• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: jo jenže to chteji do Tesly jen lidi co Teslu nemají :)
    LAUNCHER: on je i problém v tom jak k cenam pristupuje legacy kdy delaji dealy na 2+ let ale za ty dva roky spadne cena klidne na 50% , to se pak blbe zlevnuje pokud revidujes kontraky jednou za 2 roky v takhle rychle se vyvíjejcím se prostředí
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé!

    Tesla could launch CarPlay support 'in the coming months', per report - 9to5Mac
    https://9to5mac.com/2025/11/13/tesla-carplay-support-launch/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Automakers' share of China NEV market in Oct: BYD leads with 23.1%, Tesla drops out of top 10 - CnEVPost
    https://cnevpost.com/2025/11/12/automakers-share-china-nev-market-oct-2025/

    Tesla's October retail sales in China came in at 26,006 units, marking its lowest level since November 2022, according to data released by the CPCA on November 10.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Je to tak.

    1) Ta váha u toho moderního EV/ICE/autobusu/tramvaje tam ale není ze srandy.

    2) Dnešní komunikace se staví a rekonstruují úměrně těžším vozidlům a rostoucí intenzitě dopravy.

    3) Samořiditelná sdílená EV to posunou. Létající auta to posunou. Dynamické linky samorizenych EV busů to posunou. Sdílená kola to posunula, proč ne, i já jsem za ně rád a využiji kde mi to dává smysl. Atd.

    4) Hele já mám paniku rád, ale trust the engineering. Mobilita obyvatel je dneska úplně jinde než před pár lety a to i v našem skanzenu. Díky za to.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    LAUNCHER: Zastánci spalováků si často neuvědomují, že jejich vysněný Kodiaq nebo Superb Combi 4×4 TDI váží téměř 1,9 tuny.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Moje 2t SUV opotřebovává silnici cca 16x více než 1t. Je to smutné, ale taková je prostě fyzika.

    18t autobus pak opotřebovává silnici cca 2000x více. A tramvaj, ač jede po kolejích, poníci silnici cca 1000x více. Navíc umí otřesy poničit i domy okolo.

    Nic z veřejné dopravy tedy samozřejmě neodveze tolik lidí jako osobní automobil, přepočteno na kilometry a poničení vozovky. Jistě se tedy shodneme, že autobusy a tramvaje, měřeno prísnou optikou poničení silnice a ničím jiným, zatížit maximální možnou daní, ne-li zakázat.

    Navíc, z vlastní empirické zkušenosti, ty silnice měla nejvíc zničené levice. Tak tu zakázat rovnou. Oni vymýšlí různé jednostranné krávoviny a intenzivně nepracují, tudíž na ty krávoviny mají spoustu casu. Ale pak není ani ta opravená silnice, no.

    Po které by mělo jezdit vše výše uvedené, pouze hlídat nepretizenost nápravy a případně provedení těch kolejí (tramvaj).

    TLDR: Cyklofašisti a netáhla všeho druhu zpět do svých boards, tady za to bude lítat ban hammer. Díkec.
    MAGE
    MAGE --- ---
    SUMAC: Ideálně počet ujetých km (míra užití) * váha (míra opotřebení vozovky) * emise (míra znečišťování prostředí)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SPEEDY: tak cestě z asfaltu je celkem jedno kdo po ní jedzí, pokud to má dvě tuny tak se to opotřebovává stejně.

    Co zavedeno Norsko tuším a co je potřeba všude je prostě danit osobní mobilitu od kilometrů pro všechny stejně plus na to ještě daň za CO2.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já na to nekoukal na celý, ale standard v zacházení s novinářským autem je trochu jinde než u auta půjčeného “od někoho”. Ale furt se samozřejmě vyhýbáme čemukoliv, co to auto může doopravdy poškodit - nicméně jet s tím po rozbitý okresce na plnej knedlík je normální a nezbytný.

    A větší pořady/kanály si můžou dovolit jiny level. My plebejci s půjčeným Bentley mame strach z každého obrubníku, TopGear ho muže vzít na polňačku a jezdit tam kilo pade.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    DZODZO: To je jeho dlouholetá image a je v tom konzistentní. Dříve teda hodně do videí cpal business model toho carwow jako agregátor dealerů. To naštěstí vymizelo.

    Ale ta jeho vtipnost už je po letech trochu ohraná.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NTR23: myslis to ako sa k tym autam chova? spomina tam ze su to novinarske verzie a ze tie su presne na to, mozno by vedel ID BOBASH potvrdit, ze sa testuje aj odolnost
    NTR23
    NTR23 --- ---
    DZODZO: Ten chlap mě sere. Do svého auta bych ho nepustil. 🫣
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na pandicke som sa ucil soferovat, tie tlacitka na okamzite vypnutie asistentov su genialny napad, ale niektore dalsie veci by mi tam trochu vadili, v tejto kategorii zatial stale vedie renault 5

    Why everyone will buy this car
    https://www.youtube.com/watch?v=ImP0RKhdp2Q
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    VW ID. UNYX 08 unveiled: 5-meter EV, dual motors with 700 km range
    https://carnewschina.com/2025/11/10/vw-id-unyx-08-unveiled-5-meter-ev-dual-motors-with-700-km-range/

    The ID. UNYX 08 will come in single-motor and dual-motor versions. The single-motor variant produces 230 kW, while the dual-motor setup features front and rear motors rated at 140 kW and 230 kW, respectively. Both variants utilise lithium-iron-phosphate (LFP) battery packs supplied by CATL, although specific capacities have not been disclosed. Claimed CLTC pure electric range exceeds 700 kilometres.


    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FAEKAL: nejlepvnejsi dc je Tesla za 9.20kč s dph ve špičce a 7,90kč mimo špičku. Pro non tesla auta jsou pak ceny vyšší netuším přesně. dalsi nejlepvnejsí je 50kw Lidl. Casto nabijím na futurego 22kw dc za 8kc s dph , ale moc jich asi nebude ..
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Prej se rozjela výroba BMW ix3 v Maďarsku, sice se zpožděním, ale přece
    FAEKAL
    FAEKAL --- ---
    Tak se už taky hlásím mezi vás:)
    V neděli jsem na jižní Moravě nasál tohodle prcka.
    Je to 10/2018 s 94aH čistá elektrika. Předchozí majitel se o to krásně staral a garážoval, takže na mě působí dojmem nového vozu.
    Zatím mám najeto cca 300 km, ale je to neskutečně zábavný auto. Mám na tom letní gumy, vzadu 175ky, tak na dojetí jednoho léto.
    Trochu jsem se po cestě bál, že to bude plavat, protože byl neskutečněj ceďák a venku asi 4°, jel jsem po dálnici max 120. Blíž k Praze se to pak zlepšilo, tak jsem to trochu otestoval a kupodivu to vůbec neplave. Prý nejlepší gumy jsou 195, tak asi půjdu do nich. Nicméně mám ještě další novou sadu kol s novým zimním obutím, tak to musím co nejrychleji přezout. Poradíte kde se dají v Praze koupit ty gumové bloky na hever?
    Nejlevnější DC nabíjení předpokládám Lidl plus? Zařizujeme v práci wallbox, ale bude až koncem příštího týdne.

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Front Drive Unit Failure – Mercedes EQC

    We are once again seeing the same repeating failure pattern on ZF asynchronous induction motors: coolant intrusion through the SiC mechanical seal. Although induction motors are, by design, more durable and more sustainable than PMSM units (in terms of serviceability and long-term stability), several OEMs (Audi, VW, Mercedes) have complicated reliability by introducing an unproven and fundamentally flawed SiC seal technology. This failure repeats across all iterations.

    Dear OEMs – it is time to abandon SiC mechanical seals permanently.

    On the EQC, most bearings are commercially available except for one specific type. The overall layout of this drive unit is very similar to the EQV motor, though not identical.

    In the photo you can clearly see severe wear of the sealing surface all the way down to the housing, which caused vibration and coolant leakage. The stator windings show initial mechanical damage, while the bearings are completely compromised – burnt and contaminated with oil. (Coolant did not directly affect the bearings in this case.)

    OEM pricing:
    •Remanufactured unit: ~€2,500 + VAT
    •New or newer revision: ~€4,200 + VAT (labor not included)

    Unlike the Tesla LDU, this motor cannot be permanently repaired due to the weak design of the sealing area, where it is not possible to apply our graphite-type long-life seal with rotor machining.
    (However, if someone has a faulty motor they are willing to donate for parts, we could attempt to engineer a prototype solution.)

    Technical details:
    •Part number: A2933406800
    •OEM pricing: €2,500–€4,200
    •EVC repair/reman price: €2,500–€3,800
    •Motor manufacturer: ZF
    •Seal supplier: KACO? (likely) not commercialy available for purchase

    Mileage: 120,000km

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam