• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    JOHNIEZ: tady na to mám takovej rozporuplnej názor.
    Vyhánění aut z měst přechází obzvlášť u nás (jižní Říše) v opravdovou melu.
    Z parkování pro auta se doteď stávaly pruhy pro cyklisty, který (ač jsou prázdný) omezoujou i provoz MHD. Pak přišla vlna elektrokol, kdy pro nářaďovnu a řadu stojanů obětovalo město i dvě místa na sektor.
    Onehdá jsem se pozastavil nad tím, jak u nás na maloměstě (50k obyvatel) na vlakovém nádraží zastavěli parkování pro invalidy nabíječkou a garáží/přístřeškem na elektrokola.
    To se mi příčí. A pak vzali další místo pro elektroauto. Stojí o to nèkdo?

    Stejně tak nadpočetné předražené nabíječky s vyhrazenými místy a sledováním kamerami ve vyloženě rezidentních oblastech města.
    V Říši nejsou k věku řidiče vztažené povinné zdravotní kontroly, takže řídí každej, kdo ještě chodí.

    Před domem s 20 partajemi nejnižší příjmové kategorie stojí 20 aut. Ejhle, elektrizujeme, dvě z nich ubydou ve prospěch nabíjení.
    NIKDO z domu nebo přilehlých ulic na elektroauto nedosáhne, a kdyby jo, tak si vytáhne prodlužku - PROTO TAM BYDLÍ, v sociálním bydlení - ale dva byty už nezaparkují.
    A pro nepravidelný odjezd z bydliště (dialýza, vyšetření, rehabilitace) to budou staroušci, kteří jen tak tak zvládají svůj den bez chodítka a bez pomoci vnoučat.
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    NTR23: přesně o tom mluvím. Mám dobíjení ze soláru v práci zdarma, na okreskách denně bezstarostně pohoním ego v lehké zadokolce.

    Přitom v kasičce zůstanou čtyři pětiny sumy za palivo a kdovíkolik za oleje, svíčky, rozvody, brzdy...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NIGHTHUNTER: Používám ho na stěhování. Tzn převážení různého bordelu do hmotnosti cca 500kg.. Trasa přibližně 60km. Z toho 1/3 silnice první třídy (rychlost většinou něco málo přes 100km/h), 1/3 silnice nižších tříd (rychlosti mezi 50-70km/h), 1/3 dálnice (maximálka 120km/h).

    Průměrná spotřeba pod zatížením cca na celé trase kolem 28-30kwh/100km. Jen na dálnici se dostávám na nějakych 34-35kwh/100km. Pokud jedu město, nebo nižší třídy silnic, klesa spotřeba pod 24kwh/100km.

    Auto má zajímavý ukazatel dojezdu. Při skoro plném nabití ukazuje dojezd podle mé aktuální spotřeby = 361km, dojezd při optimální teplotě ve městě = 414km, dojezd při teplotě 5°C na dálnici = 197km.

    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    SMRGL: Jaka byla prumerna spotreba pri jakym pouziti? Zkousel jsi i plne nalozit? A co pak pripadne ten predni nahon a vykon? Diky moc
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Teď mám pujceneho Mastera E-tech s vyuzitelnou kapacitou 87kwh. Najel jsem s ním uz skoro 700km.

    Nějaké dotazy, než ho vrátím?
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    JYRKA: a jakej je zdroj? prijde mi to dost malej vzorek tech 4956 na NPS pruzkum
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STETKINS: V Nemecku. Tam to skore zrusili v roce 1945
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    JYRKA: a průzkum na ten xpeng je dělanej jen v číně? Skoro bych řekl, že hlasování pro nespokojenost by tam lidem pokazilo social score :-D
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CEEFA: Je otázka jak moc se v tom průzkumu odrážejí Muskovy politické projevy
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    JYRKA: zajimavej je ten YoY propad u tesly - NPS za rok z 65 na 50 to se fakt moc nevidi... i kdyz teda 50 je stale povazovany za jeste ok vysledek
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NTR23: Když jsme u spokojenosti…
    Tohle je průzkum spokojenosti s EV po značkách.
    Stellantis je top 😂

    NTR23
    NTR23 --- ---
    Na LinkedIn jedu pravidelný měsíční seriál s reálnymi daty pod hashtagem #jezdimnaelektrinu. Protože jsem nedávno i tady zminil spokojenost s BMW i3, tak možná vás také budou zajímat reálná data z provozu elektromobilu u rodinného domu s FVE na střeše.

    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    NTR23: potvrzuju i3 motokára, má spoustu místa, je lehká tudíž super spotřeba, která při domácím nabíjení dostává auto do snových cen na kilometr. Mám tam dlouhodobě 14 kWh a jezdím vyloženě agresivně. Dá se jezdit za 10-12 v létě.
    Pes (labrador) se vejde v pohodě, jen to má vysoko. Kouli imho neumí. Skateboard je (oproti obecnému přesvědčení) z hliníku, zadní vana je tenoučká, příčníky taky a moc vysoko, viz foto. Na střechu bych nic nedával, našlo mi to jen přísavkovou montáž na ten kevlar a to je za mě no-go.

    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Vtipne je, ze to tak nejak opravdu bylo. V letech 1900 vetsina aut v nekterych mestech USA byla BEV (v Evrope jsme jeste jezdili na konich). Problem byla degradace baterii, cena a vysoka vaha ... a tak vyhrala nafta.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Naše děti se jednou budou smát, v čem prehistorickém jsme to jezdili a že to někdo byl schopný obhajovat.

    Ve filmech se ICE auto bude používat jako alegorie roztomilého old school, něco jako když Hank Moody v Californication používal psací stroj místo počítače.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    FINSON: Ioniq 6 je taky.
    FINSON
    FINSON --- ---
    IV0: Tak tím líp. To Mitsu byl sedan, tak to možná hrálo roli, jestli ty kola vzadu nefungovaly trochu jak brzdný padák :-)
    IV0
    IV0 --- ---
    FINSON: Kola na kouli vozím běžně, tam je překvapivě vliv na spotřebu skoro nulový.
    FINSON
    FINSON --- ---
    IV0: Tak s tímhle tak nějak počítám, stejně jako když jsem měl benzínové Mitsubishi, co jezdilo za 6 litrů, tak se 4 koly na nosiči vzadu na kouli to bylo za 10 :-) Ale dobrý vedět, že ten nárůst spotřeby je u BEV jiný než u ICE, někde jsem to na Nyxu nedávno zachytil, jenom to teď nemůžu najít - díky vyšší efektivitě BEV pohonu (BEV žere výrazně míň v nižších rychlostech a s rostoucí rychlostí lineárně roste spotřeba, nemá ten sweet spot na ~90 km/h jako ICE).
    IV0
    IV0 --- ---
    FINSON: Mam Ioniq 6, což je hodně aerodynamické auto, jsem zvyklý jezdit okolo 160km/h na dálnici se spotřebou okolo 20kWh. Když ale připojím velký vlek (výška 230cm) s plachtou, tak při 160km/h mi to žere skoro 50kWh. Abych se dostal na 20 kWh, tak musím poslušně 80km/h za kamionem :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    VLASTIS: a pokud to jde, tak rovnou třífázovou. A wallbox by byl jistější volba, samozřejmě
    FINSON
    FINSON --- ---
    VLASTIS: To možné je, bezva, díky!
    VLASTIS
    VLASTIS --- ---
    FINSON: Normální zásuvky nejsou stavěné na dlouhodobou zátěž. Pokud je to jen trochu možné, vytáhni si nabíjecí zásuvku nově přes chránič a samostatný jistič.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ako sme tu pred casom riesili ze u toho pomaleho nabijania su vacsie straty, tak som vypozoroval ze ked nabijam 5A tak mi ukazuje dobijanie 2km/h, ale ked to nastavim na 7A tak uz je to 5km/h, t.j. zvysim nabijaci prud ani nie o polovicu, ale rychlost nabijania sa zvysi dvojnasobne
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FINSON: BMW i3 neumí kouli, co vím
    NTR23
    NTR23 --- ---
    FINSON: Jako normální spotřebič ano, ale ten proud tam teče tou ponou rychlosti třeba deset hodin. A to už může být problém.
    FINSON
    FINSON --- ---
    JYRKA: Uhm, myslel jsem právě, že při nabíjení ze sítě 220V si to auto vezme proud jako "normální" spotřebič, do těch 10A - nejde to v SW nastavit? Dobrá otázka, o těchhle věcech z praxe právě nic nevím.

    Menší auta - ID.3, BMW i3 - super, proč ne. Na kouli potřebuju těch standardních osobákových 50 kg, to snad zvládnou všechna, ale kdyby na to u ID.3 fakt došlo, tak to ještě zkontroluju :-)

    Jak jsem tady psal, že Caddy už asi nebude stran nákladového prostoru tolik potřeba, tak zrovna včera večer mi žena připravila nálož, že jsem se bál, že to do toho auta nenarvu :-) No ale to je tak vždycky, kdybychom měli dlouhého zvýšeného Tranzita, tak ho naplníme taky, s tím takhle nemůžu kalkulovat. Jinak fakt jezdíme tři a malý pes, spíš potřebujeme místo na bágly, pár přepravek a sem tam kola - ty bych právě řešil nosičem na kouli, když tak, a větší věci na vozík, to zase není tak často.
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    CERMI_FOX: tatík má nějakýho Renaulta elektrického co má tuším 85 kW baterku a to reálně ujede přes 400 km.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Já kopu za BMW i3. Je to vevnitř větší než zvenku. Ale je to pro čtyři. Pes se asi vleze. Baterie 37kWh. Spotřeba ted v lete 11-15 kWh/100.

    Taková příjemná motokára.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam