsou jednofazove / 230V .... pokud chcs jit pred tech 16A. Cerveny jsou 3x230V/400V trifaz.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    SMRGL: Sorry, ty modrý by měli být karavanove..
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    CUKI: Obyc zásuvka 16A
    Průmyslová i 32A.. Ale tam bych se podíval, zda ten kabel má vidlici do průmyslové zásuvky.

    Třeba kabel ecovolter má možnost připojit koncovku do obyc 230V i do průmyslové..
    Produkty, jako Přenosný Wallbox EcoVolter & EcoVolter PRO na nabijelektromobil.cz
    https://www.nabijelektromobil.cz/prenosny-wallbox-ecovolter-pro-ii-charger--3x32a-22kw-/

    Na obr asi první a druhý zleva
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam