• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Stát by měl motivovat k rychlejší obnově vozového parku, především směrem k bezemisním vozidlům. V rámci EU patříme mezi tři nejhorší země. Bezemisní auta tvoří jen asi 9 % z celkového počtu. Proto momentálně nevidím důvod zavádět daň za ujetý kilometr nebo spotřební daň z elektřiny při nabíjení.
    Pokud se bude tento podíl výrazně zvyšovat, pak se o tom dá uvažovat. Ale současně by měly být více znevýhodněny spalovací motory a jejich vjezd do měst by měl být omezen nebo zakázán.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Fajn, ale v tom případě to pojďme počítat z míry zatížení, kdy auto s 3t zatěžuje/poškozuje silnici tuším cca 16x víc, než auto s 1t a autobus cca 10000x víc…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DIM_: dřív nebo později to přijít muselo. Ta částka je šíleně velká optikou EV, ale vlastně u spalováků je to ještě více (spotřebka + dph ze spotřebky), takže to asi smysl dává. Stát si přeci nenechá jen tak vzít zdroj příjmů, to by byl velmi nebezpečný precedens, když to vezmu velmi idealisticky, tak z něčeho je třeba tu infrastrukturu udržovat.

    Lidi autama jezdit nepřestanou, ne kvuli ani ne koruně za km, zvlášť když kvůli té koruně nepřestali jezdit s ICE autama. Jen je to víc vidět, což beru pozitivně - ať jsou všechny daně (a v ČR prostředí odvody) vidět na první pohled, třeba se lidi začnou více zamýšlet, jestli je takové současné daňové zatížení v pořádku vzhledem k poskytovaným službám.

    Jestli to bude vybírat domácí stát nebo stát, ve kterém jedeš, je už technikálie, dost možná se to odečte s opačným případem, kdy polák pojede po české silnici. V nejhorším případě se pak zavedou krabičky pro každou zemi :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Všichni chceme z něčeho stavět a udržovat silniční a dálniční síť.

    Spočítano částečně i z nájezdu mi to asi smysl dává, ale tohle bych radši přenechal expertům na dopravu.

    Tím myslím například absolventa Fakulty dopravní, který pracuje v oboru posledních 10let+. Určitě ne "taky expertku", která o tom akorát přečetla fantazijní knížku.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    JIMIQ: To uz tu bylo…
    [SPEEDY @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    A tyjo mne to moc slysl nedava.. ja si dokonce myslel, ze tomu clanku nerozumim, protoze to zni jako velka konina i na UK:))

    Vcera sem jezdil po Polsku a bral kwh za 18 Kc a jezdil po PL silnicich. Proc by z toho melo Cesko neco mit?

    Co kdyz lidi pomalu prestanou jezdit autama, tak kde bude ‘muset stat brat’?

    Atd atd atd. Mnohem vic otazek nez odpovedi.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Velká Británie nová daň na elektromobily - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/spravedlivy-system-pro-vsechny-ridice-na-elektromobilisty-ce/r~b1853e82c09b11f0a065ac1f6b220ee8/?

    v principu souhlasím, stát si peníze někde vzít musí, ale tvl 50 halířů na kilák? 25 by mi připadalo jako horní hranice, 10 realistických. Ať se to klidně zvyšuje s inflací
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SEJDA: PHEV battery is the new Catalytic converter...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Dalsi duvod proc jsou PHEV nesmysl .. baterie uz je dost draha, aby se vyplatila ukradnout, a pritom jeste i dost lehka, aby se dala odnest

    Policajti hlásia zvýšený počet krádeží autobatérií z áut v bratislavských uliciach | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/clanok/kYzJ57K/v-bratislave-sa-rozmohli-kradeze-autobaterii-z-aut-konkretnej-znacky-policia-po-zlodejoch-patra/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé!

    Tesla could launch CarPlay support 'in the coming months', per report - 9to5Mac
    https://9to5mac.com/2025/11/13/tesla-carplay-support-launch/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Automakers' share of China NEV market in Oct: BYD leads with 23.1%, Tesla drops out of top 10 - CnEVPost
    https://cnevpost.com/2025/11/12/automakers-share-china-nev-market-oct-2025/

    Tesla's October retail sales in China came in at 26,006 units, marking its lowest level since November 2022, according to data released by the CPCA on November 10.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Je to tak.

    1) Ta váha u toho moderního EV/ICE/autobusu/tramvaje tam ale není ze srandy.

    2) Dnešní komunikace se staví a rekonstruují úměrně těžším vozidlům a rostoucí intenzitě dopravy.

    3) Samořiditelná sdílená EV to posunou. Létající auta to posunou. Dynamické linky samorizenych EV busů to posunou. Sdílená kola to posunula, proč ne, i já jsem za ně rád a využiji kde mi to dává smysl. Atd.

    4) Hele já mám paniku rád, ale trust the engineering. Mobilita obyvatel je dneska úplně jinde než před pár lety a to i v našem skanzenu. Díky za to.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    LAUNCHER: Zastánci spalováků si často neuvědomují, že jejich vysněný Kodiaq nebo Superb Combi 4×4 TDI váží téměř 1,9 tuny.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Moje 2t SUV opotřebovává silnici cca 16x více než 1t. Je to smutné, ale taková je prostě fyzika.

    18t autobus pak opotřebovává silnici cca 2000x více. A tramvaj, ač jede po kolejích, poníci silnici cca 1000x více. Navíc umí otřesy poničit i domy okolo.

    Nic z veřejné dopravy tedy samozřejmě neodveze tolik lidí jako osobní automobil, přepočteno na kilometry a poničení vozovky. Jistě se tedy shodneme, že autobusy a tramvaje, měřeno prísnou optikou poničení silnice a ničím jiným, zatížit maximální možnou daní, ne-li zakázat.

    Navíc, z vlastní empirické zkušenosti, ty silnice měla nejvíc zničené levice. Tak tu zakázat rovnou. Oni vymýšlí různé jednostranné krávoviny a intenzivně nepracují, tudíž na ty krávoviny mají spoustu casu. Ale pak není ani ta opravená silnice, no.

    Po které by mělo jezdit vše výše uvedené, pouze hlídat nepretizenost nápravy a případně provedení těch kolejí (tramvaj).

    TLDR: Cyklofašisti a netáhla všeho druhu zpět do svých boards, tady za to bude lítat ban hammer. Díkec.
    MAGE
    MAGE --- ---
    SUMAC: Ideálně počet ujetých km (míra užití) * váha (míra opotřebení vozovky) * emise (míra znečišťování prostředí)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SPEEDY: tak cestě z asfaltu je celkem jedno kdo po ní jedzí, pokud to má dvě tuny tak se to opotřebovává stejně.

    Co zavedeno Norsko tuším a co je potřeba všude je prostě danit osobní mobilitu od kilometrů pro všechny stejně plus na to ještě daň za CO2.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já na to nekoukal na celý, ale standard v zacházení s novinářským autem je trochu jinde než u auta půjčeného “od někoho”. Ale furt se samozřejmě vyhýbáme čemukoliv, co to auto může doopravdy poškodit - nicméně jet s tím po rozbitý okresce na plnej knedlík je normální a nezbytný.

    A větší pořady/kanály si můžou dovolit jiny level. My plebejci s půjčeným Bentley mame strach z každého obrubníku, TopGear ho muže vzít na polňačku a jezdit tam kilo pade.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    DZODZO: To je jeho dlouholetá image a je v tom konzistentní. Dříve teda hodně do videí cpal business model toho carwow jako agregátor dealerů. To naštěstí vymizelo.

    Ale ta jeho vtipnost už je po letech trochu ohraná.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NTR23: myslis to ako sa k tym autam chova? spomina tam ze su to novinarske verzie a ze tie su presne na to, mozno by vedel ID BOBASH potvrdit, ze sa testuje aj odolnost
    NTR23
    NTR23 --- ---
    DZODZO: Ten chlap mě sere. Do svého auta bych ho nepustil. 🫣
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam