• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: jo jenže to chteji do Tesly jen lidi co Teslu nemají :)
    LAUNCHER: on je i problém v tom jak k cenam pristupuje legacy kdy delaji dealy na 2+ let ale za ty dva roky spadne cena klidne na 50% , to se pak blbe zlevnuje pokud revidujes kontraky jednou za 2 roky v takhle rychle se vyvíjejcím se prostředí
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Tak schválně, za kolik se bude prodávat u nás?

    GWM Ora 5: Nové elektro-SUV za 390 tisíc korun míří na čínský trh | EV Magazin
    https://www.evmagazin.cz/gwm-ora-5-nove-elektro-suv-za-390-tisic-korun-miri-na-cinsky-trh
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    OT: Mne teda v chatgpt vyslo porovnani 1,5t auto vs 13t trojnapravovy autobus jako 790x :) pneumatiky muzou pry mit vliv 20-30% (ale nechce to pocitat presne a me uz to taky nebavi :D )
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Čína chce omezit extrémní zrychlování nových automobilů - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-cina-chce-omezit-extremni-zrychlovani-novych-automobilu-40548742

    Vozidla by tak po každém nastartování mohla být například v Eco či jiném hospodárném režimu, zatímco plné schopnosti by mohly být odemčeny až po přepnutí do jiného jízdního režimu. Požadavky nového návrhu tak mohou být dosaženy například jen úpravou softwaru.

    to je rozumny navrh, ja tiez vacsinu casu jazdim na chill, nie je totiz problem zrychlit, ale ubrzdit :)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    Jsme hodne odbocili od "toho bohda nebude, aby elektroauta jezdily lacine" k vrstvam vozovky a jejich zatizeni :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: Též by mě zajímalo.

    O všem dole jsem nevěděl, naštěstí mám chytré kamarády. Tzn zmínil jsem, že sice "nekouří" je super, ale že mě mrzí váha EV a dostal jsem mini přednášku takto.

    Určitě to bude v praxi mnohem složitější, ale obecně.

    Jestli to chce nějaký dopravák nebo stavař zkorigovat, tak mu zatleskám a podekuji.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Ha, mám i graf.

    Building the right roads for the right loads - Rutgers CAIT
    https://cait.rutgers.edu/building-the-right-roads-for-the-right-loads/

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: Za trest k tomu pls hoď graf, jsem jen na mobilu...
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: Jeste jedna vec, nelze delat zatizeni s rozvahou jedna naprava jako jedna naprava, ten autobus bude mit vetsi stycnou plochu jednak sirsima pneumatikama a jednak velkym prumer a jejich balonovosti.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Díky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: The fourth power law (also known as the fourth power rule) states that the stress on the road caused by a motor vehicle increases in proportion to the fourth power of its axle load. This law was discovered in the course of a series of scientific experiments in the United States in the late 1950s and was decisive for the development of standard construction methods in road construction.

    Fourth power law - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_power_law
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: True. Dole o tom i píšu, já bral 2 tuny. Odpovídal jsem s 1t pro snadnost výpočtu. Ani ta fabie pokud v ní sedíš.
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Puvodne jsem se nechtel do diskuze poustet, nejsa stavar. Ale jako sotouse me trklo do oci neco jineho. 18t ma 12m autobus, kdyz je totalne natriskanej (100 dospelych chlapu) a 1t nema ani "blba" Fabie, kdyz je prazdna. V EV klubu tedy dam za priklad Nissan Leaf o 1,6 t.
    Takze budme fer a pocitejme autobus 13t a osobak 1,5t ;-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: Ještě dodám, že ojeté elektromobily budou levnější než spalováky.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Tak ty tady hlásíš nějaké svoje pravdy, tak předpokládám, že je máš něcím podložené.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: To by se nemělo stát, protože zároveň s tím budou města muset investovat do veřejné dopravy a rozvíjet robotaxi. V budoucnu tedy ve městě vlastní auto skoro nebudeš potřebovat. Samozřejmě to závisí na našem ekonomickém růstu. Pokud budeme „pátou kolonou“, půjde to těžko.
    Například v Singapuru si musíš koupit oprávnění k vlastnictví vozidla, ale to už je jiný extrém.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: Moje empirická zkušenost je taková, že se nenechavam ukolovat random ID z Nyxu. Hledej, když Ti to takhle nestačí.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pozor, na průjezd toho autobusu nebo nákladního auta je moderní komunikace stavěná. Ale dobije jí průjezd o 20% přetíženého autobusu nebo spíše nákladního auta, viz odstavec skoro dole.

    Nechci z toho mít propagandu proti busum, leckde a pro leckteré účely jsou nejlepší řešení a počítá se s nimi.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: No, empirická zkušenost tomu neodpovídá. Máš nějaký lepší zdroj než zkoksovaný autocomplete?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: "Krátká odpověď: Autobus o 18 tunách neunaví silnici 18× víc než osobák o 1 tuně — ale několik tisíckrát víc.

    Proč?

    Pro posuzování opotřebení vozovky se používá čtvrtá mocnina nápravového zatížení (tzv. 4th power law).
    Opotřebení vozovky roste přibližně se čtvrtou mocninou zatížení jedné nápravy.


    ---

    ❗Příklad: 1t osobní auto vs 18t městský autobus

    Uvažujme typické hodnoty:

    Osobní auto 1 t

    2 nápravy, každá cca 0.5 t


    Městský autobus 18 t

    2 nápravy, typicky přední ~6 t, zadní ~12 t (na dvojmontáži)



    Opotřebení počítáme pro každou nápravu zvlášť a sečteme:

    Osobní auto:

    Náprava 0.5 t → (0.5)^4 = 0.0625

    Dvě nápravy → 0.125 jednotek opotřebení


    Autobus:

    Přední náprava 6 t → 6^4 = 1296

    Zadní náprava 12 t → 12^4 = 20736

    Celkem → 22032 jednotek opotřebení



    ---

    📌 Srovnání

    Když porovnáme opotřebení:

    Autobus vs osobák:

    22032 ÷ 0.125 = ≈ 176 000× více opotřebení


    ---

    💡 Reálné závěry

    Jeden průjezd městského autobusu způsobí desetitisíce až statisíce krát větší poškození než osobák.

    Proto se říká, že drobná změna hmotnosti těžkého vozidla má dramatický efekt (např. 20% přetížení může znamenat dvojnásobek opotřebení).

    Běžné městské komunikace jsou stavěné, aby to snesly – ale silnice s autobusovými linkami stárnou nejrychleji, hlavně kolejové vyjeté pruhy u zastávek.



    ---

    Pokud chceš, spočítám to přesněji pro konkrétní typ autobusu (Iveco Urbanway, SOR NB18, Solaris atd.) nebo pro různé hmotnosti osobních aut."

    ChatGPT - Opotřebení silnic vozidly
    https://chatgpt.com/s/t_69170e7c37e48191b2e41bc20352b7b1
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam