• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIKDAS:
    DZODZO: jo jasny, ja zapomnel na jistic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    toto mam v poslednej fakture:

    Celkové průměrné ceny (dodávka + distribuce) bez započtených slev a DPH:
    Stálý plat: 344,84 Kč/měsíc, VT: 6,83 Kč/kWh

    takze s DPH to bude niekde okolo tych 8 korun, ale mam iba vysoky tarif, stale sa neviem dokopat k zmene sazby :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: Mi konečná cena vychází pod 7kč/kwh, ale je to proto, že máme velkej jistič (3x125A) a relativně malou spotřebu (celé léto jedem z FVE).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: k tomuhle mě zajímá - platí opravdu někdo 8,12kč/kWh (0,33€)? Já platím 4,4, čili 0,18€/kWh. Na bytě, kde je sazba D02 to vychází kolem 6kč/kWh, takže 0,24€
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    k tym cenam za provoz elektrina versus fosilne paliva

    Analýza: Češi platí za elektřinu třikrát více než Maďaři a dvakrát víc než Slováci - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-analyza-cesi-plati-za-elektrinu-trikrat-vice-nez-madari-a-dvakrat-vic-nez-slovaci-40531437
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: O nějakém plošně tu nepadla řeč, naopak jsem dal příklad protože to plošně nemá smysl srovnávat. Ale k tomu 80% tak je započtený celkový ZVÝŠENÝ nárok na tu sít pokud si to pamatuji, teď to nevidím, Ale mám to někde na disku. Tedy nebavíme se o tom co ty zaplatíš ale co ty tím SPOTŘEBUJEŠ NA VÍC.
    Například doma by bylo velice efektivní nabíjet přímo z panelů. Otázkou je jestli se to vyplatí to řešit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak v tom případě poprosím o zdroj já tebe. Zajímají mě jakékoliv zdroje mimo nějaké PR výrobců.

    Čísla jsou orientační, nebude to platit vždy a všude. Ale jen jsem chtěl aby se nemíchali jablka z hruškama.

    A zvýraznil jsem tím podle mě podstatnou informaci, že motory jakékoliv asi o 10% účinnosti jen tak nevylepšíme. Ale ušetřit 10% energie po cestě k tomu motoru není vůbec nemožné a co víc je tam obrovský prostor ve zlepšení JAKOU energií to budeme obsluhovat. To vidím jako nejzásadnější pro všechny paliva. Protože ta doba kdy máme dlouhodobě energetické přebytky z obnovitelných zdrojů tu už klepe na dveře.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ABS: tak v článku píšou 9-24%, ale DC by mělo být kolem 10% a nově se rozšiřující 800V technologie bude ještě méně, takže CUKIho 20% plošně je blbost
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI: Jaká „férová“ čísla? Uváděné hodnoty jsou průměry.
    Je zřejmé, že některé EV jsou méně efektivní a naopak některé spalovací motory mohou dosahovat vyšší účinnosti.

    I kdybychom uvažovali účinnost elektromobilu kolem 70 % a spalovacího motoru kolem 40 %, rozdíl v energetické efektivitě je při reálném provozu stále zásadní.

    Největší ztráty vznikají při pomalém AC nabíjení, hlavně kvůli konverzi v palubní nabíječce – při rychlém DC nabíjení jsou ztráty naopak nejnižší.
    ABS
    ABS --- ---
    JIMIQ: to neni spatny odad koukni sem (https://insideevs.com/features/711659/ev-charger-efficiency-losses/)
    v realu to bude mozna jeste o kousek horsi nebot ono to neni Sit > ACDC> Auto ale casto spise Sit > ACDC > battery charge > batery discharge > car

    Opravdu by mne zajimala celkova efektivita vetsiho hubu jako je napr u D1 u Humpolce vs maly DC charer u Kauflandu. Predpokladam, provozovatele ale nesdili :(
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    k té učinnosti nabíjení 80-85% bych chtěl vidět zdroj :) Podle mě je to 95-97%
    to samé z baterie do motoru a motor samotný

    a na druhou stranu zanedbáváš účinnost těžby, rafinace a dopravy ropy/nafty
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: No v 60 letech 19. století se první společnosti zabývající těžbou černého zlata dostali k pozemkům s ropou tak levně, že ty pozemky měli mnohem menší hodnotu než neznečištěná půda. Někdy ji prý dostali jen tak navíc zadarmo. :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: Myšlenka zajímavá a nesmyslnost nechci rozporovat, ale stálo by za to uvádět fér čísla při porovnávání. Tedy uvedu některé věci které mi tam chybí a nesedí.

    1. bych uvedl fakt že nejzásadnější informace je vždy kde se ta energie spotřebovává a z jakých zdrojů. To s tím výpočtem strašně zamává a v dnešní době je (bude to) veliký gamechanger.

    2. účinnost moderních naftových i benzínových motorů (na pohyb) je mnohem vyšší u TSI se uvádí až 40% u 1.5 i-VTEC Turbo i malinko přes.
    U nafty třeba Mercedes-Benz 220d uvádí 42-46%

    3. když už to tak počítáme je dobré zmínit že jen na poslední štaci tedy u DC rychlo nabíjení baterie máš účinnost třeba jen 80% u pomalého AC je to o cca 5% lepší.

    4. z baterie do motoru jsi zase na 90%

    5. účinnost toho motoru samotného je přes 90%

    Tedy jen na té poslední štaci jsme u BEV na nějakých 65%. Podle mě je tedy výhoda těch ICE v tom že máš větší možnosti optimalizovat a udržovat tu energii. V tomhle je tedy výrazný prostor pro zlepšení jak u BEV tak ICE. I když technologie motorů zůstane stejná.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: Pro lepší představu, jak efektivní je dieselové auto:
    1 litr nafty obsahuje přibližně 10 kWh chemické energie.
    Z toho se na skutečný pohyb přemění jen 2,5–3 kWh – zbytek motor spálí ve formě tepla.
    Celková „energetická cena“ to je od težby po distribuci 1 litru nafty je je pak cca 13–17 kWh.
    Elektřina by musela být tak 3×–4× levnější, nebo nafta/benzín 3×–4× dražší, aby to dávalo smysl z hlediska čisté energie.
    Proč jsou pohonné hmoty cenově dostupnější než elektřina?
    1. Masová infrastruktura = dávno zaplacená
    Distribuce a výroba nafty jsou extrémně optimalizované, roky zaběhnuté, s minimálními maržemi.
    Sítě čerpacích stanic jsou plně vytížené, zatímco rychlonabíječky (UFC) jsou drahé a často poloprázdné.
    2. Na naftě stát vydělává → stabilní příjem
    Cena nafty zahrnuje:
    Spotřební daň (~10 Kč/l)
    DPH (21 %)
    Stát si tak chrání příjem. U elektřiny pro EV sice zatím není spotřební daň, ale stejně platíš DPH, distribuční poplatky, poplatky za přenos a další fixní náklady.
    3. Elektřina má více složek
    Při veřejném nabíjení platíš: cenu samotné elektřiny (např. 3 Kč/kWh z OZE nebo 6 Kč z mixu)
    přenosové a distribuční poplatky (3–5 Kč/kWh)
    náklady na výstavbu sítě, zisk provozovatele, roaming, atd.
    Výsledná cena: 13–25 Kč/kWh
    4. Neexistuje uhlíková spravedlnost
    Výroba 1 litru nafty spotřebuje dalších 3–7 kWh energie, ale to se v ceně nijak neprojeví.
    Spalovací auta tak mají skrytý systémový bonus – ekologické externality nejsou v ceně paliva vůbec započítány.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    W_NOICE78: na tom je videt, jak mame drahou elektrinu, kdyz litr nafty stoji mene (kdyz nepocitam spotrebku, dph a dph ze spotrebky) jak 7 kWh elektriny :-(
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI:
    musis se na to divat trochu jinou optikou i kdyz to ted ekonomicky nevychazi tak k ty spotrebe musis pridat další faktory, třeba emise nebo zdravotní externality.
    Ten mrnavy Buzz ma hmotnost 2.7t oproti Multivanu T6.1 2.0TDI 110kw, ktery vazi kolem 2.5t
    Prumerna spotreba Buzze je 25kw/h na 100km to je jak 8,5l nafty na 100km, stejnou spotrebu ma i ten 110kw Multivan
    Jenze na vyrobu 1 litru nafty potrebujes cca 3-7 kWh a to uz je hodne drahej provoz.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jo a ještě: u mě hodně ovlivňuje použití FEV to, že 4 dny v týdnu dělám z domova. Pokud bych dojížděl do práce denně a dělal klasicky 9-17, tak bych mohl využít maximálně 10 kWh baterku a tím by s velkou pravděpodobností využití FVE kleslo.
    Třeba soused už z FVE nedobíjí, prostě spoléhá na noční proud.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    W_NOICE78: Asi se to bude lišit typ od typu, ale v loňském modelovém roce se zapracovalo právě na servisovatelnosti už na lokální úrovni.

    Bohužel schémata u vysokonapěťového VAG jsou asi naschvál částečně skrytá, takže na konkrétní pojistku tam nevidím. Ale z toho tvého příspěvku je mi jasný, že se to díl 0Z1915604H. Zbytek kódů jsou baterie

    Jedna věc je drahý díl (typicky pojistka baterek, ložisko v motoru), ale druhá je, jestli ten díl jde vyměnit přímo v servisu anebo se musí vyndat celá soustava a poslat někam do fabriky.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Jakych drivejsich baterii? ID.4 a Enyaq jsou 5. let stary EV. Point je v tom, ze jen za tu OEM pojistku si VAG uctuje 3000 EUR
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    CUKI: Ano, veřejně je to hodně drahý. Zajímalo by mě, jak tu svojí cenovou strategii pro dají velcí dodavatele typu ČEZ, Před a e.ON plebejům.

    Jinak my máme hodně nabíjecích stanic na množství vozidel, podobně jako čerpacích stanic. Ale bohužel tady vůbec nefunguje ta tržní elasticita, jako u prodejců fosilních paliv.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam